Wszystko zaczęło się w roku 1933, gdy na rynku pojawił się Stout Scarab. Przyjmuje się, że ten model był pionierem w dziedzinie aut typu fastback i jednocześnie rozpoczął popularność minivanów. Niestety, sam nie zdobył wielkiej sławy w momencie produkcji, głównie z powodu bardzo wysokiej ceny. Jednak typ nadwozia, który w nim zastosowano, pozostał do czasów współczesnych. Jakie samochody mają taką konstrukcję? Dowiedz się tego z artykułu!

Nadwozie fastback – czym się charakteryzuje?

Gdy mowa o samochodzie z karoserią fastback, często na myśl przychodzi jeden z bardziej charakterystycznych modeli, czyli Ford Mustang I. Przyglądając się temu pojazdowi, można zauważyć dwubryłowe nadwozie i tylną szybę przykrywającą przestrzeń bagażową. W autach tego typu tylne okno:

  • jest nieruchome;
  • agresywnie opada wraz z klapą bagażnika w kierunku lamp. 

Akurat w przypadku Mustanga można zauważyć spłaszczenie samej klapy bagażnika, jednak w wielu modelach tego typu (np. Opel Kadett D czy Citroen CX) szyba tylna jest w jednej płaszczyźnie z resztą części tylnej.

Konstrukcja typu fastback – auto obecnie niepopularne

Szczyt zachwytu nad opisywanym typem nadwozia przypadał na lata 60. XX wieku. To właśnie wtedy w Stanach Zjednoczonych produkowany był Ford Mustang. Niestety, z czasem fastback przestał stanowić szczególne miejsce wśród ulubionych typów nadwozi. Producenci zaczęli odchodzić od produkowania aut opartych na dwuczęściowej bryle. Wzrosło znaczenie przestronnych i bardziej praktycznych aut, które często były wypuszczane w wersjach 5-drzwiowych, a nie 2- czy 4-drzwiowych.

Fastback – co to znaczy obecnie?

Znaczący spadek popularności tego nadwozia spowodował powolne zacieranie się znaczenia słowa „fastback”. Obecnie określa ono głównie charakter pojazdu. Audi A9 to typowy fastback, jednak auto reklamowane jest głównie jako usportowiona limuzyna. Producenci używają tego słowa dla podkreślenia sportowego zacięcia danego modelu. Realizują też cele marketingowe, by wypromować dane auto przy użyciu porównania do najpopularniejszych fastbacków.

Fastback – marki pojazdów wykorzystujących to nadwozie

Jak wspomnieliśmy na początku, pierwszym autem korzystającym z nadwozia fastback był Stout Scarab. Od tamtego czasu na rynku było wiele aut tego typu, a niektórzy producenci wykorzystują ten typ nadwozia nadal. Oto krótki przegląd najciekawszych modeli pojazdów.

Volkswagen Passat B2

To jeden z bardziej charakterystycznych pojazdów z nadwoziem fastback, szczególnie w Polsce. Chociaż obecnie nie ma już zbyt wiele egzemplarzy nadających się do jazdy, Passat B2 mocno zapadł w pamięć fanom marki. Wersja określana jako fastback była w języku niemieckim określana słowem oznaczającym z grubsza to samo, co oryginał w języku angielskim.

Fiat 126p

Zaskoczony? Auto niezaprzeczalnie będące nieodłącznym elementem polskiego krajobrazu w latach 80. i 90. również występowało w wersji fastback. Co więcej, była to jego podstawowa wersja. Mowa o silnikach dysponujących mocą 23 i 24 KM. Był to oczywiście pojazd 2-drzwiowy, na co wskazuje sama nazwa nadwozia. Ten słynny model jest obecnie traktowany już jako klasyk i coraz rzadziej występuje na drogach jako podstawowy środek transportu.

Mercedes-Benz C219/C218

Auta reklamowane jako 4-drzwiowe sedany są w rzeczywistości przedstawicielami nadwozia fastback. Na przykładzie tych modeli widać wyraźnie kierunek określony przez producentów i pewną swobodę w nazewnictwie typów karoserii. Mercedes C219 i C218 ma charakterystycznie opadającą linię części tylnej ze zintegrowaną szybą.

Hyundai i30 Fastback

Auto z występującym wprost nazewnictwem „fastback”. To nadwozie można znaleźć w 3. generacji tego auta. Wersja jest produkowana od 2017 roku. W porównaniu z najbardziej charakterystycznymi modelami z takim nadwoziem i30 bliżej do nadwozia liftback ze względu na mocno ścięty tył. Hyundai w tej odsłonie jest zakończony delikatnym spojlerem, który nieco przypomina te z amerykańskich typów fastbacków.

Citroen C6 I generacji

Auto wyprodukowane w liczbie nieco przekraczającej 23 tysiące egzemplarzy występowało w jednej wersji nadwozia – fastback. Prezentowany pojazd zajmuje miejsce w gamie pojazdów klasy wyższej-średniej. Ten model był oferowany jedynie w 4 wersjach silnikowych, a 3 z nich były to Diesle. Druga generacja tego samochodu produkowana jest już w Chinach, a jej nadwozie to sedan.

Czy fastback niedługo odejdzie w zapomnienie?

Zacieranie się poszczególnych wersji nadwozia prowadzi do nieuchronnego odejścia w zapomnienie niektórych z nich. Granice pomiędzy nimi ulegają zniekształceniu. Niektóre nazwy są jedynie określeniem charakteru pojazdu. Tak jest chociażby w przypadku coupe, które od lat kojarzy się z mocnymi, często usportowionymi wersjami pojazdów. Podobnie jest z fastbackami. Ta nazwa oznacza obecnie mocniejsze egzemplarze aut klasy średniej-wyższej i limuzyn. Biorąc pod uwagę obecne zainteresowanie i liczbę wypuszczanych na rynek modeli, z nadwoziem tego rodzaju, możemy założyć, że z czasem jeszcze bardziej straci ono na znaczeniu.Nadwozie typu fastback będzie ci się pewnie kojarzyć po lekturze artykułu nie tylko z Fordem Mustangiem, lecz również z naszym kultowym Fiatem 126p. Tendencja jest jednak taka, że ten rodzaj konstrukcji od lat jest wypierany przez inne typy nadwozia. Sama nazwa oznacza zaś zupełnie coś innego, niż pierwotnie.

Archiwum: sierpień 2021