Czy wiesz, że minivan nie jest wcale tak starym wymysłem motoryzacji? Cały boom na nadwozie tego typu pojawił się wraz z wejściem na rynek Chryslera Voyagera w 1984 roku. Od tamtego czasu rynek został zalany takimi pojazdami, lecz teraz małe vany ustępują pola, szczególnie na rzecz SUV-ów. Czy to oznacza, że są to auta niewarte uwagi? Przeczytaj artykuł i przekonaj się, że nadal możesz znaleźć świetny samochód rodzinny tego typu!

Minivan – dlaczego ludzie go pokochali?

Sprawa jest dosyć prosta – taki pojazd zapewnia mnóstwo miejsca dla pasażerów. I nie chodzi tylko o rzędy siedzeń, lecz także o przestrzeń nad głowami. Nawet 7-osobowa rodzina spokojnie zmieści się w środku i będzie miała gdzie ulokować bagaże. Minivan okazał się swego czasu strzałem w dziesiątkę. Stał się konkurencją dla kombi, które często nie obdzielało przestrzenią wszystkich pasażerów po równo. Rosnące zapotrzebowanie widoczne było w coraz to nowszych propozycjach producentów.

Samochody osobowe typu minivan – jak są skonstruowane?

Bardzo często egzemplarze tego rodzaju dzielą płytę podłogową z autami segmentu B i C. Bazują więc na sprawdzonych modelach, co przekłada się też na ich ceny. Małe vany są produkowane w wariantach dla 5 lub 7 osób. Można w tym segmencie szukać wersji standardowych i przedłużonych. W przypadku minivanów nie ma innego rodzaju nadwozia.

Dla kogo będzie dobry mały van?

Auta segmentu K są przeznaczone głównie dla rodzin. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by jeździła takim autem para. Singiel również może kupić minivana. Sporo zależy od zastosowania samochodu. Po złożeniu siedzeń otrzymujesz ogromną przestrzeń bagażową. Nie zwęża się ona przy końcu i dlatego daje spore możliwości przewożenia ładunków. Dochodzą do tego też mocne silniki potrafiące dać sobie radę ze sporym bagażem. Jeśli wyjeżdżasz nawet samotnie, ale często, to takie auto jest dla ciebie.

Minivan 7-osobowy – czy zawsze niezbędny?

Zdania na ten temat są podzielone. Skoro minivan jest twoim celem, to już wersje 5-osobowe zapewniają naprawdę sporo przestrzeni. Jednak niedużym kosztem możesz dodatkowo zwiększyć miejsce, wybierając wersję przedłużoną. Auto rodzinne chyba nigdy nie ma dość przestrzeni. Przed wyjazdem na wakacje czy gdziekolwiek indziej całą rodziną przyda się dosłownie każdy centymetr sześcienny miejsca. Musisz po prostu przekalkulować, czy przeznaczenie większej kwoty na dłuższą wersję auta jest opłacalne.

Jaki minivan będzie najlepszy dla ciebie?

W zasadzie odpowiedź na to pytanie leży po twojej stronie. Przed podjęciem ostatecznej decyzji możesz uwzględnić:

  • potrzebną liczbę siedzeń;
  • zastosowanie pojazdu;
  • budżet;
  • częstotliwość wykorzystywania.

Na rynku jest coraz mniej aut typu minivan, dlatego szukaj tych w najlepszym stanie technicznym. Chyba że zdecydujesz się na jeden z nielicznych nowych egzemplarzy.

Tanie minivany dla całej rodziny

Po wstępie dotyczącym technicznych aspektów aut pora na przegląd rynku minivanów. Ranking przez nas stworzony na pewno pomoże ci wybrać ciekawy model.

Renault Scenic II

W kwocie do 10 tysięcy złotych to jedna z lepszych propozycji. Oczywiście, znajdą się osoby negujące ten wybór, które do tej pory trafiały na wyeksploatowane lub zaniedbane egzemplarze. Scenic II w tej cenie będzie miał raczej jednostkę 1.6 16V, która jest wystarczająca dla rodziny (4-5 osób). Moc 115 KM szczególnie w połączeniu z LPG daje naprawdę dobrą i tanią maszynę rodzinną. Uwaga na problemy z elektroniką, wycieki oleju i korodującą karoserię.

Opel Zafira A

To kolejny tani van, którego cena nie powinna przekraczać 10 tysięcy złotych. Nie dotyczy to wszystkich wersji silnikowych, ale powinieneś szukać wersji 1.8 16V o mocy 125 KM. Pamiętaj, że nie jest to auto najmłodsze i przed zakupem sprawdź stan tylnych nadkoli (lubią rdzewieć), posłuchaj pracy sprzęgła i zwróć uwagę na jakość i siłę hamowania.

Renault Espace III

Kolejny minivan, którego nie trzeba specjalnie reklamować. Jego pierwsza wersja była pionierem w segmencie K w Europie. Dzielnie trzyma się do tej pory, chociaż najnowsze modele należą już do crossoverów. Dlaczego wersja III, a nie IV? Lepiej kupić dobrze wyposażony model z mocniejszym silnikiem. Espace jest bardzo wygodny, więc nawet na dłuższych trasach za kierownicą i na innych fotelach będziesz czuł się komfortowo.

Duże vany dla całej rodziny – propozycje

Chrysler Grand Voyager

Wersja zdecydowanie dla rodziny większej niż 5-osobowa. Grand Voyager zrobił niemałe zamieszanie na rynku, bo był pierwszym z minivanów. Nie znajdziesz w nim małych i oszczędnych jednostek. Ten Chrysler jest duży, z przeciętną aerodynamiką i ma ochotę zarówno na benzynę, jak i olej napędowy. Możesz zatem rozważyć instalację LPG.

Citroen C4 Grand Picasso II

Ten model to także minivan przeznaczony dla sporej rodziny, bo 3 rzędy siedzeń to w praktyce podróż w 7 osób. Użytkownicy zalecają jednak, by ostatnie fotele nie były zajmowane przez dorosłych, bo niezbyt dużo tam miejsca. Silniki produkowane w myśl downsizingu dają radę. Ciekawą opcją jest 1.6 THP o mocy 156 KM. Citroen jest dynamiczny i jednocześnie oszczędny. W dieslu trudno będzie ci przekroczyć 8 l/100 km.

Toyota Corolla Verso

Japoński producent przyzwyczaił do niezawodnych pojazdów. Tutaj słowa pochwały można skierować szczególnie w stronę wersji z silnikami benzynowymi. Nie są może genialnie dynamiczne, ale będą przynajmniej trwałe i dość oszczędne. Oszczędności zauważysz w wykończeniu wnętrza, które – delikatnie mówiąc – nie zachwyca. Auto jest jednak na wskroś praktyczne i zdecydowanie warto je kupić dla sporej rodziny.

Rodzinny minivan – czy uda się znaleźć coś jeszcze?

Volkswagen Touran II

Pierwsza i druga wersja tego modelu to jedne z chętniej kupowanych na rynku. Prezentowany minivan koncernu VAG ma dużo schowków rozmieszczonych w całym aucie (co dla jednych jest praktyczne, a innych drażni). W gamie silników nie ma wersji przesadnie mocnych, bo topowe wersje dysponują mocą 177 KM. Są to jednak jednostki oszczędne i zapewniają akceptowalną dynamikę podczas jazdy z całą rodziną.

Kia Carens III

To model, który nie sprawia większych kłopotów eksploatacyjnych. Carens III ma też swoje wady, bo musisz jednak pogodzić się z nijakim wyglądem i zwyczajnym do bólu wykończeniem. Atut to z kolei silnik, bo praktycznie wszystkie jednostki napędowe Carensa można śmiało polecić. Benzyniaki nadają się także do zasilania LPG. Kia to bardzo praktyczne i niezawodne auto dla całej rodziny.

Mazda 5 II

Może nie jest to tak niezawodne auto, jak poprzednik, ale z pewnością również godne zainteresowania. Mazda 5 to idealny minivan dla sporej rodziny z małymi dziećmi. Głównie ze względu na dosyć małe foteliki w 3. rzędzie. Podczas poszukiwań zwracaj uwagę głównie na benzyniaki. Diesle lubią być niestety awaryjne. Poza tym, koniecznie sprawdź stan zawieszenia oraz potencjalne ogniska korozji.

Dacia Lodgy

Rumuński przedstawiciel segmentu K, który bardzo dużo wspólnego ma z Renault. Szczególnie to widać w opcjach jednostek napędowych. Dacia Lodgy z założenia ma być tanim i użytkowym pojazdem. Zauważysz to zwłaszcza w środku. Wyposażenie nie bije na głowę, podobnie jak jakość wykończenia. Jednak Lodgy odpłaca się niskimi kosztami eksploatacji i względną niezawodnością mechaniczną.

To oczywiste, że minivan ułatwia przewożenie gromadki dzieci. Jest świetnym wyborem do dalekich podróży. Może też służyć jako auto do pracy, które da możliwość załadowania sporego bagażu. Jeśli więc segment K mocno cię interesuje, spiesz się – rynek ciągle się uszczupla. Znajdziesz oczywiście więcej minivanów używanych i powinieneś celować w mało wyeksploatowane egzemplarze.

Archiwum: czerwiec 2021