Co to jest nadwozie samochodu osobowego?

Ujmując rzecz najprościej i najbardziej obrazowo, nadwozie to „górna obudowa” pojazdu. A bardziej profesjonalnie i zgodnie z definicją motoryzacji – jest jedną z głównych części składowych samochodu, umieszczoną na podwoziu. Elementami nadwozia są struktura (konstrukcja) nośna i poszycie. Może zostać zamontowane na ramie podwozia albo tworzyć z nim część integralną.

Konstrukcja nośna nadwozia jest jego „szkieletem”. Odpowiada za jego odpowiednią sztywność i sposób montażu innych elementów. Należą do niej między innymi:

  • słupki,
  • wzmocnienie,
  • belka pod zderzakiem,
  • podłużnica silnika,
  • belka progowa: przednia i środkowa,
  • podłoga,
  • pas podokienny.

Z kolei poszycie (karoseria) odpowiada za zabudowę wnętrza samochodu – przedziału pasażerskiego. W jego skład wchodzą wszystkie elementy widoczne z zewnątrz, odpowiadające przy tym za estetykę pojazdu, takie jak:

  • drzwi,
  • błotniki,
  • zderzaki,
  • pokrywa bagażnika
  • pokrywa silnika (maska).

Hatchback, sedan, liftback czy kombi. Jakie są najpopularniejsze rodzaje nadwozi samochodowych?

Przyglądając się kilku modelom samochodów osobowych, trudno nie zwrócić uwagi na wizualne różnice między nimi. Należy do nich nie tylko kolor karoserii, ale przede wszystkim kształt. Określa go właśnie rodzaj nadwozia samochodu – a w każdym razie jego ogólny zarys.

Rodzaje te można podzielić na kilka grup, na przykład według liczby brył: na jedno-, dwu- lub trzybryłowe. Kiedy maska i bagażnik są wyraźnie obniżone, a kontury auta sprawiają wrażenie zbudowanych z trzech różnych elementów (brył), mówimy o pojeździe trzybryłowym. Gdy obrysowanie tworzy niemalże prostokąt (jak np. w przypadku vanów), mamy do czynienia z jednobryłowym samochodem. Z kolei pojazdy, których bagażnik jest ścięty i wyraźnie obniżona jest tylko maska – są dwubryłowe.

Wracając do samych rodzajów nadwozia samochodu, do najbardziej popularnych zaliczamy:

  • hatchback,
  • liftback,
  • kombi,
  • sedan,
  • coupe,
  • kabriolet,
  • limuzyna,
  • pick-up,
  • minivan,
  • van,
  • SUV,
  • crossover.

Każdy z nich ma swoje cechy charakterystyczne, które wpływają zarówno na wygląd, jak i komfort użytkowania samochodu – a także jego przeznaczenie. Warto krótko omówić każdy po kolei.

Hatchback

Ten typ nadwozia jest jednym ze zdecydowanie najczęściej pojawiających się na naszych drogach. Wyróżnia się pokrywą bagażnika pełniącą funkcję dodatkowych drzwi. Unosi się wraz z szybą, dzięki czemu użytkownik samochodu zyskuje łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej i pasażerskiej. Co więcej, tylny rząd foteli może być składany, zwiększając tym samym powierzchnię bagażnika.

Hatchbacki występują w wersjach trójdrzwiowych (drzwi przednie prawe, przednie lewe i pokrywa bagażnika) oraz pięciodrzwiowych (drzwi przednie prawe, przednie lewe, tylne prawe, tylne lewe i pokrywa bagażnika). Mają zazwyczaj dwubryłowe nadwozie oraz opływowy kształt (linia dachu jest nieco obniżona, linia maski mocno obniżona). Do popularnych hatchbacków należą Ford Focus i Volkswagen Golf.

Liftback

To nadwozie samochodu bardzo często mylone jest z hatchbackiem. I nic dziwnego, ich konstrukcja jest bowiem bardzo podobna. Liftback różni się od poprzednika w zasadzie tylko większym skosem tylnych drzwi (pokrywy bagażnika). Popularnym przedstawicielem tego rodzaju nadwozia auta jest Seat Toledo I.

Kombi

Są nazywane samochodami rodzinnymi. Kombi to pojazdy, które wyróżniają się przedłużoną tylną częścią – najczęściej przestrzenią bagażową. Bardzo charakterystyczna w tym nadwoziu samochodu jest dodatkowa, trzecia szyba boczna. Należy do grupy nadwozi dwubryłowych.

Dodatkowym wsparciem dla przestrzeni na bagaż jest montaż we współczesnych samochodach tego rodzaju nadwozia auta relingu dachowego. Umożliwia on wyposażenie pojazdu w bagażnik dachowy do przewozu rowerów czy nart. Kombi są najczęściej pięciodrzwiowe (Volkswagen Passat, Ford Mondeo), zdarzają się jednak i modele trójdrzwiowe (Trabant Universal, Opel Kadett E).

