Przejdź do treści
Moto Klub
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Porady
  • Testy i opinie
  • Przepisy
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki

Alpina – niezależna marka, która tworzy motoryzacyjny duet z BMW

  • Alpina 3 Seria
  • Alpina 5 Seria

Alpina liczy sobie ponad 50 lat. Marka, która kojarzona jest z autami była swego czasu potentatem również w innej branży. Sprawdź jak potoczyła się historia Alpiny, nierozerwalnie kojarzonej z inną niemiecką firmą – BMW.

 

Alpina, marka, która popularnością ustępuje innym niemieckim producentom jak: Audi, Volkswagen czy BMW, nie jest w Polsce bardzo znana. Jednak nie oznacza to, że auta z Bawarii są bezużyteczne i słabe. Wręcz przeciwnie. Samochody z logo Alpina nie ustępują swoim konkurentom pod względem jakości czy możliwości technicznych w czym pomocna jest współpraca z wymienionym BMW. Alpina nie jest jednak wyłącznie tunerem rodzimego koncernu, jak niektórzy krzywdząco określają tę markę. Alpina już od niemal 40 lat nosi miano niezależnego koncernu, którego modele są dostępne w różnych zakątkach świata, w tym oczywiście w Polsce. Oto historia przedsiębiorstwa, które wbrew pozorom nie jest pionkiem na motoryzacyjnej planszy. 

Alpina – historia

Historia Alpiny rozpoczyna się w 1965 r. w Buchloe i od osoby Burkarda Bovensiepena. Młody przedsiębiorca postanowił spróbować swoich sił w branży motoryzacyjnej, porzuciwszy współpracę z ojcem, który produkował maszyny do pisania, co ciekawe o tej samej nazwie, co przyszłe samochody. Bovensiepen pasjonował się autami i chciał poświęcić się swojej pasji. Zaczęło się od tuningów pojazdów BMW, z którym Niemiec nawiązał kooperację, modyfikując m.in. jednostki napędowe, gaźniki czy wały korbowe. Pomimo silnego powiązania z bawarskim producentem Alpina do dzisiaj pozostała w pełni niezależna. Początkowo fabryka zatrudniała zaledwie osiem osób, jednak z czasem liczba zatrudnionych systematycznie zaczęła rosnąć. 

Alpina w motosporcie

Producent z czasem zaczął oferować swoje auta poza granicami RFN, w czym pomogły występy – i to z sukcesami – na światowych torach wyścigowych. Marka osiągała czołowe lokaty w Mistrzostwach Europy klasy GT czy też DTM, a samochody z tym logo prowadzili tacy kierowcy jak: Derek Bell, James Hunt, Jacky Ickx, Hans Stuck czy sam Niki Lauda. W 1983 r. Niemieckie Ministerstwo Transportu oficjalnie uznaję Alpinę za osobną, niezależną markę co trwa do dzisiaj. Nieco wcześniej, bo w 1978 r. zaprezentowano premierowy model B6 2.8, który bazował na konstrukcji BMW 3 serii E21. 

Alpina jako innowator. Debiut w USA

Historia Alpiny pokazuje, że niemiecka marka słynie z innowacyjnych rozwiązań. Już w latach 70. XX wieku auto B7 było wyposażone w jednostkę napędową z turbosprężarką, zaś samochód B10 Bi-Turbo miał nawet dwie turbosprężarki. Na początku lat 90. Alpina zastosowała powszechne dzisiaj przyciski do zmiany biegów w automatycznych przekładniach. W 1992 r. z kolei debiutujące na rynku auto BMW Alpina B12 5.7 Coupe był pierwszym w historii Alpiny, który przekroczył prędkość 300 km/h. W 1999 r. producent zaprezentował debiutancki samochód z silnikiem Diesla. Było to auto Alpina D10 Bi-Turbo. Trzy lata później Alpina debiutuje w Stanach Zjednoczonych z Roadsterem V8, który powstał na bazie BMW Z8. W sumie pojawiło się 555 egzemplarzy tego modelu.

Alpina w Polsce

W 2017 r. marka Alpina pojawiła się w Polsce. W Warszawie otwarty został pierwszy w naszym kraju autoryzowany salon i serwis niemieckiej firmy. Warto jednak podkreślić, że samochody Alpina są produkowane wyłącznie na zamówienie. Z czasem doszły kolejne punkty zlokalizowane w Białymstoku i Krakowie. 

Alpina – logo

Logo Alpiny przedstawia okrąg, na którym wpisana jest nazwa producenta. Wewnątrz okręgu znajduje się tarcza podzielona na dwa kolory: czerwony i niebieski, gdzie widoczne są elementy gaźnika oraz wału korbowego. Dlaczego akurat te podzespoły? Jak zostało wspomniane Burkard Bovensiepen zajmował się ulepszeniami tych części w samochodach BMW. Obecny logotyp Alpiny obowiązuje od 1967 r. 

Samochody z logo Alpina

Przez ponad pół wieku marka skonstruowała wiele modeli, które cieszyły się klasą, elegancją, wygodą, nowoczesnymi rozwiązaniami i nieprzeciętnymi możliwościami technicznymi co przekładało się na duże uznanie klientów i elitarność firmy. Samochody Alpiny trafiają nie więcej niż do 2000 klientów, a salony, w tym również w Polsce, produkuje modele na specjalne zamówienie. Poniżej prezentujemy wybrane samochody Alpiny.

  • 318i
  • B3
  • B4
  • B5
  • B6
  • B7
  • B8
  • B10
  • B12
  • D3
  • D5
  • D10
  • XD3

Marka Alpina – ciekawostki

  • Alpina nie jest jedynie producentem aut. Firma zajmuje się również importem ekskluzywnych win do Niemiec.
  • Oryginalny samochód Alpina dysponuje podwójnym numerem VIN. Pierwszy nabija BMW, drugi natomiast nabija Alpina przekreślając przy tym pierwszy numer.
  • Alpinę wyróżniają również felgi, których każdy egzemplarz liczy dokładnie 20 ramion. Są niezwykle eleganckie, na co wpływ ma smukły kształt ramion i ukryte wentyle.
  • Alpina poza granicami Niemiec są szczególnie popularne w Stanach Zjednoczonych i Japonii.
  • Skóra produkowana do aut Alpiny o nazwie Lavalina trafia również do pojazdów marki Rolls-Royce.
  • Samochód Alpina, a raczej jego opracowanie, kosztuje od dwóch do trzech milionów euro.
  • Alpina słynie z wytrzymałych jednostek napędowych. Przeprowadzone testy na hamowni odpowiadają przebiegowi 200 tys. km po publicznych drogach.
  • Producent Alpina pomaga BMW w dostrajaniu zawieszeń, silników, skrzyń biegów oraz testuje nowe rozwiązania.
  • Marka Alpina zajmowała się produkcją silników do legendarnego Rajdu Dakar. Z takim silnikiem startował w przeszłości dawny skoczek narciarski i kierowca rajdowy – Adam Małysz.
  • Najwyższa roczna sprzedaż aut Alpiny osiągnęła poziom 1700 sztuk.
  • Alpina nigdy nie montowała opon typu Run Flat. Głównie ze względu na gorszy komfort podróży i większą masę takich gum.  
  • Pewnie wiele osób zastanawia fakt, dlaczego BMW zezwala Alpinie na korzystanie z ich linii fabrycznej. Wynika to nie tylko z faktu obopólnego zaufania i długotrwałej współpracy obu podmiotów, ale również z powodu tego, że marka ta nie jest równorzędnym konkurentem dla monachijskiej firmy. Głównym powodem jest zdecydowanie mniejsza liczba wyprodukowanych aut Alpiny. Ponadto producent z Buchloe stanowi zaplecze konstrukcyjne dla BMW. 

Marki samochodów » Alpina

  • Motoklub
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
Copyright © 2021-2025 Contentation sp. z o.o.
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki