Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

pasek klinowy
pasek klinowy

Samochody

Pasek klinowy – budowa, działanie, awarie, eksploatacja

Pasek klinowy ma przenosić moment obrotowy z koła pasowego wału korbowego na poszczególne elementy osprzętu. W jaki sposób należy eksploatować pasek, by służył bezawaryjnie? Co stanie się w momencie jego zerwania?

Napęd osprzętu silnika często wykorzystuje pasek klinowy. Chociaż dzisiaj odchodzi się od niego na rzecz modelu wielorowkowego,  bardzo wyraźnie zaznaczył on swoje miejsce w motoryzacji. Czy wyobrażasz sobie jazdę autem bez wspomagania kierownicy? Obecnie chyba nikt nie chciałby eksploatować takiego pojazdu, szczególnie w warunkach miejskich. Podobnie jest ze wspomaganiem układu hamulcowego, który nagle może stracić siłę swojego działania po awarii. Pasek klinowy i wieloklinowy to elementy kluczowe dla przeniesienia napędu, dlatego muszą być niezawodne i zainstalowane według wskazówek producenta. Jednak, jak to bywa w przypadku elementów eksploatacyjnych, mogą ulec uszkodzeniu. Jak więc o nie dbać? Jak naciągnąć pasek klinowy podczas jego wymiany? Sprawdź w artykule!

Pasek wieloklinowy i klinowy – jak wyglądają i z czego są zbudowane?

Starsze typy pasków, czyli rowkowe, w przekroju mają kształt trapezu. Są szerszą podstawą skierowane do góry. Węższa oraz boczne części stykają się z kołem pasowym, np. pompy wspomagania. Pasek rowkowy klinowy zbudowany jest z elementów stalowych lub poliamidowych, kauczuku, mieszanki gumowej i tkaniny kordowej stanowiącej element zewnętrzny. Dzięki takiej budowie napęd realizowany przy jego pomocy okazuje się trwały i nierozciągliwy. Jednak ograniczona zdolność do przenoszenia momentu obrotowego i niewielka powierzchnia styku z kołem pasowym ograniczają jego użycie zazwyczaj do jednego elementu.

Dlatego z czasem do zestawu pasków napędowych dołączył pasek wielorowkowy. Jego budowa opiera się na bardzo podobnej zasadzie. Jest to pewna odmiana paska klinowego, jednak zdecydowanie szersza i bardziej płaska. W przekroju wygląda jak kilka niewielkich pasków ułożonych obok siebie. Pasek wieloklinowy zbudowany jest zwykle z włókna poliestrowego i kauczuku syntetycznego. To przekłada się na lepsze dopasowanie go do kół pasowych, bardzo dobrą zdolność przenoszenia momentu obrotowego i jednoczesne napędzanie wielu elementów osprzętu silnika.

Jak założyć pasek klinowy na koła pasowe?

Pasek klinowy alternatora nie jest zbyt trudny do odnalezienia. W silnikach ustawionych poprzecznie znajduje się najczęściej po lewej stronie komory silnika. W jednostkach ustawionych wzdłuż będzie umiejscowiony na wprost zderzaka. W starszych modelach samochodów pasek klinowy montowano zazwyczaj na alternatorze i pompie wspomagania. W przypadku stwierdzonego ponadprzeciętnego zużycia trzeba poluzować alternator, co pozwoli na uzyskanie miejsca umożliwiającego demontaż i ponowny montaż paska.

Zobacz też:
Płukanka do silnika – czy warto z niej korzystać?

Jak naciągnąć pasek klinowy?

W zależności od wersji pojazdu i realizacji naciągu pasków można proces ten wykonać na kilka sposobów. W autach, które z powodzeniem wykorzystują pasek klinowy, napięcie odbywa się poprzez regulację położenia alternatora. Dzięki temu nie trzeba stosować dodatkowych napinaczy. Pasek musi mieć optymalny naciąg, w przeciwnym wypadku będzie się ślizgał lub spowoduje uszkodzenie koła pasowego. Z czasem może ono zupełnie odpaść i spowodować nagłą utratę wspomagania kierownicy.

Wiesz już, jak założyć pasek klinowy – co z jego regulacją? Pamiętaj, że optymalne napięcie to 5-15 mm na środku obwodu. Po założeniu na odpowiednie miejsce spróbuj naprężyć pasek, ściskając dolny i górny fragment i zbliżając je do siebie. Odchylenie od normalnej pozycji zawierające się w powyższym przedziale świadczy o dobrym napięciu paska PK.

Jak zmierzyć pasek klinowy w samochodzie?

Operacja nie jest specjalnie trudna, jednak pamiętaj, że uzyskany wynik jest orientacyjny. Aby wymiana paska klinowego była owocna, musisz kupić odpowiedni element. Do zmierzenia długości potrzebnej części użyj elastycznego materiału, np. sznurka. Pamiętaj, że wymiar obejmujący styk kół pasowych będzie mniejszy od wymiaru górnego paska. Pasek alternatora mierzy się na wysokości 4/5 wymiaru klina. Jest to tzw. długość podziałowa.

W nazewnictwie występuje też długość wewnętrzna paska, która jest nieznacznie mniejsza od podziałowej. Symbole „LD” i „LP” oznaczają długość podziałową, a „Li” – długość wewnętrzną.

Wymiana paska klinowego – cena usługi

Jeśli interesuje cię profesjonalna wymiana paska klinowego, cena będzie pozytywnym zaskoczeniem. W najprostszych rozwiązaniach koszt takiej operacji to kilkadziesiąt złotych za sztukę. Pasek klinowy w samochodzie może być jednak umieszczony w różnych miejscach, a wieloklinowy obsługuje kilka podzespołów naraz. Czasem oznacza to demontaż większej liczby części, co wpływa na ostateczny koszt.

Pasek klinowy – co ile wymiana?

Pamiętaj, że pasek klinowy ma określoną wytrzymałość. Oznacza to, że się po prostu zużywa. Co ile wymieniać pasek klinowy? Zazwyczaj interwał 60 000-120 000 kilometrów jest optymalny, chociaż trzeba go porównać z zaleceniami producenta paska.

Co zrobić, gdy pasek piszczy? A może chcesz wiedzieć, czym posmarować pasek klinowy, aby nie piszczał? Obecnie nie zaleca się smarowania pasków – w razie piszczenia konieczna jest wymiana elementu. To najlepsze, co możesz dla niego zrobić.

Zobacz też:
Lexus i hybryda – połączenie idealne?

Pasek klinowy bez tajemnic

Po lekturze artykułu wiesz już, co napędza pasek klinowy i jak działa ten element. Dbanie o jego prawidłową kondycję jest kluczowe dla utrzymania bezpiecznego, ale i komfortowego kierowania pojazdem. Przed wymianą, czy to samodzielną, czy w warsztacie, sprawdź, jak zmierzyć pasek klinowy. Czasem samodzielny zakup nowego modelu jest bardziej opłacalny.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...