Wymiana rozrządu wykracza poza umiejętności zwykłego kierowcy. Co więcej, niejedna osoba przemierzająca swoim pojazdem tysiące kilometrów rocznie nie ma pojęcia, czym tak naprawdę jest rozrząd. Układ rozrządu śmiało możesz porównać do jednego z narządów w swoim ciele – serca. To właśnie on odpowiedzialny jest za napędzanie wału korbowego, bez którego poprawne koordynowanie ruchu mieszanki paliwowej nie byłoby możliwe. Zastanawiasz się, jak wymienić rozrząd? Sprawdź następujące wskazówki!

Wymiana rozrządu – co to jest?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, co to jest wymiana rozrządu. Czynność ta jest dość popularnym działaniem konserwacyjnym, dlatego nawet niedoświadczone osoby sporo o niej słyszały. Jak wygląda rzeczywistość? 

Wymiana rozrządu u mechanika to podstawowa usługa serwisowa, w skład której wchodzi zamontowanie nowego paska oraz, w niektórych wypadkach, również napinacza. To, jak powinna wyglądać wymiana rozrządu, zależny od stanu samego układu, ale i decyzji mechanika.

Rozrząd – wymiana jakich elementów może być jeszcze konieczna?

W trakcie konserwacji rozrządu nieraz niezbędne okazuje się także wymienienie niektórych części. Co daje wymiana rozrządu w samochodzie, czyli jakie elementy zastępowane są nowymi? Najczęściej są to:

  • śruby;
  • szpilki;
  • rolki napinające i prowadzące;
  • ślizgi;
  • koła zębate.

Wymiana rozrządu – objawy mówiące o uszkodzeniu układu

Szukasz informacji o tym, jak wymienić rozrząd? Zanim przejdziesz do działania, musisz wiedzieć, jakie objawy będą informowały cię o awarii paska w tym układzie. Głośne hałasy, które dobiegają spod maski, jako pierwsze oznaczają, że konieczna jest wymiana rozrządu. Ich przyczyną może być zarówno pasek lub łańcuch, jak i pozostałe elementy mechanizmu, takie jak ślizgi czy napinacze. Gdy spotkasz się z tego typu symptomami, musisz wiedzieć, że tylko bardzo szybka wymiana rozrządu uchroni cię przed poważniejszymi problemami z samochodem. 

Co daje wymiana rozrządu w samochodzie? Dlaczego warto pamiętać o regularnej wymianie paska rozrządu?

Zanim poznasz odpowiedź na pytanie, jak wymienić rozrząd, warto, abyś dowiedział się, czym skutkuje zaniechanie tej czynności. Wbrew pozorom efekt takiego zaniedbania może być naprawdę opłakany. Jeśli wymiana rozrządu będzie przekładana w nieskończoność, w pewnym momencie może dojść do uszkodzenia silnika. Jak poważnego? Wszystko zależy od tego, w jakim stanie są elementy rozrządu. W przypadku, gdy pasek stopniowo traci swoje właściwości za sprawą wydłużenia okresu eksploatacji, może dojść do jego pęknięcia. 

Wymiana rozrządu silnika – czym skutkuje jej zaniedbanie?

Efektem zniszczenia paska będzie niepoprawna praca poszczególnych elementów silnika. Sytuacja ta nie jest jeszcze jednak tragiczna, gdyż samodzielna wymiana rozrządu w tym momencie nie będzie wiązała się z problemami większymi niż uszkodzenia tłoków. W razie braku reakcji problemy dotkną także głowicy lub zaworów, a wymiana tych elementów wiąże się z bardzo dużymi kosztami. 

Równie ważne jak sama wymiana napędu rozrządu jest to, aby pamiętać o regularnym powtarzaniu tej czynności.

Wymiana rozrządu w warsztacie – co jaki czas należy przeprowadzić przegląd układu?

