Dacia – brzydkie kaczątko przemienia się w łabędzia
Dacia do niedawna nie cieszyła się wielką renomą w Polsce i ogólnie na całym świecie. Producent ten był kojarzony raczej z tandetą i niezbyt urodziwymi autami. Z czasem modele z logo Dacia pozbyły się jednak tej łatki. Jak do tego doszło? Przeczytaj i sprawdź!
Ile lat działa producent aut Dacia? Historia marki nie jest bardzo długa, jednak od 1966 r. przeszła ona długą drogę. Wcześniej wszystkie samochody marki Dacia były traktowane lekceważąco i stawały się często obiektem kpin. Obecnie zmieniło się postrzeganie aut z logo Dacia, co widać chociażby po liczbie aut sprzedanych w Polsce. Nasz kraj to tylko jeden z rynków, na którym Dacia odnosi sukcesy sprzedażowe, a liczba zwolenników marki na całym świecie z każdym rokiem stale się powiększa. Nasz tekst przybliży, jak kształtowała się historia Dacii. Kraj pochodzenia marki także przedstawimy, bo wbrew pozorom dla wielu nie jest taki oczywisty i raczej nie kojarzy się z motoryzacyjnymi tradycjami. Nie pominiemy kwestii zmian i symboliki logo oraz przedstawimy wszystkie modele Dacia. Gotowi? Zatem zapinamy pasy i zaczynamy!
Dacia – historia
Kiedy zaczęła funkcjonować Dacia? Producentem samochodów jest od 1966, ale historia marki sięga roku 1943, kiedy to firma pod szyldem Uzina de Autoturisme Pitesti działała w przemyśle lotniczym, produkując silniki do samolotów. Być może domyślasz się po tej nazwie, skąd pochodzi Dacia. Kraj pochodzenia to oczywiście Rumunia. W drugiej połowie lat 60. XX wieku firma bezskutecznie próbowała wypuścić na rynek pierwszy model Dacii, czyli Mioveni. Fiasko sprawiło, że w 1968 r. podpisała umowę licencyjną z Renault, na mocy której rumuński producent rozpoczął produkcję samochodów z logo Dacia.
Pierwsze samochody marki Dacia – historia premierowych modeli
Premierowe modele Dacia to auta 1100, które bazowały na Renault 8. Samochody te były konstruowane do 1971. Pod maską znajdowała się jednostka napędowa o mocy 46 KM. Pierwszy model Dacii mógł rozwinąć prędkość do 130 km/h. W 1969 powstała Dacia 1300 będąca na licencji Renault 12. W późniejszych latach gamę modelu 1300 uzupełniła wersja kombi (1970) i pickup (1975).
Dacia – modele 2000 i odejście od Renault
Rok 1975 to debiut auta 2000. Te samochody Dacia bazowały na konstrukcji Renault 20. Rok później nastąpił rozłam na linii Dacia-Renault. Od tamtej pory wszystkie modele Dacia były produkowane we własnym zakresie przez rumuńską firmę Dacia, producent jednak przy poszczególnych samochodach nadal współpracował technologicznie z wybranymi koncernami.
Modele Dacia, o których marka wolałaby zapomnieć
Marka Dacia w latach 80. XX wieku chciała skonstruować samochód w rozsądnej cenie, który spełniałby potrzeby przeciętnej rumuńskiej rodziny. Te kryteria miały zrealizować modele Dacia 500 Lastun. Niestety, rumuński producent najchętniej zapomniałby o tym aucie. Hatchback był wielką katastrofą Dacii. Marka chciała wyprodukować samochód jak najtańszym kosztem, co odbiło się na jakości wykonania. Auto było jeżdżącą tandetą nie tylko w kwestii jakości, lecz również pod względem funkcjonalnym. Mimo nieudanej konstrukcji, a co za tym idzie – nikłej grupy zwolenników, modele Dacia 500 Lastun były promowane przez komunistyczny rząd, jednak naród nie dał się zwieść i ostatecznie po trzech latach zaprzestano produkcji tych aut.
Debiutancki model auta w całości skonstruowany przez Dacię
W 1995 r. powstał pierwszy samochód marki Dacia w całości wykonany przez rumuńskiego producenta. Mowa o samochodach Dacia Nova, które była produkowane do 2003 r. choć przez trzy ostatnie lata auta funkcjonowały pod nazwą SupeRNova. W 1999 r. nastąpił powrót do współpracy z Renault, które wykupiło większościowy pakiet akcji Dacii. Producent aut z Francji w późniejszych latach miał już już 99,5% udziałów.
Dacia – historia najnowsza marki
Wykupienie Dacii przez Renault było początkiem nowej ery w historii rumuńskiej marki. Wraz z początkiem XXI wieku producent z Mioveni zaczął być coraz lepiej postrzegany na rynku motoryzacyjnym i zyskiwał coraz większą renomę. Rok 2003 to debiut modelu Dacia Solenza, który stanowił dopiero preludium do lepszego okresu w historii Dacii. Wszystkie modele nie cieszyły się może taką samą estymą, ale warto przejść do źródła sukcesu marki w XXI wieku.
