Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

odpalanie na kable
odpalanie na kable

Samochody

Odpalanie na kable – jak podłączyć kable rozruchowe?

Okres jesienno-zimowy to czas, gdy akumulatory zupełnie odmawiają posłuszeństwa. Zaskoczeni kierowcy zastają przykrą niespodziankę o poranku, gdy szyby są zamarznięte, a rozrusznik nie chce zakręcić. Jeśli wolisz uniknąć takiej sytuacji, zobacz, jak dbać o swój akumulator. A jeżeli przytrafił Ci się taki przypadek, dowiesz się, jak przeprowadzić odpalanie na kable. Gotowy?

Odpalanie na kable wymaga sprawnego i kompetentnego działania. Aby nie popełnić krytycznego błędu przy uruchamianiu samochodu, sprawdź, jak działa taki rozruch. Dowiedz się, jak bezpiecznie uruchomić samochód.

Jeśli chcesz uruchomić samochód, w którym rozładował się akumulator, musisz w pierwszej kolejności go podładować. Sprawdź, w jakiej kolejności podłączać ujemne i dodatnie bieguny. Kiedy możemy je odpinać? Który w kolejności podłączania przewodów rozruchowych jest biorca?

Odpalanie auta z kabli – dlaczego jest konieczne zwykle zimą?

Przyczyna jest prosta – źródło prądu nie funkcjonuje najlepiej i wymaga wymiany. Może się również zdarzyć, że uszkodzeniu uległ alternator i nie naładował on odpowiednio akumulatora. Dlaczego może cię to spotkać właśnie zimą? Jest kilka powodów.

Przede wszystkim w zimie temperatura powoduje obniżenie wydajności baterii. Dodatkowo z pewnością korzystasz o tej porze roku z większej ilości odbiorników, które pobierają prąd. Może chodzić o światła drogowe, nawiew, podgrzewanie lusterek, tylnej szyby, foteli. W połączeniu z mało wydajnym akumulatorem rodzi to spore trudności.

Wtedy może się okazać, że jedynym bezpiecznym sposobem na uruchomienie silnika jest odpalanie auta z kabli. Pamiętaj, że jest to ostateczność i nie warto jeździć dłużej z wyeksploatowanym akumulatorem. Nie zawsze bowiem znajdzie się ktoś życzliwy, kto pomoże ci w uruchamianiu z kabli. Lepiej więc żebyś zadbał o źródło zasilania, zanim zupełnie zakończy żywot. Po czym poznać, że ma już dość?

Objawy zużytego akumulatora

Problemy z układem elektrycznym w aucie można rozpoznać po trudności z uruchomieniem pojazdu. Nie chodzi tu jednak o brak zapłonu. Podczas uruchamiania silnik potrzebuje więcej czasu, by zapalić, a rozrusznik może kręcić słabiej lub przez dłuższy czas. To powinno Ci wystarczyć, żebyś pomyślał o nowym akumulatorze. O ile oczywiście zdążysz go nabyć.

Zobacz też:
Aukcje samochodów z USA, czyli z czym musisz się zmierzyć, jeśli chcesz wylicytować wymarzone auto!

Zanim podłączysz kable rozruchowe

Znajomość procedury, jak odpalić auto na kable, to jedno. Ale ta wiedza przyda ci się tylko wtedy, gdy… będziesz miał kable rozruchowe przy sobie. Nie łudź się, że będzie je miał ktoś, kto udzieli ci pomocy. Odpalanie auta z kabli bez nich… nie jest możliwe. Na szczęście na rynku istnieje wiele modeli dostosowanych do różnych pojazdów i o różnej długości. I tutaj warto się na chwilę zatrzymać, żeby dobrać odpowiednie akcesoria.

Jak wybrać kable rozruchowe do samochodu?

Dużo zależy od akumulatora i jednostki napędowej. Silniki benzynowe wykorzystują zapłon iskrowy, który nie wymaga posiadania pojemnego i mocnego akumulatora. Zazwyczaj są to urządzenia o wartości 55 Ah lub nieznacznie wyższej. Natomiast silniki zasilane olejem napędowym wymagają zastosowania akumulatorów 75 Ah, a nawet 95 Ah.

Dlaczego? Rozruch silnika z zapłonem samoczynnym wymaga rozgrzania świec żarowych, a to pochłania mnóstwo prądu. Dlatego jeśli masz mocnego Diesla, nie zatrzymuj kierowców miejskich aut.

Ważna jest również jakość kabli. Najtańsze modele, których cena nie przekracza 20 zł, mają zdolność przewodzenia prądu na poziomie 100 A. Jeśli wartość znamionowa akumulatora dawcy jest wyższa, kable rozruchowe zwyczajnie mogą się stopić. A wtedy odpalanie auta z przewodów stanie się niebezpieczne i zupełnie niemożliwe. Dlatego najlepiej jest dobrać takie, które wytrzymują prąd rzędu 400 – 600 A. Zazwyczaj są wyposażone w gruby drut miedziany i solidne klemy zaciskowe.

Ostatnia kwestia to długość kabli. Nie zawsze dostęp jest na tyle swobodny, że najkrótszy zestaw wystarczy. Szkoda, gdyby zabrakło kilkunastu centymetrów do sukcesu. Dlatego najlepiej jest zaopatrzyć się w elementy, które mają co najmniej 3 metry długości. Wtedy podłączanie przewodów rozruchowych nie będzie stanowiło żadnego problemu. Tym bardziej że akumulator „dawcy” może być umiejscowiony za fotelem kierowcy, pod podłogą blisko drążka zmiany biegów, a nawet w bagażniku.

Odpalanie z przewodów – jak podłączyć klemy?

Jeśli masz już wszystko, co niezbędne, musisz wiedzieć, jak podłączyć przewody rozruchowe. W tym celu musisz zbliżyć do siebie auta na odległość pozwalającą na podłączenie. Jeśli jesteś pewny, że przewody wystarczą, trzeba zgasić silnik „dawcy” i wyłączyć zapłon.

Zobacz też:
Czy import samochodów z USA się opłaca? Poznaj plusy i minusy zakupu amerykańskiego auta!

To bardzo ważne, bo po podłączeniu kabli i przypadkowym zetknięciu ich drugich końców (zacisków) z elementami metalowymi może dojść do uszkodzenia systemu elektrycznego w pojeździe. I wtedy zamiast odpalania samochodu na kable, trzeba będzie zająć się dwoma.

Podłączanie akumulatora – najpierw plus czy minus?

Zastanawiasz się, czy przy podłączaniu akumulatora wybrać najpierw plus, czy minus? Odpowiedź brzmi: plus. I to zawsze plus „dawcy”. W dalszej kolejności powinieneś skierować koniec plusowego przewodu do plusa w swoim aucie. Podobnie jest z minusem. Zaczynasz od pojazdu osoby, która udziela ci pomocy i kierujesz koniec kabla do „masy”. Może nią być dowolny niemalowany element silnika. Jesteś gotowy do rozruchu.

Odpalanie samochodu z kabli – krok po kroku

Teraz rzecz bardzo istotna – jedna z osób powinna uruchomić zapłon w aucie „dawcy” i poczekać kilka minut na uruchomienie twojego pojazdu. W tym celu dokonujesz normalnego rozruchu silnika. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, auto powinno się uruchomić. Jeśli jednak się nie uda, poczekaj minutę i sprobuj ponownie, stopniowo podnosząc obroty silnika. Warto znowu poczekać kilka minut, zanim kable do odpalania auta zostaną odłączone. Nie należy w tym momencie gasić żadnego z silników. Powinieneś rozłączyć kable rozruchowe w kolejności odwrotnej do początkowej, rozpoczynając od czarnego.

