Chrysler – amerykański wzór klasy i prestiżu
Chrysler to amerykańska marka samochodów. Firma jest jednym z najpopularniejszych producentów nie tylko w Stanach Zjednoczonych, lecz również w Europie. Zapoznaj się z historią marki Chrysler, która w przeszłości była znaczącym graczem na rynku. Przeczytaj!
Stany Zjednoczone były i są istotnym punktem na motoryzacyjnej mapie. Z USA pochodzi kilka globalnych firm. Wystarczy tu wspomnieć samochody Ford, Dodge, Jeep czy Chrysler. W poniższym materiale zajmiemy się właśnie tą ostatnią marką, która bardzo szybko stała się czołowym producentem w USA. Dynamiczny rozwój zaowocował ekspansją marki na inne kontynenty. Chrysler w Polsce i w Europie także stał się rozpoznawalny. Historia amerykańskiego producenta jest równie bogata, jak wyposażenie typowego auta z koncernu Chryslera. W końcu mówimy o Stanach, gdzie wszystko musi być duże i wygodne, a do tego powinno cechować się stylem i klasą. Czy taki jest Chrysler? Logo, historia i poszczególne modele to tylko część treści naszego artykułu o amerykańskiej marce. Przeczytaj o niej więcej!
Chrysler – historia
Historia Chryslera jest związana z osobą Waltera Percy’ego Chryslera, który w 1912 r. był maszynistą w firmie Buick Motors. Po siedmiu latach pracy Chrysler odszedł z przedsiębiorstwa i przejął spółkę Maxwell Motor Company, która borykała się z kłopotami finansowymi. Tak właśnie zaczyna się właściwa historia Chryslera. Logo pojawiło się po raz pierwszy w 1924 roku, gdy firma zaprezentowała samochód Chrysler Six. Auto z koncernu Chryslera kupiło ponad 30 tys. osób, a wariant Six momentalnie stał się jednym z najpopularniejszych modeli samochodów.
Chrysler staje się producentem nr 2 w USA
W 1927 r. firma zmieniła nazwę na Chrysler Corporation. Od początku istnienia marka produkowała samochody na skalę globalną. Już w 1936 r. Chrysler był drugim co do wielkości producentem samochodów w Stanach Zjednoczonych. Dwa lata wcześniej zadebiutowała seria Airflow. Samochody, które w 1934 roku ujrzały światło dzienne, wyróżniały się nowoczesną stylistyką. Co warte podkreślenia, Airflow to pierwszy model zaprojektowany w tunelu aerodynamicznym.
Chrysler – auto debiutuje w Europie
Do lat 60. XX wieku marka samochodu Chrysler znajdowała się w cieniu Forda i koncernu General Motors. Hierarchia jednak powoli się zmieniała dzięki coraz bardziej nowoczesnym konstrukcjom i ekspansji marki na europejski rynek. W 1964 r. Chrysler zadebiutował w tzw. segmencie pony cars. Model Barracuda miał być odpowiedzią firmy na samochód Ford Mustang, który pojawił się niemal w tym samym momencie. W tej dekadzie auto z koncernu Chryslera można było nabyć we Francji i Hiszpanii. W latach 70. otwarto oddział w Australii. W tym okresie amerykański producent stworzył nową markę samochodów o nazwie Talbot.
Chrysler – historia współpracy z Daimlerem i Fiatem
Pod koniec lat 90. Chrysler nawiązał współpracę z Daimlerem. W ten sposób powstał koncern Daimler-Chrysler. Podczas gdy amerykańska marka kontynuowała próby podboju europejskiego rynku, niemiecki koncern starał się otworzyć na Stany Zjednoczone. Mariaż ten nie trwał jednak długo i zakończył się zaledwie po kilku latach. W 2011 r. Chrysler połączył się z Fiatem, tworząc spółkę FCA (Fiat Chrysler Automobiles). W poprzednim roku nastąpiła fuzja FCA z PSA. To połączenie dało w efekcie koncern Stellantis, do którego należy m.in. właśnie Chrysler.
Chrysler – logo
Poruszymy teraz kwestię emblematu Chryslera. Logo na przestrzeni lat kilka razy się zmieniało. W 1924 r. wszystkie modele Chryslera ozdabiała pieczęć ze wstęgą i skrzydłami. W 1930 r. skrzydła zostały usunięte. W połowie lat 50. logotyp przedstawiał czarno-czerwony symbol, przypominający strzałkę. W latach 1962-1998 na samochodach Chryslera znajdował się Pentastar, czyli pięciokąt, w który była wpisana pięcioramienna gwiazda. W 2009 r. do znaku graficznego powróciły skrzydła. W logo widnieje oczywiście również nazwa firmy Chrysler.
Chrysler – modele
Każdy model Chryslera odznacza się wyjątkową elegancją, stylem, a także nieprzeciętnymi możliwościami technicznymi. Samochód Chrysler to wyjątkowa maszyna, a amerykańska dusza i myśl techniczna daje o sobie znać na każdym kroku. Oto modele, które warto poznać.
- 200;
- 300C;
- 300M;
- Airflow;
- Airstream;
- Aspen;
- Cirrus;
- Compass;
- Concorde;
- Cordoba;
- Crossfire;
- Daytona;
- Dynasty;
- E-Class;
- Fifth Avenue;
- Grand Voyager;
- Imperial;
- Intrepid;
- Laser;
- Lebaron;
- LHS;
- Neon;
- Newport;
- Pacifica;
- Prowler;
- PT Cruiser;
- Royal;
- Saratoga;
- Sebring;
- Stratus;
- Town and Country;
- Vision;
- Windsor.
Chrysler – Polska
Czy funkcjonuje Chrysler Polska? Modele aut można kupić, jednak producent nie prowadzi oficjalnej dystrybucji. To oznacza, że Polsce nie brakuje serwisów Chrysler, ale nie uświadczymy w naszym kraju typowego autoryzowanego salonu amerykańskiej marki. Jeszcze zanim koncern trafił pod skrzydła Stellantis, Fiat Chrysler opublikował wyniki sprzedażowe za rok 2020. Spośród wszystkich marek wchodzących w skład tej grupy brakuje Chryslera. Polska jest rynkiem, gdzie Fiat Chrysler sprzedawał głównie auta włoskiej marki z Turynu. Dla porządku przedstawiamy rezultaty za poprzedni rok.
- Fiat – 12 487;
- Fiat Professional – 8 019;
- Jeep – 2 940;
- Alfa Romeo – 1 344;
- Abarth – 77.
Chrysler – czy wiesz, że
- Działalność Chryslera ogranicza się obecnie do produkcji zaledwie jednego modelu o nazwie Pacifica. Jest on oferowany wyłącznie w Stanach Zjednoczonych.
- Samochód Chrysler Turbine Care był napędzany turbiną gazową. Auto z koncernu Chryslera wyróżniało się bardzo cichą pracą silnika.
- Chrysler testował samochody w tunelach aerodynamicznych jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Mowa tu o modelu Airflow w 1934 roku. Co ciekawe, pierwsze testy przeprowadzano już cztery lata wcześniej.
- Legenda głosi, że jeden egzemplarz wspomnianego modelu Chryslera Airflow (który nie odniósł spektakularnego sukcesu) kupił Ferdinand Porsche. Słynny konstruktor sprowadził go do Niemiec. Podobno auto stało się źródłem inspiracji dla Porsche przy tworzeniu popularnego „Garbusa”.
- Chrysler 300 (znany też jako C-300) został dopuszczony do jazdy na drogach publicznych, będąc praktycznie autem wyścigowym. Samochód był napędzany przez silnik 5.4 V8 generujący moc 355 KM.