BMW – bawarski gigant branży motoryzacyjnej
- BMW 1 Seria
- BMW 2 Seria
- BMW 2000
- BMW 2000 TI Coupe
- BMW 2004
- BMW 2600
- BMW 3 Seria
- BMW 3000 GT Frua
- BMW 303 Platform
- BMW 3200 CS Coupe
- BMW 326 Platform
- BMW 328
- BMW 4 Seria
- BMW 5 Seria
- BMW 501
- BMW 502
- BMW 503
- BMW 507
- BMW 6 Seria
- BMW 7 Seria
- BMW 700
- BMW 8 Seria
- BMW Concept Cars
- BMW E06
- BMW E10
- BMW E20
- BMW E26
- BMW E9
- BMW E92 3 Seria Coupe LCI
- BMW GT Frua
- BMW i3
- BMW i4
- BMW iX
- BMW iX3
- BMW New C Klasaoupe
- BMW New Class
- BMW Type 114
- BMW X1
- BMW X2 F39
- BMW X3
- BMW X4
- BMW X5
- BMW X6
- BMW X7 G07
- BMW Z1
- BMW Z3
- BMW Z4
- BMW Z8
BMW to kolejny znany koncern z Niemiec. Modele BMW są znane na całym świecie, w tym oczywiście w Polsce. Auta wyróżniają się elegancją, komfortem i szybkością. Historia marki BMW, logo, wszystkie modele – to tylko część tego, co znajdziecie w tym artykule.
BMW to niemiecka solidność połączona z finezją i sportowym zacięciem. Auta produkowane przez bawarski koncern mają swoich zwolenników na całym świecie. Czy dla BMW Polska też jest ważnym rynkiem? Oczywiście, bo samochody z charakterystycznym dla BMW logo również cieszą się dużym uznaniem. W tym materiale zagłębimy się w bogate dziedzictwo BMW. Historia marki to nie wszystko, czego dowiesz się, jeśli chodzi o auta BMW. Będziesz mógł tutaj także znaleźć informacje o wszystkich modelach oraz popularnych seriach BMW. Przedstawimy też to, jak auta z logo BMW budowały swoją renomę i stały się jednym z najbardziej wpływowych koncernów na świecie. Zapinamy pasy i zapraszamy w pasjonującą podróż po historii marki BMW!
BMW – historia marki
Koncern BMW założyli 7 marca 1916 Karl Rapp oraz Gustav Otto. Początkowo marka BMW jeszcze nie miała swojej obecnej nazwy. Firma nazywała się Bayerische Flugzeug-Werke, a początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się produkcją samolotów, które były przeznaczone w głównej mierze dla wojska. Rok później rezygnacja Rappa przyczyniła się do tego, że skrót BFW zmienił się na BMW – Bayerische Motoren Werke, czyli „Bawarska Fabryka Silników”. Wycofanie się współzałożyciela wpłynęło na zmianę strategii. Od tego momentu marka BMW zajęła się produkcją silników do samolotów i motocykli. Firma zaopatrywała również kolej, dostarczając hamulce.
Marka BMW – pierwszy motocykl i samochód wyprodukowany przez bawarski koncern
Lata 20. i 30. XX wieku to dynamiczny rozwój marki BMW. W 1923 r. powstał pierwszy motocykl, natomiast dziesięć lat później skonstruowany został debiutancki samochód BMW. Modele BMW oznaczone jako 303 były napędzane 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,2 litra, a charakterystyczną cechę pierwszego auta BMW stanowił wlot powietrza na masce. Co prawda koncern już w 1928 r. tworzył modele Dixi, jednak auta zostały zbudowane na licencji Austin Seven.
Powojenne samochody BMW
Koncern BMW mocno skutki II wojny światowej. Fabryka została przejęta na potrzebę produkcji silników do samolotów. Budynek został jednak doszczętnie zbombardowany. Firma długo borykała się ze skutkami wojny, lecz ostatecznie w 1951 powstały pierwsze powojenne modele BMW: 501 i 502. W 1955 zadebiutował kolejny samochód BMW, czyli mały, trójkołowy Isetta, który mocno przyczynił się do poprawienia kondycji finansowej BMW. Historia marki toczyła się dalej. W tym samym roku z taśmy produkcyjnej zjechały auta 507, lecz te modele nie zdołały powtórzyć komercyjnego sukcesu swojego poprzednika.
Dalszy rozwój marki – kolejne modele BMW i przejęcie Rolls Royce’a
BMW sukcesywnie się rozwijało. Dowodem na to są modele: 1500, 2500 czy serie BMW M5, M6, M7 czy M8. W późniejszych latach marka BMW rozpoczęła podbój Wielkiej Brytanii. Dowodem na to jest przejęcie Rovera i Land Rovera. W 2003 roku koncern BMW przejął Rolls Royce’a. Początek XXI wieku to nowe BMW – modele Z4 i X3, natomiast w ostatnich latach wielką furorę zrobiły elektryczne modele z serii i.
BMW – historia logo
Logo BMW w postaci biało-niebieskiej szachownicy otoczone czarną obwódką dla wielu zyskało już miano kultowego. Przez wiele lat powszechnie uważano, że logo, które zdobiło wszystkie modele BMW symbolizuje obracające się śmigła, co nawiązywałoby do początkowych lat działalności niemieckiej marki w segmencie samolotów. Mit jednak został obalony. Historia logo BMW wywodzi się od emblematu należącego do firmy Rapp-Motorenwerke. Czym zainspirowało się BMW? Logo marki tworzył czarny szachowy koń wpisany w czarny okrąg. Po latach koń został zmieniony na bawarskie barwy: biały i niebieski, a napis „Rapp” zastąpiono dobrze nam znanym skrótem BMW.
Reklama BMW i nowe logo w historii marki
Wpływ na błędną identyfikację logo BMW miała kampania reklamowa z 1929 roku. Koncern BMW był promowany w niemieckich magazynach. Na stronach widniały śmigła samolotów, które obracając się tworzyły emblemat BMW. Logo powstało w 1917 roku i nieznacznie tylko się zmieniło przez ponad 100 lat istnienia. Tak było do 2020 roku, aż do prezentacji koncepcyjnego modelu auta BMW i4 z napędem elektrycznym. Czarna ramka została usunięta i od ponad roku szachownica widnieje na przezroczystym tle. Szefowie uzasadnili, że zmiana ma zachęcić do odkrywania marki BMW. Logo zaś to ukłon w stronę młodszego klienta, który żyje w cyfrowym świecie.
Koncern BMW – marki wchodzące w skład grupy BMW AG
W skład BMW AG wchodzą takie marki aut, jak:
- BMW;
- Mini (od 1994);
- Rolls-Royce (od 2003).
Koncern BMW – wszystkie modele i serie
Auta BMW oznaczone charakterystycznym logo z szachownicą są znane na całym świecie. Nawet osoby, które nie należą do miłośników tej marki doceniają kunszt i niemiecką solidność, które są widoczne w samochodach BMW. Poniżej przedstawiamy wszystkie modele BMW produkowane masowo.
- 501/502 (1951-1958);
- 507 (1955-1959);
- 600 (1957-1959);
- 700 (1959-1965);
- 1500 (1961-1966);
- 2000 (1966-1972);
- 2500 (1968-1977);
- i3 (2013-obecnie);
- i8 (2014-obecnie);
- iX (2021-obecnie);
- Isetta (1955-1962);
- M1 (2004-obecnie);
- M2 (2013-obecnie);
- M3 (1975-obecnie);
- M4 (2013-obecnie);
- M5 (1972-obecnie);
- M6 (1976-obecnie);
- M7 (1977-obecnie);
- M8 (1989-obecnie);
- Mille Miglia Coupe (2006 – samochód koncepcyjny)
- Seria 2 Active Tourer (2014-2017);
- Seria 3 Gran Turismo (2013-2016);
- Seria 02 (1966-1977);
- X1 (2009-obecnie);
- X2 (2017-obecnie);
- X3 (2003-obecnie);
- X4 (2014-obecnie);
- X5 (2000-obecnie);
- X6 (2008-obecnie);
- X7 (2018-obecnie);
- X Coupe Concept (2001 – samochód koncepcyjny);
- Z1 (1988-1991);
- Z3 (1995-2002);
- Z4 (2002-obecnie);
- Z8 (2000-2003).
BMW w Motorsporcie
Warto przybliżyć losy wyczynowych aut BMW. Historia marki, zwłaszcza ta najnowsza, jest istotna dla kibiców polskiego motorsportu. To właśnie BMW Sauber dało szansę Robertowi Kubicy, który zadebiutował w Formule 1 w barwach niemieckiego zespołu. Krakowianin z teamem BMW Sauber dziewięć razy meldował się na podium. Największy sukces Polaka za sterami BMW to zwycięstwo w GP Kanady 2008.
BMW – wycofanie się z F1
Niestety, zwycięstwo w Montrealu oznaczało dla koncernu BMW koniec dalszego rozwoju bolidu F1.08, a Kubica nie mógł podjąć walki o mistrzostwo świata. Szansa na końcowy triumf była ogromna, jednak team BMW skupił się na sezonie 2009, kiedy to miały nastąpić duże regulaminowe zmiany odnośnie bolidów z systemem KERS na czele. Plan nie wypalił i szyld BMW Sauber zniknął z Formuły 1 wraz z końcem sezonu 2010. Szczególnie wśród kibiców BMW w Polsce, czyli fanów Kubicy, pozostały niesmak i gorycz niewykorzystanej szansy.
BMW – historia sprzed Saubera, czyli mariaż z Williamsem i mistrzostwo z Nelsonem Piquetem
W tej prestiżowej wyścigowej serii BMW historię miało jeszcze wcześniej. Warto przypomnieć, że w latach 2000-2005 samochody Williams były napędzane silnikami BMW. Mimo licznych zwycięstw i miejsc na podium współpraca między Williamsem a BMW nie przełożyła się na mistrzostwo. Najbliżej końcowego sukcesu było w sezonie 2003, jednak ostatecznie Ferrari z Michaelem Schumacherem okazało się nieznacznie lepsze. W latach 80. XX wieku BMW nawiązało współpracę z Brabhamem co zaowocowało mistrzostwem świata kierowców w wykonaniu Nelsona Piqueta w 1983 roku.
BMW w Polsce
Jak w naszym kraju przedstawia się sytuacja marki BMW? Polska to dla niej rynek, który zapewnia satysfakcjonujące wyniki. W 2019 roku zarejestrowano 20 708 modeli BMW w Polsce, co stanowiło wówczas olbrzymi wzrost sprzedaży (na poziomie 32,5%). Rok później było nieco gorzej, aczkolwiek mimo pandemii w Polsce zostało sprzedane 18 303 auta BMW z segmentu premium. Co więcej, wśród nowszych aut i wszystkich modeli BMW (serie 3 i wzwyż) niemiecka marka BMW w Polsce nie miała sobie równych w swoich segmentach.
BMW – czy wiesz, że:
- Modele BMW słyną z wytrzymałości, jednak maszyna oznaczona jako R75 pod tym względem nie miała konkurencji. Mowa tu o motocyklu, który był produkowany na potrzeby armii niemieckiej w czasach hitlerowskich. Jednoślady z logo BMW doskonale sobie radziły nawet w ekstremalnych warunkach – na błotnistych stepach, piaskach pustyni i śnieżnych bezdrożach.
- Najdrożej sprzedanym sprzedanym samochodem marki BMW jest model BMW 507 Series II Rodster. Auto pochodziło z limitowanej serii liczącej zaledwie 252 egzemplarzy. Ten samochód BMW został sprzedany za cenę 2,4 miliona dolarów.
- Marka BMW kieruje się maksymą „Freude am Fahren”, co oznacza „radość z jazdy”.
- Znakiem firmowym BMW są tzw. nerki, czyli podwójny wlot powietrza do chłodnicy.
- Volkswagen i Mercedes jest częściej wymieniany w kontekście współpracy z nazistowskim reżimem Niemiec. Niestety, podobny niechlubny epizod ma w swej historii BMW. Producent aut zmusił do pracy 30 tysięcy więźniów, głównie z obozu koncentracyjnego w Dachau.
- Przez pierwsze trzy lata od zakończenia wojny koncern BMW miał zakaz produkcji pojazdów silnikowych. W tym czasie marka działała w segmencie garnków i rowerów.
- BMW to nie tylko znana marka samochodów, lecz także drink szczególnie popularny w Wielkiej Brytanii, który powstaje na bazie Baileys, Malibu i whisky.