Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

układ hamulcowy
układ hamulcowy

Naprawy

Układ hamulcowy – budowa, działanie, popularne problemy

Układ hamulcowy musi być w pełni sprawny, bo inaczej może być przyczyną wypadków. Musisz wiedzieć, jak jest zbudowany i w jaki sposób o niego zadbać. Jeśli dowiesz się, jak wygląda od wewnątrz, łatwiej będzie ci namierzyć problem. Czytaj i dowiedz się więcej!

Każdego roku niesprawny układ hamulcowy doprowadza do niebezpiecznych wypadków. W 2018 roku fatalnym skutkiem zaniedbań było aż 38 zdarzeń drogowych, które doprowadziły do śmierci 7 osób i obrażeń u 55. To dobitnie pokazuje, że hamulec w samochodzie musi poprawnie działać. Aby mieć pewność, że ten element twojego auta jest sprawny, musisz dowiedzieć się, jak jest zbudowany cały układ i z jakimi problemami najczęściej borykają się pojazdy osobowe. Poznaj budowę układu hamulcowego i jego elementy. Dzięki temu będziesz świadomym i odpowiedzialnym kierowcą, który dba o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu. Przeczytaj nasz artykuł!

Układ hamulcowy – budowa

Układ hamulcowy w samochodach raczej nie jest zbyt skomplikowany. To sprawia, że nawet amator może dość dobrze go poznać i zrozumieć jego działanie. Hamulce psują się stosunkowo rzadko, jednak powinieneś regularnie sprawdzać ich stan. Najpierw musisz wiedzieć, jak zbudowany cały mechanizm. Układ hamulcowy w samochodzie składa się z:

  • pompy hamulcowej,
  • serwa hamulcowego,
  • pompy ABS,
  • przewodów hamulcowych,
  • zacisków hamulcowych,
  • tarcz i klocków.

Najszybciej zużywają się te ostatnie elementy, dlatego w trakcie użytkowania auta należy zwracać na nie szczególną uwagę i je wymieniać, jeśli jest taka potrzeba. Tarcze są przymocowane do piasty koła i to właśnie one odpowiadają za zatrzymywanie samochodu.

Jak działa układ hamulcowy w samochodzie?

Każdy model auta ma nieco inną konstrukcję, jednak jest pewna ogólna zasada działania całego układu. Współcześnie większość pojazdów korzysta z prawa Pascala, które określa ciśnienie w płynie. Zostało sformułowane w połowie XVII wieku, jednak ma zastosowanie do dzisiaj. Standardowy układ hamulcowy ma więc stałe ciśnienie w układzie hydraulicznym. W ten sposób zwiększa wielokrotnie nacisk na elementy robocze i jest w stanie skutecznie zatrzymać nawet rozpędzony samochód.

Układ hamulcowy – różne sposoby uruchamiania

Układ hamulcowy może mieć różną budowę. Dlatego często dzieli się go według sposobu uruchamiania. Można wydzielić układ hydrauliczny, mechaniczny, pneumatyczny i mieszany. Niezależnie jednak od tego, z jakim dokładnie ma się do czynienia, jego działanie w gruncie rzeczy pozostaje podobne. Różnice mogą jednak wpłynąć na sposób naprawy czy koszty wymiany części.

Zobacz też:
Aparat zapłonowy – budowa i popularne usterki

Układ hamulcowy i elementy, które często się psują

Do popularnych awarii zalicza się problem z pompą rozdzielacza lub z jej przewodami. Te mogą się przedziurawiać, a na całej konstrukcji może pojawić się rdza. To dotyczy głównie starych pojazdów, które są np. narażone na wilgoć. W zaciskach hamulcowych znajdują się także tłoczki, które mogą powodować problemy. Jeśli się zatną lub zaczną zacierać, wówczas klocek hamulcowy może nie być w stanie docisnąć się do tarczy. W efekcie nie będziesz w stanie zatrzymać samochodu.

Hamulce samochodowe – sprawdzaj regularnie płyn!

Aby twój pojazd działał w pełni poprawnie, wszystkie jego elementy muszą być w dobrym stanie. Musisz zadbać także o znajdujący się w układzie hamulcowym płyn. To on przekazuje ciśnienie tworzone w pompie aż do zacisków czy cylinderków hydraulicznych. To jednak nie wszystko! Jego właściwości pozwalają spowolnić korozję. Powinieneś wymieniać płyn regularnie, ponieważ z czasem pojawia się w nim coraz więcej wody, a w związku z tym substancja przestaje spełniać swoje zadanie. Nie dopuść także do wycieków płynu, bo zmniejszenie ciśnienia w układzie może natychmiast spowodować, że cały układ przestanie działać.

Układ hamulcowy wymaga odpowiedniego płynu

Jeśli nie takiej masz potrzeby, nie zmieniaj marki płynu hamulcowego. Zawsze stosuj ten, który jest polecany przez producenta samochodu, ponieważ najprawdopodobniej będzie on najlepiej współpracował z twoim pojazdem. Nie zapominaj, że występują różne ich klasy, gęstości czy nawet składy. To sprawia, że nie wszystkie z nich w odpowiedni sposób zadziałają w twoim aucie. Stawiaj zawsze na płyny najwyższej jakości, jeśli chcesz dbać o żywotność układu hamulcowego w twoim aucie.

Co oznacza twardy hamulec? To ważny objaw

Sprawny układ hamulcowy oznacza, że wszystko działa płynnie, dlatego pedał odpowiadający za zwalnianie powinien dać się wciskać z delikatnym oporem. Jeśli więc zauważysz twardy hamulec, reaguj natychmiast. Najczęściej źródłem pojawienia się tego problemu jest stary płyn hamulcowy, który od dawna nie był wymieniany. Jednak może to też oznaczać poważniejsze problemy, np. zapieczone tłoki w zaciskach hamulcowych. Układ hamulcowy, w którym pojawi się ten problem, prawdopodobnie przez dłuższy czas nie był odpowiednio konserwowany. Czasem jednak może się okazać, że nie zostały wymienione gumowe osłony tłoczków.

Zobacz też:
Łożysko McPhersona – czy jego uszkodzenie zawsze jest odczuwalne?

Układ hamulcowy samochodu a miękki pedał

Zdarza się, że układ hamulcowy ma nie twardy, ale zbyt miękki pedał. Na to też musisz zwrócić uwagę, ponieważ taki problem może oznaczać, że auto zapowietrzyło się. Mogło do tego dojść np. w trakcie naprawy, gdy mechanik nie odpowietrzył dobrze pojazdu. Jak poradzić sobie z tym problemem? Jeśli w aucie masz system ABS, musisz włączyć silnik i do oporu wciskać pedał hamulca. Prawdopodobnie będziesz musiał wykonać kilkanaście powtórzeń, aby wyrównać poziom ciśnienia. Nie zapomnij, że pompa hamulcowa nie powinna działać dłużej niż dwie minuty. Inaczej grozi jej przegrzanie.

Hamulce w samochodzie i częste błędy mechaników z nimi związane

Nawet profesjonalny i dokładny mechanik może się czasem pomylić. Z tego powodu warto znać popularne błędy, jakie zdarzają się przy naprawie układu hamulcowego. Jednym z nich jest nieodpowiednie oczyszczanie piasty koła przy wymianie tarcz. Jak należy to robić? Trzeba wyczyścić piasty, korzystając ze specjalnie przygotowanych do tego narzędzi. Innym z częstych zaniedbań jest brak kontroli przewodów hamulcowych. W niektórych pojazdach powinno się je sprawdzać co najmniej raz na 10 lat, dlatego jeśli masz starsze auto, koniecznie o tym pamiętaj.

Układ hamulcowy to niezwykle istotny mechanizm w każdym aucie. Musisz kontrolować jego stan i dbać o to, by był w pełni sprawny. Zwłaszcza w niespodziewanych sytuacjach na drodze docenisz swoją wcześniejszą troskę o hamulce. O wypadek wcale nietrudno, a działający układ na pewno znacznie poprawi twoje bezpieczeństwo podczas jazdy.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...