Toyota – od przemysłu tekstylnego do potentata motoryzacyjnego
- Toyota 4Runner
- Toyota AE86
- Toyota Allion
- Toyota Alphard
- Toyota Altezza
- Toyota Aristo
- Toyota Auris
- Toyota Avalon
- Toyota Avalon (XX50)
- Toyota Avanza
- Toyota Avensis
- Toyota Aygo
- Toyota Blade
- Toyota Brevis
- Toyota C-HR
- Toyota Caldina
- Toyota Camry
- Toyota Carina
- Toyota Celica
- Toyota Chaser
- Toyota Condor
- Toyota Corolla
- Toyota Corsa
- Toyota Cressida
- Toyota Cresta
- Toyota Crown
- Toyota Curren
- Toyota Echo
- Toyota Etios
- Toyota FJ Cruiser
- Toyota Gaia
- Toyota GT86
- Toyota Highlander
- Toyota Hilux
- Toyota Innova (AN40)
- Toyota Ipsum
- Toyota iQ
- Toyota Isis
- Toyota Ist
- Toyota Kijang V
- Toyota Kluger
- Toyota Land Cruiser
- Toyota Mark II X110
- Toyota MarkX
- Toyota Matrix
- Toyota Mega Cruiser
- Toyota MR2
- Toyota Nadia
- Toyota Noah
- Toyota Opa
- Toyota Paseo II
- Toyota Passo
- Toyota Picnic
- Toyota Platz
- Toyota Porte
- Toyota Premio
- Toyota Previa
- Toyota Prius
- Toyota Prius Plug-in
- Toyota Proace
- Toyota Ractis
- Toyota Raum
- Toyota RAV4
- Toyota RunX
- Toyota Sai
- Toyota Sienna
- Toyota Sienta
- Toyota Soarer
- Toyota Starlet
- Toyota Supra
- Toyota Tarago
- Toyota Urban Cruiser
- Toyota Vanguard
- Toyota Venza
- Toyota Verossa
- Toyota Verso
- Toyota Vios
- Toyota Vista
- Toyota Vitz
- Toyota Voltz
- Toyota Will
- Toyota Windom
- Toyota Wish I
- Toyota Yaris
- Toyota Yaris Cross
Toyota to jeden z wiodących koncernów motoryzacyjnych na świecie. Sama wartość japońskiej marki była wyceniana przez Japan’s Best Global Brands w 2015 roku na 42 mld dolarów. Poznaj fascynującą historię aut Toyota!
Firma ma za sobą bogatą przeszłość, która wiąże się z wieloma legendarnymi modelami. Samochody Toyota wiodły też prym w sportach motorowych i zdobyły wiele tytułów w WRC, Rajdzie Dakar czy 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Ale samochody oznaczone logo japońskiego producenta to przede wszystkim przyszłość, którą odzwierciedlają nowe modele Toyoty.
Toyota i jej historia – początek działalności
Koncern Toyota Motor Corporation został założony w Japonii 28 sierpnia 1937 roku przez Kiichirō Toyodę. Sama nazwa zaczęła funkcjonować już niemal 20 lat wcześniej, kiedy jego ojciec – Sakichi Toyoda – założył firmę Toyota Spinning and Weaving Co. Ltd. działającą w branży krawieckiej. Niestety, Sakichi, który chciał zrewolucjonizować rynek motoryzacyjny, nie doczekał tej chwili. Zmarł w 1930 roku, czyli przed założeniem przedsiębiorstwa. Jego syn Kiichirō był jednak również wielkim pasjonatem motoryzacji. Efektem jego podróży po Europie i Ameryce były pierwsze samochody Toyota zjeżdżające z taśm produkcyjnych.
Toyota AA i AB, czyli pierwsze modele
Pierwszy samochód japońskiej marki to Toyota AA, która była produkowana w latach 1936-1942. Powstało 1404 egzemplarzy tego modelu, nad którym pracował sam założyciel koncernu. Dodatkowo na rynek wypuszczono 353 sztuki wersji kabrio o oznaczeniu AB. Początek II wojny światowej to dalszy rozwój Toyoty. Japończycy chcieli skonstruować mały, miejski samochód, na który mogłoby sobie pozwolić wielu mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni.
Miejski model SA i pierwsza Corolla
To udało się w roku 1947 wraz z modelem SA. Pojazd ten stanowił swoisty fundament dla firmy, ponieważ w kolejnych latach prace produkcyjne znacznie przyspieszyły. Dowodem na to jest pojawienie się nowych modeli Toyoty: BJ, Land Cruiser, Crown czy Corona. W 1966 roku z taśmy produkcyjnej zjechało natomiast jedno ze sztandarowych aut – Toyota Corolla.
Logo Toyota – historia i symbolika logotypu
Japończycy od zawsze mają słabość do symboli i nie inaczej jest w przypadku emblematu Toyoty. Początkowo samochody były oznaczone nazwiskiem założyciela. Dlaczego zatem Toyoda zmieniła nazwę na obecną, czyli Toyota? W japońskiej kulturze cyfra osiem jest szczęśliwa i zapewnia powodzenie. W tamtejszym alfabecie Toyota zawiera osiem znaków, zaś pierwotny szyld miał dziesięć. Nic więc dziwnego, że dokonano takiej modyfikacji.
Zmiana logotypu i jego symbolika
Samo logo Toyoty ewoluowało powoli, gdyż do 1989 roku wszystkie nowe modele Toyoty były ozdobione jedynie przekształconym nazwiskiem twórcy. Wówczas przeprowadzono rewolucyjną zmianę i od tamtej pory wszystkie modele noszą dobrze nam znany dzisiaj logotyp. Oczywiście, znak ma ukryte znaczenie, ponieważ przecinające się owale symbolizują zaufanie pomiędzy Toyotą a jej klientami. Ciekawostką jest fakt, że w logo Toyoty można zauważyć wszystkie litery marki, które są połączone w jedną całość.
Toyota Motor Corporation – marki
W skład koncernu Toyota Motor Corporation wchodzą takie marki aut, jak:
- Toyota (1937-obecnie);
- Lexus (1989-obecnie);
- Daihatsu (1967-obecnie);
- Hino Motors (lata 60. XX wieku – japońska marka produkująca samochody ciężarowe);
- Scion (2002-2015).
Wszystkie modele Toyoty w historii firmy
Dorobek Toyoty jest naprawdę bogaty! Poszczególne modele Toyoty miały swoje wady i zalety, zwolenników i przeciwników, ale wszystkie miały także swój wkład w rozwój techniki samochodowej koncernu i swoje miejsce w historii Toyoty!
- 4Runner (1984-2009);
- Aygo (2005-obecnie);
- Auris (2006-2018);
- Avalon (1995-2012);
- Avensis (1997-2018);
- Avensis Verso (2001-2009);
- Camry (1983-obecnie);
- Carina (1973-1998);
- Celica (1970-2006);
- CH-R (2016-obecnie);
- Corolla (1966-obecnie);
- Corolla Verso (2001-2009);
- Dyna (1995-2011);
- FJ Cruiser (2006-2013);
- GT86 (2012-2020);
- Hiace (1967-2012);
- Highlander (2001-obecnie);
- Hilux (1969-obecnie);
- iQ (2008-2012);
- Matrix (2001-2014);
- Mirai (2021-obecnie);
- Model F (1980-1990);
- MR2 (1984-2007);
- Land Cruiser (1954-obecnie);
- Land Cruiser BJ (1951-1955)
- Land Cruiser V8 (2008-2015);
- Paseo (1991-2000);
- Picnic (1996-2001);
- Previa (1990-2019);
- Prius (1997-obecnie);
- Proace (2013-obecnie);
- Proace City (2019-obecnie);
- RAV 4 (1994-obecnie);
- Sequoia (2001-obecnie);
- Sienna (1997-obecnie);
- Soarer (1981-2000);
- Starlet (1978-1999);
- Supra (1979-obecnie);
- Tacoma (2005-2015);
- Tercel (1978-1999);
- Tundra (2000-2009);
- Urban Cruiser (2009-2012);
- Venza (2008-2015);
- Verso (2009-2018);
- Verso-S (2011-2013);
- Yaris (1999-obecnie);
- Yaris Hybrid (2012-2014);
- Yaris Verso (1999-2005).
Samochody Toyoty w sportach motorowych
Toyota ma na swoim koncie wiele sukcesów sportowych. W dwóch poprzednich sezonach za kierownicą Toyoty Yaris WRC mistrzami świata zostali Sébastien Ogier (2020) i Ott Tänak (2019). Japoński producent dominował w kategorii WRC także w I połowie lat 90. XX wieku, kiedy to po najwyższe laury w Toyocie Celica sięgali: Carlos Sainz, Juha Kankkunen i Didier Auriol. Ponadto, w sezonach: 1993, 1994, 1999 i 2018 Toyota zwyciężała w klasyfikacji konstruktorów. Jest też inna ciekawostka związana z Toyotą. Polski kierowca wygrał tym autem mistrzostwo kraju. W 1998 roku Robert Gryczyński w Corolli WRC zdobył tytuł rajdowego mistrza Polski.
Toyota w F1 i innych sportach motorowych
Ale Toyota to nie tylko WRC. Japończycy wygrywali również prestiżowy wyścig 24h Le Mans. w 2018 i 2019. W obu edycjach najszybsza była Toyota TS050 Hybrid, a w kokpicie zasiadali: Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Fernando Alonso. Toyota Hilux odniosła zaś triumf w Rajdzie Dakar. Niestety, nie wszystkie sportowe auta Toyoty były takie udane. Cień na markę rzuca zupełnie nieudany epizod w Formule 1. Toyota jako konstruktor uczestniczyła w F1 w latach 2002-2009. Producent wydał olbrzymią kwotę na rozwój bolidów, jednak nie przełożyło się to na żadne zwycięstwo, nie mówiąc o tytułach mistrzowskich. Najwyższa pozycja w klasyfikacji konstruktorów to czwarta z sezonu 2005.
Toyota w Polsce
Polska historia Toyoty rozpoczęła się 31 grudnia 1990 roku, kiedy zarejestrowano spółkę Toyota Motor Poland. Początkowo sprowadzono 300 egzemplarzy 3-drzwiowej Corolli E90. Co ciekawe, nasz kraj był bliski wprowadzenia do produkcji licencjonowanej Toyoty Corolli już w latach 70., jednak ostatecznie licencja przypadła Fiatowi 126p. Z każdym kolejnym rokiem marka była coraz bardziej znana w Polsce. W 1992 roku firma zorganizowała jazdy próbne Corollą i Cariną II na torze w Miedzianej Górze co było wówczas wyjątkowym przedsięwzięciem.
Najchętniej kupowane modele Toyoty nad Wisłą
Polacy od lat chętnie wybierają samochody Toyota. Auta japońskiego producenta znalazły się w czołówce najczęściej sprzedawanych wozów. W pierwszej dziesiątce uplasowały się modele Toyota: Aygo, C-HR, RAV4 i Corolla, natomiast Yaris zajęła pierwsze miejsce w całym zestawieniu. Wcześniejsze lata były równie owocne dla Toyoty, która okupowała pozycję lidera w statystykach sprzedaży.
Toyota – czy wiesz, że:
- Toyota od 1966 roku produkowała i sprzedawała model Corolla średnio co 37 sekund. W 2013 roku ten wynik został wyśrubowany do 27 sekund.
- Ten sam model jest najpopularniejszym autem poruszającym się po afrykańskich drogach.
- Każdy pracownik koncernu jest ważny, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Jeśli dana osoba zauważy błąd, to może zatrzymać całą linię produkcyjną bez konsekwencji ze strony szefa.
- W mentalności pracowników leży szukanie i rozwiązywanie problemów, a nie obrzucanie oskarżeniami innych osób.
- Japoński producent sukcesywnie rozszerza swoją działalność, która obejmuje obecnie ponad 160 krajów i regionów świata. Tak globalnie nie działa nawet sam McDonald’s.
- Pierwszym państwem, które zaczęło importować auta Toyoty nie są wcale Stany Zjednoczone, ale…Brazylia. Lata 50. i 60. XX wieku to dynamiczny rozwój marki, co znalazło odzwierciedlenie m.in. w „kraju kawy”. Ze względu na zły stan tamtejszej infrastruktury największą popularnością cieszył się model Land Cruiser. Dzięki napędowi na wszystkie koła doskonale radził sobie ze stanem ówczesnych dróg.
- Toyota jest rekordzistą jeśli chodzi o liczbę patentów. Ponad 1000 jest własnością Japończyków.
- W 1996 roku, czyli w 60. rocznicę premierowego modelu AA, Toyota wyprodukowała 100 egzemplarzy, które stylistycznie nawiązywały do kultowego modelu. Samochód był sprzedawany wyłącznie w Japonii i nosił oznaczenie Classic.
- Toyota jest pionierem w kwestii masowej produkcji pojazdów hybrydowych. Mowa tu o modelu Prius, który zadebiutował w 1997 roku. Co więcej, Prius zyskał wielką popularność w USA. Ponad 40% wyprodukowanych aut hybrydowych w tej wersji trafiło na rynek amerykański.