Sedan

Typ trójbryłowego nadwozia pojazdu dwu- lub czterodrzwiowego. W tym przypadku więc, w odróżnieniu od hatchbacka, pokrywa bagażnika nie otwiera się razem z szybą. I ta właśnie cecha należy do najbardziej charakterystycznych dla sedana. Jak wspomnieliśmy, ten typ klasycznego nadwozia auta może występować w wersji dwudrzwiowej, co nie ogranicza jednak jego przestrzeni pasażerskiej (wciąż ma 4-6 foteli). Klasycznym pojazdem tego rodzaju jest Audi A8 czy BMW 7.

Sedan występuje w dodatkowej wersji hardtop, którą wyróżnia brak słupków między oknami bocznymi i sztywnym dachem nakładanym (typu cabrio) lub stałym (na wzór cabrio). Do sedanów należą także limuzyny. Często cały ten typ nadwozia nazywany jest potocznie limuzyną.

Coupé

Nadwozie, którego nazwa oznacza (z języka francuskiego) „ucięty”. Takie też jest na pierwszy rzut oka – ma linię dachu opadającą ku tyłowi. Coupé to pojazdy dwudrzwiowe wyposażone w od 2 do 4 foteli. Wygląd samochodów przywodzi na myśl modele sportowe – i nierzadko tak właśnie jest, jak np. w przypadku Porsche 911. Omawiane nadwozie może występować także w wersji cabrio (ze składanym dachem chowanym w bagażniku) i hardtop (ze sztywnym dachem nakładanym lub stałym).

Kabriolet

kabriolet

Cechą charakterystyczną kabrioletów (cabrio) jest odkryta kabina pasażerska. Pojazdy te mają miękki lub sztywny składany dach chowany do bagażnika, nie mają pionowych słupków i ram przy części dachowej (poza okolicami szyby czołowej). Najczęściej występują w wersji dwudrzwiowej. Popularnym kabrioletem jest na przykład BMW 3 cabrio. Do grupy kabrioletów należą także roadstery, niewielkie, sportowe samochodu z wydłużonym przodem i skróconym tyłem (Tesla Roadster).

Pick Up

Klasyka amerykańskiego kina, coraz częstszy gość na polskich drogach. Ten rodzaj nadwozia samochodu łączy w sobie cechy pojazdu osobowego, terenowego i dostawczego. Charakteryzuje się wyposażeniem w stałą otwartą skrzynię ładunkową znajdującą się w tylnej części (tuż za kabiną pasażerską). Skrzynię można zamknąć dedykowaną zabudową. 

Kabina może występować w wersji pojedynczej (dwu- lub trzyosobowej, dwudrzwiowej), podwójnej (pięcio- lub sześcioosobowej, czterodrzwiowej) lub powiększonej (z ławką dla dodatkowych dwóch lub jednej osoby). Popularnym pick-upem jest Toyota Hilux.

Mini van i van (wan)

Te rodzaje nadwozia samochodu zebraliśmy razem ze względu na podobne cechy charakterystyczne. Jak wskazuje sama nazwa, minivan jest po prostu pomniejszoną wersją vana. Można także powiedzieć, że wizualnie bardziej przypomina samochodów osobowy; VAN przywodzi na myśl samochód dostawczy

Oba typy to pojazdy jedno- lub dwubryłowe. Do ich cech charakterystycznych należy podwyższone, przestronne nadwozie, duża przestrzeń bagażowa i zwiększona liczba miejsc siedzących (5-9 w przypadku minivanów, 1-4 rzędów po 2-4 siedzeń w przypadku vanów). Typowym mini jest Renault Scenic, a vanem – Ford Transit.

SUV i crossover

Te typy nadwozia aut także można spokojnie zestawić ze sobą. Co więcej, niejednokrotnie ciężko ocenić, do którego z nich należy dany samochód. Wyróżniają się mocno podwyższonym nadwoziem, wizualnie przypominając terenowe wersje kombi. 

W przypadku SUV-ów jest to poniekąd słuszne skojarzenie. Są one bowiem wyposażone w systemy wspomagające jazdę terenową oraz napęd 4×4. Crossovery występują najczęściej w wersji z napędem na przód. Typowym przedstawicielem tego rodzaju nadwozia jest Nissan Qashqai, a SUV-a – Subaru Forester.

Wybór typu nadwozia samochodów jest uzależniony przede wszystkim od przeznaczenia auta. Jeśli planujesz jazdę na trudniejszych terenach, zdecyduj się na nadwozie typu SUV-a lub pick-upa. Firmy przewozowe lub bardzo duże rodziny docenią vany i minivany. Potrzebujesz sporej przestrzeni bagażowej? Docenisz crossovery i auta typu kombi. Jesteś miłośnikiem elegancji? Spodobają ci się sedany i nadwozia sportowe. A ci, którzy szukają ładnego, łatwego do zaparkowania samochodu, powinni zdecydować się na lift lub nadwozie typu hatchback.

Archiwum: grudzień 2020