Trabant – namiastka luksusu w trudnych czasach komunizmu
Trabant historię miał dość krótką, ponieważ trwała niecałe 34 lata. Mimo że od wyjazdu ostatniego auta z tym logo minęło ponad 30 lat, modele tej marki są powszechnie uważane za kultowe i wspominane z rozrzewnieniem. Sprawdź, skąd taki sentyment do Trabanta!
Trabant… Przedmiot marzeń i pragnień wielu mieszkańców państw bloku komunistycznego. Polska należała do tych państw, gdzie samochód z logo Trabanta był towarem luksusowym, a jego posiadacz cieszył się uznaniem. Jeśli ktoś miał samochód z NRD, czyli Trabanta, model zza zachodniej granicy przyciągał uwagę wielu osób. Ostatnie egzemplarze wyjechały z fabryki ponad 30 lat temu, a produkcja wschodnioniemieckich aut zatrzymała się na nieco ponad 3 milionach egzemplarzy. Nadal jednak Trabanty cieszą się sporą popularnością, co widać choćby po liczbie zlotów w Polsce. Warto przypomnieć historię tego wyjątkowego i kultowego producenta. Auta z fabryki Trabanta nadawały kolorytu w trudnych, szarych czasach komunizmu i warto przypomnieć modele z NRD. Ruszamy wehikułem czasu!
Trabant – historia
Premierowy samochód Trabant wyjechał z fabryki w Zwickau 7 listopada 1957 r. choć pierwszy prototyp modelu P50 powstał trzy lata wcześniej. Pierwsze modele Trabanta były wyposażone w dwucylindrowe silniki o pojemności 0,5 l, a jednostka generowała moc od 18 do 20 KM. Napęd był kierowany na przednią oś, a kierowca miał do dyspozycji skrzynię biegów z czterema przełożeniami.
Trabant – samochód P600
W 1963 r. zadebiutował model Trabant P600 z jednostką napędową o pojemności 0,6 l i mocy 23 KM. Już rok później fabryka w Zwickau zaczęła przygotowywać modele P601. Miały co prawda nowy typ nadwozia, ale nadal było ono wykonane z duroplastu. W ciągu kolejnych lat auto Trabant P601 było regularnie modernizowane. Kolejne wersje miały większą moc i nowocześniejsze rozwiązania.
Ostatnie modele z fabryki Trabanta
1989 to rok wielkich przemian politycznych, które wpływają na dalsze funkcjonowanie wielu dziedzin, w tym także branży motoryzacyjnej. Zjednoczenie Niemiec oznaczało powolny koniec Trabanta. W przełomowym roku firma prezentuje jeszcze samochód Trabant 1.1 z silnikiem Volkswagena o pojemności 1043 cm³ i mocy 39,5 KM. Ta sama jednostka napędowa była obecna m.in. w modelu Volkswagen Polo. Marka dążyła do ciągłego rozwoju. Marka rodem z NRD nie mogła jednak po zmianach ustrojowych rywalizować z autami zachodnioniemieckiej konkurencji. Ostateczny koniec Trabanta i jego historii nastąpił 30 kwietnia 1991 roku. Tego dnia produkcja została zakończona. Fabryka Trabanta w Zwickau wypuściła wówczas ostatni egzemplarz auta.
Trabant – produkcja i eksport
Od 1957 do 1991 r. fabryka Trabanta wyprodukowała w sumie 3 096 099 egzemplarzy samochodów. Jaki jest udział poszczególnych wariantów aut Trabanta? Wypuszczono na rynek 131 450 tys. sztuk modelu P50, 106 628 sztuk modelu P60, 2 818 547 sztuk wariantu P601 (najwięcej) oraz 39 474 sztuk modelu Trabant 1.1 (najmniej). W 1989 r. na jedno auto przypadały cztery osoby. Według danych ze stycznia 2017 r. w Niemczech zarejestrowanych jest 34 449 samochodów Trabant. Auto z racji kraju pochodzenia marki najczęściej można było zauważyć w NRD, ale Trabanty znalazły się też w takich krajach, jak m.in. Polska, Czechosłowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Jugosławia, Finlandia, Dania, RFN, Holandia czy Egipt. Zagościły jednak nawet USA, Australii czy Namibii, która w przeszłości była niemiecką kolonią.
