Ford – amerykański sen, który przestał być obiektem westchnień
- Ford Anglia 105E
- Ford Anglia E494A
- Ford B MAX
- Ford Bronco
- Ford Bronco Sport
- Ford C Max
- Ford Capri
- Ford Connect
- Ford Cortina
- Ford Cougar
- Ford Crown Victoria
- Ford EcoSport
- Ford Edge
- Ford Escape
- Ford Escort
- Ford Expedition I
- Ford Explorer 6
- Ford F-150
- Ford Falcon
- Ford Falcon (South America)
- Ford Fiesta
- Ford Figo
- Ford Focus
- Ford Focus 1 USA
- Ford Fusion
- Ford Galaxy
- Ford Granada
- Ford Granada Mk I
- Ford GT 40
- Ford GT 40 Concept
- Ford GT90
- Ford Ka
- Ford Kuga
- Ford Lotus Cortina
- Ford Maverick
- Ford Model T
- Ford Mondeo
- Ford Mustang
- Ford Mustang Bertone Concept
- Ford Mustang GT Concept
- Ford Mustang Mach-E
- Ford Orion
- Ford Probe
- Ford Puma
- Ford Puma Crossover
- Ford Ranger
- Ford RS200
- Ford S Max
- Ford Scorpio
- Ford Shelby
- Ford Sierra
- Ford Taunus III
- Ford Taurus III
- Ford Taurus IV
- Ford Thunderbird X
- Ford Tourneo Connect
- Ford Tourneo Courier
- Ford Tourneo Custom
- Ford Transit
- Ford Transit Connect
- Ford Transit Courier
- Ford Transit Custom
- Ford Windstar I
- Ford Windstar II
Ford to marka, która rozpala wyobraźnię wielu miłośników motoryzacji. Modele Forda (a zwłaszcza samochód Ford Mustang) stały się wręcz kultowe. O historii marki, logo Forda, kraju pochodzenia czy Fordzie w Polsce opowie poniższy tekst. Koniecznie przeczytaj!
Marka Ford nierozerwalnie kojarzy się z osobą Henry’ego Forda, który na początku XX wieku stworzył firmę z logo sygnowanym własnym nazwiskiem. Ford przez wiele lat był amerykańskim snem wielu motoryzacyjnych zapaleńców, a kultowy Ford Mustang stał się wręcz obiektem pożądania. Jeśli chodzi o nasz kraj i Forda, Polska również ceni modele tego producenta. Nie zawsze tak jednak było i niektórzy mieszkańcy Europy zadawali sobie pytanie, jakiej produkcji jest Ford. Kraj pochodzenia to oczywiście Stany Zjednoczone.Teraz jest to jasne i klarowne, jednak ostatnie lata potwierdzają, że Ford – mimo ogólnoświatowej renomy – lata świetności ma raczej za sobą. Nie oznacza to, że należy lekceważyć tę markę. Wręcz przeciwnie i dlatego wprowadzamy was w historię legendarnego koncernu, którego charakterystyczne logo jest znane na całym świecie. Poznaj marki Forda, jego modele i naprawdę ciekawą historię!
Ford – historia marki
Marka Ford powstała w 1903 roku, a jej założycielem został urodzony 30 lipca 1863 Henry Ford. Amerykanin od samego początku miał smykałkę do inżynierii. Swój pierwszy silnik parowy stworzył jako piętnastolatek, natomiast w wieku 33 lat zbudował pierwszy samochód. Pod koniec XIX wieku młody konstruktor został jednym z twórców Detroit Cadillac Company. Ford nie zabawił jednak długo w firmie. Doszło do konfliktu interesów, a wizja inicjatorów zdecydowanie się różniła. Ford zdecydował, że nie ma innego wyjścia i musi odejść. Postanowił stworzyć markę sygnowaną jego nazwiskiem, zmieniając tym samym oblicze amerykańskiej motoryzacji.
Koncern Ford Motor Company
W 1903 roku na rynku pojawił się nowy koncern Ford Motor Company. Ford musiał pozyskać kapitał, tym bardziej, że inżynier miał bardzo ambitne plany wobec marki. Początek nie zwiastował jednak sukcesu, ponieważ początkowo Ford posiadał jedynie 25,5% udziałów. Z czasem udziały się zwiększyły do 58,5%, zaś sam zainteresowany zaczął piastować stanowisko prezesa, zastępując w tej roli Johna Graya. W 1919 roku, wraz z synem Edselem, Ford stał się pełnoprawnym właścicielem marki.
Pierwszy samochód Forda – Model A i produkcja taśmowa
Premierowe auto Forda to model A, który został sprzedany w 20 lipca 1903 roku. Na początku koncern miał trudności, ponieważ w fabryce pracowało tylko 10 osób. Z czasem jednak zakład był coraz liczniejszy, a sama firma zaczęła się prężnie rozwijać. W 1908 powstawały modele Forda T, zaś w 1913 roku koncern skonstruował pierwszą w przemyśle motoryzacyjnym taśmę produkcyjną. Niewątpliwie był to jeden z przełomowych momentów w dziejach marki, ponieważ koncern Ford mógł produkować więcej modeli. Seryjnie produkowany model Forda stał się tańszy i bardziej dostępny dla obywateli. Model T kosztował 260 dolarów, lecz pracownicy mogli liczyć na zniżkę.
Kolejne samochody Forda
Model T był produkowany przez niemal 20 lat. W 1927 roku samochód został zastąpiony przez model Ford A, który wyznaczał nowe trendy w motoryzacji. Samochód Ford A był większy, wygodniejszy i nowocześniejszy. Jeszcze wcześniej, bo w 1917 roku, na rynku pojawiła się pierwsza ciężarówka Forda – model TT. Jeszcze przed wojną do sprzedaży trafił model V8, który był wyposażony w silnik 3,6 l. Samochód ten stał się swoistym pionierem, jeśli chodzi o masową produkcję widlastych ośmiocylindrowych silników Forda.
Ford – historia w czasach wojennych i powojennych
W okresie wojennym koncern Ford wstrzymał produkcję cywilnych samochodów, przerzucając swoje zasoby na potrzeby wojskowe. Samochody osobowe Ford można było ponownie nabyć w 1947. Ten rok wyznaczył też nową erę, ponieważ 7 kwietnia w swoim domu zmarł Henry Ford.
Legendarny model Ford Mustang
O ile uboższe byłyby historia i prestiż marki, gdyby nie debiut w 1964 roku Forda Mustanga. Model należał do segmentu tzw. pony cars, czyli małych samochodów o sportowych możliwościach. Samochód stał się z miejsca obiektem pożądania wielu kierowców. Bariera miliona sprzedanych aut pękła w zaledwie dwa lata od debiutu tych samochodów Forda.
Historia marki w latach 70. XX wieku – modele Forda Escort i Fiesta
Lata 70. to ważna dekada z perspektywy koncernu Ford, jeśli chodzi o podbój europejskiego rynku. To właśnie wtedy rozpoczęła się produkcja dwóch modeli, które stały się na Starym Kontynencie bardzo popularne. Samochody Ford Escort i Ford Fiesta były przełomowe dla Europy, która w pewnych zakątkach zadawała sobie pytania, jakiej produkcji jest Ford. Kraj pochodzenia, czyli rynek USA, jednak firmie nie wystarczył. Pod koniec dekady koncern Ford Motor Company nabył 25% udziałów Mazdy, natomiast w 1987 r. Aston Martin należał w 75% do amerykańskiej marki. Rok później firma zakupiła Jaguara, a pod koniec XX wieku stała się właścicielem Volvo i Land Rovera.
Koncern Ford – historia marki w czasach współczesnych
Cofnijmy się jeszcze do lat 90. XX wieku. Musimy przypomnieć bowiem o modelu Ford Mondeo, który został laureatem nagrody Car of the Year. W 1995 roku na ulicach pojawił się model Galaxy. XXI wiek to debiut modeli Forda C-Max, Kuga czy S-Max. Patrząc jednak na współczesne czasy, można odnieść wrażenie, że koncern ma lata świetności za sobą. Marki Forda znacznie się uszczupliły. Obecnie do koncernu należy jedynie Lincoln, a szeregi opuściły Volvo, Daimler, Jaguar czy Aston Martin.
Europejskie zakłady marki Ford – historia
Kraj pochodzenia był powodem do dumy dla Forda. Jednak producent wiedział, że aby stać się globalną marką, musi podbić Europę, która nie do końca zdawała sprawę z tego, jakiej produkcji jest Ford. Pierwsza europejska fabryka Forda powstała w Manchesterze w 1911 roku. W 1926 otwarto zaś kolejny zakład w Berlinie.Warto nadmienić, że Forda cechowała autonomiczność w wytwarzaniu modeli popularnych dla danego rynku.
Ford – logo marki, jego historia i symbolika
Każdy chyba zna charakterystyczny owal z wpisaną nazwą Ford, która umieszczona jest na niebieskim tle. Jednak nie zawsze logo Forda tak wyglądało. Pierwszym logotypem było modne obramowanie w stylu art nouveau. Następnie logo było znane jako „napis ze skrzydłami” (określenie powstało za sprawą wydłużonego kroju liter F i D). Pierwszy owal pojawił się w 1907 roku. Równolegle przez chwilę był wykorzystywany emblemat symbolizujący trójkąt ze skrzydłami co miało oznaczać: szybkość, lekkość, wdzięk i stateczność. W logo zamieszczono też zwrot „The Universal Car” („samochód uniwersalny”). Znak był produkowany także w odcieniach niebieskim i pomarańczowym.
Logo Forda bez owalu i z powrotem z nim
Od końca lat 50. do połowy lat 70. ubiegłego wieku koncern pozbył się owalu z logo. Samochody Forda zdobiła sama nazwa producenta. Po kilku latach owal powrócił jednak na należne mu miejsce na masce Forda. Logo miało symbolizować niezawodność i ekonomiczność pojazdów. Na przestrzeni lat logotyp ulegał kosmetycznym zmianom, jednak to, co najważniejsze, pozostało.
Koncern Ford Motor Company – marki
Jakie są marki Forda? Oprócz flagowych aut są i były jeszcze inne. Oto wszystkie z nich:
- Ford;
- Lincoln;
- Mercury – likwidacja w 2010.
Marki należące w przeszłości do koncernu Ford to:
- Edsel 1957–1959;
- Merkur 1985–1989;
- Daimler 1989–2008;
- Jaguar 1989–2008;
- Aston Martin 1994–2007;
- Land Rover 2000–2008;
- Volvo 1999–2010.
Samochody Forda – modele na przestrzeni lat
Przez lata samochody Ford stały się popularne, a ich sława sięgnęła daleko poza rynek amerykański. Sam Ford Mustang już dawno zyskał miano kultowego będąc jedną z ikon popkultury. Przedstawiamy historyczne i obecnie produkowane modele Forda.
- Aerostar (1986-1997);
- Aspire (1994-1998);
- B-Max (2012-2017);
- Bronco (1966-1996);
- C-Max (2003-2019);
- Capri (1968-1987);
- Contour (1994-2001);
- Cougar (1998-2002);
- Courier (1991-2002);
- Crown Victoria (1983-2011);
- Econoline (1961-2014);
- Econovan (1983-1988);
- Ecosport (2004-obecnie);
- Edge (2007-2020);
- Edge Vignale (2016-2020);
- Escape (2000-obecnie);
- Escort (1968-2000);
- Escort USA (1981-2003);
- Excursion (2000-2005);
- Expedition (1996-2016);
- Explorer (1990-obecnie);
- Express (1989-2001);
- Falcon (1960-2007);
- Festiva (1986-1997);
- Fiesta (1976-obecnie);
- Fiesta Vignale (2017-2020);
- Flex (2008-obecnie);
- Focus (1998-obecnie);
- Focus Vignale (2018-obecnie);
- Freestar (2004-2007);
- Fusion (2002-2012);
- Galaxy (1995-obecnie);
- Granada (1972-1985);
- GT (1965-2007);
- KA (1996-2016);
- KA Plus (2017-2020);
- Kuga Vignale (2017-2019);
- Kuga (2008-obecnie);
- LTD (1973-2008);
- Maverick (1993-2017);
- Mondeo (1993-obecnie);
- Mustang (1964-obecnie);
- Orion (1983-1994);
- Probe (1988-1998);
- Puma (1997-obecnie);
- Ranger (1983-obecnie);
- S-Max (2006-obecnie);
- S-Max Vignale (2016-2019);
- Scorpio (1985-1998);
- Seria F (1948-obecnie);
- Sierra (1982-1993);
- Taunus (1964-1982);
- Taurus (1985-2018);
- Tempo (1984-1995);
- Thunderbird (1955-2005);
- Tourneo Connect (2005-obecnie);
- Tourneo Courier (2014-obecnie);
- Tourneo Custom (2012-obecnie);
- Transit (1953-obecnie);
- Transit Connect (2009-obecnie);
- Transit Custom (2014-obecnie);
- Vignale (2016-obecnie);
- Windstar (1995-2003).
Ford – historia marki w Formule 1 i sportach motorowych
Koncern Ford odnosił największe sukcesy w Formule 1 jako dostawca silników. Ford wraz z Lotusem, Matrą, McLarenem, Tyrrellem i Williamsem zdobywał mistrzostwa konstruktorów. W latach 90. XX wieku koncern dostarczał jednostki napędowe zespołowi Stewart, z którym odniósł jedno zwycięstwo podczas Grand Prix Europy 1999. W 2000 roku Stewart został przekształcony w Jaguara – wówczas należącego do koncernu Ford. Historia Jaguara w F1 nie trwała jednak długo. Pod koniec 2004 roku Ford Motor Company potwierdził sprzedaż zespołu, który dziś jeździ pod nazwą Red Bull Racing.
Samochody Forda w motorsporcie
Warto podkreślić również sukcesy w innych seriach wyścigowych, w których uczestniczyła marka Ford. Dwa mistrzostwa świata w klasie WRC w barwach Forda zdobył Sebastien Ogier. W sezonach 2017 i 2018 rajdowy samochód Ford Fiesta WRC dominował na trasach, zwyciężając także w klasyfikacji konstruktorów w sezonie 2017. Należy też przypomnieć o dwóch tytułach konstruktorskich w latach 2006-2007, za sprawą modelu Ford Focus WRC. Ponadto, Ford prowadzi własną serię wyścigową. Formuła Ford należy do poważanych kategorii, która pomaga młodym kierowcom dostać się do Formuły 1.
Ford – Polska
Bieżący rok jest udany dla marki Ford jeśli chodzi o sprzedaż na rynku polskim. W samym tylko kwietniu zarejestrowano niemal 2700 samochodów osobowych i użytkowych Forda w Polsce, co stanowi wzrost o 178% w porównaniu z kwietniem 2020 r. Jeśli chodzi o sprzedaż od początku roku, Ford zajmuje czwarte miejsce wśród najchętniej wybieranych marek samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Łącznie w tym roku na trasach w Polsce przybyło ponad 10 tysięcy samochodów amerykańskiej marki. Na te wyniki ma duży wpływ gama SUV-ów w postaci modeli Kuga, Puma i Ecosport.
Ford – czy wiesz, że:
- Aby zgromadzić finanse, w 1901 roku Henry Ford przystąpił do wyścigu z Aleksandrem Wintonem.
- Model Forda T był produkowany w różnych kolorach, jednak w zdecydowanej większości dominował lakier czarny. Sam Ford zwykł mawiać, że Model T można zamawiać w każdym kolorze, ale pod warunkiem, że jest to kolor czarny.
- Samochód Ford Mustang miał pierwotnie nazywać się… Allegro. Koncern jednak uznał, że koń będzie lepiej oddawał możliwości auta jako symbol prędkości, siły, potęgi i wolności.
- Swego czasu wiele osób zadawało sobie pytanie: „jakiej produkcji jest Ford” lub „jaki jest kraj pochodzenia Forda”. Wcale to nie były odosobnione przypadki. Autonomiczność i unikalne modele produkowane na europejskim rynku wpływały na błędny tok myślenia konsumentów.
- Przez wiele lat samochód Ford T był rekordzistą pod względem liczby wyprodukowanych modeli w określonym czasie. Osiągnięcie to pobił dopiero popularny Volkswagen Garbus.
- Ford Mustang w przeciwieństwie do Chevroleta Camaro i Pontiaca Firebirda jest produkowany nieprzerwanie od momentu debiutu. Od 2014 produkowana jest szósta generacja tego modelu.
- Mustang początkowo miał nawiązywać nie do konia, ale do myśliwca P-51 Mustang z okresu II wojny światowej.
- W pewnym momencie samochody marki Ford były mocno awaryjne, do czego przyczyniały się… pająki z rodziny Cheiracanthium, które lubiły zadomowić się w przewodach układu paliwowego. Inżynierowie jako receptę zastosowali specjalną osłonę blokującą zagnieżdżanie się tych stworzeń. Mimo, że pająki te występują głównie w Stanach Zjednoczonych, to osłony znajdują się we wszystkich modelach, niezależnie od rynku.
- Pierwszy Ford Mustang znajduje się obecnie w muzeum Forda w Dearborn w Michigan. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ma tablice rejestracyjne pochodzące z… Nowej Funlandii. Wynika to z faktu, że podczas pokazu w tamtejszym regionie jeden z klientów przekonał dealera Forda do sprzedaży właśnie tego konkretnego modelu. Ów dealer nie wiedział, że posiadał pierwszego wyprodukowanego Mustanga. Koncern Ford odzyskał egzemplarz po latach.
- W Japonii nie uświadczymy salonów Forda. Powodem jest duża konkurencja w Kraju Kwitnącej Wiśni.
- Duże osiągnięcia i sukcesy Forda w początkowych latach działalności marki wynikały z dużego zaangażowania pracowników. Dbał o nich sam Henry Ford, oferując im większą pensję od średniej krajowej, skrócony czas pracy i udziały w zyskach firmy.
- Ford wielokrotnie próbował kupić markę Ferrari.