Przejdź do treści
Moto Klub
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Porady
  • Testy i opinie
  • Przepisy
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki

Porsche – niemiecka precyzja w sportowym i niezawodnym wydaniu

  • Porsche 356
  • Porsche 911
  • Porsche 912
  • Porsche 914
  • Porsche 918 Spyder
  • Porsche 924
  • Porsche 928
  • Porsche 944 Coupe
  • Porsche 944 Kabriolet
  • Porsche 959
  • Porsche 968
  • Porsche Boxster
  • Porsche Carrera GT
  • Porsche Cayenne
  • Porsche Cayman
  • Porsche Macan
  • Porsche Panamera
  • Porsche Taycan

Porsche to niemiecka marka samochodów, która powstała w 1931 r. w Stuttgarcie. Od tego momentu samochody z logo Porsche, na którym widnieje biegnący koń, stały się przedmiotem pożądania wielu kierowców. Poznaj historię i modele aut tej wyjątkowej marki. 

 

Do ikon światowej motoryzacji bez dwóch zdań należą samochody Porsche. Wszystkie modele stworzone przez tego producenta cechuje sportowy, dynamiczny charakter, niepowtarzalny styl oraz dbałość o szczegóły. Wokół niemieckiej marki nie można przejść obojętnie. Modele aut z fabryki Porsche rozpalają wyobraźnię miłośników czterech kółek. Samochody Porsche są znane na całym świecie, a samą markę kojarzą nawet laicy, którzy nie interesują się na co dzień motoryzacją. Warto zapoznać się z poniższym materiałem, który przybliży wam historię marki, legendarne modele, symbolikę logo, a także sprzedaż i salony Porsche w Polsce. Całość będzie okraszona ciekawostkami, o których możecie nie mieć pojęcia. Ruszajmy szybciej do lektury, bo mowa przecież o autach Porsche!

 

Marka Porsche – historia

 

Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG (bo tak brzmiał pierwotny szyld marki) powstał w 1925 roku. Założycielem przedsiębiorstwa został Ferdinand Porsche, który wcześniej pracował jako szef działu technicznego w firmie Daimler. Porsche był bardzo cenionym pracownikiem, a z jego wiedzy i doświadczenie korzystało wielu innych producentów, jak chociażby Volkswagen. Mimo, że firma powstała w połowie lat 20. XX wieku, to na pierwszy model auta z fabryki Porsche trzeba było jeszcze długo poczekać.

 

Historia pierwszego modelu Porsche

 

Pierwszy samochód wyjechał z fabryki dopiero po zakończeniu II wojny światowej w 1948 r. Na czele firmy stał już co prawda syn założyciela – Ferry, ale to Ferdinand nadal odpowiadał za rozwój pojazdów. Jakie było premierowe auto Porsche? To model 356 o nadwoziu typu roadster. Samochód był wyposażony w niektóre komponenty pochodzące od Volkswagena Garbusa. Zaczerpnął z niego chłodzony powietrzem silnik i elementy zawieszenia.

 

Śmierć Ferdinanda Porsche. Historia kolejnych modeli

 

Masowa produkcja modelu Porsche 356 rozpoczęła się w czasie, gdy rozbudowywano fabrykę w Zuffenhausen, co miało miejsce w 1950 r. Niestety, rok później umiera Ferdinand Porsche. Niemiecka marka została sierotą, jednak następca założyciela, czyli jego syn Ferry, świetnie prowadził przedsiębiorstwo, które w dalszym ciągu świetnie prosperowało. Już dwa lata później zaprezentowano nowy model 550 Spyder. Pod maską zagościł silnik o pojemności 1,5 l generujący moc 135 KM, co w ówczesnych realiach mogło imponować i wywarło duże wrażenie. 

 

Auto 911 – legendarny model Porsche i konflikt z Peugeotem

 

Każda wielka marka samochodów stworzyła przynajmniej jeden model, który nierozerwalnie kojarzy się z producentem i stanowi znak rozpoznawczy firmy. W przypadku Porsche na takie miano zasługuje niewątpliwie samochód 911, który zadebiutował w 1964 roku. Początkowo model nosił nazwę 901, jednak Porsche było zmuszone zmienić nazewnictwo w wyniku sporu z Peugeotem. Francuska marka miała wyłączność w zakresie stosowania nazw 3-cyfrowych z zerem w środku. Z tego powodu model 901 został nazwany 911 i pod taką nazwą stał się kultowym modelem niemieckiej marki. Auto Porsche napędzała 6-cylindrowa jednostka typu boxer.

 

Porsche 911 Turbo i pierwsze samochody „w automacie”

 

Dziesięć lat po debiucie 911 światło dzienne ujrzała zmodyfikowana i zdecydowanie szybsza konstrukcja – Porsche 911 Turbo. Rok później z fabryki Porsche wyjechał sportowy samochód Porsche 924, natomiast w 1977 r. na ulicach pojawił się model 928 z silnikiem V8 umieszczonym z przodu. Kolejnym samochodem z numerem 911 było auto Porsche Carrera 4, które zadebiutowało w 1988 roku. Rok później niemiecka marka zaczęła oferować samochody z automatyczną skrzynią biegów. 

 

Porsche podwyższa standardy bezpieczeństwa

 

Na początku lat 90. Porsche zaczęło skupiać się w większym stopniu na standardach bezpieczeństwa. W 1991 r. w autach Porsche zaczęły być umieszczane poduszki powietrzne zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Pod koniec dekady Porsche zrezygnowało z produkcji silników chłodzonych powietrzem.

 

Modele Cayenne i Panamera oraz pierwsze centrum Porsche w Polsce 

 

Początek XXI wieku wiąże się z debiutem pierwszego SUV-a w historii Porsche. Model Porsche Cayenne zadebiutował w 2002 r., a decyzja marki o stworzeniu samochodu z innego segmentu niż typowy dla firmy okazała się strzałem w dziesiątkę. Porsche jednak nie zapomniało o sportowych modelach, co udowadnia model Carrera GT. Samochód ten jest jednym z najszybszych w historii marki Porsche. W 2005 r. światu ukazał się Cayman S, a rok później w Polsce powstało pierwsze centrum Porsche. W 2009 r. z fabryki Porsche wyjeżdża model auta Panamera, a po kolejnych czterech latach pojawia się Macan, czyli mniejszy brat modelu Cayenne SUV. 

 

Porsche Taycan – pierwszy elektryczny model auta z fabryki Porsche

W 2019 r. zaprezentowano pierwszy w pełni elektryczny samochód z logo Porsche. Fabryka w Zuffenhausen ma ambitne plany, gdyż Porsche Taycan ma stanowić bezpośrednią konkurencję dla Tesli. Premierowy elektryk niewątpliwie wprowadza niemiecką markę w nową erę, w której auta marki ze Stuttgartu mają rzucić poważne wyzwanie innym producentom w tym segmencie. Auto jest dostępne w dwóch wariantach – Grand Tourer i Cross Turismo.

 

Porsche – historia związku z Volkswagenem

 

Porsche jeszcze przed wybuchem II wojny światowej rozpoczęło współpracę z Volkswagenem. Wszak legendarny Volkswagen Kafer (znany w Polsce jako „Garbus”) został skonstruowany przez Ferdinanda Porsche. W 2009 r. koncern Volkswagen AG wykupił 49,9% akcji Porsche, a po kilku latach nabył pozostałe udziały, stając się jedynym udziałowcem marki. 

 

Logo Porsche – skąd wziął się koń?

 

Wszystkie modele Porsche wyjeżdżające z fabryki są sygnowane logo, na którym widnieje koń, a właściwie – klacz. Jak jednak przedstawia się historia logo Porsche? Otóż wszystko zaczęło się od herbu Ludowego Państwa Wirtembergii za czasów Republiki Weimarskiej oraz nazistowskich Niemiec. Koń natomiast widniał w herbie Stuttgartu, a właśnie w tym mieście firma ma swoją siedzibę. Miasto zostało założone w 950 r. na stadninie koni (w języku staroniemieckim to Stuotgarten. Stute – klacz, Garten – ogród). W logo Porsche wykorzystano również kolory z flagi Niemiec.

 

Symbolika logo Porsche

 

Po II wojnie światowej region ten przekształcił się w kraj związkowy Badenia-Wirtembergia, a co za tym idzie – zmianie uległo także godło. Porsche jednak postanowiło wykorzystać poprzedni emblemat w celu stworzenia nowego logotypu. Widać to po rogach jelenia, które można znaleźć w logo Porsche funkcjonującym od 1963 roku. Sam wygląd logo, które zdobi wszystkie auta Porsche, ma nawiązywać do korzeni firmy oraz miejsca, gdzie powstała niemiecka marka. Sam koń ma oddawać siłę napędową Porsche oraz charakter aut, ponieważ przez lata znakiem firmowym niemieckiej firmy były dynamiczne, sportowe samochody.

 

Porsche – wszystkie modele, które warto poznać

 

Historia marki oraz logo Porsche już za nami, więc czas na prezentację modeli aut, bez których postrzeganie Porsche byłoby zupełnie inne. Wyjątkowe konstrukcje wyróżniają się na tle konkurencji, a możliwości techniczne oraz niepowtarzalna stylistyka sprawiają, że wszystkie modele tej marki odznaczają się wyjątkowym kunsztem. Poniżej przedstawiamy wybrane auta, które przez dekady wyjeżdżały z fabryki Porsche. Wszystkie modele, które są godne uwagi, tworzą pokaźną listę.

 

Modele 718 

 

  • Boxster;
  • Boxster 25 Years Edition; 
  • Boxster GTS 4.0;
  • Boxster S;
  • Boxster T;
  • Cayman;
  • Cayman GT4;
  • Cayman GTS 4.0;
  • Cayman S;
  • Cayman T.

 

Modele 911 Carrera & Targa

 

  • Carrera;
  • Carrera 4;
  • Carrera 4 GTS;
  • Carrera 4 GTS Cabriolet;
  • Carrera 4S;
  • Carrera 4S Cabriolet;
  • Carrera GTS;
  • Carrera GTS Cabriolet;
  • Carrera S;
  • Carrera S Cabriolet;
  • Carrera Cabriolet;
  • Carrera 4 Cabriolet;
  • Targa 4;
  • Targa 4 GTS;
  • Targa 4S.

 

Modele 911 Turbo

 

  • Turbo;
  • Turbo Cabriolet;
  • Turbo S;
  • Turbo S Cabriolet.

 

Modele Cayenne

 

  • Cayenne;
  • Cayenne Coupe;
  • Cayenne GTS;
  • Cayenne GTS Coupe;
  • Cayenne E-Hybrid;
  • Cayenne E-Hybrid Coupe;
  • Cayenne S;
  • Cayenne S Coupe;
  • Cayenne Turbo;
  • Cayenne Turbo Coupe;
  • Cayenne Turbo GT;
  • Cayenne Turbo S E-Hybrid;
  • Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe.

 

Modele Macan

 

  • Macan;
  • Macan GTS;
  • Macan S.

 

Modele Panamera

 

  • Panamera;
  • Panamera 4;
  • Panamera 4 Executive;
  • Panamera 4 Sport Turismo;
  • Panamera 4S;
  • Panamera 4S Executive;
  • Panamera 4 E-Hybrid;
  • Panamera 4 E-Hybrid Executive;
  • Panamera 4S Sport Turismo;
  • Panamera GTS;
  • GTS Sport Turismo;
  • Turbo S;
  • Turbo S Sport Turismo.

 

Modele Taycan

 

  • Taycan;
  • Taycan 4 Cross Turismo;
  • Taycan 4S;
  • Taycan 4S Cross Turismo;
  • Taycan Turbo;
  • Turbo Cross Turismo;
  • Turbo S;
  • Turbo S Cross Turismo.

 

Porsche w Formule 1

 

Porsche jako niezależny konstruktor startowało w Formule 1 w sezonach 1957-1962 i ma na koncie zaledwie jedno zwycięstwo w Grand Prix Francji 1962, które odniósł Dan Gurney. Marka Porsche jest jednak bardziej znana w F1 za sprawą silników, jakie dostarczała do bolidów McLarena, którymi jeździli Niki Lauda, Alain Prost czy Keke Rosberg. Największe sukcesy McLaren Tag Porsche przypadają na lata 1984-1986. W tym okresie samochody McLaren napędzane jednostkami Porsche sięgały trzykrotnie po mistrzostwo kierowców (Lauda – 1984, Prost – 1985, 1986) oraz dwukrotnie po tytuł konstruktorski (1984,1985). 

 

Bolidy Porsche powrócą w sezonie 2025?

 

Od lat krążą pogłoski o powrocie aut Porsche do F1, jednak zazwyczaj temat zaczyna się i kończy na plotkach. Ostatnio Porsche wypowiedziało się na ten temat i taka możliwość jest brana pod uwagę od sezonu 2025. Potencjalny powrót Porsche do Formuły 1 jest uzależniony od kilku warunków. Mowa tu głównie o przepisach technicznych oraz wykorzystywanej technologii. Uczestnictwo Porsche w F1 jest również uzależnione od wprowadzenia norm dotyczących limitu wydatków, co zwiększyłoby szanse marki na sukces w F1.

 

Wyścigowe Porsche – Polska i sukcesy w Porsche Supercup

 

Porsche doczekało się własnej serii wyścigowej w 1993 roku. Nam ta seria najbardziej kojarzy się za sprawą polskiego teamu Verva Racing Team, w barwach którego startował Jakub Giermaziak. Polski kierowca dwukrotnie stawał na podium klasyfikacji generalnej cyklu Porsche Supercup. Zajął trzecie miejsce w sezonie 2011 i drugą lokatę trzy lata później. Właśnie w 2014 roku polski zespół z Giermaziakiem w składzie zwyciężył w klasyfikacji kierowców. Łącznie w latach 2010-2015 Verva Racing Team zwyciężyła pięciokrotnie. Wszystkie wygrane były udziałem zawodnika urodzonego w Gostyniu. 

 

Samochody Porsche – sprzedaż w Polsce

 

Nawet najtańszy samochód Porsche wiąże się ze sporym wydatkiem. Można jednak stwierdzić, że modele Porsche w Polsce cieszą się dużym zainteresowaniem. W samym pierwszym kwartale 2020 r. sprzedano 351 egzemplarzy, co stanowi spadek o zaledwie 6% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. To wynik wart podkreślenia, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wybuch pandemii. Na polskich drogach najczęściej ujrzymy model Cayenne. Za nim plasują się auta Porsche Macan, 911 czy Panamera. Elektrycznego Taycana na początku ubiegłego roku nabyło 17 osób.

 

Salony Porsche w Polsce

 

Salony Porsche Polsce są coraz częstszym widokiem. Takie punkty znajdziemy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Sopocie, Warszawie czy Wrocławiu.

 

Porsche – czy wiesz, że:

 

  • Pierwszy hybrydowy samochód wymyślił Ferdinand Porsche w 1899 roku.
  • Następcą legendarnej wersji 911 miał być model Porsche 928. Klienci jednak byli przeciwni temu pomysłowi.
  • Model Taycan niebawem przestanie być jedynym elektrycznym samochodem w gamie Porsche. Podobny napęd znajdziemy również w modelach Panamera, Cayenne czy autach z serii 718. Elektryfikacja nie ominie również kultowego samochodu Porsche 911. 
  • Porsche konstruowało pojazdy przeznaczone do działań wojennych w hitlerowskich Niemczech. Powstał nawet projekt czołgu Tiger P, jednak porzucono pomysł masowej produkcji ze względu na liczne problemy techniczne. 
  • W Polsce istnieje oficjalny fanklub Porsche, do którego należą m.in. Maryla Rodowicz i Sobiesław Zasada. 
  • Na początku lat 70. XX wieku w modelach Porsche 911 wlew paliwa znajdował się z przodu pojazdu.
  • Z maszyn Porsche korzystali również rolnicy. Powstał nawet specjalny traktor dla plantatorów kawy. 
  • Porsche co roku znajduje się w czołówce pod względem niezawodności w rankingach opracowanych przez prestiżowe J.D. Power U.S. Vehicle Dependability Study. W 2019 r. niemiecka marka znalazła się na drugim miejscu za Toyotą.
  • Porsche zatrudnia ponad 35 tys. osób (dane z 2019 roku).
  • Samochody marki Porsche mają na koncie najwięcej zwycięstw w historii w oficjalnych wyścigach (ponad 24 000).
  • Produkowane na początku lat 70. samochody Porsche 917 były wyposażone w silnik o mocy 1100 KM, dzięki któremu mogły rozpędzić się do ponad 380 km/h.

Marki samochodów » Porsche

  • Motoklub
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
Copyright © 2021-2025 Contentation sp. z o.o.
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki