Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

pasek rozrządu
pasek rozrządu

Samochody

Jak działa pasek rozrządu i dlaczego warto go regularnie wymieniać?

Pasek rozrządu lub łańcuch to elementy niezbędne do działania nowoczesnych silników. Paski rozrządu są narażone na oddziaływanie sporych sił, co sprawia, że się zużywają. Jak skonstruowany jest pasek i do czego służy? Jak często go wymieniać? Przeczytaj!

W odróżnieniu od metalowego łańcucha pasek rozrządu wykonany jest z kauczuku. To tworzywo w połączeniu z innymi materiałami zapewnia mu pewną elastyczność. Nie ma też ryzyka, że element się rozciągnie. A za co odpowiada ta część w aucie? Pasek ma za zadanie przekazywać energię z wału korbowego na napęd rozrządu i wszystkie jego elementy ruchome np. koło zębate wałka rozrządu. Sprawdź, jakie są najmocniejsze paski rozrządu i dowiedz się, dlaczego powinieneś je regularnie wymieniać!

Jak zbudowane są paski rozrządu?

Istnieją 4 główne elementy wchodzące w skład budowy każdego paska. Są to:

  • grzbiet z kauczuku syntetycznego;
  • kord z włókna szklanego;
  • zęby o różnych kształtach z kauczuku syntetycznego;
  • dodatkowa powłoka wzmacniająca powierzchnię zębów.

Każdy pasek rozrządu jest skonstruowany w podobny sposób i ma właśnie te 4 elementy składowe. Mają one bezpośredni wpływ na jego właściwości.

Najmocniejsze paski rozrządu – skąd ich siła?

Trudno jest mówić o samym pasku bez uwzględnienia części, które razem z nim pracują. Jakie elementy sprawiają, że paski rozrządu spełniają swoje zadanie? Przede wszystkim, do pracy paska potrzebne są:

  • koła zębate;
  • napinacze;
  • rolki prowadzące.

Grzbiet z kauczuku porusza się po bieżni napinaczy i rolek. Musi być więc odpowiednio śliski, by nie wytwarzać niepotrzebnego tarcia. Natomiast wzmacniane zęby wchodzą między elementy kół zębatych np. do pompy wtryskowej czy wałka rozrządu. Dlatego muszą być niezwykle mocne, by nie uszkodzić się pod wpływem pracy.

Zobacz też:
Samochodowe przewody zapłonowe – charakterystyka, uszkodzenia i wymiana

Pasek rozrządu – jak prawidłowo go eksploatować?

Podczas jazdy autem kierowca nie ma większego wpływu na funkcjonowanie paska. Jest on zamontowany na kołach, napinaczach i rolkach, więc jego położenie nie zmienia się. Trudno też go uszkodzić. Dlatego najistotniejszy jest sam montaż. Co zrobić z tym elementem przed założeniem na rozrząd? Nie zginaj paska rozrządu bardziej, niż zaleca to producent. Gdy wyjmiesz element z opakowania, nie staraj się go znowu tam włożyć. Odpowiedni naciąg paska też jest ważny i ma wpływ na jego żywotność.

Pasek rozrządu – objawy zużycia części

Trudno ocenić, czy element ten uległ uszkodzeniu, zanim przyjrzysz się, w jakim jest stanie. Sam w sobie nie daje w zasadzie większych objawów. Jednym z wyjątków są dźwięki dobiegające spod pokrywy rozrządu, które mogą świadczyć o uszkodzeniu samego paska rozrządu, napinacza lub rolki. Nie powinieneś jednak zgadywać, że coś jest nie tak. Najlepiej będzie przyjrzeć się paskowi. Należy go bezwzględnie wymienić, jeśli:

  • ma widoczne przetarcia na powierzchni;
  • jest bardzo luźny;
  • rozwarstwia się lub jego zęby się starły. 

Pasek rozrządu – co ile wymiana?

Aby nie doszło do zerwania paska rozrządu, koniecznie trzymaj się zaleceń producenta dotyczących cyklicznej wymiany. Dobrym pomysłem będzie też delikatne skrócenie interwału, o którym możesz przeczytać w instrukcji. Przebieg 150 tysięcy kilometrów powinien zwiastować, że stary pasek rozrządu jest już do wymiany. Pamiętaj też, że nawet nieużytkowane zbyt często auto może wymagać wymiany paska. Kauczuk pod wpływem czasu traci swoje właściwości. Dlatego jeśli nawet nie osiągniesz zakładanego kilometrażu, a pasek masz już ponad 5 lat, to i tak powinieneś go wymienić.

Co wymieniać razem z paskiem rozrządu?

Najczęściej serwis napędu rozrządu obejmuje nie tylko założenie nowego paska. Inne elementy niekoniecznie zużywają się razem z nim. Jednak zaleca razem z paskiem warto dokonać zamiany takich części, jak:

  • rolki prowadzące;
  • napinacze;
  • pompa wody.
Zobacz też:
Parkowanie równoległe przodem i tyłem, czyli o sztuce parkowania słów kilka. Jak prawidłowo wykonać te manewry?

Oczywiście, nie zawsze będzie konieczne, by wymieniać te elementy na nowe. O tym powinien zdecydować mechanik. Jeśli znasz się na mechanice i możesz jednoznacznie ocenić stan części, to podejmij się werdyktu samodzielnie.

Czym skutkuje zerwany pasek rozrządu?

O ile utrata ciągłości pasków klinowych nie jest zbyt alarmująca, o tyle zerwany pasek rozrządu może mieć naprawdę fatalne skutki. Czas otwarcia zaworów zmienia się, co jest skutkiem utraty napędu na kole zębatym wałka rozrządu. W efekcie dochodzi do kolizji tłoków z zaworami. Taka usterka wywołuje poważne konsekwencje. Trzeba regenerować głowicę, a niekiedy nawet wymienić tłoki. Silnik nadaje się więc do kapitalnego remontu, który może kosztować tysiące złotych.

Wymiana paska rozrządu – samodzielnie czy w warsztacie?

Napęd rozrządu możesz wymienić sam. Wiele zależy od miejsca w komorze i modelu, który masz. Będzie ci potrzebnych kilka kluczy nasadowych, płaskich, a także blokada rozrządu. W silnikach ustawionych wzdłużnie nie musisz zazwyczaj wyjmować dodatkowych elementów poza wiatrakiem chłodnicy. W jednostkach poprzecznych konieczne będzie zdjęcie koła i rozbiórka nadkola. Najtrudniejsze zadanie czeka właścicieli aut, których napęd rozrządu zlokalizowany jest od strony skrzyni biegów. Bez wyjmowania silnika się nie obejdzie.

Czy warto regularnie wymieniać pasek rozrządu? Oczywiście, że tak. Nawet gdy nie daje oznak zużycia, ale ma już ponad 5 lat, musisz pomyśleć o jego wymianie. Ile kosztuje wymiana paska rozrządu? Cena potrafi się znacznie wahać. Jednak nawet nieco większy wydatek nie powinien cię zniechęcać. Koszt serwisu w porównaniu do kapitalnego remontu silnika to przecież niewiele, prawda?

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Zmienne fazy rozrządu to jeden ze sposobów na poprawienie osiągów silnika. Czym w zasadzie są? W jakich autach występują? Po czym je poznać? Sprawdź,...

Samochody

Poduszka powietrzna to jeden z niezbędnych elementów w aucie, który ma zapewnić bezpieczeństwo. Przeczytaj, jak działa, czy jest komfortowa dla pasażerów i kierowcy oraz...

Samochody

Awaryjne otwieranie samochodu to konieczność, jeśli zostawiłeś kluczyki wewnątrz, a nie masz zapasowego kompletu. Jak otworzyć zatrzaśnięty samochód? Sprawdź, w jaki sposób będziesz mógł...

Samochody

Common rail to system obecny w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla. Czym jest to rozwiązanie i jak wyróżnia się na tle wtryskiwaczy i pompowtryskiwaczy?...

Samochody

Crossover jest samochodem, który łączy w sobie cechy różnych aut. Może więc być zarówno pojazdem, który sprawdzi się w nieco trudniejszym terenie, jak i...

Samochody

Wymiana sprzęgła czeka każdego kierowcę. Jak każdy element samochodu, tak i ten ulega zużyciu, a czasem się psuje. Jak jednak rozpoznać, że samochód wymaga...

Wiadomości

Tesla zamierza jeszcze w tym roku udostępnić swoje punkty ładowania dla innych producentów aut. Pierwsze kroki zostały w tym kierunku poczynione w Norwegii. Plany...

Dokumenty

Wymiana prawa jazdy jest konieczna co jakiś czas. Będziesz musiał wyrobić nowy dokument, nawet jeśli ten dotychczasowy masz bezterminowo. Co ile lat trzeba wymieniać...

Ciekawostki

Stacja benzynowa to miejsce, które jako kierowca na pewno odwiedzasz regularnie. Czy jednak wiesz, jak działa? Ile jest stacji benzynowych w Polsce i co...

Samochody

Oldtimery to samochody, które nie mają sztywnej definicji. W ujęciu Kodeksu drogowego są to pojazdy zarejestrowane jako zabytkowe lub umieszczone na liście przedmiotów muzealnych....

Zobacz także

Wiadomości

Wczoraj w Budzyniu doszło do wypadku samochodowego, w którym wzięły udział trzy pojazdy. Osobowy Opel zderzył się z ciężarówką, natomiast kierowca Forda wylądował w...

Wiadomości

Wczoraj w godzinach wieczornych policjanci z Dąbrowy Tarnowskiej ruszyli w pościg za kierowcą BMW, który przekroczył prędkość o 70 km/h i nie zatrzymał się...

Wiadomości

Tesla zamierza jeszcze w tym roku udostępnić swoje punkty ładowania dla innych producentów aut. Pierwsze kroki zostały w tym kierunku poczynione w Norwegii. Plany...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Samochody

Łańcuchy na koła są obowiązkiem w krajach o wyjątkowo intensywnie zaśnieżonych drogach. Co ciekawe, w Polsce również jest wymóg ich zakładania, ale nie na...

Wiadomości

Toyota nie zamierza promować Igrzysk Olimpijskich, które w najbliższy piątek rozpoczną się w Tokio. Japońska marka chce w ten sposób uniknąć powiązania z imprezą,...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Samochody

Oldtimery to samochody, które nie mają sztywnej definicji. W ujęciu Kodeksu drogowego są to pojazdy zarejestrowane jako zabytkowe lub umieszczone na liście przedmiotów muzealnych....