Znaki drogowe
„Panie, nie widzisz pan znaku”?! Takie słowa padają zazwyczaj po stłuczce lub kolizji. Drogi są naszpikowane różnymi oznaczeniami w formie poziomych i pionowych znaków, ale w niektórych przypadkach trudno je dostrzec. Niektórzy mają też problem z ich interpretacją. To jednak znaki drogowe w sytuacjach konfliktowych rozstrzygają przepisy obowiązujące na danym odcinku i są wiążące dla orzekania o winie.
Znaki informacyjne, znaki zakazu, znaki nakazu – nazwy znaków na drodze i ich rodzaje
Mimo że na drogach występują dwa rodzaje znaków – poziome i pionowe – zaliczają się one do tych samych kategorii. Wyróżnić można:
● znaki informacyjne – D;
● znaki ostrzegawcze – A;
● znaki nakazu – C;
● znaki zakazu – B;
● znaki kierunku i miejscowości – E ;
● znaki uzupełniające – F.
Rzadziej spotykane rodzaje znaków drogowych w Polsce
W zasadzie wszystkie znaki drogowe zamykają się w powyższych kategoriach, chociaż można jeszcze wymienić mniejsze grupy. Do nich zaliczają się znaki:
● przed przejazdami kolejowymi – G;
● dla kierujących tramwajami – At, BT;
● przy szlakach rowerowych – R;
● do znaków drogowych – T;
● dla kierujących pojazdami wojskowymi – W.
Rozmiary znaków drogowych
Wszystkie powyższe rodzaje znaków drogowych można też podzielić według ich wymiarów. W tym celu stworzono grupy:
● wielkie (W) – zlokalizowane głównie przy autostradach, ich wymiary zdecydowanie przekraczają wielkość innych oznakowań;
● duże (D) – są to mniejsze od poprzednich gabarytowo oznakowania, a umieszczane są przy jezdniach dróg ekspresowych dwujezdniowych poza terenem zabudowanym i dwujezdniowych w terenie zabudowanym, warunkiem jest dopuszczalna prędkość na poziomie 60 km/h;
● średnie (S) – występują na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym o poziomie prędkości mniejszym niż 60 km/h, a także na wojewódzkich i powiatowych drogach jednojezdniowych;
● małe (M) – te polskie znaki drogowe są umieszczane na drogach gminnych i drogowskazach tablicowych w obszarze jezdni dróg powiatowych;
● mini (Mi) – znajdują się wszędzie tam, gdzie ograniczenie prędkości jest niższe od 30 km/h.
Znaki poziome ruchu drogowego – czy mniej ważne od znaków pionowych?
Według obowiązujących zasad ruchu drogowego na drogach muszą występować nie tylko znaki pionowe. Są także konieczne znaki drogowe poziome. Składają się one najczęściej z linii, strzałek i symboli. Dzięki nim możliwe jest dokładne określenie miejsca manewru drogowego. Można też prawidłowo interpretować znak pionowy. W warunkach ograniczonej widoczności pionowych odpowiedników pozwalają one także zachować bezpieczeństwo.
Znaki drogowe poziome dzielą się na:
● informacyjne;
● nakazu;
● zakazu;
● ostrzegawcze;
● uzupełniające.
Maluje się je białą i żółtą farbą. Kolor żółty zawsze jest ważniejszy od białego.
Znaczenie znaków drogowych ostrzegawczych i zakazu
Zacznijmy od kategorii znaków A, czyli ostrzegawczych. Są to tablice w kształcie trójkąta, z pomarańczowym tłem, czarnymi symbolami i czerwoną obwódką. Mają przestrzec kierowcę przed stałym lub okresowym zagrożeniu na drodze i w jej pobliżu. Są wszędzie tam, gdzie jakość trasy, jej charakter, warunki na drodze lub inne czynniki mają wpływ na bezpieczeństwo.
Słówko o znakach zakazu
Jak wyglądają znaki drogowe zakazu? W ogromnej większości są to okrągłe tarcze w kolorze białym, a także czerwonym obwodzie i czarnych symbolach wewnątrz. Wyjątkiem jest znak „STOP” utrzymany w charakterystyce wieloboku z czerwonym tłem i białymi literami. Znaki zakazu wjazzabraniają wykonywania określonego manewru drogowego w konkretnym miejscu.
O czym informują znaki nakazu jazdy i informacyjne?
Znaki drogowe mają też charakter nakazowy. Jak je rozpoznać? Oprócz znaku C-17 (kierunek jazdy dla pojazdów z materiałami niebezpiecznymi) wszystkie znaki nakazu mają kształt okrągłej tarczy z niebieskim tłem i białym oraz czerwonym oznakowaniem. Mają nakazywać uczestnikom ruchu konkretne zachowania, poprzez np. wytyczenie kierunku jazdy.
Jak wyglądają informacyjne znaki drogowe?
Nieco podobną kolorystykę mają znaki informacyjne. W zdecydowanej większości przypadków są kwadratowe. Do wyjątków należą znaki D-1 i D-2 informujące o pierwszeństwie, bo te mają kształt rombu. Znaki informacyjne wskazują na ogólne informacje dotyczące danej drogi i warunków jazdy na niej.
Znaki drogowe – wszystkie są równie ważne?
Zdecydowanie tak! Sytuacje, które pozornie wyglądają na sprzeczne, w ogromnej większości takie nie są. Oczywiście, zdarza się, że znaki drogowe mogą nie harmonizować z liniami wymalowanymi na asfalcie, ale jeśli tak jest, sprawę należy zgłosić odpowiednim organom. Dlaczego więc na polskich drogach jest tak dużo znaków?
Liczne znaki drogowe – czy są konieczne?
Niektóre sytuacje po prostu wymagają, żeby znaki drogowe się dublowały. Klasyczny przykład to znak B-25 „zakaz wyprzedzania” i wymalowane linie o oznaczeniu P-4. W warunkach ograniczonej widoczności (np. przy zaśnieżonej drodze) istnieje większe prawdopodobieństwo, że któryś z nich będzie widoczny.
Podobnie jest z powtarzającymi się znakami. Po co je ustawiać skoro kilkanaście metrów wcześniej stał identyczny? Wzięto pod uwagę np. kwestię ograniczenia prędkości, bo każde skrzyżowanie odwołuje taki znak.
Znaki drogowe a sygnalizacja świetlna – co ważniejsze?
Każdy doświadczony i obeznany z prawem kierowca wie, że znaki drogowe nie są ważniejsze od sygnalizacji świetlnej. W przeciwnym wypadku np. na skrzyżowaniu koniecznie trzeba by się było zatrzymać przy zielonym świetle. To nielogiczne, a co więcej – bardzo niebezpieczne. Jeśli przy sygnalizacji jest znak „stop”, to obowiązuje on w momencie awarii lub wyłączenia sygnalizacji.
Ważne, by każdy kierowca rozwijał swoją wiedzę na temat oznakowania i przepisów, szczególnie że te ostatnie lubią dynamicznie się zmieniać. Podstawowe znaki drogowe jednak raczej się nie zmienią, dlatego warto je znać, nawet jeśli nie jesteś częstym uczestnikiem ruchu drogowego.