Przejdź do treści
Moto Klub
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Porady
  • Testy i opinie
  • Przepisy
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki

Subaru – impreza po japońsku

  • Subaru BRZ
  • Subaru Forester
  • Subaru Impreza
  • Subaru Justy
  • Subaru Legacy
  • Subaru Leone
  • Subaru Levorg
  • Subaru Outback
  • Subaru R1
  • Subaru Rex
  • Subaru SVX
  • Subaru Trezia
  • Subaru Tribeca
  • Subaru Vivio
  • Subaru XT
  • Subaru XV
  • Subaru XV 2018

Subaru istnieje od prawie 70 lat. Historia japońskiej marki jest bardzo bogata zwłaszcza w  WRC, gdzie legendarne auto Subaru Impreza rządziło na rajdowych oesach. Przeczytaj o Subaru. Modele aut to Japończyków nie tylko sport. Zaczynamy imprezę z Subaru?

Historia Subaru sięga roku 1953 roku. Jak łatwo policzyć, pierwsze samochody tej marki wyjechały z fabryki prawie 70 lat temu. Największą sławę producent osiągnął jednak w czasach kiedy startował w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Prawie 50 zwycięstw i 3 tytuły mistrzowskie kierowców oraz 3 wśród konstruktorów – tak w skrócie można opisać udaną przygodę Subaru w WRC. Mimo, że od 13 lat auta Subaru już nie uczestniczą w serii, to model Impreza zyskał miano legendarnego. Subaru historię ma bogatą i nie ogranicza się ona tylko do rajdów. Zapraszamy na poniższy materiał, który przybliży wam historię i modele aut ze znanym na całym świecie logo. Nie zapomnimy również o raporcie sprzedażowym aut Subaru w Polsce. Ruszamy!

 

Historia marki Subaru

Subaru, jak inni japońscy producenci, rozpoczęło swoją działalność od przemysłu lotniczego. Przedsiębiorstwo było bazą dla Fuji Heavy Industries, czyli koncernu działającego w branży budowlanej, który zajmował się także produkcją samochodów. Tym sposobem w 1953 r. powstała nowa marka – Subaru.

 

Subaru – historia pierwszych modeli

Rok później opracowany został prototyp pierwszego samochodu osobowego P-1. W 1955 r. fabrykę opuścił model samochodu Subaru 1500. Premierowa konstrukcja Subaru była zaawansowana technicznie, jak na debiutanckie auto. Przednie zawieszenie wyposażono w niezależną konstrukcję. Opierała się na wahaczach wleczonych, które współpracowały z amortyzatorami olejowo-gazowymi. Mimo tego produkcja auta nie trwała długo z powodu braku sieci sprzedaży. Subaru skupiło się na wytwarzaniu autobusów, jednak marka szybko wróciła do osobówek dzięki modelowi 360, który okazał się sporym sukcesem. 

 

Samochód Subaru Leone

Auta Subaru 360 były produkowane do 1970 roku. Nieco wcześniej, gdyż w 1966 r. swoją premierę miał model 1000. W pojazdach tych zastosowano poprzeczny układ montażu jednostki napędowej, co wpływało na korzystny rozkład masy. Nieco później pojawił się następca 360 – model R-2. 1971 r. stał pod znakiem debiutu Leone, czyli kolejnego ciekawego Subaru. Samochód pod maską miał silnik typu boxer, gdzie cylindry umieszczone są przeciwstawnie. Ponadto, samochód dysponował napędem na obie osie. 

 

Subaru – historia modeli z lat 80. XX wieku

W 1984 r. na ulicach pojawił się mały miejski model Subaru Justy. Pięć lat później zadebiutowała limuzyna średniej klasy, czyli Legacy. To Subaru historię ma naprawdę długą. W 2019 r. pojawiła się siódma generacja tego modelu, ale od 2015 r. samochód ten nie jest dostępny w Europie.

 

Subaru Impreza – legendarny samochód japońskiej marki

1992 rok jest przełomowym w historii Subaru. Modele aut, które wówczas zadebiutowały, kojarzy każdy fan motoryzacji. To właśnie wtedy światło dzienne ujrzał model Subaru Impreza, który stał się flagowym samochodem japońskiej marki. Od momentu debiutu został laureatem wielu nagród (m.in. tytuł „Samochód Roku 2000” według magazynu „Wheels”). Te auta Subaru stały się jedną z najlepszych i najbardziej udanych konstrukcji w historii WRC. 

 

Historia Subaru w czasach współczesnych

Pod koniec lat 90. zbudowano kolejny model Subaru. Logo marki zdobiło samochód Forester, który łączył cechy kompaktowego kombi i SUV-a. Prowadziło się go lepiej niż niektóre usportowione samochody. W 2008 r. Subaru wprowadziło do produkcji jednostkę wysokoprężną o przeciwstawnym układzie cylindrów. W tym samym roku z WRC odchodzi zespół Subaru World Rally Team. W 2013 r. modele XV jako pierwsze auta Subaru zostają wyposażone w napęd hybrydowy. 

 

Subaru – historia najnowsza i Subaru Corporation 

Od 1 kwietnia 2017 r. koncern Fuji Heavy Industries zmienił swoją nazwę na Subaru Corporation. Subaru jest niezależnym producentem samochodów, lecz 16,5% udziałów należy do Toyoty. Poszczególne źródła mówią o Subaru jako o własności Toyoty, lecz w rzeczywistości mamy tu do czynienia ze standardową współpracą.

 

Subaru – logo, czyli co oznaczają gwiazdy

Co oznacza konstelacja gwiazd znajdująca się na emblemacie Subaru? Logo symbolizuje zjednoczenie sześciu przedsiębiorstw w ramach koncernu Fuji Heavy Industries, do którego doszło w 1953 roku. Każda firma ma swoją gwiazdę, a sama nazwa Subaru oznacza japoński gwiazdozbiór plejad.

 

Subaru – modele aut. Nie tylko Impreza

Wiele osób kojarzy Subaru błyskawicznie z modelem Impreza. Jednak samochody z logo Subaru to nie tylko kultowa niebieska rajdówka, która na przełomie XX i XXI wieku panowała w WRC. Przedstawiamy modele aut Subaru. W Polsce większość osób słyszało na pewno o wariantach Impreza i Forester, ale warto poznać więcej aut japońskiego producenta.

 

  • Baja (2002-2007);
  • BRZ Coupe (2012-2020);
  • Forester (1997-obecnie);
  • Impreza (1992-obecnie);
  • Justy (1984-2009);
  • Legacy (1989-2015);
  • Leone (1972-1994);
  • Levorg (2015-2018);
  • Libero (1984-1998);
  • M70 (1986-1991);
  • Outback (1995-obecnie);
  • SVX (1991-1997);
  • Trezia (2010-2014);
  • Tribeca (2005-2014);
  • Vivio (1992-1998);
  • WRX STI (2014-2018);
  • XT (1987-1992);
  • XV (2012-obecnie).

 

Subaru – historia triumfów w WRC

Subaru nierozerwalnie łączy się z rajdami WRC. Wszystko zaczęło się w 1989 r. kiedy doszło do mariażu między Subaru Tecnica International a brytyjską firmą Prodrive. Japońska marka zadebiutowała podczas Rajdu Safari 1990. Początkowo Subaru reprezentował samochód Legacy, który został zastąpiony w 1993 r. charakterystycznym niebieskim modelem Impreza. Za kierownicą Subaru Impreza po tytuł mistrzowski sięgało trzech kierowców. Byli to legendarni i nieodżałowani Colin McRae (1995) i Richard Burns (2001), a także żyjący nadal Petter Solberg (2003). 

 

Impreza nie daje szans rywalom

Ponadto, w latach 1995-1997 zespół Subaru nie miał sobie równych wśród konstruktorów. Zwyciężył trzy razy w tabeli mistrzostw. W sumie Subaru w latach 1993-2008 wygrało 47 rajdów, a team reprezentowali (oprócz wyżej wymienionych) tacy kierowcy, jak Ari Vatanen, Carlos Sainz, Didier Auriol, Markko Martin, Tommi Makinen czy Mikko Hirvonen.

 

Subaru – Polska i sprzedaż aut japońskiej marki

Ekspansja Subaru w Europie nie stoi na takim poziomie, jak ma to miejsce np. w Stanach Zjednoczonych. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że Stary Kontynent jest traktowany przez Japończyków po macoszemu. Nic dziwnego, że takie działania marki rzutują na sprzedaż modeli. Widać to po statystykach Subaru w Polsce. W ubiegłym roku Polska zarejestrowała jedynie 765 samochodów z logo plejad, co stanowi spadek aż o 44% w porównaniu z 2019 rokiem.  

 

Subaru – czy wiesz, że:

  • Richard Burns, mistrz świata z sezonu 2001 w barwach Subaru, zmarł równo cztery lata po zdobyciu tytułu (25 listopada 2005 roku). Przyczyną śmieci kierowcy był nowotwór mózgu.
  • Subaru jest pierwszym producentem, który zastosował napęd na cztery koła w samochodzie osobowym.
  • Takie rozwiązanie znalazło się nawet w malutkim Subaru Justy, który należał do segmentu aut miejskich klasy B.
  • Sportowy wariant samochodów Subaru Impreza został określony mianem „Porsche killer”. Co ciekawe, japoński samochód był o wiele tańszy niż Porsche, a na krótkim dystansie niewiele ustępował podstawowym wersjom modelu 911. Na mokrej lub pokrytej śniegiem nawierzchni nie dawał zaś szans niemieckiej marce.
  • W poprzednim roku Subaru zaprezentowało limitowaną edycję modelu Forester, która nawiązywała do rajdowych osiągnięć marki.
  • Wspomniany model został jednak nazwany dość niefortunnie. F.U.C.K.S. to akronim od Forester Ultimate Customized Kit, lecz skojarzenia są zgoła odmienne.
  • Jednostki Subaru EJ255 i EJ257 kolejno w roku 2006 i 2008 zostały nagrodzone tytułem International Engine of the Year (w kategorii 2-2,5 litra).

Marki samochodów » Subaru

  • Motoklub
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
Copyright © 2021-2025 Contentation sp. z o.o.
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki