Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

odpalanie na kable
odpalanie na kable

Samochody

Odpalanie na kable – jak podłączyć kable rozruchowe?

Okres jesienno-zimowy to czas, gdy akumulatory zupełnie odmawiają posłuszeństwa. Zaskoczeni kierowcy zastają przykrą niespodziankę o poranku, gdy szyby są zamarznięte, a rozrusznik nie chce zakręcić. Jeśli wolisz uniknąć takiej sytuacji, zobacz, jak dbać o swój akumulator. A jeżeli przytrafił Ci się taki przypadek, dowiesz się, jak przeprowadzić odpalanie na kable. Gotowy?

Odpalanie auta z kabli – dlaczego jest konieczne zwykle zimą?

Przyczyna jest prosta – źródło prądu nie funkcjonuje najlepiej i wymaga wymiany. Może się również zdarzyć, że uszkodzeniu uległ alternator i nie ładuje on odpowiednio akumulatora. Dlaczego może cię to spotkać właśnie zimą? Jest kilka powodów. Przede wszystkim w zimie temperatura powoduje obniżenie wydajności baterii. Dodatkowo z pewnością korzystasz o tej porze roku z większej ilości urządzeń, które pobierają prąd. Może chodzić o światła drogowe, nawiew, podgrzewanie lusterek, tylnej szyby, foteli. W połączeniu z mało wydajnym akumulatorem rodzi to spore trudności. Wtedy może się okazać, że jedynym bezpiecznym sposobem na uruchomienie silnika jest odpalanie auta z kabli. Pamiętaj, że jest to ostateczność i nie warto jeździć dłużej z wyeksploatowanym akumulatorem. Nie zawsze bowiem znajdzie się ktoś życzliwy, kto pomoże ci w odpalaniu z kabli. Lepiej więc żebyś zadbał o źródło zasilania, zanim zupełnie zakończy żywot. Po czym poznać, że ma już dość?

Objawy zużytego akumulatora

Problemy z układem elektrycznym w aucie można rozpoznać po trudności z uruchomieniem pojazdu. Nie chodzi tu jednak o brak zapłonu. Podczas uruchamiania silnik potrzebuje więcej czasu, by zapalić, a rozrusznik może kręcić słabiej lub przez dłuższy czas. To powinno Ci wystarczyć, żebyś pomyślał o nowym akumulatorze. O ile oczywiście zdążysz go nabyć.

Zanim podłączysz kable rozruchowe

Znajomość procedury, jak odpalić auto na kable, to jedno. Ale ta wiedza przyda ci się tylko wtedy, gdy… będziesz miał kable rozruchowe przy sobie. Nie łudź się, że będzie je miał ktoś, kto udzieli ci pomocy. Odpalanie auta z kabli bez kabli… nie jest możliwe. Na szczęście na rynku istnieje wiele modeli dostosowanych do różnych pojazdów i o różnej długości. I tutaj warto się na chwilę zatrzymać, żeby dobrać odpowiednie akcesoria.

Jak wybrać kable rozruchowe do samochodu?

Dużo zależy od akumulatora i jednostki napędowej. Silniki benzynowe wykorzystują zapłon iskrowy, który nie wymaga posiadania pojemnego i mocnego akumulatora. Zazwyczaj są to urządzenia o wartości 55 Ah lub nieznacznie wyższej. Natomiast silniki zasilane olejem napędowym wymagają zastosowania akumulatorów 75 Ah, a nawet 95 Ah. Dlaczego? Rozruch silnika z zapłonem samoczynnym wymaga rozgrzania świec żarowych, a to pochłania mnóstwo prądu. Dlatego jeśli masz mocnego Diesla, nie zatrzymuj kierowców miejskich aut.

Ważna jest również jakość kabli do odpalania. Najtańsze modele, których cena nie przekracza 20 zł, mają zdolność przewodzenia prądu na poziomie 100 A. Jeśli wartość znamionowa akumulatora dawcy jest wyższa, kable rozruchowe zwyczajnie mogą się stopić. A wtedy odpalanie auta z kabli stanie się niebezpieczne i zupełnie niemożliwe. Dlatego najlepiej jest dobrać takie, które wytrzymują prąd rzędu 400 – 600 A. Zazwyczaj są wyposażone w gruby drut miedziany i solidne klemy zaciskowe.

