Seat – motoryzacyjny torreador
Seat to hiszpańska marka, która powstała w połowie XX wieku. Pierwsze samochody Seata wyjechały z fabryki jednak dopiero po kilku latach działalności. Warto przeczytać tekst, który przybliży ciekawą historię marki i dynamiczny rozwój Seata w Polsce!
Auta marki Seat towarzyszą nam od 70 lat. Przez ten czas z fabryki wyjeżdżało wiele popularnych modeli, które z łatwością możemy znaleźć chociażby w naszym kraju, ponieważ salony Seata w Polsce są chętnie odwiedzane przez kierowców. Seat szybko stał się globalną marką, co było spowodowane ekspansją m.in. w Kolumbii. Jakie są jeszcze przyczyny popularności modeli Seata? Poniższy materiał przybliży historię hiszpańskiego producenta, który na początku istnienia musiał borykać się z niemałymi trudnościami. Nasz artykuł można za to przeczytać bez żadnego problemu. Wsiadasz z nami? Zaczynamy od Barcelony, więc chyba warto!
Seat – historia marki
Koncern Sociedad Española de Automóviles de Turismo, znany potocznie jako Seat, powstał 9 maja 1950 r. w Barcelonie. Kto był udziałowcem nowego przedsiębiorstwa? Narodowy Instytut Przemysłu, kilka banków oraz włoski koncern Fiat. Początkowe lata nie były jednak najłatwiejsze, gdyż pierwsza fabryka Seata i samochód powstały w 1953 roku. Premierowym autem był model Seat 1400 wyprodukowany na licencji Fiata 1400.
Szybki rozwój i kolejne fabryki Seata
Początkowo fabryka zatrudniała niemal 1000 osób, zaś z taśm produkcyjnych wyjeżdżało 5 aut dziennie. Dzienna norma jednak szybko się zwiększała, gdyż po zaledwie trzech latach z zakład opuszczały 42 nowe samochody na dzień. W 1957 r. zadebiutował model Seata 600. Ten pojazd również został zbudowany na licencji Fiata. Seat w latach 60. nie zwalniał tempa. W 1964 r. w Madrycie powstała nowa siedziba generalna marki. Rok później rozpoczęła się ekspansja Seata poza hiszpańskie terytorium i próba motoryzacyjnego podboju Kolumbii.
Kolejne samochody i zakończenie produkcji Seata 600
W 1963 r. z fabryki wyjechał następca modelu 1400, czyli Seat 1500, zaś trzy lata później swoją premierę ma model 850. Seat produkcję tego samochodu prowadził z rozmachem, ponieważ było dostępne w kilku wersjach – jako auto czterodrzwiowe, sportowe lub kabriolet. Pod koniec dekady z taśmy produkcyjnej wyjeżdżają modele 124. W tamtym okresie marka Seat miała już na swoim koncie milion sprzedanych samochodów. W 1973 r. z taśmy zjeżdża ostatni wariant 600 Seata. Produkcja tego modelu dobiega końca.
Coraz większa popularność Seata – historia rozwoju marki
W połowie lat 70. swoją działalność rozpoczęło Centrum Techniczne w Martorell nieopodal Barcelony, a niedługo została otwarta fabryka Seata w Prat de Llobregat. W tym okresie Seat wypuścił modele 128, 1200 Sport czy Ritmo. Hiszpański koncern zaczął być coraz bardziej wpływowym i popularnym producentem. co potwierdzają lata 80. XX wieku. Zadebiutowały najnowsze wówczas modele Seata, czyli Panda, Fura, Ronda, Marbella, Malaga i przede wszystkim Ibiza. Ta ostatnia trafiła do sprzedaży w 1984 r. i jest produkowana do dnia dzisiejszego. W 1982 r. Seat został przejęty przez koncern Volkswagen AG. Cztery lata później firma z Wolfsburga miała 51% udziałów, zaś w 1990 r. Niemcy uzyskali całościowy pakiet.
Seat – historia na przełomie wieków
Rok 1991 to debiut Seata Toledo. To właśnie te auta kilka miesięcy później były głównymi środkami transportu sportowców i organizatorów podczas letnich Igrzysk Olimpijskich. W 1996 r. na drogach pojawił się pierwszy van marki Seat – Alhambra – i malutka Arosa, należąca do segmentu A. W 1999 r. natomiast wyjechał z fabryki Seata model Leon.
Seat – produkcja nowych modeli i powstanie kolejnej siedziby
Początek XXI wieku to kolejne generacje modeli Ibiza, Toledo, Leon i Alhambra. Premierowe samochody Seata to z kolei Altea, Arona, Ateca czy Tarraco. W 2002 r. w ramach koncernu Volkswagen AG dołączył wraz z Audi oraz Lamborghini do Grupy Volkswagena, zaś cztery lata później powstała nowa siedziba Seata w Martorell niedaleko Barcelony.
Historia i symbolika logo Seata
Przez pierwsze lata współpracy Hiszpanów z Fiatem logo Seata było podobne do logotypu włoskiej marki. Zmiany zaszły w latach 70., kiedy to postawiono na prostą formę w postaci nazwy Seat napisanej białymi literami, które umieszczone były w kwadratach na czarnym tle. Charakterystyczna duża litera S znana nam wszystkim dzisiaj pojawiła się w kolejnej dekadzie. Wnętrze litery zostało przecięte ukośnie na pół, co nawiązuje do alei La Avenida Diagonal.
Hiszpańskie wątki i znaczenie logo Seata
Seat na przestrzeni lat udowodnił, że jest przywiązany do kraju pochodzenia. Nazwy modeli Malaga, Toledo czy Cordoba pochodzą od hiszpańskich miast. Kształt logo marki pozostał niezmienny aż do dziś, a modyfikacje dotyczyły głównie kolorystyki. Samo logo Seata ma symbolizować sześć wartości firmy, czyli design, dynamikę, młodość ducha, efektywność, niezawodność i dostępność.
Auta marki Seat – samochody, które warto znać
Prawie 70 lat minęło od premiery pierwszego auta marki Seat i w tym czasie modele hiszpańskiego producenta zyskały światową sławę. Poniżej przedstawimy listę wybranych modeli z różnych segmentów. Wiele z tych aut marki Seat znajdziemy również w Polsce.
- Alhambra (1996-2020);
- Altea (2004-2015);
- Arona (2017-obecnie);
- Arosa (1997-2004);
- Ateca (2016-obecnie);
- Cordoba (1993-2009);
- Exeo (2009-2013);
- Ibiza (1984-obecnie);
- Inca (1995-2003);
- Leon (1999-obecnie);
- Malaga (1985-1993);
- Marbella (1986-1998);
- Mii (2011-2018);
- Ronda (1982-1988);
- Tarraco (2018-obecnie);
- Terra (1986-1998);
- Toledo (1991-2018).
Seat w motorsporcie
Przez trzy sezony samochód Seat Cordoba rywalizował w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. W latach 1998-2000 najlepszym wynikiem modelu Cordoba były trzecie miejsca zdobyte podczas Rajdu Wielkiej Brytanii 1999 (Harri Rovanpera), Nowej Zelandii 1999 (Toni Gardemeister oraz Safari 2000 (Didier Auriol).
Sprzedaż modeli Seata w Polsce
Seat nie zaliczy poprzedniego roku do udanych pod względem liczby sprzedanych aut w Polsce. W 2020 r. zarejestrowano w sumie 9197 samochodów Seata, co dało hiszpańskiej firmie 16. miejsce w rankingu sprzedaży aut osobowych.
Salony Seata w Polsce
Statystyki mogą jednak nieco mylić. Czy wiesz, jak prężnie w naszym kraju rozwija się Seat? Polska ma wiele salonów tej marki, które możemy znaleźć m.in. w:
- Warszawie;
- Bydgoszczy;
- Kaliszu;
- Poznaniu;
- Wrocławiu,
- Kaliszu;
- Gliwicach;
- Katowicach;
- Kielcach;
- Krakowie;
- Bielsku-Białej;
- Opolu;
- Toruniu;
- Szczecinie;
- Rzeszowie;
- Łodzi.
Seat – czy wiesz, że:
- Jan Paweł II podczas pielgrzymki do Hiszpanii w 1982 r. podróżował papamobile sygnowanym logo Seata.
- W 1992 r. Seat skonstruował pierwszy elektryczny samochód, który gwarantował zasięg na poziomie 65 km. Co ciekawe, ładowarkę umieszczono z przodu, za osłoną chłodnicy.
- Auta marki Seat były popularnymi środkami transportu podczas letnich Igrzysk Olimpijskich w 1992 r. w Barcelonie. Na szczególną uwagę zasługiwały modele Toledo Premium wyposażone w m.in. w telefon stacjonarny i faks.
- Filip VI, obecny król Hiszpanii, w osiemnaste urodziny otrzymał od ojca, króla Jana Karola, Seata Ibizę. Obecnie samochód znajduje się kolekcji aut historycznych marki. Król bardzo się wzruszył podczas odwiedzin fabryki Seata w 2014 r. kiedy jego oczom ukazał się odrestaurowany model, którym podróżował w latach młodości.
- Seat zaprezentował 14 samochodów z graficznymi nazwami. Wcześniej pojazdy oznaczano pojemnością silnika (800 lub 1500) albo numerem projektu (124 lub 127). Co ciekawe, model Seat 600 nawiązywał zarówno do pojemności silnika, jak i wagi samochodu.
- Seat Ibiza był pierwszym modelem w swoim segmencie, który był wyposażony w system ESP.