Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

pompa wtryskowa
pompa wtryskowa

Samochody

Pompa wtryskowa w jednostkach wysokoprężnych. Jak działa, co się w niej psuje i jak o nią dbać?

Pompa wtryskowa stwarza odpowiednie warunki pracy dla wtryskiwaczy. Spalanie oleju napędowego wymaga bowiem podania go do cylindra pod ogromnym ciśnieniem. Jakie rodzaje pomp można wyróżnić? Co się w nich psuje? Po lekturze na pewno będziesz wiedział!

Dawniej w dieslach paliwo trafiało do komory spalania przy pomocy sprężarek razem z powietrzem. Ewolucja sposobu zasilania jednostek wysokoprężnych przybrała na sile z biegiem rozwoju technologicznego, czego efektem była pompa wtryskowa. Za co odpowiada ten element i jakie są jego rodzaje? Dowiedz się o najczęstszych awariach pomp i sprawdź, co zrobić, by działały jak najdłużej!

Pompa wtryskowa paliwa – czym jest?

To inaczej aparat wtryskowy lub po prostu urządzenie, które ma za zadanie tłoczyć paliwo do wtryskiwaczy pod sporym ciśnieniem. Ta część jest umieszczana bardzo blisko cylindrów, a za jej napęd służy pasek rozrządu. Pod wpływem ruchu obrotowego na kole zębatym dochodzi do wytworzenia siły generującej ciśnienie. Na przestrzeni lat powstało kilka odmian pomp, które działają w starych dieslach do dzisiaj. Oto ich krótka charakterystyka.

Rodzaje pomp wtryskowych w silnikach wysokoprężnych

pompa wtryskowa - rodzaje w silnikach wysokoprężnych

Do tej pory w silnikach montowanych w autach pojawiły się pompy:

  • rzędowe;
  • rotacyjne.

Cel ich działania jest z grubsza taki sam, ale konstrukcje diametralnie się od siebie różnią. Przedstawimy kolejno specyfikę ich działania.

Rzędowa pompa wtryskowa – budowa i działanie

Urządzenie, którego początki sięgają roku 1910. Pompa o budowie rzędowej składa się z oddzielnych sekcji tłoczących, z których każda steruje dawką paliwa podawanego do konkretnego cylindra. Ruch posuwisto-zwrotny zespołu tłokowego zapewnia odpowiednie ciśnienie. Listwa zębata sprawia zaś, że tłok się obraca i dostosowuje dawkę paliwa. Na przestrzeni lat powstały pompy o:

  • stałym początku i zmiennym końcu wtrysku;
  • zmiennym początku i stałym końcu wtrysku;
  • zmiennym początku i zmiennym końcu wtrysku.

Aparat wtryskowy sekcyjny został wycofany z powodu kilku trudności. Był problem z dokładną regulacją dawki paliwa, sporym zużyciem oleju napędowego w silniku i wysokimi kosztami produkcji.

Rozdzielaczowa pompa wtryskowa – zasada działania

pompa wtryskowa - rozdzielczowa zasada działania

Rozdzielaczowe pompy wtryskowe na dobre zagościły w jednostkach wysokoprężnych po wejściu na rynek silników VAG o oznaczeniu TDI. Wcześniej je stosowano, ale to właśnie w tych jednostkach zasłynęły. Działanie takiej pompy opiera się na umieszczonym w jej wnętrzu zespole tłoczkowo-rozdzielaczowym. Jej budowa bazuje na specjalnej tarczy z wypustkami (potocznie zwanej „falą”), po której porusza się tłokorozdzielacz. Na skutek obrotu i skoku elementu zostaje podana dawka paliwa do konkretnego przewodu paliwowego. Pompa rozdzielaczowa ma jedną sekcję tłoczącą.

Zobacz też:
Wybieramy pokrowiec na samochód! Na co zwrócić uwagę?

Pompa wtryskowa a pompowtryskiwacze – porównanie

Pompowtryskiwacze to specyficzna grupa urządzeń wtryskowych, ponieważ eliminują tradycyjne pompy. Składają się ze wtryskiwacza i aparatu tłoczącego, dzięki któremu powstaje bardzo wysokie ciśnienie paliwa. Oba elementy są ze sobą zespolone, a siła potrzebna do działania sekcji tłoczącej bierze się z krzywek wałka rozrządu. Rozwiązanie to z jednej strony daje sporą oporność paliwa i pozwala wytworzyć wysokie ciśnienie. Z drugiej strony elastomery wykorzystane do uszczelnienia na skutek wysokiej temperatury często twardnieją i powodują usterki w działaniu pompowtryskiwaczy.

Nieszczelna pompa wtryskowa – objawy uszkodzenia

pompa wtryskowa - nieszczelna objawy uszkodzenia

Najprościej zauważyć, że pompa jest nieszczelna, gdy z jej korpusu wycieka paliwo. Nie zawsze jednak uszkodzenie tego typu jest możliwe do wychwycenia. Szczególnie trudno je dostrzec, jeśli ma miejsce pomiędzy tym urządzeniem a blokiem silnika. Dlatego kolejnym symptomem może być zapowietrzanie się układu wtryskowego. Będzie odczuwalne w postaci szarpania jednostki napędowej (szczególnie podczas gwałtownego przyspieszania).

Awaria pompy wtryskowej – objawy i przyczyny

Poza wymienionymi przypadkami pompy wtryskowe cierpią również na inne bolączki. Sporym kłopotem może być zatarcie się sekcji tłoczącej. Przyczyną problemu jest tankowanie bardzo kiepskiej jakości paliwa. Urządzenie zasilające smarowane jest jedynie olejem napędowym, a pojawienie się stałych zanieczyszczeń w zaworze sprawia, że powierzchnia tłokorozdzielacza ulega porysowaniu. Często dochodzi również uszkodzenie głowicy, która ma za zadanie przekazywać paliwo do konkretnych wtryskiwaczy. Wtedy wymagana jest naprawa i regeneracja pompy wtryskowej.

pompa wtryskowa - awaria objawy i przyczyny

Jak poznać awarię pompy wtryskowej i jej zaradzić?

Co dzieje się wtedy z jednostką napędową? Na skutek wyeksploatowania pompy lub jej uszkodzenia silnik:

  • ma kłopot z zapłonem;
  • generuje większe zadymienie;
  • spala sporo więcej paliwa;
  • gaśnie na wolnych obrotach w momencie zagrzania. 

Wtedy konieczna jest regeneracja całego urządzenia i wymiana poszczególnych elementów. Pompa wtryskowa rotacyjna nie jest najnowszym rozwiązaniem technologicznym, więc niekiedy znalezienie odpowiednich części zamiennych może okazać się trudne.

Pamiętaj, by dbać o pompę wtryskową, bo unikniesz dzięki temu opisanych problemów. Sposoby na bezproblemową eksploatację są bardzo proste i ograniczają się do wlewania wysokiej jakości paliwa. Nie zaniedbuj również regularnej wymiany filtra paliwa. Zanieczyszczenia z baku mogą uszkodzić powierzchnie cierne i doprowadzić do uszkodzenia samej pompy lub wtryskiwaczy. Jeśli będziesz pamiętał o tych zasadach, pompa posłuży dłużej.

Zobacz też:
Montaż kamery cofania – samodzielnie czy w warsztacie?

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....