Wymiana rozrządu to jedna z ważniejszych napraw i czynności konserwacyjnych, którą powinien zająć się każdy kierowca. Jak już wiesz, pominięcie tego działania może doprowadzić do znacznie poważniejszych problemów, a co za tym idzie, większych kosztów. Wymiana rozrządu zawsze powinna przebiegać zgodnie z zaleceniami konkretnych producentów samochodów. Co jest szczególnie ważne w ocenie tego, jak ma wyglądać wymiana rozrządu? Oto kilka istotnych czynników:

  • przebieg samochodu;
  • zużycie paska rozrządu;
  • rocznik, w którym powstał dany egzemplarz;
  • wizyta w warsztacie mechanika, połączona z oceną stanu rozrządu. 

Dlaczego rozrząd należy wymieniać z pomocą specjalistów?

Opinia specjalisty to podstawa. Jak ocenić stan rozrządu?

Profesjonalista będzie w stanie określić stan samego paska oraz pozostałych elementów, dzięki czemu dowiesz się, czy wymiana rozrządu jest już konieczna. Nie możesz zapomnieć również o tym, że informacje podawane przez producentów nie zawsze będą miały odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że są one bardzo ogólne. Tymczasem na trwałość konkretnych elementów wpływają także różnego rodzaju zanieczyszczenia oraz sposób korzystania z pojazdu.

W związku z powyższymi aspektami zasada dmuchania na zimne jest tutaj jak najbardziej wskazana. Przedwczesna wymiana rozrządu to nic złego. W końcu im krócej twój samochód pozostanie u mechanika, tym szybciej będziesz mógł ponownie z niego korzystać.

Nie chcesz oddawać auta do mechanika? Sprawdź, czy wymiana rozrządu samodzielnie jest w ogóle możliwa oraz jak powinna przebiegać.

Wymiana rozrządu – etapy samodzielnej pracy. Czy można samemu wymienić pasek rozrządu i łańcuch rozrządu?

Wiele osób zastanawia się, jak wymienić rozrząd krok po kroku. Mimo tego, że czynność ta jest dość skomplikowana, to, jeśli masz smykałkę do mechaniki, śmiało możesz spróbować ją przeprowadzić. Na starcie upewnij się, że masz pod ręką wszystkie niezbędne elementy, bez których wymiana rozrządu nie będzie możliwa. Mowa między innymi o:

  • pasku rozrządu;
  • pompie wody;
  • rolkach napinających;
  • śrubach montażowych;
  • uszczelkach;
  • nowych szpilkach oraz śrubach;
  • kleju do gwintów.

Jak wymieniać rozrząd krok po kroku?

Samodzielna wymiana rozrządu zaczyna się od dostania się do tego układu. Czynność ta będzie wiązała się z usunięciem wszystkich elementów obudowy, które będą przeszkadzały ci w pracy.

  1. Zanim rozpoczniesz demontaż paska, zablokuj wałek rozrządu oraz pompę paliwową.
  2. Rozmontowywanie paska zacznij od poluzowania nakrętki rolki napinającej.
  3. Poprzez obrócenie rolki prowadzącej w lewo, doprowadzisz do poluzowania paska.
  4. Po zdjęciu zniszczonego elementu zamontuj nową część, a wszystkie śruby zabezpiecz klejem do gwintów.
  5. To dobry moment, aby sprawdzić ustawienie rozrządu. Zarówno blokada wałka rozrządu, jak i wału korbowego powinny idealnie pasować.
  6. Przeprowadź kontrolę napinacza – dopuszczalne przesunięcie wskaźnika wynosi do 5 mm w prawą stronę. 
  7. Załóż wszystkie osłony, które zdjąłeś w pierwszym kroku, a twoja wymiana rozrządu dobiegnie końca. 

Jak sam widzisz, wymiana rozrządu nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Musisz jednak pamiętać, że czynność ta zarezerwowana jest dla bardziej doświadczonych majsterkowiczów. W przypadku, gdy nie wykonywałeś podobnych działań w przeszłości, zdecyduj się na wymianę rozrządu w warsztacie. Dzięki temu będziesz miał pewność, że twój samochód pozostanie w pełni sprawny.

Archiwum: październik 2021