Austin – brytyjska marka, która dała światu legendarnego Mini

Marka Austin nie istnieje już od dawna, a wielu osobom ta nazwa może nic nie mówić, aczkolwiek w przeszłości brytyjska firma miała olbrzymi wpływ na rozwój motoryzacji. Poznaj auta z logo Austin, które nie były przeciętnymi samochodami.

 

Wielka Brytania to jeden z czołowych producentów aut na świecie. Nazwy takie jak: Bentley, Rolls-Royce czy Aston Martin zna każdy, jednak to zaledwie ułamek firm, które świat motoryzacji zawdzięcza królewskiemu państwu. Część z nich istnieje nadal, inne z kolei przeszły już do historii. Do tych drugich zalicza się marka Austin, która została całkowicie zlikwidowana w latach 80. XX wieku. Co prawda Austin jako indywidualny producent przestał funkcjonować w 1952 r., lecz sama nazwa była wykorzystywana przez ponad kolejnych 30 lat przez koncern British Motor Corporation. Typowy samochód Austin cechował nieprzeciętny wygląd oraz możliwości techniczne, dzięki czemu nie brakuje fanów tej brytyjskiej marki. O modelach Austin, historii firmy oraz wielu innych informacjach dowiecie się z poniższego artykułu.

Austin – historia

Historia Austin sięga 1905 r. w Birmingham. Za powstaniem marki stoi osoba Herberta Austina, który użyczył swojego nazwiska nowo powstałemu producentowi. Co ciekawe w okresie działalności, Austin produkował nie tylko auta osobowe, ale także samochody ciężarowe czy pojazdy wojskowe. Założyciel nie doczekał się upadku Austin Motor Company, gdyż zmarł 23 maja 1941 r. w wieku 74 lat. 

Austin zmienia się w British Motor Corporation

Austin w takiej formie funkcjonował do 1952 r. Wówczas w wyniku połączenia z Nuffield Organisation utworzono nowy twór o nazwie British Motor Corporation, który później zmienił szyld na British Leyland Motor Company. Sama nazwa Austin jednak pozostała. W historii British Motor Corporation nie brakuje modeli, gdzie widoczny był wyraz Austin. W latach 80. XX wieku przedsiębiorstwo ponownie zmieniło nazwę na Austin Rover Group, a następnie na Rover Group. Od tego momentu następowała zmiana modeli z Austin na Rover. Ostateczny koniec marki Austin nastąpił w 1987 r. Po kilkunastu latach kłopoty finansowe nie ominęły zresztą koncernu MG Rover Group, który w 2005 r. został wykupiony przez chińskie Nanjing Automobile Group.

Logo Austin

W logo Austin oczywiście nie brakuje nazwy marki, która pochodzi od nazwiska założyciela – Herberta Austina. Nad szyldem znajdowały się także skrzydła, co jest charakterystyczne dla brytyjskich producentów, które chętnie korzystają z tego atrybutu w swych emblematach. Wystarczy spojrzeć chociażby na logo Bentleya. 

Modele Austin

Samochód Austin wyróżniał się na drogach, dlatego nie brakowało chętnych na pojazdy tej marki. Auto Austin cechował unikalny styl, jednak to nie była jego jedyna zaleta, bowiem wytrzymałość i najwyższa jakość to było drugie imię Austin. Poniżej uwzględniliśmy nie tylko modele, które były samodzielnie wyprodukowane przez brytyjską firmę, ale również przez koncern British Motor Corporation:

  • 3-Litre;
  • 7;
  • 12/4;
  • 18;
  • 20/6;
  • 28;
  • 1100;
  • 1300;
  • A30;
  • A35;
  • A40 Somerset;
  • A70 Hampshire;
  • A120 Princess;
  • Atlantic;
  • Allegro;
  • Healey;
  • Maestro;
  • Mini;
  • Metro;
  • Metropolitan;
  • Montego;
  • Sprite;
  • Westminster.

Samochód Austin Mini

Powyżej skupiliśmy się na działalności firmy czy to w czasach kiedy Austin funkcjonował samodzielnie bądź w okresie gdy został przejęty przez British Motor Corporation. Nadrabiamy zaległości i poniżej prezentujemy szczegółowe informacje na temat wybranych modeli. Skupimy się na egzemplarzach, które zostały wyprodukowane przez koncern BMC, aczkolwiek są to auta, które zdobi nazwa Austin. Zaczynamy z wysokiego C, ponieważ cofamy się do 1959 r. Wówczas z fabryki wyjechało auto Austin Mini, czyli legendarny samochód znany na całym świecie. Projektantem nadwozia został brytyjski inżynier Alec Issigonis. Samochód Austin Mini początkowo był produkowany w fabrykach zlokalizowanych w Longbridge i Cowley. Z czasem pojazd wyjeżdżał z fabryk znajdujących się w: Hiszpanii (Authi), Australii, Belgii, Portugalii, Włoszech, ówczesnej Jugosławii, Afryki, Chile, Urugwaju i Wenezueli.

Warto podkreślić, że Austin Mini był dostępny w kilku wersjach nadwoziowych. Auto można było zakupić m.in. jako: pickup, van czy kombi. Nie zabrakło też sportowej wersji auta Mini Cooper i Cooper S, które de facto startowały w rajdach samochodowych, zwyciężając chociażby trzykrotnie w Monte Carlo. Ciekawostką jest fakt, że w prestiżowym plebiscycie „Samochód XX wieku” auto uplasowało się na drugim miejscu, ustępując jedynie Fordowi T.

Auto Austin Allegro

Dochodzimy do roku 1973, kiedy to zadebiutował samochód Austin Allegro. Był to kompaktowy pojazd produkowany do 1983 r. Auto było następcą wariantu 1100 i był dostępny w opcji fastback w formie 2- i 4-drzwiowej oraz jako 3-drzwiowe kombi. Pod maską znajdowała się jednostka napędowa R4 o pojemności 1,0 lub 1,7 litra. Kierowca miał do dyspozycji 4- i 5-biegową manualną przekładnię, która przenosiła moc na przednią oś. 

Samochód Austin Healey

Nie mogliśmy pominąć sportowego samochodu Austin Healey produkowanego w latach 1959-1967. Model Healey 3000 był dostępny wyłącznie jako 2-drzwiowy roadster z segmentu G. Auto było wyposażone w silnik R6 o pojemności 2,9 litra, który generował moc od 126 do 150 KM. Napęd był przenoszony na tylne koła dzięki 4-biegowej manualnej skrzyni biegów. W zależności od wersji pojazd mógł pomieścić od dwóch do czterech osób. Model doczekał się trzech generacji.

Austin Montego

Samochód produkowany w latach 1984-1992 w specyfikacji kombi bądź sedan doczekał się dwóch generacji. Przedstawiciel klasy wyższej średniej samochodów osobowych. Auto mogło rozwinąć moc od 65 do 113 KM, natomiast moment obrotowy wynosił od 132 do 182 Nm. Pod maską gościła 4-cylindrowa jednostka o pojemności od 1275 do 1994 cm3. Model Montego miał napęd na przednią oś i mógł pomieścić do pięciu osób.