Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

pasek rozrządu
pasek rozrządu

Naprawy

Jak działa pasek rozrządu i dlaczego warto go regularnie wymieniać?

Pasek rozrządu lub łańcuch to elementy niezbędne do działania nowoczesnych silników. Paski rozrządu są narażone na oddziaływanie sporych sił, co sprawia, że się zużywają. Jak skonstruowany jest pasek i do czego służy? Jak często go wymieniać? Przeczytaj!

W odróżnieniu od metalowego łańcucha pasek rozrządu wykonany jest z kauczuku. To tworzywo w połączeniu z innymi materiałami zapewnia mu pewną elastyczność. Nie ma też ryzyka, że element się rozciągnie. A za co odpowiada ta część w aucie? Pasek ma za zadanie przekazywać energię z wału korbowego na napęd rozrządu i wszystkie jego elementy ruchome np. koło zębate wałka rozrządu. Sprawdź, jakie są najmocniejsze paski rozrządu i dowiedz się, dlaczego powinieneś je regularnie wymieniać!

Jak zbudowane są paski rozrządu?

Istnieją 4 główne elementy wchodzące w skład budowy każdego paska. Są to:

  • grzbiet z kauczuku syntetycznego;
  • kord z włókna szklanego;
  • zęby o różnych kształtach z kauczuku syntetycznego;
  • dodatkowa powłoka wzmacniająca powierzchnię zębów.

Każdy pasek rozrządu jest skonstruowany w podobny sposób i ma właśnie te 4 elementy składowe. Mają one bezpośredni wpływ na jego właściwości.

Najmocniejsze paski rozrządu – skąd ich siła?

Trudno jest mówić o samym pasku bez uwzględnienia części, które razem z nim pracują. Jakie elementy sprawiają, że paski rozrządu spełniają swoje zadanie? Przede wszystkim, do pracy paska potrzebne są:

  • koła zębate;
  • napinacze;
  • rolki prowadzące.

Grzbiet z kauczuku porusza się po bieżni napinaczy i rolek. Musi być więc odpowiednio śliski, by nie wytwarzać niepotrzebnego tarcia. Natomiast wzmacniane zęby wchodzą między elementy kół zębatych np. do pompy wtryskowej czy wałka rozrządu. Dlatego muszą być niezwykle mocne, by nie uszkodzić się pod wpływem pracy.

Pasek rozrządu – jak prawidłowo go eksploatować?

Podczas jazdy autem kierowca nie ma większego wpływu na funkcjonowanie paska. Jest on zamontowany na kołach, napinaczach i rolkach, więc jego położenie nie zmienia się. Trudno też go uszkodzić. Dlatego najistotniejszy jest sam montaż. Co zrobić z tym elementem przed założeniem na rozrząd? Nie zginaj paska rozrządu bardziej, niż zaleca to producent. Gdy wyjmiesz element z opakowania, nie staraj się go znowu tam włożyć. Odpowiedni naciąg paska też jest ważny i ma wpływ na jego żywotność.

Zobacz też:
Jak wymienić poduszki silnika w aucie?

Pasek rozrządu – objawy zużycia części

Trudno ocenić, czy element ten uległ uszkodzeniu, zanim przyjrzysz się, w jakim jest stanie. Sam w sobie nie daje w zasadzie większych objawów. Jednym z wyjątków są dźwięki dobiegające spod pokrywy rozrządu, które mogą świadczyć o uszkodzeniu samego paska rozrządu, napinacza lub rolki. Nie powinieneś jednak zgadywać, że coś jest nie tak. Najlepiej będzie przyjrzeć się paskowi. Należy go bezwzględnie wymienić, jeśli:

  • ma widoczne przetarcia na powierzchni;
  • jest bardzo luźny;
  • rozwarstwia się lub jego zęby się starły. 

Pasek rozrządu – co ile wymiana?

Aby nie doszło do zerwania paska rozrządu, koniecznie trzymaj się zaleceń producenta dotyczących cyklicznej wymiany. Dobrym pomysłem będzie też delikatne skrócenie interwału, o którym możesz przeczytać w instrukcji. Przebieg 150 tysięcy kilometrów powinien zwiastować, że stary pasek rozrządu jest już do wymiany. Pamiętaj też, że nawet nieużytkowane zbyt często auto może wymagać wymiany paska. Kauczuk pod wpływem czasu traci swoje właściwości. Dlatego jeśli nawet nie osiągniesz zakładanego kilometrażu, a pasek masz już ponad 5 lat, to i tak powinieneś go wymienić.

Co wymieniać razem z paskiem rozrządu?

Najczęściej serwis napędu rozrządu obejmuje nie tylko założenie nowego paska. Inne elementy niekoniecznie zużywają się razem z nim. Jednak zaleca razem z paskiem warto dokonać zamiany takich części, jak:

  • rolki prowadzące;
  • napinacze;
  • pompa wody.

Oczywiście, nie zawsze będzie konieczne, by wymieniać te elementy na nowe. O tym powinien zdecydować mechanik. Jeśli znasz się na mechanice i możesz jednoznacznie ocenić stan części, to podejmij się werdyktu samodzielnie.

Czym skutkuje zerwany pasek rozrządu?

O ile utrata ciągłości pasków klinowych nie jest zbyt alarmująca, o tyle zerwany pasek rozrządu może mieć naprawdę fatalne skutki. Czas otwarcia zaworów zmienia się, co jest skutkiem utraty napędu na kole zębatym wałka rozrządu. W efekcie dochodzi do kolizji tłoków z zaworami. Taka usterka wywołuje poważne konsekwencje. Trzeba regenerować głowicę, a niekiedy nawet wymienić tłoki. Silnik nadaje się więc do kapitalnego remontu, który może kosztować tysiące złotych.

Wymiana paska rozrządu – samodzielnie czy w warsztacie?

Napęd rozrządu możesz wymienić sam. Wiele zależy od miejsca w komorze i modelu, który masz. Będzie ci potrzebnych kilka kluczy nasadowych, płaskich, a także blokada rozrządu. W silnikach ustawionych wzdłużnie nie musisz zazwyczaj wyjmować dodatkowych elementów poza wiatrakiem chłodnicy. W jednostkach poprzecznych konieczne będzie zdjęcie koła i rozbiórka nadkola. Najtrudniejsze zadanie czeka właścicieli aut, których napęd rozrządu zlokalizowany jest od strony skrzyni biegów. Bez wyjmowania silnika się nie obejdzie.

Zobacz też:
Czyszczenie przepustnicy – poradnik krok po kroku

Czy warto regularnie wymieniać pasek rozrządu? Oczywiście, że tak. Nawet gdy nie daje oznak zużycia, ale ma już ponad 5 lat, musisz pomyśleć o jego wymianie. Ile kosztuje wymiana paska rozrządu? Cena potrafi się znacznie wahać. Jednak nawet nieco większy wydatek nie powinien cię zniechęcać. Koszt serwisu w porównaniu do kapitalnego remontu silnika to przecież niewiele, prawda?

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Rowery to chętnie wybierany środek transportu, zarówno do celów rekreacyjnych, jak i również jako alternatywa dla komunikacji miejskiej i samochodów. Aby jednak na długo...

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...