Przejdź do treści
Moto Klub
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Porady
  • Testy i opinie
  • Przepisy
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki

Citroen – francuski komfort z polskimi akcentami w tle

  • Citroen 2CV
  • Citroen AMI 2021
  • Citroen AX
  • Citroen Axel
  • Citroen Berlingo
  • Citroen BX
  • Citroen C Crosser
  • Citroen C-15
  • Citroen C-Elysee
  • Citroen C1
  • Citroen C2
  • Citroen C3
  • Citroen C3 Aircross
  • Citroen C4
  • Citroen C4 Cactus
  • Citroen C4 Picasso
  • Citroen C5
  • Citroen C6
  • Citroen C8
  • Citroen CX
  • Citroen DS3
  • Citroen DS4
  • Citroen DS5
  • Citroen Dyane
  • Citroen Evasion
  • Citroen GSA
  • Citroen Jumper
  • Citroen Jumpy 2016
  • Citroen LNA
  • Citroen Mehari
  • Citroen Nemo
  • Citroen Saxo
  • Citroen Spacetourer
  • Citroen Visa
  • Citroen Xantia
  • Citroen XM
  • Citroen Xsara
  • Citroen ZX

Citroen rozpoczyna swoją historię w 1919 r. od Andre Citroena. Od tego momentu Citroeny zbudowały pozytywny wizerunek na drogach i rajdowych oesach. Poniższy tekst przybliży historię, logo i modele Citroen – marki prosto z Francji. Przeczytaj!

Marka Citroen jest związana z osobą Andre Citroena, który założył firmę w 1919 roku. Od tego czasu minęło ponad 100 lat, jednak Citroeny mają się dobrze zarówno w Polsce, jak i na świecie, wliczając w to do niedawna liczne sukcesy w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata WRC. Duet Citroen-Loeb zdominował rywalizację w rajdach na wiele lat, ale nie są to jedyne osiągnięcia francuskiej marki. Warto podkreślić, że historia marki to kilka akcentów związanych z Polską. Citroen symbol marki stworzył m.in. dzięki wizycie w naszym kraju. Poznaj logo Citroena, wszystkie modele i historię francuskiego koncernu. Na pewno będzie to fascynująca podróż!

Citroen – historia marki

Historia Citroena wiąże się oczywiście z urodzonym w 1878 roku Andre Citroenem. Co ciekawe, z osobą założyciela jest związany polski akcent, ponieważ jego matką była urodzona w Polsce Masza Amelia Kleinmann – Polka żydowskiego pochodzenia. Wracamy jednak do samej marki. Musimy się przenieść do roku 1919, kiedy to powstała francuska firma Citroen. Marki oczywiście czasem biorą swoją nazwę od założyciela (np. Ford) i tak też było w tym przypadku. Wkrótce z fabryki wyjechało pierwsze auto z koncernu Citroena.

Pierwsze auto z koncernu Citroena – modele Type A

W 1919 roku powstał pierwszy samochód – Citroen Type A. Dobrze jak na ówczesne standardy rozwinięty marketing sprawił, że Citroeny stały się łakomym kąskiem. W ciągu zaledwie dwóch tygodni wpłynęło ponad 16 tys. zamówień na te samochody Citroena. Modele były bardzo popularne. W 1921 r. produkcja sięgała 20 tys. egzemplarzy, co było lepszym wynikiem od rodzimych konkurentów – Peugeot i Renault. W tym samym roku powstał model samochodu Citroen Type B, natomiast po kilku latach pojawił się Citroen Type C. Był to mały samochód przeznaczony dla dwóch osób.

Wizyta Andre Citroena w Polsce

W 1928 roku Polskę odwiedził Andre Citroen. Zaproszenie do założyciela marki napłynęło od polskiego rządu. Wizyta okazała się bardzo owocna, ponieważ niedługo później w Polsce wybudowana została pierwsza montownia. Zakład znajdował się na terenie Warszawy. Lata 30. nie były już tak udane dla francuskiej marki. Mimo dalszego rozwoju firmy sprzedaż aut z koncernu Citroena zaczęła spadać. Nie pomógł nawet innowacyjny wówczas model Traction Avant wyposażony w przedni napęd i nowatorską stylistyką. Koncern został przejęty przez Michelina, a w 1935 r. z powodu raka żołądka zmarł Andre Citroen.

Samochody Citroen – modele samochodów 2CV i Citroen DS

II wojna światowa przerwała działalność marki, która jeszcze przed wybuchem wojny zaczęła pracę nad modelem 2CV. Prace nad samochodem Citroena dobiegły końca w 1949 roku i z miejsca auto stało się hitem. Samochód pod maską miał umieszczony dwucylindrowy silnik i pracujący w układzie bokser chłodzony powietrzem. Co ciekawe, na początku z przodu tego Citroena wszystkie modele miały tylko jeden reflektor. 

