Chevrolet – amerykańska legenda, której brakuje Polsce i Europie
- Chevrolet Alero
- Chevrolet Aveo
- Chevrolet Bel Air
- Chevrolet Beretta
- Chevrolet Blazer
- Chevrolet Camaro
- Chevrolet Caprice IV
- Chevrolet Captiva
- Chevrolet Cavalier
- Chevrolet Celta
- Chevrolet Citation
- Chevrolet Classic
- Chevrolet Cobalt
- Chevrolet Corsica
- Chevrolet Corvair
- Chevrolet Corvette
- Chevrolet Cruze
- Chevrolet El Camino
- Chevrolet Epica
- Chevrolet Equinox (3rd Gen)
- Chevrolet Evanda
- Chevrolet Geo Storm
- Chevrolet HHR
- Chevrolet Impala
- Chevrolet Kalos
- Chevrolet Lacetti
- Chevrolet Lumina
- Chevrolet Malibu
- Chevrolet Matiz
- Chevrolet Monte Carlo
- Chevrolet Nubira
- Chevrolet Orlando
- Chevrolet Prisma
- Chevrolet Silverado 1500 Crew Cab
- Chevrolet Silverado 1500 Double Cab
- Chevrolet Silverado 1500 Regular Cab
- Chevrolet Spark
- Chevrolet SSR
- Chevrolet Tacuma
- Chevrolet Tahoe II
- Chevrolet Trailblazer
- Chevrolet Trans Sport
- Chevrolet Volt
Chevrolet powstał w Detroit w 1911 r., lecz historia tej marki rozpoczęła się wcześniej. Wszystko to za sprawą Amerykanina, a także Szwajcara, którego nazwisko widnieje w logo producenta. Dzieje Chevroleta i jego auta na pewno warto poznać!
Chevrolet to legendarna marka wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe, wielki udział w stworzeniu słynnej firmy miał również Szwajcar. Jak wiemy z historii, Polska ceni USA i nie inaczej jest w przypadku Chevroleta, który odcisnął swoje piętno na polskiej motoryzacji. Tym bardziej nie mogliśmy pominąć tej marki, o której piszemy w poniższym tekście. Historia Chevroleta, rodzaje, modele i logo producenta – to tylko część z tego, co przeczytasz w tekście. Nie zabraknie szczegółowych, a może nawet zaskakujących informacji. Zapraszamy do lektury.
Chevrolet – historia
Oficjalna historia marki Chevrolet rozpoczęła się w 1911 r., jednak warto cofnąć się jeszcze o 20 lat. Wówczas to William Durant kierował przedsiębiorstwem, które sprzedawało powozy konne. Interes dobrze prosperował, co zachęciło Duranta do poszerzenia działalności. Wybór padł na branżę samochodową. Durant współpracował ze Szwajcarem Louisem Chevroletem, którego nazwisko zdobi po dzień dzisiejszy wszystkie modele amerykańskiego producenta. Już w 1907 r. auto marki Chevrolet startowało w wyścigach, natomiast rok później powstał koncern Durant’s General Company. To prekursor dzisiejszego General Motors. W listopadzie 1911 r. założona została firma Chevrolet Motors,która wypuszcza na rynek samochód Chevrolet Classic Six.
Zakłady Chevroleta w Europie (w tym także w Polsce)
Zaledwie dwa lata później Louis Chevrolet opuścił szeregi marki, jednak Durant pozostał przy nazwie. Koniec współpracy ze Szwajcarem nie zmniejszył ambicji Williama, który dążył do tego, by modele i rodzaje Chevroleta pojawiały się nie tylko w USA. Samochody Chevrolet szybko znalazły się w Europie. Początkowo auta amerykańskiej marki zadebiutowały w Belgii i Danii, jednak niedługo później wybudowano zakłady także w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Do tego grona dołączyła także Polska.
Modele Corvette, Camaro i silniki V8, czyli symbole Chevroleta
Chevrolet szybko pokazał swoją moc i jeszcze przed II wojną światową zdystansował Forda pod względem liczby sprzedanych samochodów. Działania wojenne poważnie zmieniły profil firmy, która zajęła się produkcją ciężarówek. W 1953 r. wszystko wróciło na właściwe tory. Wszystko za sprawą kultowego modelu Corvette. Auto marki Chevrolet pod maską miało 6-cylindrowy silnik o mocy 150 KM. Niebawem Amerykanie rozpoczęli produkcję jednostek V8, które stały się synonimem Chevroleta. W połowie lat 60. zadebiutował kolejny legendarny samochód – Chevrolet Camaro. Amerykańskie przedsiębiorstwo jeszcze mocniej ugruntowało swoją mocną pozycję na rynku, której nie zachwiał nawet kryzys paliwowy z lat 70. ubiegłego stulecia.
Chevrolet – auto Corvette numer 10 mln
Po perturbacjach, które dotknęły całą branżę motoryzacyjną, marka Chevrolet udowodniła, że nic nie straciła ze swojego animuszu. W 1983 r. światło dzienne ujrzała druga generacja modelu Corvette. Auta rozchodziły się jak świeże bułeczki, więc nic dziwnego, że już 1992 r. sprzedano egzemplarz numer 10 000 000. Pod koniec dekady z fabryki wyjechała kolejna wersja tego auta – C5. Jednak Chevrolet to nie tylko modele Corvette czy Camaro. Jeszcze w latach 80. z taśmy produkcyjnej zjechały pickupy Beretta i Corsica czy sedan Lumina Coupe i minivan APV. Jeszcze wcześniej zdążyły zadebiutować takie konstrukcje, jak modele Chevrolet Citation z subkompaktowym napędem na przednie koła i Cavalier. W 1983 pojawił się Chevrolet Blazer z serii C-10, zaś kolejny rok to prezentacja Camaro Ayros-Z.
Chevrolet – historia w Europie dobiega końca
Historia marki Chevrolet w Europie się zakończyła się w 2015 roku (w Polsce ostatnie nowe auto marki Chevrolet było dostępne w 2014). Dwa lata wcześniej koncern General Motors, do którego należy Chevrolet, postanowił zakończyć sprzedaż samochodów na rynku europejskim. Powodem nie była wcale słaba sprzedaż, ale skomplikowany model biznesowy i trudna sytuacja ekonomiczna w Europie. Coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin panujące na Starym Kontynencie utwierdziły Chevroleta w przekonaniu, że dalsza obecność marki po drugiej stronie Atlantyku nie ma sensu.
Chevrolet – logo
Jeśli pominiemy pierwsze logo Chevroleta z 1911 r., w każdym kolejnym logotypie znajduje się charakterystyczny krzyż (lub muszka – w zależności od punktu widzenia). Jak jednak powstało to logo? Teorii jest kilka. Jedna z nich mówi o tym, że Durant widział podobny wzór na ścianie jednego z paryskich hoteli. Co ciekawe, jeden ze współzałożycieli oderwał interesujący go skrawek, by pokazać go znajomym. Zarówno Durant jak i Chevrolet potwierdzili tę wersję.
Chevrolet – logo i teorie o jego pochodzeniu
Warto wspomnieć też o dwóch innych scenariuszach. Obydwa są autorstwa członków rodziny Duranta. Jego córka napisała w książce „Mój ojciec”, że współzałożyciel Chevroleta opracował logo, przelewając swoje pomysły na papier. Żona amerykańskiego twórcy marki w wywiadzie dla Chevrolet Pro Managment Magazine w 1973 r. stwierdziła jednak coś innego. Catherine Durant powiedziała wówczas, że jej mąż podczas czytania gazety zauważył znak, który chciał umieścić na wszystkich autach jego marki.
Chevrolet – wszystkie modele
Wszystkie modele Chevroleta są jedyne w swoim rodzaju, a sama marka to niekwestionowana legenda amerykańskiej motoryzacji. I tylko szkoda, że Polska i inne kraje Europy nie mogą kupić nowych aut Chevroleta. Modele, które producent stworzył, są alfabetycznie ułożone na naszej liście.
- Alero;
- Astro;
- Avalanche;
- Aveo;
- Beretta;
- Blazer;
- Camaro;
- Caprice Classic;
- Captiva;
- Cavalier;
- Corvette;
- Corsica;
- Cruze;
- Epica;
- Evanda;
- Express;
- G20;
- G30;
- Gladiator;
- HHR;
- Impala;
- Kalos;
- Lacetti;
- Lumina;
- Malibu;
- Matiz;
- Monte Carlo;
- Nubira;
- Orlando;
- Rezzo;
- S-10;
- Silverado;
- Spectrum;
- Sprint;
- Spark;
- Suburban;
- Tacuma;
- Tahoe;
- Tracker;
- TrailBlazer;
- Trax;
- Venture;
- Volt;
Chevrolet w Polsce
Kiedy w naszym kraju pojawiły się samochody Chevrolet? Polska już w latach 20. poprzedniego stulecia była jednym z pierwszych krajów Europy. Auta tej marki już w kolejnej dekadzie sprzedawały najwięcej samochodów w Polsce. Wielce prawdopodobne, że gdyby nie wybuch wojny, to właśnie ta firma byłaby liderem w liczbie sprzedanych samochodów nad Wisłą. W 1937 r. Chevrolet zdystansował konkurentów z Forda i Fiata, zaś dwa lata później połowa nabywców aut decydowała się właśnie na Chevroleta.
Liczba zarejestrowanych Chevroletów w Polsce w czasach współczesnych
W ostatnich latach przed wycofaniem marki z rynku europejskiego liczba sprzedanych pojazdów Chevroleta w Polsce sięgała ponad 10 tysięcy rocznie. Tak było chociażby w 2012 i 2013 r., kiedy to naszym kraju zarejestrowano kolejno 10 524 i 10 685 egzemplarzy. W latach 2007-2011 zarejestrowano od 5204 do 7782 sztuk aut tej marki.