Napęd osprzętu silnika często wykorzystuje pasek klinowy. Chociaż dzisiaj odchodzi się od niego na rzecz modelu wielorowkowego,  bardzo wyraźnie zaznaczył on swoje miejsce w motoryzacji. Czy wyobrażasz sobie jazdę autem bez wspomagania kierownicy? Obecnie chyba nikt nie chciałby eksploatować takiego pojazdu, szczególnie w warunkach miejskich. Podobnie jest ze wspomaganiem układu hamulcowego, który nagle może stracić siłę swojego działania po awarii. Pasek klinowy i wieloklinowy to elementy kluczowe dla przeniesienia napędu, dlatego muszą być niezawodne i zainstalowane według wskazówek producenta. Jednak, jak to bywa w przypadku elementów eksploatacyjnych, mogą ulec uszkodzeniu. Jak więc o nie dbać? Jak naciągnąć pasek klinowy podczas jego wymiany? Sprawdź w artykule!

Pasek wieloklinowy i klinowy – jak wyglądają i z czego są zbudowane?

Starsze typy pasków, czyli rowkowe, w przekroju mają kształt trapezu. Są szerszą podstawą skierowane do góry. Węższa oraz boczne części stykają się z kołem pasowym, np. pompy wspomagania. Pasek rowkowy klinowy zbudowany jest z elementów stalowych lub poliamidowych, kauczuku, mieszanki gumowej i tkaniny kordowej stanowiącej element zewnętrzny. Dzięki takiej budowie napęd realizowany przy jego pomocy okazuje się trwały i nierozciągliwy. Jednak ograniczona zdolność do przenoszenia momentu obrotowego i niewielka powierzchnia styku z kołem pasowym ograniczają jego użycie zazwyczaj do jednego elementu.

Dlatego z czasem do zestawu pasków napędowych dołączył pasek wielorowkowy. Jego budowa opiera się na bardzo podobnej zasadzie. Jest to pewna odmiana paska klinowego, jednak zdecydowanie szersza i bardziej płaska. W przekroju wygląda jak kilka niewielkich pasków ułożonych obok siebie. Pasek wieloklinowy zbudowany jest zwykle z włókna poliestrowego i kauczuku syntetycznego. To przekłada się na lepsze dopasowanie go do kół pasowych, bardzo dobrą zdolność przenoszenia momentu obrotowego i jednoczesne napędzanie wielu elementów osprzętu silnika.

Jak założyć pasek klinowy na koła pasowe?

Pasek klinowy alternatora nie jest zbyt trudny do odnalezienia. W silnikach ustawionych poprzecznie znajduje się najczęściej po lewej stronie komory silnika. W jednostkach ustawionych wzdłuż będzie umiejscowiony na wprost zderzaka. W starszych modelach samochodów pasek klinowy montowano zazwyczaj na alternatorze i pompie wspomagania. W przypadku stwierdzonego ponadprzeciętnego zużycia trzeba poluzować alternator, co pozwoli na uzyskanie miejsca umożliwiającego demontaż i ponowny montaż paska.

Jak naciągnąć pasek klinowy?

W zależności od wersji pojazdu i realizacji naciągu pasków można proces ten wykonać na kilka sposobów. W autach, które z powodzeniem wykorzystują pasek klinowy, napięcie odbywa się poprzez regulację położenia alternatora. Dzięki temu nie trzeba stosować dodatkowych napinaczy. Pasek musi mieć optymalny naciąg, w przeciwnym wypadku będzie się ślizgał lub spowoduje uszkodzenie koła pasowego. Z czasem może ono zupełnie odpaść i spowodować nagłą utratę wspomagania kierownicy.

Wiesz już, jak założyć pasek klinowy – co z jego regulacją? Pamiętaj, że optymalne napięcie to 5-15 mm na środku obwodu. Po założeniu na odpowiednie miejsce spróbuj naprężyć pasek, ściskając dolny i górny fragment i zbliżając je do siebie. Odchylenie od normalnej pozycji zawierające się w powyższym przedziale świadczy o dobrym napięciu paska PK.

Jak zmierzyć pasek klinowy w samochodzie?

Operacja nie jest specjalnie trudna, jednak pamiętaj, że uzyskany wynik jest orientacyjny. Aby wymiana paska klinowego była owocna, musisz kupić odpowiedni element. Do zmierzenia długości potrzebnej części użyj elastycznego materiału, np. sznurka. Pamiętaj, że wymiar obejmujący styk kół pasowych będzie mniejszy od wymiaru górnego paska. Pasek alternatora mierzy się na wysokości 4/5 wymiaru klina. Jest to tzw. długość podziałowa.

W nazewnictwie występuje też długość wewnętrzna paska, która jest nieznacznie mniejsza od podziałowej. Symbole „LD” i „LP” oznaczają długość podziałową, a „Li” – długość wewnętrzną.

Wymiana paska klinowego – cena usługi

Jeśli interesuje cię profesjonalna wymiana paska klinowego, cena będzie pozytywnym zaskoczeniem. W najprostszych rozwiązaniach koszt takiej operacji to kilkadziesiąt złotych za sztukę. Pasek klinowy w samochodzie może być jednak umieszczony w różnych miejscach, a wieloklinowy obsługuje kilka podzespołów naraz. Czasem oznacza to demontaż większej liczby części, co wpływa na ostateczny koszt.

Pasek klinowy – co ile wymiana?

Pamiętaj, że pasek klinowy ma określoną wytrzymałość. Oznacza to, że się po prostu zużywa. Co ile wymieniać pasek klinowy? Zazwyczaj interwał 60 000-120 000 kilometrów jest optymalny, chociaż trzeba go porównać z zaleceniami producenta paska.

Co zrobić, gdy pasek piszczy? A może chcesz wiedzieć, czym posmarować pasek klinowy, aby nie piszczał? Obecnie nie zaleca się smarowania pasków – w razie piszczenia konieczna jest wymiana elementu. To najlepsze, co możesz dla niego zrobić.

Pasek klinowy bez tajemnic

Po lekturze artykułu wiesz już, co napędza pasek klinowy i jak działa ten element. Dbanie o jego prawidłową kondycję jest kluczowe dla utrzymania bezpiecznego, ale i komfortowego kierowania pojazdem. Przed wymianą, czy to samodzielną, czy w warsztacie, sprawdź, jak zmierzyć pasek klinowy. Czasem samodzielny zakup nowego modelu jest bardziej opłacalny.

Archiwum: maj 2021