Świadomość tego, czym jest sprzęgło w aucie i jak działa, może pomóc ci dobrze wybrać samochód albo przedłużyć jego żywotność. Dlatego też znajomość podstawowej budowy pojazdów jest bardzo istotna, nawet jeśli nie jesteś i nie chcesz być mechanikiem. Jako kierowca musisz znać podstawowe zasady działania mechanizmów, aby móc odpowiednio zareagować, kiedy nastąpi awaria. Ponadto, dzięki takiej wiedzy poprawisz swoją technikę jazdy, co zwiększy twoje bezpieczeństwo na drodze. A w końcu to w czasie poruszania się samochodem jest najważniejsze! Co warto wiedzieć o sprzęgle?

Jak działa sprzęgło? Czym w ogóle jest?

Sprzęgło jest urządzeniem, które łączy ze sobą wały, aby przenieść moment obrotowy. Dzięki temu odciąża silnik w trakcie jego działania. Zaleca się wciskanie go w chwili włączania i wyłączania pojazdu. Należy przy tym unikać jazdy na półsprzęgle, czyli jedynie częściowo dociśniętym pedale, ponieważ może doprowadzić to do szybszego zużycia się tarczy urządzenia. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby naciskać je np. w chwili postoju na światłach. Ważne jest również to, że nie jest ono mechanizmem szczególnie delikatnym i nie trzeba się nadmiernie o nie martwić.

Jak wygląda budowa sprzęgła w samochodzie?

Sprzęgło samochodowe zbudowane jest z trzech podstawowych elementów. Są to:

  • łożysko (bezpośrednio połączone z pedałem);
  • docisk maszyny;
  • tarcza (będąca najczęściej wymienianym elementem). 

Tarcza ma ciernie przymocowane za pomocą nitów okładziny, dzięki którym pojazd nie szarpie w trakcie ruszania. Muszą one charakteryzować się wysoką odpornością na ścieranie. Warto zauważyć, że często wymienia się właśnie tę część zamiast całego sprzęgła. Jednak tak naprawdę w większości przypadków lepiej sprawdziłaby się wymiana całości mechanizmu. To przełożyłoby się na znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa.

Rodzaje sprzęgieł samochodowych – każdy producent tworzy inne

Każdy producent samochodów tworzy nieco inne sprzęgła. Nawet różne modele pojazdów mogą mieć je nieco inaczej zbudowane. Można podzielić je na mokre i suche, jednak w przypadku aut właściwie mówi się tylko o tych drugich. Można wymienić kilka rodzajów:

  •  sprzęgło cierne. Takie mechanizmy mogą mieć różne typy konstrukcji, ale są jednymi z najczęściej wykorzystywanych w samochodach;
  • sprzęgło elektromagnetyczne z zaciskanymi tarczami, które tworzy docisk poprzez pole elektromagnetyczne;
  • sprzęgło hydrokinetyczne, które działa dzięki cieczy znajdującej się w obiegu zamkniętym.

Każdy z rodzajów sprzęgła działa w nieco inny sposób i lepiej sprawdza się w innych warunkach. Pamiętaj, że zanim kupisz swój wymarzony samochód, warto zastanowić się też nad doborem tej części i dostosować jego specyfikę do swojej jazdy.

Czym jest sprzęgło rozłączne w aucie?

Sprzęgło rozłączne łączy wały okresowo. Może być sterowane na dwa sposoby: z zewnątrz lub samoczynnie poprzez prędkość obrotową (albo kierunek obrotu). Do tego typu mechanizmów można zaliczyć ciernie, które są sterowane momentem. Mogą być one używane także jako sprzęgła odśrodkowe lub jednokierunkowe. Można więc powiedzieć, że właściwie w większości pojazdów znajduje się urządzenie, które można określić jako rozłączne. Czy istnieją jeszcze inne typy tego urządzenia? Oczywiście, że tak. Przechodzimy do sprzęgieł nierozłącznych.

Sprzęgło nierozłączne – jak działa sprzęgło tego typu?

Takie sprzęgło łączy element czynny oraz bierny. Oznacza to, że w trakcie jego pracy nie ma możliwości na to, aby je rozłączyć, co zresztą podpowiada sama nazwa. Sprzęgła nierozłączne dzielą się na:

  • sztywne;
  • samonastawne;
  • podatne. 

Warto zwrócić uwagę na to, że taki element auta to zwykle sprzęt mechaniczny, bez dodatkowej elektroniki. Każdy z wymienionych typów może dzielić się jeszcze na kolejne rodzaje i podtypy, ale jeśli nie zajmujesz się mechaniką, nie musi to być dla ciebie istotne.

Sprzęgło w samochodzie – na co uważać?

Jako kierowca masz największy wpływ na trwałość sprzęgła w swoim aucie. Jak o nie poprawnie zadbać? Przede wszystkim, unikaj jazdy na półsprzęgle i za każdym razem wciskaj pedał do końca. Zwracaj też uwagę na samo działanie. Jeśli czujesz, że zaczyna się pedał robić twardy, może oznaczać, że niedługo będziesz musiał wymienić sprzęgło. Jeśli pojazd zaczyna mocniej szarpać, również może okazać się, że musisz wybrać się do mechanika. Pamiętaj, że to dzięki wciskaniu sprzęgła podczas ruszania przedłużasz żywotność silnika.

Poznałeś już rodzaje sprzęgieł, ich budowę oraz sam sposób funkcjonowania tego niezwykle istotnego elementu dla każdego auta. Pamiętaj, by wziąć sobie do serca nasze porady i nie popełniać błędów, zwłaszcza jeżdżąc na półsprzęgle. Ten mechanizm powinien działać bez zarzutu, bo wpływa na komfort jazdy.

Archiwum: październik 2022