Renault – auto ze starej szopy na światowe salony
- Renault 11
- Renault 12
- Renault 14
- Renault 15
- Renault 16
- Renault 17
- Renault 18
- Renault 19
- Renault 20
- Renault 21
- Renault 25
- Renault 26.8HP
- Renault 30
- Renault 4
- Renault 40CV
- Renault 45 hp
- Renault 5
- Renault 6
- Renault 8
- Renault 9
- Renault Altica
- Renault Arkana
- Renault Avantime
- Renault Captur
- Renault Caravelle
- Renault Clio
- Renault Dauphine
- Renault DeZir
- Renault Eighteen
- Renault Ellypse
- Renault Espace
- Renault Express Van
- Renault Floride
- Renault Fluence
- Renault Fregate
- Renault Fuego
- Renault Gabbiano
- Renault Juvaquatre
- Renault Kadjar
- Renault Kangoo
- Renault Koleos
- Renault Laguna
- Renault Latitude
- Renault Master
- Renault Megane
- Renault Megane E-Tech
- Renault Modus
- Renault Nepta
- Renault Nerva Grand Sport
- Renault NervaSport
- Renault Rodeo
- Renault Safrane
- Renault Scenic
- Renault Spider
- Renault Talisman
- Renault Talisman Concept
- Renault Trafic
- Renault Twingo
- Renault Twizy
- Renault Type XA
- Renault Vel Satis
- Renault Voiturette
- Renault Wind
- Renault Zoe
Renault należy do najpopularniejszych koncernów samochodowych na świecie. Bogata, ponad 100-letnia historia marki obfituje w wiele sukcesów – także w motorsporcie. Jak powstała marka i logo Renault? Te i inne fakty przybliży wam poniższy tekst.
Znany na całym świecie romb w logo należy do Renault. Historia marki sięga końcówki XIX wieku. Samochody Renault od lat cieszą się uznaniem, mimo że na świecie krąży wiele krzywdzących stereotypów na temat Renault („reno” – samochody są tak określane, bo w ten sposób czyta się tę francuską nazwę, w dużym uproszczeniu). Niektóre są prawdą, a inne są bzdurami wyssanymi z palca, ale jedno jest pewne. Francuska marka jest znana na globalną skalę i zdobyła na przestrzeni lat wiele prestiżowych motoryzacyjnych nagród. Ponadto, na koncie Renault ma liczne osiągnięcia w Formule 1. Samochody Renault są częstym wyborem również na polskim rynku. Określane w Polsce mianem „renówek” auta są bardzo popularne, co widać po wynikach sprzedaży w 2020. Jaki jest najpopularniejszy model Renaulta teraz? I od czego to wszystko się zaczęło przed laty? O tym również wspomnimy w poniższym materiale, który oprowadzi was po historii Renault. Początek jest niepozorny, ponieważ rozpoczyna się od trzech braci i szopy, gdzie mieściła się siedziba firmy.
Renault – historia marki
Historia Renault rozpoczyna się w 1899 roku, kiedy to w miejscowości Billancourt pod Paryżem trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) założyli spółkę Societe Renault Freres. Głównym inicjatorem całego przedsięwzięcia był urodzony w lutym 1877 r. Louis, który namówił do współpracy dwóch pozostałych braci.
Pierwszy samochód sygnowany logo Renault
Premierowy samochód „reno”, bo taka jest uproszczona wymowa (z akcentem na ostatnią sylabę), to model A, który powstał w 1902 i był napędzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez samego Louisa Renaulta. Jednostka miała pojemność 1,9 l i generowała moc 14 KM. Francuskie przedsiębiorstwo zaczęło szybko się rozwijać.
Renault – historia wczesnego rozwoju i śmierć dwóch braci
Początkowo siedziba Renault mieściła się w starej szopie, jednak pierwsze sukcesy marki sprawiły, że zaledwie po roku firma zatrudniała ponad 100 osób i miała na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. „Renówki” ekspresowo zyskały uznanie, jednak ten dobry okres zaburzyła śmierć dwóch braci. W 1903 roku na trasie wyścigu Paryż-Madryt ginie Marcel Renault, natomiast w 1909 umiera Fernand Renault.
Samochody Renault podczas I wojny światowej
Śmierć dwóch braci nie załamała Louisa Renaulta, który zmienił nazwę marki na Les Automobiles Renault. Wybuch I wojny światowej odcisnął jednak piętno na Renault. Samochody z charakterystycznym logo były używane także jako taksówki, co skrzętnie wykorzystało wojsko. Samochody Renault transportowały żołnierzy nad Marnę, gdzie toczyły się ciężkie walki z Niemcami. W tym okresie sam założyciel zajmował produkcją samochodów transportowych, czołgów i samolotów. Wszystkie te działania zaowocowały nadaniem Renaultowi prestiżowego tytułu kawalera Legii Honorowej.
Plany Renault przed II wojną światową
Jak po wielkiej wojnie pozbierał się Renault? Historia marki w trakcie okresu międzywojennego to dalszy rozwój, czego dowodem jest model Renault 6CV. W latach 30. XX wieku gamę uzupełniają auta Renault Viva Grand Sport oraz Nervastella. Tuż przed wybuchem II wojny światowej produkcja samochodów Renault wynosiła ponad 40 tysięcy sztuk. Ponadto, firma planowała wypuścić na rynek pierwsze modele autobusów z logo Renault.
II wojna światowa i śmierć trzeciego z założycieli Renault
Niestety, II wojna światowa zniweczyła te zamiary. Przedsiębiorstwo znajdowało się w rękach niemieckiego okupanta i samochody Renault były przeznaczone dla III Rzeszy. W czasie wojny do więzienia pod zarzutem kolaboracji z Niemcami trafia Louis Renault, który w 1944 r. umiera. Nowym szefem francuskiej został Pierre Lefaucheux, a zakłady Renault zostały upaństwowione.
Historia marki Renault w czasach powojennych
Firma Renault po wojnie szybko wyszła na prostą. Już zaledwie trzy lata po zakończeniu działań wojennych w fabrykach pracowało 40 tys. osób, a zakłady opuszczało 96 tys. aut. Jeszcze w 1947 pojawił się model Renault 4CV. Nad powstawaniem tej „renówki” czuwał jeszcze sam Louis Renault. W 1951 roku skonstruowany został model Renault Fregate, zaś po kilku latach światło dzienne ujrzał samochód Renault Dauphine. 1961 to debiut legendarnej „czwórki”, czyli modelu Renaulta, który miał napęd na przednią oś, a ponadto był wyposażony w nowoczesny, ciśnieniowy układ chłodzenia. W 1965 r. zbudowany został model 16, nagrodzony prestiżowym tytułem „Car of the year”.
Historia Renault w latach 70. i 80. – legendarne „renówki”
Jak rozwijało się Renault? Historia marki w lata 70. XX wieku to przede wszystkim takich modeli jak: 12, 15, 17. Auta te były udanymi konstrukcjami, jednak w tej dekadzie brylował model Renaulta 5. Przestronne wnętrze i niewielkie spalanie idealnie wpisały się w oczekiwania kierowców, a ten samochód Renault był produkowany aż do 1992 roku. W 1981 pojawił się równie udany model Renault 9, który później został laureatem nagrody „Car of the Year”. W 1984 roku gamę uzupełnia pierwszy jednobryłowy minivan – model Renault Espace. „Renówki” był pierwszymi autami tego typu na europejskim rynku.
Samochody Renault i ich nagrody
Lata 90. XX wieku marka Renault rozpoczyna z wielkim przytupem, ponieważ w 1990 debiutuje jeden z najsłynniejszych modeli w historii firmy – Renault Clio. Samochód Renault Clio zyskał wielkie uznanie i wyróżnienie „Samochód roku 1991”. Polska również doceniła ten model Renaulta, ponieważ podobny tytuł uzyskał również w Polsce. Nie był to jednak jedyny laureat. Można stwierdzić, że w tamtych czasach Renault zdobywało wyróżnienia hurtowo. Renault Ligne AE cieszyło się tytułem „The Truck of the Year”, Renault Magnum również. Autokar Renault FR1 wygrał w kategorii „The Bus of the Year”, natomiast Raymond Lévy zdobył nagrodę „The President of the Year”.
Renault – historia marki w czasach współczesnych
W 1994 do sprzedaży trafia model Renault Laguna, jako następca Renault 21. W tym okresie zrezygnowano też z cyfr i liczb, które przez wiele lat były używane do nazywania kolejnych modeli Renaulta. Rok później z fabryki wyjeżdża samochód Renault Megane, a w 1996 roku skonstruowano samochód typu minivan – Renault Megane Scenic. W 1998 model Master zdobywa nagrodę samochodu roku w segmencie aut dostawczych. W 1999 Renault wykupuje rumuńską markę Dacia oraz nawiązuje współpracę z Nissanem.
Historia marki Renault w XXI wieku
Renault nie zwalnia tempa w nowym tysiącleciu i produkuje kolejne samochody. Dodatkowo, Renault w sezonach 2005 i 2006 wiedzie prym w Formule 1, a później dominuje z Red Bullem jako dostawca silników. W 2016 roku do mariażu Renault-Nissan dołącza Mitsubishi, co niewątpliwie jeszcze bardziej podkreśla znaczenie koncernu w branży samochodowej.
Jak zmieniało się logo Renault – historia i symbolika
Samochody Renault od lat zdobi znany na całym świecie charakterystyczny romb. Jednak figura ta nie zawsze znajdowała się na karoserii aut. Popularne „renówki” na początku były oznaczone medalionem, w którym znajdowały się inicjały założycieli marki. Po zaledwie kilku latach medalion został zastąpiony automobilem z kołem zębatym. Przez moment na logo Renault widniał także czołg, co miało podkreślać udane konstrukcje francuskiej marki, które zyskały renomę na froncie zachodnim. W 1923 roku na logo pojawił się grill, co odnosiło się do przodu samochodów Renault.
Romb gości na stałe w logo Renault
W 1925 roku po raz pierwszy na autach „reno” pojawia się popularny romb. Na początku nowe logo znajdowało się wyłącznie na luksusowych i sportowych modelach, jednak z czasem romb znalazł się na każdym modelu Renault, niezależnie od segmentu. Romb znajduje się na autach francuskiej marki po dzień dzisiejszy. Co prawda dokonywano mniejszych lub większych modyfikacji, lecz najważniejszy element pozostał. Ostatnia zmiana logo Renault nastąpiła w tym roku. Aktualny znak mocno nawiązuje do emblematu z lat 70. XX wieku. Co ciekawe, pierwotnie konstruktorzy chcieli wybrać koło jako logotyp, lecz stwierdzono, że romb jest nowocześniejszy i lepiej się prezentuje.
Marki należące do koncernu Renault
Do koncernu Renault należą znane marki:
- Nissan,
- Alpine;
- Dacia;
- Infinity;
- Mitsubishi;
- Łada.
Lista modeli Renault
Samochody marki Renault od ponad 100 lat są obecne na świecie i w tym czasie zyskały globalną sławę. Modele były mniej lub bardziej udane, ale nie można odmówić francuskiemu producentowi ambicji, która przełożyły się na liczne sukcesy marki – również w Polsce. Oto lista samochodów Renault.
- 4 (1962-1991);
- 5 (1972-1992);
- 9 (1981-1989);
- 10 (1965-1971);
- 11 (1983-1988);
- 14 (1976-1983);
- 18 (1978-1986);
- 19 (1988-1997);
- 20 (1975-1983);
- 21 (1983-1994);
- 25 (1984-1993);
- Alpine (1973-1995);
- Arkana (2021-obecnie);
- Avantime (2001-2003);
- Captur (2013-obecnie);
- Clio (1990-obecnie);
- Espace (1984-obecnie);
- Express (1985-obecnie);
- Fluence (2009-2016);
- Fuego (1980-1985);
- Grand Scenic (2003-obecnie);
- Kadjar (2015-obecnie);
- Kangoo (1997-obecnie);
- Koleos (2008-obecnie);
- Laguna (1993-2015);
- Latitude (2011-2015);
- Mascott (1999-2007);
- Master (1981-obecnie);
- Megane (1995-obecnie);
- Modus (2004-2012);
- Safrane (1992-2002);
- Scenic (1996-2019);
- Talisman (2015-obecnie);
- Thalia (2001-2012);
- Trafic (1981-obecnie);
- Twingo (1993-2018);
- Twizy (2013-2019);
- Vel Satis (2002-2009);
- Wind (2010-2012);
- ZOE (2013-obecnie).
Samochody Renault w motorsporcie
Auta Renault od początku istnienia marki uczestniczyły w wielu seriach wyścigowych. Z biegiem czasu odgrywały coraz bardziej istotną rolę w sportach motorowych. Wpływ Renault na sporty motorowe jest tak wielki, że producent prowadzi własną serię, czyli Renault Clio Cup. Nie można pominąć też międzynarodowych wyścigów Formuła Renault. To właśnie z tej kategorii do F1 dostał się Robert Kubica po zwycięstwie w tej serii w sezonie 2005. To nie był ostatni kontakt polskiego kierowcy z tą marką. W sezonie 2010 Kubica reprezentował barwy Renault w Formule 1 i trzykrotnie stawał na podium (w tym podczas Grand Prix Monaco).
Marka Renault w Formule 1
Oczywiście, Renault w motorsporcie jest najbardziej znane z działalności w Formule 1. W sezonach 1977-1985, 2002-2011 oraz 2016-2020 Renault posiadało własny zespół. Największy sukces jako konstruktor marka odniosła w latach 2005-2006, kiedy Renault zwyciężyło dwukrotnie w klasyfikacji konstruktorów. Modele Renault R25 i R26 za sprawą Fernando Alonso zdobywały również tytuły mistrzowskie wśród kierowców. Cień na markę rzuca afera „Crashgate”, która mocno nadszarpnęła wizerunek Renault. Wówczas to Nelson Piquet na polecenie szefa Flavio Briatore celowo rozbił model Renault R28, umożliwiając Fernando Alonso zwycięstwo w wyścigu o Grand Prix Singapuru 2008. Afera wyszła rok później, co oznaczało koniec kariery w F1 dla Piqueta oraz Briatore. Problemy miał również Pat Symonds, który później powrócił do serii.
Renault jako dostawca silników w F1
Renault nie zawsze uczestniczył w F1 jako konstruktor, ale był obecny jako dostawca silników. Na tym polu producent ma wielkie powody do dumy, gdyż bolidy napędzane motorami Renault zwyciężały w wielu wyścigach i zdobyły wiele mistrzowskich tytułów. Warto tu przede wszystkim przypomnieć liczne sukcesy z Williamsem, Benettonem oraz Red Bullem, z którym Renault dominowało w Formule 1 w latach 2010-2013.
Renault w Polsce
Jak w naszym kraju odbierane jest Renault? Polska to miejsce, gdzie wiele osób samochody marki Renault nazywa „reno”. Auta określane są także jako „renówki” i cieszą się powodzeniem. Renault w Polsce od lat osiąga dobre wyniki sprzedażowe. W 2020 roku w Polsce zarejestrowano 52 500 nowych aut Renault i Dacii, która należy do francuskiego koncernu. Rok wcześniej było jeszcze lepiej, ponieważ wówczas w Polsce przybyło ponad 70 tys. samochodów. Wyniki z 2019 dały Renault szóste miejsce w rankingu sprzedaży na rynku polskim. W ubiegłym roku (mimo mniejszej liczby sprzedanych aut) Renault awansowało pod tym względem na czwarte miejsce.
Renault – czy wiesz, że:
- Renault powstało w 1899 roku, jednak pierwszy samochód został wybudowany jeszcze przed oficjalnym założeniem firmy. Pierwsze auto opierało się konstrukcyjnie na trójkołowym modelu De Dion Bouton.
- Model Renault 4 swego czasu był najrzadziej kradzionym samochodem w Europie Zachodniej. Wpływ na to mógł mieć nietypowy układ skrzyni biegów, z którym nie każdy złodziej był w stanie się uporać.
- Prawo do nazwy Clio zachowuje Honda. Z tego powodu model ten w Japonii jest znany jako Clio Lutencia, które pochodzi od nazwy Lutetia, czyli dawnego miasta imperium rzymskiego. Dzisiejsza Lutetia to Paryż.
- Renault Clio to jeden z najlepiej sprzedających się modeli francuskiej marki. Rekord sprzedaży padł w 2002 r., gdy sprzedano ponad pół miliona sztuk tego auta.
- Reklamę Renault Clio V nakręcono w… Warszawie.
- Model Renault 5 jest autem kultowym. Przyczyniły się do tego jednostki turbo produkowane w latach 1980-1984. Silnik pozwalał rozpędzić się do aż 209 km/h, co jak na auto miejskie do dziś robi wrażenie. A musiało robić kolosalne w I połowie lat 80. XX wieku.