Tutaj powinieneś mieć na względzie bezpieczeństwo. Odpalanie samochodu z przewodów wiąże się z ryzykiem. Podczas szybkiego ładowania akumulatora, elektrolit może powodować ulatnianie się wodoru. Jeśli wywołasz iskrę przez nieodpowiednie podłączenie przewodów, może dojść do eksplozji. Bardzo łatwo wtedy o poważne zniszczenia i uszczerbek na zdrowiu. Dlatego przede wszystkim sprawdź, czy wszystko zrobiłeś dobrze.

Odpalanie na kable zakończone sukcesem – co dalej?

Problem z rozruchem nie został rozwiązany. Przez odpalenie na kable zaleczyłeś jedynie usterkę i powinieneś przystąpić do jej zlokalizowania i usunięcia. Dlatego możesz sprawdzić za pomocą sprzętu diagnostycznego ładowanie swojego akumulatora. Pamiętaj też, że ładowanie samym alternatorem nie jest tak efektywne, jak ładowanie z prostownikiem. Może się okazać, że szczotki na alternatorze są już do wymiany i nie ładuje on tak, jak powinien. Może też dojść do wyeksploatowania baterii, więc bądź gotowy na jej wymianę. Nie powinieneś bagatelizować tych objawów, ponieważ same nie ustąpią. Im silniejszy mróz, tym gorzej będzie z rozruchem.

Zobacz też:
V90 Cross Country - stylowe kombi od Volvo

Ekstremalne metody odpalania samochodu – nie polecamy!

Oprócz odpalania auta na przewody istnieją jeszcze inne sposoby uruchomienia uziemionego pojazdu, gdy ulegnie uszkodzeniu akumulator lub alternator. Jednak nie są to metody polecane i dokonujesz ich na własną odpowiedzialność! W przypadku starszych pojazdów, gdy podłączenie kabli rozruchowych jest niemożliwe, możesz zdecydować się na puszczenie pojazdu „z górki”. W tym celu powinieneś uruchomić zapłon i wrzucić dwójkę lub trójkę. Po odpuszczeniu hamulca cały czas trzymaj wciśnięte sprzęgło i pozwól pojazdowi nabrać rozpędu.

Gdy osiągnie już odpowiednią prędkość, spróbuj delikatnie odpuścić pedał sprzęgła. Prawdopodobnie auto odpali po kilku szarpnięciach. Pamiętaj, żeby za chwilę go zatrzymać i nacisnąć sprzęgło, żeby pojazd nie zgasł.

Podobnie do tej metody działa sposób „na popych”. Z tą różnicą, że tutaj musisz radzić sobie z jazdą bez wspomagania kierownicy i hamulca przez pewien czas. Musisz też utrzymywać stale napiętą linkę holowniczą.

Procedura natomiast jest podobna. Uruchamiasz zapłon, wrzucasz dwójkę lub trójkę i pozwalasz, by twoje auto było holowane. Nie możesz w tym czasie wyłączać sprzęgła. Po kilku metrach, gdy auto się rozpędzi, puszczasz sprzęgło i czekasz, aż silnik zapali.

Ryzyko odpalania bez kabli

Oczywiście odpalanie z przewodów jest najbezpieczniejsze. W przypadku jazdy „z górki” lub „na popych” może dojść do zerwania paska rozrządu i poważnej awarii silnika. Nieumiejętne wykonanie całej procedury może narazić cię i innych uczestników ruchu drogowego na poważne problemy. Dlatego najlepiej będzie, gdy zadbasz o swój akumulator i jego ładowanie, by nie narażać się na takie trudności. A w razie czego, zawsze miej przy sobie kable do odpalania auta. Dzięki temu będziesz mógł uruchomić swoje auto, ale też pomóc komuś, kto będzie potrzebował wsparcia.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Kamil

    22 kwietnia 2021 at 22:37

    Nigdy tego nie robiłem i mam nadzieję, że nie będzie w moim życiu takiej potrzeby, jednak w razie czego, cieszę się, że przeczytałem ten artykuł. Będę wiedział na przyszłość, jak to działa i z czym konkretnie się to je.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....