„Panie, nie widzisz pan znaku”?! Takie słowa padają zazwyczaj po stłuczce lub kolizji. Drogi są naszpikowane różnymi oznaczeniami w formie poziomych i pionowych znaków, ale w niektórych przypadkach trudno je dostrzec. Niektórzy mają też problem z ich interpretacją. To jednak znaki drogowe w sytuacjach konfliktowych rozstrzygają przepisy obowiązujące na danym odcinku i są wiążące dla orzekania o winie.
Nazwy znaków drogowych i ich rodzaje
Mimo że na drogach występują dwa rodzaje znaków – poziome i pionowe – zaliczają się one do tych samych kategorii. Wyróżnić można oznakowanie:
● informacyjne – D;
● ostrzegawcze – A;
● nakazu – C;
● zakazu – B;
● kierunku i miejscowości – E ;
● uzupełniające – F.
Rzadziej spotykane rodzaje znaków drogowych
W zasadzie wszystkie znaki drogowe zamykają się w powyższych kategoriach, chociaż można jeszcze wymienić mniejsze grupy. Do nich zaliczają się znaki:
● przed przejazdami kolejowymi – G;
● dla kierujących tramwajami – At, BT;
● przy szlakach rowerowych – R;
● do znaków drogowych – T;
● dla kierujących pojazdami wojskowymi – W.
Znaki drogowe – rodzaje rozmiarów
Wszystkie powyższe rodzaje znaków drogowych można też podzielić według ich wymiarów. W tym celu stworzono grupy:
● wielkie (W) – zlokalizowane głównie przy autostradach, ich wymiary zdecydowanie przekraczają rozmiar innych oznakowań;
● duże (D) – są to mniejsze od poprzednich gabarytowo oznakowania, a umieszczane są przy jezdniach dróg ekspresowych dwujezdniowych poza terenem zabudowanym i dwujezdniowych w terenie zabudowanym, warunkiem jest dopuszczalna prędkość na poziomie 60 km/h;
● średnie (S) – występują na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym o poziomie prędkości mniejszym niż 60 km/h, a także na wojewódzkich i powiatowych drogach jednojezdniowych;
● małe (M) – te znaki drogowe są umieszczane na drogach gminnych i drogowskazach tablicowych w obszarze jezdni dróg powiatowych;
● mini (Mi) – znajdują się wszędzie tam, gdzie ograniczenie prędkości jest niższe od 30 km/h.
Poziome znaki ruchu drogowego – czy mniej ważne?
Według obowiązujących zasad ruchu drogowego na drogach muszą występować nie tylko znaki pionowe. Są także konieczne znaki drogowe poziome. Składają się one najczęściej z linii, strzałek i symboli. Dzięki nim możliwe jest dokładne określenie miejsca manewru drogowego. Można też prawidłowo interpretować znak pionowy. W warunkach ograniczonej widoczności pionowych odpowiedników pozwalają one także zachować bezpieczeństwo.
Znaki drogowe poziome dzielą się na:
● informacyjne;
● nakazu;
● zakazu;
● ostrzegawcze;
● uzupełniające.
Maluje się je białą i żółtą farbą. Kolor żółty zawsze jest ważniejszy od białego.
Znaczenie znaków drogowych ostrzegawczych i zakazu
Zacznijmy od kategorii znaków A, czyli ostrzegawczych. Są to tablice w kształcie trójkąta, z pomarańczowym tłem, czarnymi symbolami i czerwoną obwódką. Mają przestrzec kierowcę przed stałym lub okresowym zagrożeniu na drodze i w jej pobliżu. Są wszędzie tam, gdzie jakość trasy, jej charakter, warunki na drodze lub inne czynniki mają wpływ na bezpieczeństwo.
Słówko o znakach zakazu
Jak wyglądają znaki drogowe zakazu? W ogromnej większości są to okrągłe tarcze w kolorze białym, a także czerwonym obwodzie i czarnych symbolach wewnątrz. Wyjątkiem jest znak „STOP” utrzymany w charakterystyce wieloboku z czerwonym tłem i białymi literami. Znaki zakazu zabraniają wykonywania określonego manewru drogowego w konkretnym miejscu.
Co oznaczają znaki drogowe nakazu i informacyjne?
Znaki drogowe mają też charakter nakazowy. Jak je rozpoznać? Oprócz znaku C-17 (kierunek jazdy dla pojazdów z materiałami niebezpiecznymi) wszystkie znaki nakazu mają kształt okrągłej tarczy z niebieskim tłem i białym oraz czerwonym oznakowaniem. Mają nakazywać uczestnikom ruchu konkretne zachowania, poprzez np. wytyczenie kierunku jazdy.
Jak wyglądają informacyjne znaki drogowe?
Nieco podobną kolorystykę mają znaki informacyjne. W zdecydowanej większości przypadków są kwadratowe. Do wyjątków należą znaki D-1 i D-2 informujące o pierwszeństwie, bo te mają kształt rombu. Znaki informacyjne wskazują na ogólne informacje dotyczące danej drogi i warunków jazdy na niej.
Znaki drogowe – wszystkie są równie ważne?
Zdecydowanie tak! Sytuacje, które pozornie wyglądają na sprzeczne, w ogromnej większości takie nie są. Oczywiście, zdarza się, że znaki drogowe mogą nie harmonizować z liniami wymalowanymi na asfalcie, ale jeśli tak jest, sprawę należy zgłosić odpowiednim organom. Dlaczego więc na polskich drogach jest tak dużo znaków?
Liczne znaki drogowe – czy są konieczne?
Niektóre sytuacje po prostu wymagają, żeby znaki drogowe się dublowały. Klasyczny przykład to znak B-25 „zakaz wyprzedzania” i wymalowane linie o oznaczeniu P-4. W warunkach ograniczonej widoczności (np. przy zaśnieżonej drodze) istnieje większe prawdopodobieństwo, że któryś z nich będzie widoczny.
Podobnie jest z powtarzającymi się znakami. Po co je ustawiać skoro kilkanaście metrów wcześniej stał identyczny? Wzięto pod uwagę np. kwestię ograniczenia prędkości, bo każde skrzyżowanie odwołuje taki znak.
Znaki drogowe a sygnalizacja świetlna – co ważniejsze?
Każdy doświadczony i obeznany z prawem kierowca wie, że znaki drogowe nie są ważniejsze od sygnalizacji świetlnej. W przeciwnym wypadku np. na skrzyżowaniu koniecznie trzeba by się było zatrzymać przy zielonym świetle. To nielogiczne, a co więcej – bardzo niebezpieczne. Jeśli przy sygnalizacji jest znak „stop”, to obowiązuje on w momencie awarii lub wyłączenia sygnalizacji.
Ważne, by każdy kierowca rozwijał swoją wiedzę na temat oznakowania i przepisów, szczególnie że te ostatnie lubią dynamicznie się zmieniać. Podstawowe znaki drogowe jednak raczej się nie zmienią, dlatego warto je znać, nawet jeśli nie jesteś częstym uczestnikiem ruchu drogowego.
Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.