Alpina – niezależna marka, która tworzy motoryzacyjny duet z BMW
Alpina liczy sobie ponad 50 lat. Marka, która kojarzona jest z autami była swego czasu potentatem również w innej branży. Sprawdź jak potoczyła się historia Alpiny, nierozerwalnie kojarzonej z inną niemiecką firmą – BMW.
Alpina, marka, która popularnością ustępuje innym niemieckim producentom jak: Audi, Volkswagen czy BMW, nie jest w Polsce bardzo znana. Jednak nie oznacza to, że auta z Bawarii są bezużyteczne i słabe. Wręcz przeciwnie. Samochody z logo Alpina nie ustępują swoim konkurentom pod względem jakości czy możliwości technicznych w czym pomocna jest współpraca z wymienionym BMW. Alpina nie jest jednak wyłącznie tunerem rodzimego koncernu, jak niektórzy krzywdząco określają tę markę. Alpina już od niemal 40 lat nosi miano niezależnego koncernu, którego modele są dostępne w różnych zakątkach świata, w tym oczywiście w Polsce. Oto historia przedsiębiorstwa, które wbrew pozorom nie jest pionkiem na motoryzacyjnej planszy.
Alpina – historia
Historia Alpiny rozpoczyna się w 1965 r. w Buchloe i od osoby Burkarda Bovensiepena. Młody przedsiębiorca postanowił spróbować swoich sił w branży motoryzacyjnej, porzuciwszy współpracę z ojcem, który produkował maszyny do pisania, co ciekawe o tej samej nazwie, co przyszłe samochody. Bovensiepen pasjonował się autami i chciał poświęcić się swojej pasji. Zaczęło się od tuningów pojazdów BMW, z którym Niemiec nawiązał kooperację, modyfikując m.in. jednostki napędowe, gaźniki czy wały korbowe. Pomimo silnego powiązania z bawarskim producentem Alpina do dzisiaj pozostała w pełni niezależna. Początkowo fabryka zatrudniała zaledwie osiem osób, jednak z czasem liczba zatrudnionych systematycznie zaczęła rosnąć.
Alpina w motosporcie
Producent z czasem zaczął oferować swoje auta poza granicami RFN, w czym pomogły występy – i to z sukcesami – na światowych torach wyścigowych. Marka osiągała czołowe lokaty w Mistrzostwach Europy klasy GT czy też DTM, a samochody z tym logo prowadzili tacy kierowcy jak: Derek Bell, James Hunt, Jacky Ickx, Hans Stuck czy sam Niki Lauda. W 1983 r. Niemieckie Ministerstwo Transportu oficjalnie uznaję Alpinę za osobną, niezależną markę co trwa do dzisiaj. Nieco wcześniej, bo w 1978 r. zaprezentowano premierowy model B6 2.8, który bazował na konstrukcji BMW 3 serii E21.
Alpina jako innowator. Debiut w USA
Historia Alpiny pokazuje, że niemiecka marka słynie z innowacyjnych rozwiązań. Już w latach 70. XX wieku auto B7 było wyposażone w jednostkę napędową z turbosprężarką, zaś samochód B10 Bi-Turbo miał nawet dwie turbosprężarki. Na początku lat 90. Alpina zastosowała powszechne dzisiaj przyciski do zmiany biegów w automatycznych przekładniach. W 1992 r. z kolei debiutujące na rynku auto BMW Alpina B12 5.7 Coupe był pierwszym w historii Alpiny, który przekroczył prędkość 300 km/h. W 1999 r. producent zaprezentował debiutancki samochód z silnikiem Diesla. Było to auto Alpina D10 Bi-Turbo. Trzy lata później Alpina debiutuje w Stanach Zjednoczonych z Roadsterem V8, który powstał na bazie BMW Z8. W sumie pojawiło się 555 egzemplarzy tego modelu.
Alpina w Polsce
W 2017 r. marka Alpina pojawiła się w Polsce. W Warszawie otwarty został pierwszy w naszym kraju autoryzowany salon i serwis niemieckiej firmy. Warto jednak podkreślić, że samochody Alpina są produkowane wyłącznie na zamówienie. Z czasem doszły kolejne punkty zlokalizowane w Białymstoku i Krakowie.
Alpina – logo
Logo Alpiny przedstawia okrąg, na którym wpisana jest nazwa producenta. Wewnątrz okręgu znajduje się tarcza podzielona na dwa kolory: czerwony i niebieski, gdzie widoczne są elementy gaźnika oraz wału korbowego. Dlaczego akurat te podzespoły? Jak zostało wspomniane Burkard Bovensiepen zajmował się ulepszeniami tych części w samochodach BMW. Obecny logotyp Alpiny obowiązuje od 1967 r.
Samochody z logo Alpina
Przez ponad pół wieku marka skonstruowała wiele modeli, które cieszyły się klasą, elegancją, wygodą, nowoczesnymi rozwiązaniami i nieprzeciętnymi możliwościami technicznymi co przekładało się na duże uznanie klientów i elitarność firmy. Samochody Alpiny trafiają nie więcej niż do 2000 klientów, a salony, w tym również w Polsce, produkuje modele na specjalne zamówienie. Poniżej prezentujemy wybrane samochody Alpiny.
- 318i
- B3
- B4
- B5
- B6
- B7
- B8
- B10
- B12
- D3
- D5
- D10
- XD3
Marka Alpina – ciekawostki
- Alpina nie jest jedynie producentem aut. Firma zajmuje się również importem ekskluzywnych win do Niemiec.
- Oryginalny samochód Alpina dysponuje podwójnym numerem VIN. Pierwszy nabija BMW, drugi natomiast nabija Alpina przekreślając przy tym pierwszy numer.
- Alpinę wyróżniają również felgi, których każdy egzemplarz liczy dokładnie 20 ramion. Są niezwykle eleganckie, na co wpływ ma smukły kształt ramion i ukryte wentyle.
- Alpina poza granicami Niemiec są szczególnie popularne w Stanach Zjednoczonych i Japonii.
- Skóra produkowana do aut Alpiny o nazwie Lavalina trafia również do pojazdów marki Rolls-Royce.
- Samochód Alpina, a raczej jego opracowanie, kosztuje od dwóch do trzech milionów euro.
- Alpina słynie z wytrzymałych jednostek napędowych. Przeprowadzone testy na hamowni odpowiadają przebiegowi 200 tys. km po publicznych drogach.
- Producent Alpina pomaga BMW w dostrajaniu zawieszeń, silników, skrzyń biegów oraz testuje nowe rozwiązania.
- Marka Alpina zajmowała się produkcją silników do legendarnego Rajdu Dakar. Z takim silnikiem startował w przeszłości dawny skoczek narciarski i kierowca rajdowy – Adam Małysz.
- Najwyższa roczna sprzedaż aut Alpiny osiągnęła poziom 1700 sztuk.
- Alpina nigdy nie montowała opon typu Run Flat. Głównie ze względu na gorszy komfort podróży i większą masę takich gum.
- Pewnie wiele osób zastanawia fakt, dlaczego BMW zezwala Alpinie na korzystanie z ich linii fabrycznej. Wynika to nie tylko z faktu obopólnego zaufania i długotrwałej współpracy obu podmiotów, ale również z powodu tego, że marka ta nie jest równorzędnym konkurentem dla monachijskiej firmy. Głównym powodem jest zdecydowanie mniejsza liczba wyprodukowanych aut Alpiny. Ponadto producent z Buchloe stanowi zaplecze konstrukcyjne dla BMW.