Buick – dawna legenda, o której niewielu pamięta

Samochody amerykańskie z logo Buick nie zaliczają się do najsłynniejszych aut na świecie. Firma z koncernu General Motors szczyci się długą i bogatą historią, choć najlepsze lata ma za sobą. Poznaj przeszłość marki, która odznaczała się stylem i innowacyjnością. 

 

Niewielu jest producentów samochodów, którzy liczą sobie niemal 120 lat. Do tego nielicznego grona zalicza się Buick. Zapewne znajdą się tacy, co nazwa ta nic nie mówi, jednak warto podkreślić, że w przeszłości samochód amerykański z tym logo stanowił przedmiot marzeń wielu obywateli. Marka do dziś należy do koncernu General Motors, aczkolwiek po dawnej chlubie i sukcesach nie ma już śladu. Mimo olbrzymich trudności producent ten pozostał na rynku motoryzacyjnym dzięki dużej sławie zdobytej w Chinach. Polska nie została tak opanowana przez modele Buick jak ma to miejsce w państwie środka, lecz nad Wisłą charakterystyczne logo jest dobrze znane. Wszak w przeszłości był to największy producent samochodów rodem ze Stanów Zjednoczonych. 

Historia Buick

W przypadku marki Buick historia zaczyna się w 1903 r. Wówczas w Detroit urodzony w Szkocji David Dunbar Buick założył własne przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją samochodów. Zaledwie po pięciu latach firma została przejęta przez rodzimy koncern General Motors. Już w pierwszych latach działalności auta Buick wyróżniały się innowacyjnymi rozwiązaniami. Modele z tym logo jako jedne z pierwszych były wyposażone w zawory w głowicy. To przekładało się na duże zainteresowanie tymi pojazdami, co sprawiło, że przez pewien czas Buick był największym producentem aut z USA. Niestety później palma pierwszeństwa należała już do Forda. 

Pierwszy samochód Buick

W 1911 r. z fabryki wyjechało debiutanckie dla marki Buick auto z nadwoziem zamkniętym, zaś już po roku modele z tym logo trafiły na eksport do europejskich krajów i Chin. To właśnie w tych rejonach kierowcy szczególnie lubowali się w pojazdach Buick i nie mamy tu na myśli przeciętnych „Kowalskich”. Samochody amerykańskie Buick często należały do dygnitarzy i arystokracji. Ciekawostką jest fakt, że autem tej firmy często jeździł Bolesław Bierut. W latach 20. XX wieku to początek serii Master. W tym okresie zadebiutował również ambulans z zabudową Hoover.

Dynamiczny rozwój

Jeszcze przed wybuchem II wony światowej Buick zaprezentował samochód model Special charakteryzujący się reflektorami całkowicie zamontowanymi w błotniki. Po zakończeniu działań zbrojnych Buick przeżywał duży rozkwit. Firma rozwijała się w fenomenalnym tempie i wyróżniała się innowacyjnymi rozwiązaniami jak m.in.: automatyczna skrzynia biegów Dynaflow, nowe jednostki napędowe V8 i przednie zawieszenia, coraz bogatsze elementy wyposażenia czy znane i wykorzystywane po dzień dzisiejszy wloty na błotniku. W tym okresie Buick cieszył się renomą i prestiżem. Z fabryki wyjeżdżały duże i luksusowe sedany, coupe czy kabriolety. Samochody tej marki były postrzegane jako pełne przepychu, klasyfikowane jedynie klasę niżej od legendarnego Cadillaca. Na szczególną uwagę zasługuje dwudrzwiowy fastback Roadmaster. W tym czasie sprzedaż aut amerykańskiej marki osiągnęła w pewnym momencie poziom 700 tys. pojazdów. Zdecydowana część egzemplarzy została zakupiona właśnie w USA, który był wówczas kluczowym terytorium dla Buick. 

Buick zmaga się z problemami

Dobra passa Buick zakończyła się w 1956 r. W tym czasie z taśmy produkcyjnej zjechało auto Buick Special Convertible dostępny też jako sedan, kombi i hardtop. Niestety jeszcze przed zakończeniem tej dekady firma wypadła z grona czołowych amerykańskich producentów. Wpływ na to miała chociażby skomplikowana linia modeli, ich wysoka cena oraz coraz większa konkurencja. Nie oznacza to jednak, że nie brakowało wyjątkowych modeli. Wystarczy tu chociażby wymienić samochód Buick Electra czy Buick Riviera, który zadebiutował już latach 60. i doczekał się licznych generacji. 

Buick a kryzys paliwowy w USA

W 1973 r. w Stanach Zjednoczonych wybuchł kryzys paliwowy, który nie oszczędził także marki Buick. Dwa lata później w tych niesprzyjających okolicznościach zadebiutowało auto Buick Skyhawk. Samochód był małym coupe i miał za zadanie pokonać trudności nękające od dłuższego czasu przedsiębiorstwo. Pod koniec dekady Buick zaczął wyposażać swoje pojazdy w mniejsze jednostki napędowe jak chociażby V6 Turbo. Na początku lat 80. debiutuje nieprzeciętnie szybki samochód Buick Grand National (GN/GNX). Model jednak niedługo znajdował się w gamie amerykańskiej marki, bowiem już w 1987 r. zakończono jego działalność. 

Buick skupia się na rynku chińskim

Lata 90. nie były najłatwiejsze dla kilku producentów należących do koncernu General Motors. Wśród nich znajdował się rzecz jasna Buick, który został uratowany przed likwidacją dzięki ekspansji marki w Chinach, gdzie samochody z tym logo zdobyły dużą popularność i zaczęły stanowić aż 80% produkcji). Od tamtej pory Chiny stały się newralgicznym rynkiem dla firmy. Zapewne gdyby nie państwo środka Buick podzieliłby los m.in. Pontiaca, Oldsmobile, Geo czy Saturn, czyli dawnych marek GM. Amerykańskie przedsiębiorstwo obecnie koncentruje się na tworzeniu elektrycznych modeli, gdzie prym wiedzie najnowszy crossover, w pełni elektryczny Buick Velite 7. 

Buick – logo

Samochody amerykańskie Buick zdobi logo, na którym widnieją trzy tarcze co nawiązuje do herbu szlacheckiego rodziny założyciela marki wspomnianego już Davida Dunbara Buicka.

Buick modele 

Pokaźny wiek amerykańskiego staruszka przyniosło szereg modeli, które na zawsze wpisało się w historię motoryzacji. Niestety dawna sława na własnym podwórku dawno przeminęła. W ostatnich latach gama modeli została poważnie zmniejszona, a jedynym rejonem, gdzie Buick poważniej się liczy, są Chiny. Mimo wszystko warto przypomnieć dawne auta tej marki, co robimy poniżej.

  • Century
  • Electra
  • Enclave
  • Envision
  • LaCrosse
  • LeSabre
  • Limited
  • Lucerne
  • Gran Sport
  • Invicta
  • Park Avenue
  • Rainier
  • Regal
  • Regal Sportback
  • Regal TourX
  • Rendezvous
  • Riviera
  • Roadmaster
  • Skylark
  • Super
  • Terraza
  • Verano
  • Wildcat

Buick – Polska

Jeszcze w 2015 r. Polska miała fabrykę General Motors zlokalizowaną w Gliwicach, skąd wyjeżdżały modele Buick. Niestety obecnie pozostają ogłoszenia używanych pojazdów z tym logo. W 2020 r. głośno zrobiło się o Łukaszu Pawlukiewiczu z Nieborowic, który jako jedyny w Polsce posiada legendarne auto Buick Super 50 Sedan Et z 1947 roku. Sam zainteresowany został laureatem konkursu Klasyk Czerwca 2020 r. przyznaną przez czytelników strony klassikauto.pl.