Citroen – francuski komfort z polskimi akcentami w tle
- Citroen 2CV
- Citroen AMI 2021
- Citroen AX
- Citroen Axel
- Citroen Berlingo
- Citroen BX
- Citroen C Crosser
- Citroen C-15
- Citroen C-Elysee
- Citroen C1
- Citroen C2
- Citroen C3
- Citroen C3 Aircross
- Citroen C4
- Citroen C4 Cactus
- Citroen C4 Picasso
- Citroen C5
- Citroen C6
- Citroen C8
- Citroen CX
- Citroen DS3
- Citroen DS4
- Citroen DS5
- Citroen Dyane
- Citroen Evasion
- Citroen GSA
- Citroen Jumper
- Citroen Jumpy 2016
- Citroen LNA
- Citroen Mehari
- Citroen Nemo
- Citroen Saxo
- Citroen Spacetourer
- Citroen Visa
- Citroen Xantia
- Citroen XM
- Citroen Xsara
- Citroen ZX
Citroen rozpoczyna swoją historię w 1919 r. od Andre Citroena. Od tego momentu Citroeny zbudowały pozytywny wizerunek na drogach i rajdowych oesach. Poniższy tekst przybliży historię, logo i modele Citroen – marki prosto z Francji. Przeczytaj!
Marka Citroen jest związana z osobą Andre Citroena, który założył firmę w 1919 roku. Od tego czasu minęło ponad 100 lat, jednak Citroeny mają się dobrze zarówno w Polsce, jak i na świecie, wliczając w to do niedawna liczne sukcesy w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata WRC. Duet Citroen-Loeb zdominował rywalizację w rajdach na wiele lat, ale nie są to jedyne osiągnięcia francuskiej marki. Warto podkreślić, że historia marki to kilka akcentów związanych z Polską. Citroen symbol marki stworzył m.in. dzięki wizycie w naszym kraju. Poznaj logo Citroena, wszystkie modele i historię francuskiego koncernu. Na pewno będzie to fascynująca podróż!
Citroen – historia marki
Historia Citroena wiąże się oczywiście z urodzonym w 1878 roku Andre Citroenem. Co ciekawe, z osobą założyciela jest związany polski akcent, ponieważ jego matką była urodzona w Polsce Masza Amelia Kleinmann – Polka żydowskiego pochodzenia. Wracamy jednak do samej marki. Musimy się przenieść do roku 1919, kiedy to powstała francuska firma Citroen. Marki oczywiście czasem biorą swoją nazwę od założyciela (np. Ford) i tak też było w tym przypadku. Wkrótce z fabryki wyjechało pierwsze auto z koncernu Citroena.
Pierwsze auto z koncernu Citroena – modele Type A
W 1919 roku powstał pierwszy samochód – Citroen Type A. Dobrze jak na ówczesne standardy rozwinięty marketing sprawił, że Citroeny stały się łakomym kąskiem. W ciągu zaledwie dwóch tygodni wpłynęło ponad 16 tys. zamówień na te samochody Citroena. Modele były bardzo popularne. W 1921 r. produkcja sięgała 20 tys. egzemplarzy, co było lepszym wynikiem od rodzimych konkurentów – Peugeot i Renault. W tym samym roku powstał model samochodu Citroen Type B, natomiast po kilku latach pojawił się Citroen Type C. Był to mały samochód przeznaczony dla dwóch osób.
Wizyta Andre Citroena w Polsce
W 1928 roku Polskę odwiedził Andre Citroen. Zaproszenie do założyciela marki napłynęło od polskiego rządu. Wizyta okazała się bardzo owocna, ponieważ niedługo później w Polsce wybudowana została pierwsza montownia. Zakład znajdował się na terenie Warszawy. Lata 30. nie były już tak udane dla francuskiej marki. Mimo dalszego rozwoju firmy sprzedaż aut z koncernu Citroena zaczęła spadać. Nie pomógł nawet innowacyjny wówczas model Traction Avant wyposażony w przedni napęd i nowatorską stylistyką. Koncern został przejęty przez Michelina, a w 1935 r. z powodu raka żołądka zmarł Andre Citroen.
Samochody Citroen – modele samochodów 2CV i Citroen DS
II wojna światowa przerwała działalność marki, która jeszcze przed wybuchem wojny zaczęła pracę nad modelem 2CV. Prace nad samochodem Citroena dobiegły końca w 1949 roku i z miejsca auto stało się hitem. Samochód pod maską miał umieszczony dwucylindrowy silnik i pracujący w układzie bokser chłodzony powietrzem. Co ciekawe, na początku z przodu tego Citroena wszystkie modele miały tylko jeden reflektor.
Citroen DS, czyli komfortowe i nowoczesne auto
W 1955 r. do sprzedaży trafiły nowe Citroeny. Modele samochodów DS można uznać za przełom. Były to limuzyny wyposażone w nowoczesne zawieszenie hydropneumatyczne. Nadwozie miało łagodne i opływowe kształty, zaś w środku kierowca miał do dyspozycji półautomatyczną skrzynię biegów oraz ogromny bagażnik o pojemności 500 litrów. Konstruktorzy zadbali o niebywale wysoki komfort, który na lata pozostał znakiem rozpoznawczym Citroena. Samochód zrobił ogromne wrażenie na konsumentach i z miejsca zdystansował swoich konkurentów.
Problemy finansowe koncernu i utworzenie PSA
W latach 70. XX wieku to kłopoty właścicieli Citroena. Marki z Francji nie ominęły problemy finansowe i wisiało nad nią widmo bankructwa. Receptą miał się okazać mariaż z Peugeotem. Tym sposobem powstał koncern PSA. Co prawda obie marki pozostały niezależne, ale poszczególne konstrukcje były wykonywane wspólnie.
Citroen – historia w latach 80. i 90.
Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku powstały dwa wyjątkowe modele. Pierwszy to Citroen AX, który był najmniejszym samochodem w gamie. W 1989 r. z fabryki wyjechało kolejne auto koncernu PSA. Mowa tu o modelu XM, późniejszym laureacie nagrody Europejski Samochód Roku. Lata 90. stoją pod znakiem kolejnych aut z koncernu Citroena. Rodzaje i modele z ostatniej dekady XX wieku to Xantia, Saxo, Xsara i Xsara Picasso. Warto również przypomnieć o elektrycznym prototypie Citroena z silnikiem Citela, którego można było podziwiać podczas światowej wystawy EXPO w Sewilli.
Modele i rodzaje samochodów Citroen w XXI wieku
Nowe tysiąclecie Citroen uczcił debiutem modelu C5, który zastąpił Xantię. Kolejne lata to nowe rodzaje samochodów. W 2002 z taśmy produkcyjnej zaczęły zjeżdżać modele samochodów Citroen C8. Auto było przeznaczone dla rodzin i zapewniało wszelkie udogodnienia zarówno dla kierowców, jak i pasażerów. W 2002 i 2005 r. do sprzedaży trafiają kolejne Citroeny. Modele samochodów C3 i C1 to małe, miejskie auta o wyróżniającej się stylistyce. W 2007 pojawia się pierwszy SUV w historii marki Citroen. Rodzaje do bardziej wymagającej jazdy nosiły nazwę C-Crosser.
Citroen – historia marki współcześnie
W 2009, czyli na na 90. urodziny marki Citroen, przedstawiono nową linię produktową. Od tego czasu pojawiły się nowe modele samochodów Citroena, m.in.: DS4, DS5, C4 Cactus, C3 Aircross czy hybrydowa wersja C5 Aircross. Bieżący rok to kolejne zmiany właścicielskie, ponieważ Citroen został przejęty przez nowo utworzony koncern Stellantis. Powstał on w wyniku fuzji Fiat Chrysler Automobiles z francuską spółką Groupe PSA.
Citroen – historia logo i symbol
Polska ma związki nie tylko z osobą właściciela marki. Jest też powiązanie z logo Citroena. Andre, zanim jeszcze założył przedsiębiorstwo Citroen, często przyjeżdżał do Polski w czasach szkolnych i studenckich. To właśnie tam, w łódzkich zakładach tekstylnych, zapoznał się z technologią kół zębatych o daszkowym uzębieniu. Taka konstrukcja sprawiała, że drewniane koła nie niszczyły się. Co więcej, oficjalne stanowisko marki Citroen mówi o zakupie patentu od pewnego człowieka w Polsce.
Logo Citroen – jak się zmieniało
Koła zębate o daszkowym uzębieniu w mniej lub bardziej znanej formie funkcjonowały już od pierwszego logo Citroena. W premierowym logotypie koła zębate były wpisane w żółty owal na niebieskim tle, które później zostało uzupełnione nazwiskiem założyciela. W latach 1932-1935 marka równolegle stosowała drugi emblemat Citroena. Symbol tym razem prezentował wizerunek łabędzia, który miał nawiązywać do nowych, pływających silników. Ten logotyp najczęściej można było spotkać w modelach z serii Rosalie.
Historia logo Citroena – kolejne rodzaje i zmiany
Na przełomie lat 50. i 60. złote daszki wystawały z białego owalu. Następnie w 1966 r. daszki wróciły do elipsy, która znajdowała się na tle niebieskiego kwadratu. Na dole była umieszczona nazwa Citroen. W kolejnych dekadach marka chciała stać się bardziej dynamiczna i nowoczesna. W związku z tym przeprowadzono kolejne modyfikacje logo Citroena. Tym razem dwa białe daszki były wpisane w czerwony kwadrat, pod którym usytuowano nazwisko Citroena. W 2009 r. barwa daszków została zmieniona na srebrny. W 2016 r. doszło do ostatniej zmiany. Logotyp stał się płaski i szary, lecz mimo upływu lat daszki pozostały.
Citroen – wszystkie modele
Przez lata modele samochodów Citroen kojarzyły się głównie z komfortem. Francuska marka ponadto udowodniła, że rodzinne samochody nie muszą być nudne. Nie jest to jednak jedyny sektor, w którym auta z charakterystycznym logo odniosły sukces. Jakie były na przestrzeni lat samochody Citroen? Wszystkie modele przedstawiamy poniżej.
- 2CV (1949-1990);
- AMI (1963-1978);
- AX (1986-1998);
- Axel (1983-1996);
- Berlingo (1996-obecnie);
- BL 11 (1935-1957);
- BX (1982-1994);
- C-Crosser (2007-2012);
- C-Elysee (2003-obecnie);
- C-Zero (2010-2012);
- C1 (2005-obecnie);
- C2 (2003-2009);
- C3 (2002-obecnie);
- C3 Aircross (2017-obecnie);
- C3 Picasso (2008-2017);
- C4 (2004-obecnie);
- C4 Aircross (2012-2014);
- C4 Cactus (2014-obecnie);
- C4 Picasso (2007-2018);
- C4 Spacetourer (2018-obecnie);
- C5 (2000-2017);
- C5 Aircross (2018-obecnie);
- C6 (2005-2012);
- C8 (2002-2014);
- C15 (1984-2006);
- C25 (1981-1994);
- CX (1974-1992);
- DS (1955-1975);
- Evasion (1994-2002);
- Grand C4 Picasso (2006-2018);
- GS (1971-1986);
- GSA (1979-1986);
- Jumper (1994-obecnie);
- Jumpy (1994-2016);
- Nemo (2008-2015);
- Saxo (1996-2004);
- SM (1970-1975);
- Spacetourer (2015-obecnie);
- Visa (1978-1988);
- Xantia (1993-2001);
- XM (1989-2000);
- Xsara (1997-2005);
- Xsara Picasso (1999-2010);
- ZX (1991-1998).
Citroen w sportach motorowych
Działalność Citroena w motorsporcie nierozerwalnie kojarzy się z rajdami WRC i osobą Sebastiena Loeba. To najbardziej dominujący duet w dziejach sportów motorowych. Lata 2004-2012 to supremacja Citroena, który za sprawą Loeba 9-krotnie z rzędu zdobywał mistrzostwo świata. W latach 2003-2005 i 2008-2012 rajdowe auta z koncernu Citroena sięgały po tytuł wśród konstruktorów. Wówczas wiodły prym różne auta WRC Citroena. Modele samochodów rajdowych to Xsara, C4 i DS3.
Wycofanie samochodów Citroen z WRC i historia w Rajdzie Dakar
Piękna przygoda marki Citroen w rajdach zakończyła się po sezonie 2019, kiedy to zarząd zdecydował się odejść z WRC ze skutkiem natychmiastowym. Decyzja ta była podyktowana przerzuceniem zasobów na segment aut elektrycznych.
Nie można też pominąć sukcesów Citroena w Rajdzie Dakar. W latach 90. model ZX czterokrotnie wygrywał rywalizację, a po tytuły sięgali duety Pierre Lartigue i Michel Perin oraz Ari Vatanen i Bruno Berglund. Citroeny święciły zatem triumfy i pozostaje pytanie, czy w przyszłości także będą perspektywy na rywalizację rajdową.
Citroen – Polska
Dla marki Citroen w Polsce udany był rok 2019, kiedy to sprzedano łącznie 15 802 egzemplarze samochodów osobowych i dostawczych Citroena. Polska przede wszystkim lubuje się w modelu osobowym C3, natomiast w segmencie aut dostawczych dużym uznaniem cieszy się samochód Citroen Jumper. Ostatnie miesiące nie są jednak najlepsze, jeśli chodzi o polski rynek. W zestawieniach miesięcznych Citroeny często znajdowały się poza pierwszą dziesiątką najchętniej kupowanych marek w Polsce.