Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

alternator
alternator

Eksploatacja

Jak działa alternator w samochodzie?

Czy auto spalinowe dałoby radę jechać bez prądu? Oczywiście, że nie, bo ten potrzebny mu jest do zasilania niezbędnych komponentów. Układ zapłonowy, działanie komputera, mnóstwo czujników bezpieczeństwa, ale też elektryczne szyby, światła czy radio potrzebują prądu. I to prawda, że bierze się on z akumulatora, ale ten ma ograniczoną pojemność. Jakie więc zadanie ma alternator i po co on właściwie jest w aucie?

Alternator służy do generowania prądu zmiennego w autach. I nie tylko w nich, bo założeniem alternatora jest po prostu przemiana energii mechanicznej w elektryczną. Okazuje się o wiele bardziej wydajny od prądnicy prądu stałego, a w dodatku może pracować efektywnie już od niewielkich wartości obrotowych. Za jego wynalezienie odpowiada genialny Nikola Tesla. Jest to na tyle świetny wynalazek, że w pojazdach tak niesamowicie skomplikowanych i zaawansowanych, element powstały w 1891 roku działa do dzisiaj.

Budowa alternatora, czyli kilka interesujących faktów

Jakie elementy składają się na kompletną prądnicę prądu zmiennego? Przede wszystkim najbardziej widocznym elementem dla użytkownika samochodu jest koło pasowe. To na nim umieszczony jest pasek wielorowkowy lub klinowy zapewniający napęd. Kolejne elementy są już schowane przed wzrokiem standardowego użytkownika.

Po rozkręceniu alternatora zobaczysz takie elementy, jak:

●       wirnik;

●       szczotkotrzymacz;

●       stojan;

●       diody prostownicze;

●       złącza i przewody.

Alternator – zasada działania prądnicy samochodowej

Co dają te wszystkie elementy zamknięte w jednej obudowie? Bez pracy koła pasowego w zasadzie nic. Wszystko zaczyna się w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce. Gdy pasek zacznie napędzać koło, a to wprawi w ruch wirnik, wytworzy się pole magnetyczne między stojanem a magnesem na wirniku. To naprzemiennie umieszczone bieguny pazurowe, których wierzchołki mają odmienną biegunowość. Pod nimi znajduje się cewka. Szczotki przekazujące prąd na pierścienie ślizgowe podłączone do końcówek biegunów pazurowych wzbudzają alternator. I takim właśnie sposobem alternator wytwarza prąd zmienny.

Zobacz też:
Zagadkowy AdBlue. Czym jest płyn, który mają w aucie właściciele nowszych diesli?

Prądnica a alternator, czyli jak w aucie wytworzyć prąd stały

No tak, wszystko byłoby do tej pory dobrze, jednak po co w aucie prąd zmienny? W zasadzie jest on bezużyteczny, więc trzeba go „wyprostować”. Do tego służą diody prostownicze zainstalowane w alternatorze na mostku prostowniczym. Dzięki nim prąd uzyskany przez alternator samochodowy zostaje zamieniony z przemiennego w stały. Z niego w ten sposób korzystają wszystkie niezbędne elementy silnika.

Jak sprawdzić alternator w swoim aucie?

Skoro auto odpala, to w czym problem? Otóż jeśli alternator nie będzie ładował akumulatora, to po kilku minutach jazdy z włączonymi światłami wyczerpie się całkowicie. A wtedy uruchomienie silnika okaże się niemożliwe. Na szczęście procedura sprawdzania alternatora jest bardzo prosta i nie wymaga znajomości ani jego budowy, ani posiadania szczególnych umiejętności elektrycznych.

To, co będzie ci potrzebne, to przede wszystkim miernik, a dokładniej woltomierz. Na samym początku sprawdź, jakie napięcie jest przekazywane z akumulatora. Nie uruchamiaj przy tym silnika. Wartość powinna przekraczać 13 V. Później uruchom silnik i daj mu chwile popracować (ok. 2 minuty). W tym czasie sprawdź, czy kontrolka ładowania akumulatora nieopodal zegarów przestała się świecić. Kolejny krok to ponowny pomiar napięcia z akumulatora na włączonym silniku. Wartość powinna przekraczać 13 V.

