Pasek rozrządu jest kluczowym elementem w silniku spalinowym pojazdu. Jest on odpowiedzialny za synchronizację obrotów wału korbowego i wałka rozrządu, zapewniając, że zawory silnika otwierają się i zamykają w odpowiednim czasie. Z czasem paski rozrządu mogą ulec zużyciu i awarii, co prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika. Dlatego tak ważne jest, aby wymieniać je w zalecanych odstępach czasu i mieć pod ręką zestaw paska rozrządu na wypadek awarii.

pasek rozrządu z serwisu eautoczesci.pl
Zdjęcie zestawu paska rozrządu z euautoczesci.pl

Kiedy należy wymienić pasek rozrządu? 

Paski rozrządu należy wymieniać w zalecanych przez producenta odstępach czasu, które mogą wynosić od 80 000 do 100 000 km w zależności od marki i modelu pojazdu. Ważne jest, aby skonsultować się z instrukcją obsługi właściciela lub renomowanym mechanikiem w celu określenia prawidłowego odstępu czasu dla konkretnego pojazdu.

Oprócz przestrzegania zaleceń producenta istnieje kilka innych czynników, które mogą wskazywać, że nadszedł czas na wymianę paska rozrządu. Należą do nich:

  • Widoczne pęknięcia lub postrzępienia na pasku.
  • Nadmierne rozciągnięcie lub luz
  • Glazura, czyli błyszczący lub lśniący wygląd paska.

Jeśli zauważysz któryś z tych problemów z paskiem rozrządu, ważne jest, aby wymienić go jak najszybciej, aby uniknąć uszkodzenia silnika.

Usterki i objawy awarii paska rozrządu

Awaria paska rozrządu może spowodować poważne uszkodzenie silnika. Pasek rozrządu jest odpowiedzialny za synchronizację obrotu wału korbowego i wałka rozrządu, więc jeśli zawiedzie, zawory nie będą się otwierać i zamykać w odpowiednim czasie. Może to prowadzić do zapłonu silnika, zmniejszenia mocy silnika, a nawet awarii silnika.

Istnieje kilka objawów, które mogą wskazywać, że pasek rozrządu jest uszkodzony. Należą do nich:

  • Klikający lub tykający hałas pochodzący z silnika
  • Trudności z uruchomieniem silnika
  • Niewypał silnika lub zmniejszona moc silnika
  • Zapach spalenizny wydobywający się z silnika

Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, ważne jest, aby jak najszybciej sprawdzić pasek rozrządu, aby uniknąć uszkodzenia silnika.

Jak wymienić pasek rozrządu?

Wymiana paska rozrządu może być skomplikowanym i czasochłonnym procesem, więc zazwyczaj najlepiej zlecić ją wyszkolonemu mechanikowi. Jeśli jednak masz doświadczenie w naprawach samochodowych i jesteś pewny swoich umiejętności, możesz być w stanie samodzielnie wymienić pasek rozrządu. Oto podstawowe kroki związane z wymianą paska rozrządu:

1. Zdjąć pokrywę paska rozrządu i zlokalizować pasek rozrządu.

2. Odłączyć akumulator i usunąć wszelkie inne elementy, które mogą przeszkadzać, takie jak obudowa filtra powietrza lub wąż chłodnicy.

3. Użyj lampy rozrządu lub narzędzia do paska rozrządu, aby ustawić wał korbowy i wałek rozrządu w prawidłowym położeniu.

4. Usuń stary pasek rozrządu i oczyść ścieżkę paska.

5. Zainstaluj nowy pasek rozrządu, upewniając się, że jest prawidłowo ustawiony i napięty.

6. Wymień wszelkie inne elementy, które zostały usunięte, takie jak pokrywa paska rozrządu lub obudowa filtra powietrza.

7. Podłącz ponownie akumulator i uruchom silnik, aby upewnić się, że działa on bez zarzutu.

Ważne jest, aby przestrzegać instrukcji producenta podczas wymiany paska rozrządu, ponieważ różne pojazdy mogą mieć specyficzne wymagania.

Archiwum: grudzień 2022