Citroen DS, czyli komfortowe i nowoczesne auto

W 1955 r. do sprzedaży trafiły nowe Citroeny. Modele samochodów DS można uznać za przełom. Były to limuzyny wyposażone w nowoczesne zawieszenie hydropneumatyczne. Nadwozie miało łagodne i opływowe kształty, zaś w środku kierowca miał do dyspozycji półautomatyczną skrzynię biegów oraz ogromny bagażnik o pojemności 500 litrów. Konstruktorzy zadbali o niebywale wysoki komfort, który na lata pozostał znakiem rozpoznawczym Citroena. Samochód zrobił ogromne wrażenie na konsumentach i z miejsca zdystansował swoich konkurentów. 

Problemy finansowe koncernu i utworzenie PSA

W latach 70. XX wieku to kłopoty właścicieli Citroena. Marki z Francji nie ominęły problemy finansowe i wisiało nad nią widmo bankructwa. Receptą miał się okazać mariaż z Peugeotem. Tym sposobem powstał koncern PSA. Co prawda obie marki pozostały niezależne, ale poszczególne konstrukcje były wykonywane wspólnie. 

Citroen – historia w latach 80. i 90.

Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku powstały dwa wyjątkowe modele. Pierwszy to Citroen AX, który był najmniejszym samochodem w gamie. W 1989 r. z fabryki wyjechało kolejne auto koncernu PSA. Mowa tu o modelu XM, późniejszym laureacie nagrody Europejski Samochód Roku. Lata 90. stoją pod znakiem kolejnych aut z koncernu Citroena. Rodzaje i modele z ostatniej dekady XX wieku to Xantia, Saxo, Xsara i Xsara Picasso. Warto również przypomnieć o elektrycznym prototypie Citroena z silnikiem Citela, którego można było podziwiać podczas światowej wystawy EXPO w Sewilli.

Modele i rodzaje samochodów Citroen w XXI wieku

Nowe tysiąclecie Citroen uczcił debiutem modelu C5, który zastąpił Xantię. Kolejne lata to nowe rodzaje samochodów. W 2002 z taśmy produkcyjnej zaczęły zjeżdżać modele samochodów Citroen C8. Auto było przeznaczone dla rodzin i zapewniało wszelkie udogodnienia zarówno dla kierowców, jak i pasażerów. W 2002 i 2005 r. do sprzedaży trafiają kolejne Citroeny. Modele samochodów C3 i C1 to małe, miejskie auta o wyróżniającej się stylistyce. W 2007 pojawia się pierwszy SUV w historii marki Citroen. Rodzaje do bardziej wymagającej jazdy nosiły nazwę C-Crosser. 

Citroen – historia marki współcześnie

W 2009, czyli na na 90. urodziny marki Citroen, przedstawiono nową linię produktową. Od tego czasu pojawiły się nowe modele samochodów Citroena, m.in.: DS4, DS5, C4 Cactus, C3 Aircross czy hybrydowa wersja C5 Aircross. Bieżący rok to kolejne zmiany właścicielskie, ponieważ Citroen został przejęty przez nowo utworzony koncern Stellantis. Powstał on w wyniku fuzji Fiat Chrysler Automobiles z francuską spółką Groupe PSA.

Citroen – historia logo i symbol

Polska ma związki nie tylko z osobą właściciela marki. Jest też powiązanie z logo Citroena. Andre, zanim jeszcze założył przedsiębiorstwo Citroen, często przyjeżdżał do Polski w czasach szkolnych i studenckich. To właśnie tam, w łódzkich zakładach tekstylnych, zapoznał się z technologią kół zębatych o daszkowym uzębieniu. Taka konstrukcja sprawiała, że drewniane koła nie niszczyły się. Co więcej, oficjalne stanowisko marki Citroen mówi o zakupie patentu od pewnego człowieka w Polsce.

Logo Citroen – jak się zmieniało

Koła zębate o daszkowym uzębieniu w mniej lub bardziej znanej formie funkcjonowały już od pierwszego logo Citroena. W premierowym logotypie koła zębate były wpisane w żółty owal na niebieskim tle, które później zostało uzupełnione nazwiskiem założyciela. W latach 1932-1935 marka równolegle stosowała drugi emblemat Citroena. Symbol tym razem prezentował wizerunek łabędzia, który miał nawiązywać do nowych, pływających silników. Ten logotyp najczęściej można było spotkać w modelach z serii Rosalie.