Ostatnia czynność to obciążenie silnika i akumulatora. Włącz nawiew na maksymalną wartość, uruchom radio i światła i wszystko, co tylko może czerpać prąd. Jeśli alternator w samochodzie działa poprawnie pomiar z akumulatora przy takim obciążeniu powinien nadal oscylować w granicach 13 V.

Jak podłączyć alternator?

Na obudowie alternatora znajduje się kilka złącz opisanych literami. Jednym z nich jest „B+”, które odpowiada za przekazywanie napięcia do akumulatora i jest głównym złączem na alternatorze. Oczywiście nie jedynym, bo oprócz niego znajduje się też „D+”, które odpowiada za zasilanie diody alternatora oraz „W”, które przekazuje informacje do obrotomierza.Po zainstalowaniu alternatora na miejscu montażowym podpięcie jest już bardzo proste.

Zobacz też:
Pochłaniacz wilgoci do samochodu – rozpocznij walkę z wilgocią jak najszybciej!

Tutaj jednak słowo przestrogi. Pamiętaj, żeby nie pomylić czujników od sąsiadujących ze sobą podzespołów. Osprzęt silnika ma bardzo podobne wtyczki zasilające. Może się zdarzyć, że zamiast podłączyć alternator, umieścisz tam wtyczkę od czujnika innego podzespołu. I wtedy nie będziesz miał ładowania, a dodatkowo na desce rozdzielczej pojawi się dioda informująca np. o niskim ciśnieniu oleju silnikowego.

Alternator – objawy uszkodzenia prądnicy samochodowej

Bardzo łatwo zauważyć uszkodzenie alternatora – akumulator po prostu nie otrzymuje odpowiedniego prądu. Aby dokładnie zdiagnozować, co się stało, trzeba przyjrzeć się samemu urządzeniu. Alternator złożony jest z różnych elementów i wiele z nich może ulec uszkodzeniu. Na początku możesz zdjąć pasek z koła pasowego i przekręcić wirnikiem. Jeśli usłyszysz niepokojące hałasy, możesz brać się za demontaż elementu i szukanie elektromechanika. Jeśli wirnik w ogóle nie będzie chciał się obrócić, alternator też nadaje się do regeneracji. Sam pasek też może być przyczyną, bo jeśli nie jest odpowiednio napięty, może to skutkować niską wartością siły mechanicznej przekazywanej na koło pasowe.

Inna sprawa to szczotki, czyli element wzbudzający prąd. Są one wykonane z węgla i pod wpływem stałego styku z pierścieniami ścierają się. Gdy materiał zostanie wytarty do minimum, prąd wzbudzający nie będzie przekazywany, a co za tym idzie, alternator nie będzie generował prądu. Wtedy wystarczy po prostu wykręcić montowany zwykle na dwie śrubki szczotkotrzymacz i sprawdzić stan szczotek. W razie konieczności trzeba je po prostu wymienić.

Jak wzbudzić alternator w samochodzie?

W zdecydowanej większości przypadku alternator samochodowy jest wzbudzany zewnętrznie. To oznacza, że szczotki węglowe muszą mu dostarczyć prąd wzbudny. Jednak alternator samowzbudny też można znaleźć w autach, a przykładem jest stary poczciwy Polonez. Taka konstrukcja ma prostownik pomocniczy odpowiadający za samowzbudzenie alternatora. W każdym innym wypadku, jeśli w prądnicy jest 6-diodowy mostek prostowniczy oznacza to, że jest to element obcowzbudny. Jak go wzbudzić? Trzeba dołożyć do niego napięcie.

Zobacz też:
Czujnik deszczu szyby czołowej – jak działa?

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Eksploatacja

Bezpieczeństwo dzieci jest kluczowe dla ich rodziców, dlatego w ślad za potrzebami poszły też przepisy. System ISOFIX sprawia, że pociechy są bezpieczne podczas jazdy...

Porady

Sprawdzenie prawa jazdy interesuje każdego, kto po raz pierwszy stara się o otrzymanie wymaganych uprawnień. Jak sprawdzić, czy prawo jazdy jest do odbioru bez...

Eksploatacja

Czy kilka zespawanych rur może mieć tak duży wpływ na eksploatację pojazdu? Kolektor wydechowy – bo o nim mowa – zapewnia optymalny przepływ gazów...

Wiadomości

GP Turcji oficjalnie zostało odwołane. W związku z tym Liberty Media dopuścił się kolejnych zmian w tegorocznym kalendarzu. Wyścig na torze Red Bull Ring...

Eksploatacja

Samochody PRL-u udowadniają, że gdyby w tamtym czasie polscy inżynierowie mieli szansę na rozwój, mogliby stworzyć naprawdę silne zaplecze motoryzacyjne. Jakie były najbardziej popularne...

Eksploatacja

Bez względu na to, jak nazwiesz ten element samochodu – czy kompresorem klimatyzacji, czy sprężarką – chodzi o to samo. To część, bez której...

Eksploatacja

Pierścień centrujący umożliwia precyzyjne osadzenie felgi na piaście w pojeździe. Dzięki niemu następuje wręcz idealne dopasowanie średnicy zewnętrznej piasty do wewnętrznej felgi. Jaki materiał...

Eksploatacja

Import aut z USA do Polski jest coraz popularniejszy. Wielu obiecuje sobie po takiej transakcji spore oszczędności, są jednak pewne wydatki, na które musisz...

Eksploatacja

Pisk jest irytującym rodzajem dźwięku, chociaż często można się z nim spotkać. Piszczące hamulce w samochodzie mogą rodzić obawy o bezpieczeństwo podróżnych. Czy pisku...

Porady

Gdy stan pojazdu wymaga generalnego remontu, który przekraczałby jego wartość, jedynym słusznym rozwiązaniem pozostaje złomowanie auta. Kasacja pojazdu to proces, przy którym trzeba dbać...

Zobacz także

Wiadomości

Frédéric Vasseur jest zachwycony faktem, że w najbliższych dniach za kierownicą Alfy Romeo C41 zasiądzie Robert Kubica. Krakowianin, który jest kierowca testowym ekipy z...

Wiadomości

Szef francuskiego koncernu zapowiada drastyczny wzrost cen samochodów. Szczególnie narażone są auta z segmentu A. Włoch za taki stan rzeczy obarcza winą rygorystyczne normy...

Wiadomości

Kierowcy Mercedesa byli najszybsi na obu piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem o GP Hiszpanii. W pierwszej sesji treningowej w kokpicie Alfy Romeo zasiadł Robert...

Wiadomości

38-latka została zatrzymana w Kostrzynie nad Odrą w związku z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwym. Badanie wykazało aż 4,2 promile alkoholu. Jak się okazało...

Wiadomości

LiveWire odłącza się od Harleya-Davidsona i od 8 lipca będzie funkcjonować jako osobna marka. Firma, na czele której stanie Ryan Morrissey zajmie się produkcją...

Wiadomości

Auta o napędzie elektrycznym są przyszłością, aczkolwiek nie cieszą się jeszcze taką popularnością jak ich spalinowe odpowiedniki. Trend ma się jednak odwrócić szybciej niż...

Wiadomości

Sieć rozciągniętych pomiędzy drzewami drutów znalazły służby leśne w gminie Chęciny w województwie świętokrzyskim. Rozmieszczone w lesie linki miały prawdopodobnie być pułapką na motocyklistów.

Wiadomości

We wtorek w Gliwicach w odstępie zaledwie kilku minut, doszło do dwóch fatalnych wypadków. W jednym z nich zginął znany onkolog prof. Leszek Miszczyk....