Ostatnia kwestia to długość kabli do odpalania auta. Nie zawsze dostęp jest na tyle swobodny, że najkrótszy zestaw wystarczy. Szkoda, gdyby zabrakło kilkunastu centymetrów do sukcesu. Dlatego najlepiej jest zaopatrzyć się w elementy, które mają co najmniej 3 metry długości. Wtedy podłączanie kabli rozruchowych nie będzie stanowiło żadnego problemu. Tym bardziej że akumulator „dawcy” może być umiejscowiony za fotelem kierowcy, pod podłogą blisko drążka zmiany biegów, a nawet w bagażniku.

Odpalanie z kabli – jak podłączyć klemy?

Jeśli masz już wszystko, co niezbędne do awaryjnego odpalenia auta, musisz wiedzieć, jak podłączyć kable rozruchowe. W tym celu musisz zbliżyć do siebie auta na odległość pozwalającą na podłączenie. Jeśli jesteś pewny, że przewody wystarczą, trzeba zgasić silnik „dawcy” i wyłączyć zapłon. To bardzo ważne, bo po podłączeniu kabli i przypadkowym zetknięciu ich drugich końców z elementami metalowymi może dojść do uszkodzenia systemu elektrycznego w pojeździe. I wtedy zamiast odpalanie na kable twojego pojazdu, trzeba będzie zająć się dwoma.

Podłączanie akumulatora – najpierw plus czy minus?

Zastanawiasz się, czy przy podłączaniu akumulatora wybrać najpierw plus czy minus? Odpowiedź brzmi: plus. I to zawsze plus „dawcy”. W dalszej kolejności powinieneś skierować koniec plusowego przewodu do plusa w swoim aucie. Podobnie jest z minusem. Zaczynasz od pojazdu osoby, która udziela ci pomocy i kierujesz koniec kabla do „masy”. Może nią być dowolny niemalowany element silnika. Jesteś gotowy do rozruchu.

Odpalanie auta z kabli – krok po kroku

Teraz rzecz bardzo istotna – jedna z osób powinna uruchomić zapłon w aucie „dawcy” i poczekać kilka minut na uruchomienie twojego pojazdu. W tym celu dokonujesz normalnego rozruchu silnika. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, auto powinno się uruchomić. Warto znowu poczekać kilka minut, zanim kable do odpalania auta zostaną odłączone. Nie należy w tym momencie gasić żadnego z silników. Powinieneś rozłączyć kable rozruchowe w kolejności odwrotnej do początkowej, rozpoczynając od czarnego.

Tutaj powinieneś mieć na względzie bezpieczeństwo. Odpalanie samochodu z kabli wiąże się z ryzykiem. Podczas szybkiego ładowania akumulatora, elektrolit może powodować ulatnianie się wodoru. Jeśli wywołasz iskrę przez nieodpowiednie podłączenie kabli, może dojść do eksplozji. Bardzo łatwo wtedy o poważne zniszczenia i uszczerbek na zdrowiu. Dlatego przede wszystkim sprawdź, czy wszystko zrobiłeś dobrze.

Odpalanie na kable zakończone sukcesem – co dalej?

Problem z rozruchem nie został rozwiązany. Przez odpalenie na kable zaleczyłeś jedynie usterkę i powinieneś przystąpić do jej zlokalizowania i usunięcia. Dlatego możesz sprawdzić za pomocą sprzętu diagnostycznego ładowanie swojego akumulatora. Może się okazać, że szczotki na alternatorze są już do wymiany i nie ładuje on tak, jak powinien. Może też dojść do wyeksploatowania baterii, więc bądź gotowy na jej wymianę. Nie powinieneś bagatelizować tych objawów, ponieważ same nie ustąpią. Im silniejszy mróz, tym gorzej będzie z rozruchem.

Ekstremalne metody odpalania samochodu – nie polecamy!

Oprócz odpalania auta na kable, istnieją jeszcze inne sposoby uruchomienia uziemionego pojazdu, gdy ulegnie uszkodzeniu akumulator lub alternator. Jednak nie są to metody polecane i dokonujesz ich na własną odpowiedzialność! W przypadku starszych pojazdów, gdy podłączenie kabli rozruchowych jest niemożliwe, możesz zdecydować się na puszczenie pojazdu „z górki”. W tym celu powinieneś uruchomić zapłon i wrzucić dwójkę lub trójkę. Po odpuszczeniu hamulca cały czas trzymaj wciśnięte sprzęgło i pozwól pojazdowi nabrać rozpędu.

Gdy osiągnie już odpowiednią prędkość, spróbuj delikatnie odpuścić pedał sprzęgła. Prawdopodobnie auto odpali po kilku szarpnięciach. Pamiętaj, żeby za chwilę go zatrzymać i nacisnąć sprzęgło, żeby pojazd nie zgasł.

Podobnie do tej metody działa sposób „na popych”. Z tą różnicą, że tutaj musisz radzić sobie z jazdą bez wspomagania kierownicy i hamulca przez pewien czas. Musisz też utrzymywać stale napiętą linkę holowniczą. Procedura natomiast jest podobna. Uruchamiasz zapłon, wrzucasz dwójkę lub trójkę i pozwalasz, by Twoje auto było holowane. Musisz trzymać włączone sprzęgło. Po kilku metrach, gdy auto się rozpędzi, puszczasz sprzęgło i czekasz, aż silnik zapali.

Ryzyko odpalania bez kabli

Oczywiście odpalanie z kabli jest najbezpieczniejsze. W przypadku jazdy „z górki” lub „na popych” może dojść do zerwania paska rozrządu i poważnej awarii silnika. Nieumiejętne wykonanie całej procedury może narazić cię i innych uczestników ruchu drogowego na poważne problemy. Dlatego najlepiej będzie, gdy zadbasz o swój akumulator i jego ładowanie, by nie narażać się na takie trudności. A w razie czego, zawsze miej przy sobie kable do odpalania auta. Dzięki temu będziesz mógł uruchomić swoje auto, ale też pomóc komuś, kto będzie potrzebował wsparcia.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Kamil

    22 kwietnia 2021 at 22:37

    Nigdy tego nie robiłem i mam nadzieję, że nie będzie w moim życiu takiej potrzeby, jednak w razie czego, cieszę się, że przeczytałem ten artykuł. Będę wiedział na przyszłość, jak to działa i z czym konkretnie się to je.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Ciekawostki

Każdy pasjonat motoryzacji z całą pewnością chce być na bieżąco z nowinkami branżowymi, a także stale poszerzać swoją wiedzę na tematy, które go interesują....

Wiadomości

Świetny weekend zanotował w Pradze Maciej Janowski. Na Markecie polski żużlowiec był bezkonkurencyjny w piątek, natomiast w niedzielę lepszy był jedynie Artiom Łaguta. Dzięki...

Wiadomości

Lewis Hamilton wygrał niedzielny wyścig o Grand Prix Wielkiej Brytanii. Zawodnik Mercedesa był szybszy od Charlesa Leclerca i Valtteriego Bottas, którzy z kolei wyprzedzili...

Samochody

Flokowanie ma nadać wnętrzu auta nowego stylu i je odświeżyć. To nakładanie drobnych włosków na konkretną część pojazdu. W jaki sposób przebiega ten proces?...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Naprawy

Warsztat samochodowy może okazać się twoim spełnieniem marzeń fana motoryzacji. Aby go jednak założyć, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Czy to w ogóle jest...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Dokumenty

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? Jeśli tak, to oznacza, że musisz dokładnie poznać wszystkie jej tajniki. Powinieneś przecież w świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Lakierowanie samochodów jest na tyle wymagającym i pracochłonnym zajęciem, że lepiej powierzyć je fachowcom. Czy jednak zawsze warto to zrobić? Kiedy możesz zdecydować się...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Przepisy

Kamery na drogach w Polsce są coraz częściej spotykanym widokiem. Ich zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i innych uczestników ruchu. Kamery drogowe mobilizują też...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...