Opel – marka, która porzuciła krawiectwo na rzecz motoryzacji
- Opel Adam
- Opel Admiral
- Opel Agila
- Opel Ampera-e
- Opel Antara
- Opel Ascona
- Opel Astra
- Opel Calibra
- Opel Cascada Cabrio
- Opel City
- Opel Combo
- Opel Commodore C
- Opel Corsa
- Opel Crossland
- Opel Frontera
- Opel Grandland
- Opel GT
- Opel Insignia
- Opel Kadett
- Opel Kapitan
- Opel Karl
- Opel Manta
- Opel Meriva
- Opel Mokka
- Opel Monterey
- Opel Monza
- Opel Movano
- Opel Olympia
- Opel Olympia A
- Opel Omega
- Opel Rekord E
- Opel Senator
- Opel Signum
- Opel Sintra
- Opel ter
- Opel Tigra
- Opel Vectra
- Opel Vivaro
- Opel Zafira
Opel to niemiecka marka, która słynie z jakości i niezawodności. Bogata historia Opla sięga 1862 roku. Początkowo firma nie miała nic wspólnego z autami. Samochody marki Opel pojawiły się pod koniec wieku XIX. Jakie były rodzaje Opli? Koniecznie sprawdź!
Opel to kolejny producent rodem z Niemiec, który może znajduje się nieco w cieniu Volkswagena czy BMW. Jednak bywały lata gdzie Opel zdecydowanie dystansował swoich rodzimych konkurentów. Znajdujące się na wszystkich samochodach Opla logo jest znane na całym świecie. Historia marki, która sięga roku 1862, jest warta omówienia tym bardziej, że Opel początkowo nie działał w branży motoryzacyjnej. Nie pominiemy również polskiego wątku i sprzedaży aut Opla w Polsce. Przedstawimy wszystkie popularne modele i rodzaje samochodów tej marki. Wsiadasz z nami?
Opel – historia
Historia Opla sięga roku 1862. Adam Opel skonstruował wówczas swoją pierwszą maszynę do szycia i wyznaczył kierunek rozwoju marki przez kolejne 20 lat. W 1884 r. Opel znajdował się już bliżej swojej obecnej branży, kiedy to z fabryki wyjechał pierwszy rower sygnowany logo niemieckiej marki. W 1895 r. zmarł założyciel firmy, a schedę po nim odziedziczyli jego dwaj synowie – Wilhelm i Fritz. W tym momencie profil marki zaczął się stopniowo zmieniać.
Opel – historia pierwszych samochodów
Pod koniec XIX wieku Opel podpisał umowę z firmą Dessau, na mocy której przedsiębiorstwo miało być zaopatrywane w podwozie. W 1899 r. powstał też pierwszy samochód Opla napędzany silnikiem spalinowym – Opel System Lutzmann. XX wiek marka przywitała modelem 9PS. Koncern stał się właścicielem licencji na produkcję pojazdu, który był pierwszym autem w stu procentach wyprodukowanym w fabryce Opla w Russelsheim. W kolejnych latach pojawił się model Opla 10/12 PS. Pod maską znajdowały się różne rodzaje jednostek napędowych. Najpierw samochód był napędzany dwucylindrowym silnikiem. Niedługo później gamę uzupełnił czterocylindrowy wariant.
Nie tylko samochody, czyli różne rodzaje działalności Opla
Mimo coraz mocniejszej pozycji na rynku samochodowym Opel nie porzucił swych korzeni i nadal zajmował się produkcją maszyn do szycia. Tak było do momentu wybuchu fabryki w Russelsheim. Po jej odbudowie marka zajęła się wyłącznie branżą motoryzacyjną. Podczas I wojny światowej rodzaje Opli to głównie samochody ciężarowe.
Opel – historia współpracy z General Motors
Pierwszym powojennym samochodem Opla był zaprezentowany w 1921 r. model 8/25PS. Warto zaznaczyć, że w tamtym okresie Opel – jako pierwsza w Niemczech firma – wprowadził produkcję taśmową, dzięki czemu obniżył koszty produkcji. W 1929 r. doszło do poważniejszych zmian na szczeblu właścicielskim, ponieważ Opel rozpoczął współpracę z koncernem General Motors. Owocem tego mariażu są modele Opli Kadett i Admiral, które pojawiły się jeszcze przed II wojną światową. W tym czasie, podobnie jak w przypadku poprzednich działań wojennych, marka koncentrowała się przede wszystkim na wytwarzaniu samochodów ciężarowych oraz produkcji na rzecz przemysłu zbrojeniowego.
Opel – wszystkie modele godne uwagi w latach 60. i 70.
Fabryka Opla została mocno zniszczona, dlatego pierwszy powojenny samochód pojawił się w 1947 r., kiedy to wznowiono produkcję modelu Olimpia. W latach 60. natomiast wskrzeszono dwa modele Opla, które były znane jeszcze przed wybuchem wojny. Były to samochody Opel Kadett i Admiral. Kolejna dekada to samochody Opel Manta, które de facto później również powrócą oraz premiery dwóch luksusowych limuzyn – Senator i Monza.
Opel – polska fabryka i 50 milionów aut
W 1998 r. w Gliwicach została wybudowana fabryka Opla. Polska historia sprzed niemal ćwierćwiecza to jednak tylko preludium do świętowania. Rok później niemiecka marka mogła się bowiem poszczycić produkcją 50-milionowego samochodu. Dalej nie było jednak tak kolorowo. Początek XXI wieku stoi pod znakiem problemów finansowych marki Opel. Sytuacja była naprawdę poważna, bo firma przynosiła straty, mimo że model Opel Insignia okazał się sukcesem. Auto cieszyło się dużym uznaniem i tytułem Europejskiego Samochodu Roku. Jednak marka nadal była w tarapatach. Koncern General Motors nie zdecydował się jednak na sprzedaż Opla.
Opel – historia najnowszych zmian właścicielskich
W 2017 r., po wieloletniej (trwającej 88 lat) współpracy, General Motors sprzedał markę Opel oraz powiązany z nim Vauxhall w ręce grupy PSA. W negocjacjach udział wziął nawet niemiecki rząd. W 2021 r. w wyniku powiązania PSA oraz FCA powstał nowy koncern Stellantis, do którego należy Opel.
Elektryfikacja Opli – wszystkie modele spalinowe odchodzą w cień
W lipcu 2021 r. podczas konferencji w Amsterdamie Michael Lohscheller, prezes zarządu Opla, ogłosił, że koncern będzie podążać w kierunku elektryfikacji. Lohscheller zadeklarował, że od 2028 r. rodzaje Opla z tradycyjnym napędem odchodzą w przeszłość. Od tego momentu nowe samochody Opla będą dostępne wyłącznie w wariancie elektrycznym.
Opel – logo
Jaki symbol ma Opel? Logo z błyskawicą zna chyba każdy fan motoryzacji i nie tylko. Skąd jednak taki znak w logotypie? Wszystko za sprawą pewnej ciężarówki z lat 30. XX wieku o nazwie Blitz (po polsku – „błyskawica”). Na chłodnicy tego samochodu marki Opel znajdowała się pełna nazwa „Opel Blitz”, ułożona w kształt pioruna. Do tego momentu wszystkie modele Opla nosiły literę „O”. W 1964 r. logo uległo modyfikacji i znamy je w takim kształcie praktycznie do dziś.
Opel – nowe logo
Pod koniec poprzedniego roku marka Opel zaprezentowała najnowszy logotyp. Wszystkie modele i rodzaje Opli będzie zdobić oczywiście znane na całym świecie logo. Zmianie uległa czcionka, a cały emblemat jest umieszczony na żółtym tle. Te kosmetyczne zmiany mają symbolizować elektryczność i nawiązywać do pełnej elektryfikacji, która ma nastąpić w 2028 roku. Rodzaje Opli, jakie znaliśmy, idą w zapomnienie. Jak argumentuje zmianę wizualną Opel? Nowe logo jest przestawiane tak:
„Kolor elektryzuje i zapada w pamięć, tworząc łatwo rozpoznawalną tożsamość”.
Opel – wszystkie modele, które warto znać
W dzisiejszych czasach samochód marki Opel to popularnym wybór w segmencie rodzinnym. Nie oznacza to jednak, że przez wszystkie lata działalności Opel potrafił zadowolić jedynie takich użytkowników. Oto rodzaje Opli, które są naprawdę zróżnicowane. Te modele bez wątpienia warto poznać.
- Adam (2012-2019);
- Admiral (1937-1939, 1964-1977);
- Agila (2000-2014);
- Ampera (2011-2014);
- Antara (2006-2015);
- Ascona (1970-1988);
- Astra (1991-obecnie);
- Calibra (1990-1997);
- Campo (1991-2000);
- Cascada (2013-2019);
- Combo (1994-obecnie);
- Commodore (1967-1982);
- Corsa (1982-obecnie);
- Crossland/Crossland X (2017-obecnie);
- Diplomat (1964-1977);
- Grandland (2017-obecnie);
- Frontera (1991-2004);
- GT (1968-2009);
- Kadett (1936-1940, 1962-1994);
- Kapitan (1938-1970);
- Karl (2015-2018);
- Insignia (2008-obecnie);
- Manta (1970-1988);
- Meriva (2002-2017);
- Mokka SUV (2012-obecnie);
- Monterey (1991-1999);
- Monza (1978-1986);
- Movano (1999-obecnie);
- Omega (1986-2004);
- Rekord (1963-1986);
- Senator (1978-1993);
- Signum (2003-2008);
- Sintra (1996-1999);
- Speedster (2000-2005);
- Tigra (1994-2009);
- Vectra (1988-2008);
- Vivaro (2001-obecnie);
- Zafira (1999-obecnie).
Opel – Polska, czyli dzieje marki w naszym kraju
Pierwsza polska fabryka samochodów Opla pojawiła się już na początku XX wieku, przy ulicy Wołoskiej w Warszawie. Pod koniec lat 30. koncern rozpoczął kolejną budowę zakładu w Polsce, tym razem w Lublinie. Niestety, plany zostały zniweczone przez wybuch II wojny światowej. Polska musiała czekać na Opla aż do początku lat 90 XX wieku. W 1994 r. uruchomiono montaż modelu Opel Astra, zaś cztery lata później z taśmy wyjechały Vectry. W tym samym roku powstała fabryka Opla zlokalizowana w Gliwicach.
Sprzedaż Opli w Polsce
Modele Opla nie są tak popularne w Polsce, jak chociażby auta Volkswagena. Jeśli jednak spojrzymy na wyniki sprzedażowe z zeszłego roku, zobaczymy, że marka Opel znalazła się w czołowej dziesiątce najpopularniejszych producentów. W 2020 r. zarejestrowano 13 729 nowych samochodów Opla w Polsce. Wynik ten zapewnił niemieckiej firmie dziewiąte miejsce.