Trabant – logo
Jaki znak graficzny miał Trabant? Logo tworzyła charakterystycznie stylizowana litera S, która była wpisana w okrąg. Pod spodem znajdowała się nazwa marki. Sam termin Trabant oznacza po niemiecku „satelitę”. Szyld został wybrany na cześć radzieckiego sputnika (z ros. „towarzysz podróży”) – pierwszego w historii sztucznego satelity Ziemi. Pierwszy Sputnik został wyniesiony na orbitę 4 października 1957 roku, czyli na miesiąc przed powstaniem firmy.
Trabant – modele
Trabant nie słynął z niebywałych możliwości technicznych, wysokiego poziomu wyposażenia ani najwyższych standardów bezpieczeństwa. Mimo tego nie brakuje krajów, których mieszkańcy w przeszłości marzyli o aucie rodem z NRD. Tak było chociażby w Polsce. Poniżej prezentujemy modele Trabanta (z uwzględnieniem prototypowych wariantów). Nie zabraknie również wyścigowego modelu 800 RS. Warto wspomnieć też o przeznaczeniu aut Kübelwagen i Tramp. Pierwszy stworzono na potrzeby niemieckich sił zbrojnych, drugi zaś dla rolnictwa i leśnictwa.
- 1.1;
- 1.1 pick-up;
- 760;
- 800 RS;
- Kubelwagen;
- newTrabi;
- nT;
- P50;
- P60;
- P601;
- P603;
- Tramp.
Trabant – Polska
Jak już kilka razy wspomnieliśmy, Polska jest jednym z krajów ceniących bardzo wschodnioniemiecką motoryzację, której przedstawicielem był Trabant. W Polsce można znaleźć wiele ofert sprzedaży tych aut z NRD, a ceny sięgają nawet 20 tys. zł. Na tak wysoką cenę wpływ ma fakt, że Trabant jest określany mianem kultowego, co znacznie podwyższa wartość kolekcjonerską. Ponadto, w naszym kraju działa kilka fanklubów marki (na czele z Klub Cartoon Trabant). Do najważniejszych zlotów Trabanta w Polsce należą Pyrkomania, Silesia Fest, Trabi Expo, Zloty Pojazdów Komunistycznych oraz Zawóz.
Trabant – czy wiesz, że
- Jeszcze w momencie jednoczenia się Niemiec za naszą zachodnią granicą zarejestrowanych było ok. 2 mln trabantów. Ponad 30 lat później liczba ta przekracza 34 tys.
- Samochód Trabant doczekał się kilku określeń, które nie zawsze były powodem do dumy. Do najpopularniejszych należą Trampek, Mydelniczka, Ford Karton, Zemsta Honeckera, Opel Tektura, Trabi czy Kartonowe Pudełko.
- Modele Trabanta były złośliwie nazywane autami zbudowanymi z kartonu czy tektury, stąd wspomniane pogardliwe określenia. Oczywiście, nie jest to prawda, ale trzeba przyznać, że wykorzystywane przez konstruktorów tworzywa nie były najwyższych lotów. Wynikało to z faktu, że NRD cierpiało na niedobór surowców, a ceny importowanej stali były zbyt wysokie dla komunistycznego państwa. Inżynierowie szukali alternatyw. Jedną z nich okazał się duroplast, czyli połączenie sztucznej żywicy kompozytowej ze sprasowanymi odpadami bawełnianymi.
- Duroplast miał zapewnić Trabantom wyższą odporność na zgniatanie. Niewątpliwą zaletą tego surowca było to, że był wyjątkowy odporny na rdzę.
- Auto Trabant Kubelwagen służyło m.in. podczas patrolowania Muru Berlińskiego.
- Trabant miał w planie skonstruowanie modelu z silnikiem Wankla oraz wariantu z nadwoziem hatchback. Niestety, cele nie zostały zrealizowane z powodu zbyt wysokich kosztów produkcji.
- Irlandzki zespół U2 wykorzystał auto Trabant podczas trasy koncertowej Zoo TV Tour w latach 1992-93.