Historia logo Citroena – kolejne rodzaje i zmiany

Na przełomie lat 50. i 60. złote daszki wystawały z białego owalu. Następnie w 1966 r. daszki wróciły do elipsy, która znajdowała się na tle niebieskiego kwadratu. Na dole była umieszczona nazwa Citroen. W kolejnych dekadach marka chciała stać się bardziej dynamiczna i nowoczesna. W związku z tym przeprowadzono kolejne modyfikacje logo Citroena. Tym razem dwa białe daszki były wpisane w czerwony kwadrat, pod którym usytuowano nazwisko Citroena. W 2009 r. barwa daszków została zmieniona na srebrny. W 2016 r. doszło do ostatniej zmiany. Logotyp stał się płaski i szary, lecz mimo upływu lat daszki pozostały. 

Citroen – wszystkie modele

Przez lata modele samochodów Citroen kojarzyły się głównie z komfortem. Francuska marka ponadto udowodniła, że rodzinne samochody nie muszą być nudne. Nie jest to jednak jedyny sektor, w którym auta z charakterystycznym logo odniosły sukces. Jakie były na przestrzeni lat samochody Citroen? Wszystkie modele przedstawiamy poniżej. 

  • 2CV (1949-1990);
  • AMI (1963-1978);
  • AX (1986-1998);
  • Axel (1983-1996);
  • Berlingo (1996-obecnie);
  • BL 11 (1935-1957);
  • BX (1982-1994);
  • C-Crosser (2007-2012);
  • C-Elysee (2003-obecnie);
  • C-Zero (2010-2012);
  • C1 (2005-obecnie);
  • C2 (2003-2009);
  • C3 (2002-obecnie);
  • C3 Aircross (2017-obecnie);
  • C3 Picasso (2008-2017);
  • C4 (2004-obecnie);
  • C4 Aircross (2012-2014);
  • C4 Cactus (2014-obecnie);
  • C4 Picasso (2007-2018);
  • C4 Spacetourer (2018-obecnie);
  • C5 (2000-2017);
  • C5 Aircross (2018-obecnie);
  • C6 (2005-2012);
  • C8 (2002-2014);
  • C15 (1984-2006);
  • C25 (1981-1994);
  • CX (1974-1992);
  • DS (1955-1975);
  • Evasion (1994-2002);
  • Grand C4 Picasso (2006-2018);
  • GS (1971-1986);
  • GSA (1979-1986);
  • Jumper (1994-obecnie);
  • Jumpy (1994-2016);
  • Nemo (2008-2015);
  • Saxo (1996-2004);
  • SM (1970-1975);
  • Spacetourer (2015-obecnie);
  • Visa (1978-1988);
  • Xantia (1993-2001);
  • XM (1989-2000);
  • Xsara (1997-2005);
  • Xsara Picasso (1999-2010);
  • ZX (1991-1998).

Citroen w sportach motorowych

Działalność Citroena w motorsporcie nierozerwalnie kojarzy się z rajdami WRC i osobą Sebastiena Loeba. To najbardziej dominujący duet w dziejach sportów motorowych. Lata 2004-2012 to supremacja Citroena, który za sprawą Loeba 9-krotnie z rzędu zdobywał mistrzostwo świata. W latach 2003-2005 i 2008-2012 rajdowe auta z koncernu Citroena sięgały po tytuł wśród konstruktorów. Wówczas wiodły prym różne auta WRC Citroena. Modele samochodów rajdowych to Xsara, C4 i DS3. 

Wycofanie samochodów Citroen z WRC i historia w Rajdzie Dakar

Piękna przygoda marki Citroen w rajdach zakończyła się po sezonie 2019, kiedy to zarząd zdecydował się odejść z WRC ze skutkiem natychmiastowym. Decyzja ta była podyktowana przerzuceniem zasobów na segment aut elektrycznych.

Nie można też pominąć sukcesów Citroena w Rajdzie Dakar. W latach 90. model ZX czterokrotnie wygrywał rywalizację, a po tytuły sięgali duety Pierre Lartigue i Michel Perin oraz Ari Vatanen i Bruno Berglund. Citroeny święciły zatem triumfy i pozostaje pytanie, czy w przyszłości także będą perspektywy na rywalizację rajdową.

Citroen – Polska

Dla marki Citroen w Polsce udany był rok 2019, kiedy to sprzedano łącznie 15 802 egzemplarze samochodów osobowych i dostawczych Citroena. Polska przede wszystkim lubuje się w modelu osobowym C3, natomiast w segmencie aut dostawczych dużym uznaniem cieszy się samochód Citroen Jumper. Ostatnie miesiące nie są jednak najlepsze, jeśli chodzi o polski rynek. W zestawieniach miesięcznych Citroeny często znajdowały się poza pierwszą dziesiątką najchętniej kupowanych marek w Polsce.

Marki samochodów » Citroen

  • Motoklub
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
Copyright © 2021-2025 Contentation sp. z o.o.
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki