Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

Sprzęgła hydrokinetyczne
Sprzęgła hydrokinetyczne

Naprawa

Sprzęgła hydrokinetyczne – jak sprawdzić, czy są uszkodzone? Regeneracja sprzęgieł

Sprzęgła hydrokinetyczne obecne w automatycznych skrzyniach biegów wykorzystują do swojego działania ruch cieczy. W przeciwieństwie do skrzyń manualnych nie ma tam zużywających się okładzin ciernych, co zapewnia im większą niezawodność kosztem utraty mocy.

Sprzęgło to jedna z najważniejszych części samochodu, choć nie zawsze będziesz znał jego działanie. Prawidłowe wykorzystanie przekładni będzie gwarantować efektywną jazdę, czyli właściwą szybkość pojazdu i nieduże spalanie paliwa. Niekoniecznie musisz wiedzieć, czym są sprzęgła hydrokinetyczne. Z pewnością orientujesz się, jak funkcjonuje sprzęgło w manualnej skrzyni biegów, którego pedał mamy pod lewą stopą. 

W automatycznych skrzyniach biegów rzecz wygląda inaczej. Nie ma tam przecież żadnego pedału. Automat będzie też jednak je posiadać. Nie jest to jednak sprzęgło cierne tak jak w przypadku skrzyni biegów, ale właśnie hydrokinetyczne. Bardzo często ten element jest określany konwerterem momentu obrotowego albo po prostu konwerterem. Zdania na jego temat są podzielone. 

Niektórzy unikają automatów, wychodząc z założenia, że jeżeli przekładnia w takim pojeździe się zepsuje, to bardzo trudno będzie ją naprawić. Najczęściej jednak dla sprawnego mechanika regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego nie powinna stanowić problemu. Takie naprawy można zrealizować w większości zakładów mechaniki pojazdowej i każdym autoryzowanym serwisie obsługi.

Działanie sprzęgła hydrokinetycznego

Najważniejsze, abyś wiedział, że sprzęgła hydrokinetyczne nie powodują stałego połączenia silnika z kołami samochodu. W tym przypadku energia będzie przenoszona przez płyn. Jest on wprawiany w ruch wirowy za pomocą łopatek pompy. Są one elementami silnika, które pracują zawsze razem z nim. Ważna w budowie takiego sprzęgła jest turbina. Jest ona czymś w rodzaju lustrzanego odbicia pompy. Jej zadanie to przejmowanie momentu obrotowego wywołanego opływaniem łopatek przez ciecz. W przekładni turbina jest połączona ze skrzynią biegów, a więc łączy się także z kołami. 

Gdy silnik będzie pracować na wolnych obrotach, to w konwerterze ruch płynu będzie nieznaczny, ale wystarczający, aby samochód zaczął jechać, gdy puścisz hamulec. Warunkiem jest włączenie biegu. Jednostka napędowa nie gaśnie, pomimo że płyn będzie stawiać opór. Nie będzie on jednak na tyle duży, aby silnik się zadusił. 

Zobacz też:  Mycie silnika samochodowego – sprawdź nasze sposoby. Czy można zrobić to samodzielnie?

Z kolei gdy dodasz gazu i obroty będą zwiększone, to wtedy płyn zacznie krążyć bardzo szybko po konwerterze. To natomiast spowoduje znaczniejszy napór na łopatki turbiny. Wówczas właśnie samochód będzie nabierać prędkości. Gdy zwiększy się ona do pewnego poziomu, to skrzynia biegów automatycznie przełączy się na wyższy bieg. Naturalnie poza zasadą działania tego elementu warto byś wiedział, jakie sprzęgło hydrokinetyczne objawy będzie sygnalizować, gdy się zepsuje.

Sprzęgło hydrokinetyczne – objawy uszkodzenia

Według zapewnień producentów objawy uszkodzonego sprzęgła hydrokinetycznego nie powinny właściwie występować. Twierdzą, że w idealnych warunkach konwerter momentu obrotowego po prostu nie ma prawa się zużyć. Dlaczego? Ponieważ nie ma tam tarczy z okładzinami ciernymi. One właśnie występują w skrzyni manualnej i zużywają się na skutek zwykłej eksploatacji. 

Jeżeli zaś chodzi o przekładnię hydrokinetyczną, cała energia będzie przekazywana przez ciecz. Ona w teorii nie powinna być przyczyną żadnych uszkodzeń wewnętrznych części. Niestety możliwe, że przekonałeś się już, że w rzeczywistości idealne warunki nie występują. Czasami, gdy jest eksploatowane sprzęgło hydrokinetyczne, regeneracja będzie niezbędna. 

Bardzo wielu kierowców będzie po prostu ignorować konieczność wymiany oleju w skrzyni automatycznej. W konsekwencji będzie on mógł być bardzo zanieczyszczony. Takie zanieczyszczenia to np. drobiny okładziny z tarczek sprzęgłowych. Może to skutkować tym, że pojazd będzie jeździł coraz wolniej i będziesz musiał dodawać więcej gazu, aby ruszył z miejsca. W końcu może nawet przestać jechać. Pamiętaj, że jest to na tyle skomplikowany element, że tylko doświadczony mechanik będzie wiedział, jak prawidłowo powinno działać sprzęgło hydrokinetyczne i jak sprawdzić ewentualną usterkę.

Zalety i wady przekładni hydrokinetycznej

Jeśli pokrótce przeanalizujesz charakterystykę tego mechanizmu i dowiesz się, jak działa przekładnia hydrokinetyczna, możesz dostrzec praktyczność tego rozwiązania. Pamiętaj, że oprócz zalet występują wady. Co do plusów, nie jest wymagana obsługa sprzęgła, dlatego zawsze ruszysz płynnie. Podczas jazdy samochód nie będzie szarpać, a motor nie zgaśnie, gdy się zatrzymasz. Takie sprzęgło nie zużywa się tak jak cierne. 

Zobacz też:  Czyszczenie przepustnicy – poradnik krok po kroku

Wadą jest jednak generowanie dużej ilości ciepła oraz spore straty mocy. Poza tym taki mechanizm ma dużą masę i spore rozmiary. Musisz się liczyć z tym, że jeżeli wystąpi jakaś duża usterka, to zakup nowego sprzęgła będzie kosztowny. W rozstrzygnięciu, który rodzaj sprzęgła wybrać kieruj się sprawdzonymi opiniami innych kierowców i zaufanych mechaników.

Piotr Żandarowski

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

Sprawdź także

Porady

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu nie może być mylone z wyrejestrowaniem samochodu. To czynność konieczna, jeżeli auto zmienia właściciela. Możesz zrobić to osobiście albo przez...

Porady

Mycie silnika samochodu jest prostsze, niż się wydaje. Potrzebujesz jedynie myjki ciśnieniowej lub zwykłego węża i odpowiedniego detergentu. Możesz też zdecydować się na oddanie...

Porady

Młodzi kierowcy zastanawiają się często, ile czeka się na prawo jazdy. Oczekiwanie trwa zwykle kilkanaście dni, a postępy w wyrabianiu dokumentu można sprawdzić przez...

Naprawa

Sprzęgła hydrokinetyczne obecne w automatycznych skrzyniach biegów wykorzystują do swojego działania ruch cieczy. W przeciwieństwie do skrzyń manualnych nie ma tam zużywających się okładzin...

Porady

Jazda samochodem to czysta przyjemność. Warto, jednak żebyś pamiętał o tym, które podzespoły pojazdu są niezbędne dla jego funkcjonowania. To, co można znaleźć pod...

Wiedza

Kierowcy stojący przed wyborem samochodu zastanawiają się często, czy powinni wybrać silnik wolnossący, czy taki z turbodoładowaniem. Chociaż silniki z turbo prezentują znacznie lepsze...

Prawo

Jaka jest dozwolona maksymalna prędkość na autostradzie w Polsce? Czy istnieje dolna granica dopuszczalnej prędkości? W jaki sposób efektywnie i oszczędnie podróżować polskimi autostradami?

Porady

Uruchomienie silnika Diesla możliwe jest dzięki działaniu świecy żarowej. Dzięki niej komora spalania rozgrzewa się i pomaga uruchomić samochód nawet w niskiej temperaturze otoczenia....

Wiedza

Poszczególne rodzaje świateł w samochodzie mają swoje zastosowanie w określonych warunkach. Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę, w jaki sposób z nich korzystać, żeby...

Wiedza

Niemal połowa samochodów w Polsce ma zamontowany silnik wysokoprężny. Poznaj historię wynalazku Rudolfa Diesla i dowiedz się, jaka jest zasada działania silnika o zapłonie...

Zobacz także

Porady

Mycie silnika samochodu jest prostsze, niż się wydaje. Potrzebujesz jedynie myjki ciśnieniowej lub zwykłego węża i odpowiedniego detergentu. Możesz też zdecydować się na oddanie...

Porady

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu nie może być mylone z wyrejestrowaniem samochodu. To czynność konieczna, jeżeli auto zmienia właściciela. Możesz zrobić to osobiście albo przez...