Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

GP Abu Zabi Max Verstappen
GP Abu Zabi Max Verstappen
Fot. Red Bull Content Pool

Wiadomości

GP Abu Zabi: Max Verstappen wygrywa wyścig na ostatnim okrążeniu i zostaje mistrzem świata

GP Abu Zabi. Max Verstappen zwyciężył wczoraj 12 grudnia w wyścigu na Yas Marina i po raz pierwszy w karierze został mistrzem świata Formuły 1. Holender zapewnił sobie tytuł na ostatnim okrążeniu wyprzedzając swojego najgroźniejszego rywala Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk był bardzo bliski obrony mistrzostwa, jednak wyjazd samochodu bezpieczeństwa i komplet świeżych miękkich opon w bolidzie Red Bulla pozbawił 36-latka szans na ostateczny sukces.

Mercedes po wyścigu złożył dwa protesty, które zostały odrzucone przez sędziów. Ekipa z Barckley poinformowała FIA o zamiarze złożenia apelacji w związku z organizacją restartu wyścigu.

GP Abu Zabi: start dla Hamiltona

Na polach startowych zabrakło Nikity Mazepina, ponieważ Rosjanin uzyskał pozytywny wynik testu na koronawirusa. Początek wyścigu należał do Lewisa Hamiltona, który popisał się świetnym startem i wyprzedził na pierwszych metrach Maxa Verstappena. Holender próbował odzyskać prowadzenie w szóstym zakręcie. 24-latek opóźnił hamowanie, próbując manewru od wewnętrznej. Doszło do delikatnego kontaktu między zawodnikami, jednak obyło się bez konsekwencji. Brytyjczyk jednak wrócił na tor wykorzystując strefę wyjazdową dzięki czemu pozostał liderem wyścigu. Sędziowie uznali, że nie doszło do złamania przepisów i kierowca Mercedesa utrzymał prowadzenie. Nie obyło się bez incydentów na dalszych pozycjach. Startujący z P3 Lando Norris wypadł na pobocze i spadł na piąte miejsce, za Pereza i Sainza. Problemy miał też Bottas, który stracił dwie pozycje na rzecz Tsunody oraz Leclerka i znalazł się na ósmej lokacie. Pierwszą dziesiątkę uzupełniali Ocon i Ricciardo.

GP Abu Zabi: doskonała współpraca w Red Bullu

Verstappen po ataku w szóstym zakręcie nie był w stanie zbliżyć się do Hamiltona i z każdym kolejnym okrążeniem strata do Brytyjczyka stawała się coraz większa. Sytuacja była o tyle bardziej skomplikowana, bowiem Holender jechał na miękkiej mieszance, które szybciej uległy degradacji. Red Bull wezwał swojego kierowcę na zmianę ogumienia na 14. kółku. Serwis przebiegł sprawnie, gdyż trwał 2,1 sekundy. Okrążenie później u swoich mechaników zameldował się również Hamilton. Obu pretendentom do tytułu założono twarde opony. W tym czasie liderem został Perez, mający przewagę 11 sekund nad siedmiokrotnym mistrzem świata. Dystans ten szybko jednak się zmniejszał i po chwili Brytyjczyk znajdował się za tylnym skrzydłem samochodu z numerem 11. Meksykanin wykonał kawał świetnej roboty przetrzymując bolid Mercedesa co sprawiło, że do wspomnianej dwójki dołączył Verstappen, który po uporaniu się z Norrisem i Sainzem był już trzeci. Hamilton w końcu wrócił na pozycję lidera, jednak za jego plecami wkrótce ponownie meldował się Holender.

Zobacz też:
LiveWire odłącza się od Harleya-Davidsona. Będzie działać jako osobna marka

GP Abu Zabi: Hamilton coraz bliżej mistrzostwa

28. okrążenie wyścigu o GP Abu Zabi było ostatnim w karierze Kimiego Raikkonena, który z powodu awarii układu hamulcowego musiał wycofać się z wyścigu. Odpadł także George Russell mający problem z jednostką napędową. Na 31. kółku swój pierwszy pit stop zanotował Bottas. Fin wrócił na tor na dziewiątej lokacie za Charlesem Leclerkiem. Wkrótce mechanicy Alfy Romeo mogli pakować bagaże po tym jak w bolidzie Antonio Giovinazziego doszło do usterki skrzyni biegów. Konieczna była wirtualna neutralizacja co skrzętnie postanowił wykorzystać Red Bull zakładając Verstappenowi komplet świeżych twardych opon. Decyzja sędziów zaniepokoiła obóz Mercedesa. Toto Wolff prosił Michaela Masiego o nie wpuszczanie na tor samochodu bezpieczeństwa. Holender niwelował straty do Hamiltona, jednak tempo nie było na tyle wystarczające, by realnie zagrozić liderowi wyścigu. Na dziesięć okrążeń przed końcem dystans pomiędzy tymi kierowcami wynosił 12 sekund. W tym momencie tylko cud dawał szansę Verstappenowi na zdobycie mistrzostwa.

GP Abu Zabi: Verstappen potrzebował cudu i… on nastąpił

Decydujące na losy wyścigu i całego sezonu miało zdarzenie z 52. okrążenia wyścigu. Nicholas Latifi zaciekle walczył z Mickiem Schumacherem co doprowadziło do rozbicia bolidu Kanadyjczyka. Ogłoszono wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Verstappen zjechał na ostatni pit stop. W bolidzie numer 33 założono miękkie ogumienie. Tak samo poczyniono w przypadku Pereza. Hamilton natomiast pozostał na torze jadąc na komplecie zniszczonych twardych opon. Przewaga pod tym względem należała zdecydowanie do 24-latka, jednak najpierw porządkowi musieli uporać się ze zniszczonym Williamsem. Następnie doszło do kontrowersyjnych decyzji, które zaważyły na układzie tabeli mistrzostw. Początkowo dyrekcja wyścigu zdecydowała, że zdublowane samochody nie muszą oddawać pozycji. Oznaczało to, że po restarcie Verstappen musiałby uporać się z mnóstwem wolniejszych zawodników. Po interwencji szefa Red Bulla, Christiana Hornera werdykt został jednak zmieniony. Samochód bezpieczeństwa zjechał do alei serwisowej i o mistrzostwie świata decydowało jedno okrążenie. Hamilton i Verstappen znajdowali się obok siebie. Brytyjczyk nie miał jednak szans i w piątym zakręcie stracił prowadzenie, którego nie odzyskał już do końca. Tym sposobem mistrzem świata po raz pierwszy w karierze został Max Verstappen. Podium uzupełnił Carlos Sainz, natomiast na dalszych pozycjach znaleźli się: Tsunoda, Gasly, Bottas, Norris, Alonso i Ocon. Punktowaną dziesiątkę zamknął Charles Leclerc.

Zobacz też:
Toyota i Volkswagen zamykają fabryki z powodu problemów z dostawą mikrochipów

GP Abu Zabi: protesty Mercedesa odrzucone

Emocje jednak nie skończyły się wraz z przekroczeniem mety przez Verstappena. Mercedes, który zapewnił sobie ósmy z rzędu trumf w klasyfikacji konstruktorów, złożył dwa protesty z powodu organizacji restartu. Sprzeciw został odrzucony, aczkolwiek stajnia z Barckley zapowiedziała już złożenie kolejnej apelacji. Mało prawdopodobne jednak, aby sytuacja w tabeli uległa zmianie.

GP Abu Zabi: końcowe klasyfikacje mistrzostw

Kapitalny sezon okraszony zaciętą walką pomiędzy dwoma świetnymi zawodnikami został zakończony w fascynujący sposób. Ostatecznie mistrzem świata został Max Verstappen z dorobkiem 395,5 pkt. Osiem oczek mniej miał Hamilton. Kolejne dwa miejsca okupowane są także przez kierowców dwóch najlepszych zespołów tegorocznego sezonu. Valtteri Bottas kończy swoją karierę w Mercedesie na trzecim miejscu z 226 pkt. Czwarty Perez z kolei uzbierał 190 pkt. Do ciekawych zmian doszło na dalszych pozycjach. Podium Carlosa Sainza pozwoliło awansować Hiszpanowi na piątą lokatę w klasyfikacji kierowców, czym wyprzedził Charlesa Leclerka. Monakijczyk spadł na siódme miejsce, a obu kierowców Ferrari przedzielił Lando Norris z McLarena. Czołową dziesiątkę zamykają Ricciardo, Gasly i Alonso.

W tabeli konstruktorów swoją supremację podtrzymuje Mercedes, który mimo mistrzostwa Verstappena sięgnął po ósmy z rzędu triumf w mistrzostwach. Stajnia z Barckley wyprzedziła Red Bulla o 28 pkt. Podium zamyka Ferrari, które okazało się lepsze od McLarena. Dalej plasują się zespoły: Alpine, AlphaTauri, Aston Martin, Williamsa, Alfy Romeo i Hassa, który przez cały sezon nie uzbierał ani jednego punktu.

Niedoszły piłkarz, który swoja duszę oddał motoryzacji, a w szczególności Formule 1. Związek z Królową sportów motorowych nie jest łatwy, jednak pasję do niej nie osłabiły nawet dominacje Michaela Schumachera, Sebastiana Vettela czy Lewisa Hamiltona. Wielbiciel historii i to nie tylko sportu, aby nie popaść w monotematyczność.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...