Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

wspomaganie kierownicy
wspomaganie kierownicy

Eksploatacja

Wspomaganie kierownicy – jak działa?

Trudno dziś wyobrazić sobie samochód bez wspomagania kierownicy. Układ ten stał się już standardowym wyposażeniem samochodu. Warto dokładniej zapoznać się z jego zasadami działania. Wiedza ta będzie mogła pomóc przy zdiagnozowaniu ewentualnej awarii. Jakie są rodzaje układu wspomagania kierownicy? Czym się charakteryzują? Dowiesz się z tego artykułu!

Wspomaganie kierowcy – jak powstało?

Przed laty brak wspomagania kierownicy wymagał od kierowcy dużej siły – prowadzenie samochodu było naprawdę niezwykle trudne. Początkowo, by rozwiązać problem ciężkiego operowania kierownicą, powiększono ją. To jednak nie tylko nie rozwiązało problemu, ale wręcz go zwiększyło, zasłaniając widoczność.

Pierwszy układ wspomagania kierownicy pojawił się w latach 20. Został opracowany przez Francisa Davisa Wrighta w wersji hydraulicznej. Moc silnika spalinowego napędzała w jego konstrukcji pompę tłoczącą płyn hydrauliczny wewnątrz mechanizmu skręcającego. Przy każdym skręcie zwiększało się ciśnienie odpowiedzialne za transportowanie płynu. Podczas jazdy prosto ciśnienie spadało. W związku z tym skręt kierownicy stawał się lżejszy w odpowiednich momentach. Rozwiązanie to z biegiem lat było dopracowywane, aż z czasem – w 1981 roku w USA – opatentowane zostało elektryczne wspomaganie kierownicy.

Elektryczne wspomaganie kierownicy – jak to działa?

W przypadku elektrycznego wspomagania kierownicy praca układu opiera się na silniku elektrycznym umieszczonym na wale kierownicy albo obok przekładni zębatkowej (lub wewnątrz niej). Czujnik momentu, zamontowany na dole wału kierowniczego albo obudowie przekładni ślimakowej, przekazuje informacje o sile skrętu kierownicy (przez kierowcę). Na ich podstawie elektronika odpowiadająca za sterowanie uruchamia wspomaganie kierownicy. Odpala się silnik układu i przekładnią zębatą oddziałuje na wał kierownicy, wzmacniając skręt.

Elektryczne czy hydrauliczne – który układ wspomagania kierownicy jest lepszy? 

Wspomaganie hydrauliczne, jak wspomnieliśmy w poprzedniej części tekstu, wykorzystuje w swoim działaniu zasilanie od silnika. To oczywiście przekłada się na poziom zużycia paliwa, niestety zwiększając go. Taki układ jest więc mało ekonomiczny. W wersji elektrycznej tego problemu nie ma. Zasilany jest energią elektryczną z alternatora. Co więcej, układ hydrauliczny wykazuje sporą awaryjność, tym samym częściej wymagając serwisowania. Dodatkową zaletą elektrycznego wspomagania kierownicy jest fakt, że działa wyłącznie w momencie skrętu. Hydrauliczne natomiast pracuje non-stop.

Zobacz też:  Czyszczenie przepustnicy – poradnik krok po kroku

Nie można także zapomnieć o korzyściach płynących z wykorzystywania wszelkich elektronicznych rozwiązań: możliwości nawiązania między nimi współpracy. W przypadku wspomagania wykorzystywana jest ona w asystentach parkowania czy aktywnym systemie wspomagającym podczas omijania przeszkody. Układ elektryczny wspiera zatem systemy bezpieczeństwa.

Awaria wspomagania kierownicy – jak ją rozpoznać?

Wspomnieliśmy, że układ elektryczny jest mniej awaryjny od hydraulicznego – i rzeczywiście tak jest. Nie może być bowiem mowy o, typowym dla tego starszego mechanizmu, wycieku płynu hydraulicznego czy awarii pompy do wspomagania. Nie oznacza to jednak, że wersja elektryczna jest niezawodna. Awaria wspomagania kierownicy może zdarzyć się w obu przypadkach. Do „typowych” problemów należy na przykład przegrzanie się układu, mechaniczne uszkodzenie przewodów czy usterki związane z instalacją elektryczną. Jakie mogą być objawy problemów?

  • Utrudniony skręt kierownicy – tylko w jedną albo w obie strony,
  • zapalenie się kontrolki układu wspomagania,
  • „przerwy” we wspomaganiu – raz działa, raz nie.

Przykładowe objawy zależą od posiadanego rodzaju układu. W przypadku hydraulicznego są zazwyczaj łatwiej zauważalne. Uszkodzony mechanizm może np. wydawać z siebie niepokojące dźwięki. W przypadku elektrycznego układu użytkownik samochodu orientuje się, że ma awarię, zazwyczaj gdy wspomaganie przestaje już działać. Problem w tym, że uszkodzeniu może w tym przypadku ulec naprawdę dużo komponentów. Ten typ układu składa się bowiem z wielu elektronicznych podzespołów. Samodzielne wykrycie źródła problemu może być więc niemożliwe.

Ustalenie przyczyny awarii elektrycznego wspomagania nie będzie jednak stanowiło problemu dla mechanika samochodowego. Więcej – będzie prawdopodobnie łatwiejsze niż w przypadku hydraulicznego. Wystarczy bowiem podpięcie samochodu pod komputer, by ten zlokalizował usterkę.

Jak zapobiegać awarii wspomagania kierownicy?

Prawdopodobieństwo wystąpienia awarii, zarówno przy wspomaganiu hydraulicznym, jak i elektrycznym, w dużej mierze zależy od użytkownika samochodu. Nie ma on na nie oczywiście pełnego wpływu, jednak odpowiednie podejście może zminimalizować ryzyko. 

Zobacz też:  Asystent parkowania – co to jest i czy warto go kupić?

W przypadku wersji hydraulicznej bardzo istotne jest regularne dolewanie dedykowanego płynu, najlepiej rekomendowanego przez producenta. Brak kontroli nad jego poziomem jest jednym z najczęstszych powodów usterek. Z kolei posiadacze aut ze wspomaganiem elektrycznym powinni mieć na uwadze stopień dynamiki, z którą obracają kierownicą. Zbyt intensywne jej użytkowanie może doprowadzić do przegrzewania się instalacji. Nie mniej istotne będzie dbanie o prawidłowe napięcie akumulatora odpowiedzialnego za dostarczenie energii do układu.

Z całą pewnością nie warto ignorować nawet najmniejszych objawów uszkodzenia układu wspomagania kierownicy. Jego prawidłowa praca wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale także podnosi jej bezpieczeństwo. Nagłe całkowite zepsucie się systemu w trakcie jazdy może doprowadzić do groźnego w skutkach wypadku. Warto więc jak najszybciej udać się do mechanika.

Piotr Żandarowski

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Porady

Jazda samochodem to czysta przyjemność. Warto, jednak żebyś pamiętał o tym, które podzespoły pojazdu są niezbędne dla jego funkcjonowania. To, co można znaleźć pod...

Porady

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu nie może być mylone z wyrejestrowaniem samochodu. To czynność konieczna, jeżeli auto zmienia właściciela. Możesz zrobić to osobiście albo przez...

Porady

Mycie silnika samochodu jest prostsze, niż się wydaje. Potrzebujesz jedynie myjki ciśnieniowej lub zwykłego węża i odpowiedniego detergentu. Możesz też zdecydować się na oddanie...

Porady

Młodzi kierowcy zastanawiają się często, ile czeka się na prawo jazdy. Oczekiwanie trwa zwykle kilkanaście dni, a postępy w wyrabianiu dokumentu można sprawdzić przez...

Naprawa

Sprzęgła hydrokinetyczne obecne w automatycznych skrzyniach biegów wykorzystują do swojego działania ruch cieczy. W przeciwieństwie do skrzyń manualnych nie ma tam zużywających się okładzin...

Wiedza

Kierowcy stojący przed wyborem samochodu zastanawiają się często, czy powinni wybrać silnik wolnossący, czy taki z turbodoładowaniem. Chociaż silniki z turbo prezentują znacznie lepsze...

Prawo

Jaka jest dozwolona maksymalna prędkość na autostradzie w Polsce? Czy istnieje dolna granica dopuszczalnej prędkości? W jaki sposób efektywnie i oszczędnie podróżować polskimi autostradami?

Porady

Uruchomienie silnika Diesla możliwe jest dzięki działaniu świecy żarowej. Dzięki niej komora spalania rozgrzewa się i pomaga uruchomić samochód nawet w niskiej temperaturze otoczenia....

Wiedza

Poszczególne rodzaje świateł w samochodzie mają swoje zastosowanie w określonych warunkach. Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę, w jaki sposób z nich korzystać, żeby...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Porady

Jazda samochodem to czysta przyjemność. Warto, jednak żebyś pamiętał o tym, które podzespoły pojazdu są niezbędne dla jego funkcjonowania. To, co można znaleźć pod...