Alpine – historia marki, modele samochodów oraz zmiana logo

Alpine jest francuskim producentem samochodów sportowych. Marka swoją siedzibę ma w Dieppe. Firma wchodzi w skład sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. Jak przebiegał rozwój marki? Czy samochody Alpine cieszą się zainteresowaniem w Polsce? Poznaj historię firmy!

Firma Alpine została założona w 1955 roku przez jednego z francuskich dealerów Renault. Założycielem przedsiębiorstwa był Jean Rédélé. Jego hobbystycznie wykonywane konstrukcje były tak udane, że dzięki nim w połowie lat 50. wygrywał słynne wyścigi (np. Mille Miglia). Zachęcony sukcesami postanowił rozpocząć produkowanie swoich samochodów. Już po kilku latach działalności produkcja osiągnęła 100 sztuk rocznie. W latach 70. marka Alpine stała się oficjalnym producentem sportowych modeli aut Renault aż do 1995 roku. W 2017 roku firma powróciła na rynek motoryzacyjny z nowym modelem samochodu.

Historia marki Alpine

Alpine to oficjalnie Société des Automobiles Alpine SAS. Jest to francuski koncern motoryzacyjny. Zakres działalności firmy obejmuje opracowanie projektów, produkcję oraz sprzedaż samochodów sportowych i wyścigowych. Pomysłodawcą i założycielem marki Alpine był Jean Rédélé. Firma rozpoczęła działalność w 1954 roku w miejscowości Dieppe. Niemal natychmiast odniosła sukces w sportach motorowych dzięki zmodyfikowanej wersji modelu Renault 4CV. Od samego początku marka była mocno związana z firmą Renault. W 1973 roku duży francuski koncern kupił nieźle zapowiadającą się manufakturę Alpine. Już w 1976 roku połączyły się działy sportowe oby producentów. Ze względu na kryzys finansowy w 1995 roku produkcja samochodów marki Alpine została całkowicie wstrzymana. Firma powróciła jednak na rynek w 2017 roku z nowym modelem samochodu Alpine A110.

Logo marki Alpine

Pierwsza wersja logo Alpine pojawiła się w 1954 roku. Logo na przestrzeni lat zmieniało się jeszcze dwukrotnie. Poniżej znajdziesz opis modyfikacji oraz informację o aktualnie obowiązującym znaczku firmowym. Jak wygląda logo i co symbolizuje? Sprawdźmy to!

1954 r.

Pierwszy emblemat miał nawiązywać do filozofii niekonwencjonalnych samochodów produkowanych przez markę Alpine. Debiutanckie logo było trójwymiarowe i przedstawiało stylizowaną w ciekawy i dynamiczny sposób literę „A”. To właśnie ta litera jest od samego początku najbardziej charakterystycznym elementem identyfikacyjnym marki. W pierwszej wersji była napisana ukośnie i uzupełniona oryginalną poprzeczką w długim pasku z haczykowatym punktem na końcu. Lewa kreska „A” była ukośną linią o średniej grubości. Cała litera była przechylona i symbolizowała szybkość. Niebieska litera „A” umieszczona była na białym tle. W dolnej części logo znajdowała się pełna nazwa marki w kolorze miękkiego błękitu.

1976 r.

W 1976 roku nastąpiła zmiana wizerunkowa logo. Producent odszedł od mocno stylizowanego, trójwymiarowego emblematu. Zastąpił go płaską grafiką. W środkowej części logo pojawiły się trzy chromowane paski. Na nich umieszczona została duża litera „A”. Okrąg zmienił się w owal, a metalizowana rama stała się szerokim jasnoszarym paskiem. W pasku umieszczona została nazwa producenta. Logo Alpine było wówczas kolorystycznie podzielone na dwie części: białą (większa) oraz niebieską (mniejsza). Logo zyskało również dwie miniaturowe flagi Francji po obu stronach litery, a cienka czcionka została zmieniona na pogrubioną bezszeryfową.

2017 r.

W 2017 roku logo przeszło kolejną i ostatnią na ten moment modyfikację. Nowa wersja obowiązuje bowiem do dziś. Autorzy firmowego znaku postawili na minimalizm. Dzięki temu logo wygląda bardzo elegancko. Nowy znaczek nie zawiera absolutnie żadnych zbędnych elementów. Usunięte zostały z niego wszelkie szczegóły, pozostała jedynie ciekawie wystylizowana litera „A”. Kształt litery oraz jej pochylenie nawiązuje do pierwszej wersji emblematu.

Modele Alpine

Choć marka zyskała sporą popularnością, jej portfolio nie jest zbyt obszerne. Przed 2017 rokiem firma stworzyła zaledwie 6 modeli samochodów:

  • A106;
  • A108;
  • A110;
  • A310;
  • GTA;
  • A610.

Po powrocie na rynek motoryzacyjny w 2017 roku Alpine do tej pory wyprodukowała tylko jeden model – jest nim samochód A110. Wiemy jednak, że obecnie trwają pracę nad kolnymi projektami.

Marka Alpine w Polsce – salony i zainteresowanie

Pierwszy salon Alpine w Polsce powstał na przełomie roku 2018 i 2019 roku. Zlokalizowany został w Katowicach przy ulicy Bocheńskiego 19. Należy do grupy Pietrzak. Początkowo można było w nim podziwiać dwie wersje modelu A110 – Pure i Legende. Już w pierwszym roku działalności salonu zamówionych zostało 30 egzemplarzy pojazdów. Co więcej, kupującymi są nie tylko mieszkańcy naszego kraju, ale również klienci pochodzący z krajów, w których nie ma salonów Alpine.

Ciekawostki o marce Alpine

Pojazdy Alpine charakteryzują się niezwykle lekką konstrukcją. Są napędzane silnikiem 1.8 o mocy 252 KM, który umieszczony jest centralnie. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm. Samochody rozpędzają się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Warto również zauważyć, że aktualnie firma Alpine jest w trakcie wielkiej rewolucji. Marka postawiła na wejście do branży samochodów elektrycznych – gama modelowa ma zwiększyć się o 3 nowe modele. Jednym z nich ma być nowy SUV, który powstanie w siedzibie firmy w Dieppe. Jak donoszą media, samochód elektryczny ma wykorzystywać tę samą platformę, co Renault Megane E-Tech.

Alpine przez wiele lat był francuskim producentem samochodów sportowych i wyścigowych. Dziś wiemy, że oferta firmy ma powiększyć się o inne typy nadwozia. Nowe modele elektrycznych pojazdów mają charakteryzować się niesamowitymi osiągami.