Przełomowe model samochodu Dacia
Przełom nastąpił wraz z debiutem Dacii Logan. Z perspektywy czasu można śmiało wywnioskować, że te samochody pozwoliły wybić się Dacii. Producent stworzył markę o globalnym zasięgu. Samochody Dacia Logan okazały się sukcesem, w związku z czym niedługo później z fabryki wyjechały modele kombi i pickup. W 2008 z taśmy produkcyjnej zjechały modele Dacia Sandero. Świetna passa była kontynuowana wraz z modelem Duster, który pojawił się w 2010. Auto było najtańszym kompaktowym SUV-em na rynkach Europy Środkowej i Zachodniej.
W 2011 mogliśmy odnotować dalszy rozwój marki Dacia, która w ciągu roku zdobyła ponad 340 tys. nowych klientów. W 2012 uruchomiono zaś fabrykę samochodów marki Dacia w Tangerze (Maroko).
Historia i symbolika logo Dacii
Pierwsze logo w historii Dacii przedstawia orła znajdującego się na szczycie góry. Nad nim umieszczono litery UAP. Logo Dacii niewątpliwie ukazuje kraj pochodzenia marki. Orzeł to godło Rumunii, natomiast blisko 30% kraju to tereny górzyste (Karpaty). Dacia wywodzi się od Dacji – auto czerpie swoją nazwę od prowincji Imperium Rzymskiego leżącej na terenie dzisiejszej Rumunii.
Dacia pozbywa się orła z logo
Orzeł zniknął z logo Dacii w latach 90. XX wieku. Na logotypie widniała nazwa marki, a sam emblemat odświeżono parokrotnie dostosowując się do współczesnych trendów. Najpierw szyld Dacia był wpisany w tarczę na niebieskim tle. Następna zmiana miała miejsce w 2008 roku, kiedy to zmieniono kolor tarczy oraz czcionkę. Ten emblemat przetrwał do 2021. Logo Dacii zmieniło się teraz diametralnie. Tarcza została usunięta, a zamiast niej widać odwrócone lidery D i C. Logotyp przypomina ogniwo łańcucha, które ma symbolizować solidność i więź.
Dacia – wszystkie modele
Przez dekady samochody marki Dacia nie cieszyły się zbytnią estymą. Ostatnie lata zmieniły jednak postrzeganie tej marki, na co wielki wpływ miał model Dacia Logan. Od jego powstania auta producenta z Rumunii stawały się coraz częstszym wyborem kierowców. Dacia w Polsce także zyskała lepszą opinię. Przedstawiamy teraz listę samochodów marki Dacia. Wszystkie modele możesz na niej znaleźć i poznać.
- 1100 (1968-1971);
- 1300 (1969-1979);
- 1304 (1992-2006);
- 1305 Pick-up (1992-2006);
- 1307 (1992-2004);
- 1310 (1983-1989);
- 1310p (1982-1991);
- 1400 (1989-2004);
- 1410 (1984-1996);
- Dokker (2012-obecnie);
- Duster (2010-obecnie);
- Lodgy (2012-obecnie);
- Logan (2004-obecnie);
- Nova (1995-2003);
- Sandero (2008-obecnie);
- Solenza (2003-2005);
- Spring (2021-obecnie).
Dacia w Polsce
Jak wygląda u nas popularność marki Dacia? Polska z każdym rokiem staje się dla producenta coraz ważniejszym rynkiem. W ostatnich latach prym w Polsce wiedzie model Dacia Duster, który od 2018 roku nieprzerwanie zajmuje czołowe pozycje na listach sprzedaży. SUV Dacii w Polsce potrafił konkurować z samą Toyotą, co pokazuje liczba zarejestrowanych aut w pierwszym półroczu 2018 i 2019.
Dacia i jej najnowsze notowania
W okresie styczeń-lipiec 2020 było już nieco gorzej, gdyż Dacia uplasowała się dopiero na piątej lokacie, jednak ustąpiła jedynie autom marki Toyota oraz Skoda, które od lat cieszą się dużą popularnością w Polsce. Mimo spadku, satysfakcji nie brakowało, ponieważ Dacia wyprzedziła w zestawieniu bezpośrednio auta Renault, czyli koncernu, który jest jej właścicielem.
Polska – Dacia liderem w segmencie SUV-ów
Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę sam segment SUV-ów, to Dacia Duster w 2019 była najchętniej wybieranym samochodem przez klientów indywidualnych w Polsce. Użytkowników i zwolenników marki Dacia w Polsce regularnie przybywa. Obecnie wskaźnik ten znajduje się na poziomie 180 tys. aut i ciągle rośnie. Na koniec przybliżymy ważną statystykę dotyczącą sprzedaży samochodów Dacia w Polsce. W 2004 sprzedano łącznie 2403 egzemplarze aut z logo Dacii. W 2019 ta liczba wielokrotnie wzrosła do 33034.
Dacia – Polska i motorsport
Warto podkreślić również działalność Dacii w polskim motorsporcie. Od 2017 organizowany jest puchar Dacia Duster Cup, czyli coroczne zawody będące oficjalną częścią Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych. W przedsięwzięciu bierze udział Krzysztof Hołowczyc, który pełni funkcję mentora dla zawodników, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniem.