Abarth – sportowy charakter spod znaku skorpiona

Abarth to producent z Turynu, którego auta odznaczają się sportowym charakterem. Marka z ze skorpionem w logo współpracuje z Fiatem pochodzącym również z tego samego miasta. Dowiedz się więcej o samochodach Abarth. Historię przedstawiamy w tekście. Sprawdź! 

 

Samochody z logo Abarth wyróżniają się sportowym zacięciem, co znajduje odzwierciedlenie w licznych sukcesach marki w rozmaitych wyścigach. Firma pochodzi z Turynu i jest w cieniu Fiata, z którym współpracuje od lat. Nie oznacza to jednak, że modele Abarth są gorszego sortu. Polska nie jest może rynkiem, który gdzie te auta są cenione, ale wynika to ze zdecydowanie większych możliwości rozwoju Fiata oraz przywiązania i popularności, jaką cieszy się bardziej znana marka w Polsce. Samochód Abarth to rodzynek na polskich drogach i właśnie dlatego warto poznać historię turyńskiego producenta, modele i logo. To ostatnie jest wyjątkowe. Co przedstawia? O tym i nie tylko piszemy w tekście o marce Abarth. Ruszamy!

 

Abarth – historia

 

Historia włoskiej marki rozpoczyna się w 31 marca 1949 r. za sprawą urodzonego w Wiedniu Carlo Abartha. Początkowo pojazdy tej marki były budowane we współpracy z firmą Cisitalia, której auta uczestniczyły w wyścigach. Samochody Abarth prowadzili wówczas Franco Cortese, Piero Taruffi, a przede wszystkim legendarny Tazio Nuvolari. Dwa lata później siedzibę firmy przeniesiono z Bolonii do Turynu, by nawiązać współpracę ze słynnym Fiatem. W tym samym roku debiutuje samochód Abarth 1500 Biposto, w którym zastosowano rozwiązania mechaniczne znane z Fiata. 

 

Abarth zostaje przejęty przez Fiata

 

31 lipca 1971 r. Carlo Abarth sprzedaje swoją firmę marce Fiat. Abarth w tym okresie jest odpowiedzialny za konstrukcje rajdowe włoskiego giganta. Pojawiają się m.in. modele Fiat 124 Abarth Rally i 131 Abarth. Pod koniec 1977 r. dochodzi do mariażu między Abarth a Squadra Corse Lancia. Nowo utworzony podmiot funkcjonuje pod nazwą „Ente per l’Attività Sportiva Automobilistica”, w skrócie „EASA”. Była to organizacja zajmująca się wyścigami samochodowymi. Dyrektorem został Cesare Fiorio (poprzednio odpowiedzialny za zespół rajdowy Lancia), zaś dyrektorem sportowym mianowano Daniele Audetto.

 

Abarth – samochody przestają być produkowane

 

Samochód Fiat Abarth 131 na przełomie lat 70. i 80. XX wieku odnosi wiele sukcesów i firma trzykrotnie zostaje mistrzem świata wśród konstruktorów. Niestety, był to łabędzi śpiew, gdyż niedługo później marka Abarth przestaje istnieć. Powodem było zaangażowanie aut Lancia Delta w rajdy. Na powrót włoskiej marki Abarth trzeba było czekać do początku nowego tysiąclecia.

 

Abarth – auto powraca, czyli reaktywacja marki

 

Nazwa Abarth powróciła w 2000 roku, wraz z samochodem Fiat Stilo. W 2007 r. włoski producent ponownie stał się niezależną firmą, której właścicielem był koncern Fiat Group Automobiles. Pierwsze samochody Abarth po reaktywacji marki to modele Abarth Grande Punto i Abarth Grande Punto S2000. Od 2020 r. Abarth należy do koncernu Stellantis.

 

Abarth – logo

 

Co jest znakiem zdobiącym wszystkie modele marki Abarth? Logo z charakterystyczną postacią skorpiona ma nawiązywać do znaku zodiaku założyciela – Carlo Abartha. Ten groźny pajęczak ma symbolizować pasję i dążenie do zwycięstwa. Żółte-czerwone tło logotypu odwołuje się do tradycji w wyścigach samochodowych. W logo obecne są także włoskie barwy. 

 

Jak zmieniał się logotyp Abarth?

 

W historii marki Abarth zachodziło kilka zmian w emblemacie, które jednak za każdym razem nawiązywały do wyścigowej rywalizacji. Niezależnie od okresu i wyglądu logo zawsze symbolem na autach był wspomniany skorpion. Zaczęło się oczywiście w 1949 roku. Pod postacią groźnego pajęczaka znajdowała się nazwa miasta, w którym mieściła się siedziba firmy. Pierwsza zmiana nastąpiła w 1954 roku. Pojawiła się dwukolorowa tarcza. Barwy żółta i czerwona miały symbolizować zwycięstwa odniesione w „sportowej walce”. Pięć lat później odświeżono logo Abarth. Skorpion został bardziej wystylizowany. Podkreślono jego czarną barwę, a szczypce zostały skierowane po raz pierwszy ku górze.

 

Logo Abarth z okazji 70-lecia istnienia

 

W 1971 r. firma została przejęta przez koncern Fiat, a zmiany nie ominęły także logotypu. Nazwa została umieszczona na zielono-biało-czerwonym tle włoskiej flagi co ma podkreślać pochodzenie Abarth. W 2007 r. przeprojektowano i unowocześniono logo Abarth. Warto przypomnieć o dodatkowym emblemacie znajdującym się na bokach wszystkich aut. Tarcza ze skorpionem na żółto-czerwonym tle została wpisana w okrąg, gdzie znajduje się błyskawica. W środku wpisana jest liczba 70, co oczywiście oznacza wiek marki. Pod spodem znajduje się flaga w biało-czarną szachownicę, symbol wyścigowych tradycji i licznych zwycięstw zapoczątkowanych przez legendarnego Tazio Nuvolariego. Stało się to w 1950 r. w słynnym wyścigu górskim „Palermo-Monte Pellegrino”. Włoski mistrz prowadził wówczas samochód Abarth 204A.

 

Abarth – modele

 

Modele Abarth na stałe wpisały się w historię wyścigów, jednak warto podkreślić, że samochody sygnowane logo ze skorpionem to nie tylko wyśmienite wyścigówki, lecz także cywilne pojazdy. Poniżej przedstawiamy listę aut wyprodukowanych w przeszłości lub obecnie. Dziś produkowany seryjnie jest tylko jeden samochód – Abarth 500.

 

  • Fiat-Abarth 500; 
  • Fiat-Abarth 750; 
  • Fiat-Abarth 1000 TC (oparty na modelu Fiat 600); 
  • Fiat-Abarth 850 TC; 
  • Abarth 1100 Scorpione Spider (Boano); 
  • Abarth 1500 Biposto; 
  • Abarth Simca 2000 Coupé; 
  • Abarth 204A Berlinetta; 
  • Abarth 205A Berlinetta; 
  • Alfa Romeo Abarth 2000 Coupé; 
  • Abarth 207A Spyder; 
  • Abarth 209A Boano Coupe; 
  • Porsche 356B Carrera GTL; 
  • Abarth Abarth Simca 1300 GT; 
  • Fiat-Abarth OT1000; 
  • Fiat-Abarth OT1600; 
  • Fiat-Abarth OT 2000 Competition Coupé; 
  • Fiat-Abarth Zagato 750; 
  • Fiat-Abarth 2200; 
  • Fiat-Abarth Allemano 750 Spider; 
  • Fiat-Abarth 2400; 
  • Fiat Abarth 1000 TCR Berlina; 
  • Autobianchi A112; 

Abarth – Polska

 

Abarth nie należy do najpopularniejszych marek w naszym kraju. Według danych FCA w 2020 r. sprzedano w sumie 77 egzemplarzy samochodów Abarth w Polsce. Trzeba jednak przyznać, że posiadacze samochodów mniej znanej firmy z Turynu mogą się czuć wyjątkowi.