Daihatsu – japońska precyzja w kompaktowym wydaniu

Daihatsu istnieje od ponad 100 lat. Początkowo jednak firma nie zajmowała się produkcją samochodów osobowych. Te pojawiły się dopiero w latach 30., jednak z czasem modele japońskiej marki zyskały renomę i uznanie także poza granicami kraju. Sprawdź!

 

Daihatsu to najstarsza marka samochodowa pochodząca z Japonii, jednak popularnością (jak chociażby w Polsce) ustępuje rodzimym konkurentom, czyli Toyocie i Hondzie. Wpływ na to ma chociażby trudna dostępność aut. Polska i inne kraje europejskie obecnie może jedynie pomarzyć o tej marce, bowiem ten producent zniknął ze Starego Kontynentu w 2013 r. Mimo tego Daihatsu jest cenioną marką w Azji, a długa i bogata historia stanowią o sile i jakości japońskiego producenta należącego do koncernu Toyota. Wszystko zaczęło się od silników spalinowych, później nastał czas ciężarówek, by w latach 30. rozpocząć produkcję pierwszych samochodów osobowych, które niekoniecznie musiały mieć cztery koła. Gotowi na dalszą wyprawę? Zatem zapraszamy do lektury, gdzie zaprezentujemy m.in. historię Daihatsu, wszystkie modele tej marki oraz naświetlimy krótką historię producenta w Polsce.

Daihatsu – historia 

Historia Daihatsu rozpoczyna się w 1907 r. Wówczas za sprawą profesorów z Osaka University Yoshiknki i Turumi powołano do życia spółkę Hatsudoki Seizo Co. Co ciekawe nowe przedsiębiorstwo początkowo nie koncentrowało się na produkcji aut osobowych. Firma była znana z silników spalinowych, a w 1919 r. stworzyła dwa prototypy ciężarówek. Pierwszy samochód osobowy Daihatsu powstał w latach 30. XX wieku. Trójkołowy samochód nosił oznaczenie HA i był pierwszym autem wyprodukowanym w Japonii. W 1937 r. natomiast skonstruowano czterokołowy wzorzec i tu powoli zmierzamy do właściwej historii Daihatsu.  

Daihatsu stawia na samochody

W 1951 r. japońskie przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Daihatsu Kogyo Co. Od tego momentu Daihatsu w pełni postawiło na produkcję samochodów osobowych. Sześć lat później z fabryki wyjechał ponownie trójkołowy samochód. Mowa tu o modelu Midget, który szybko zyskał dużą popularność w Kraju Kwitnącej Wiśni. Na początku lat 60. na rynek wypuszczono pick-up Hi-Jet z dwusuwowym silnikiem o pojemności 356 cm3 i dwoma cylindrami. Niedługo później pojawił się kolejny wariant, tym razem jako dwudrzwiowy van. 

Ekspansja na rynek europejski i współpraca z Toyotą

W 1962 r. firma rozpoczęła produkcję kolejnego pick-upa. Modele Daihatsu New-Line były gabarytowo większe od Hi-Jeta i charakteryzowały się silnikiem o pojemności 797 cm3, który był chłodzony wodą. Równolegle produkowana była druga generacja auta Hi-Jet. Kolejne lata były przełomowe dla japońskiej marki. W 1966 r. Daihatsu za sprawą modelu Compagno rozpoczął import swoich samochodów do Wielkiej Brytanii. W tym samym roku debiutuje także dwudrzwiowy samochód Daihatsu Kolega. Rok później natomiast koncern Toyota Motor wykupuje część akcji Daihatsui staje się udziałowcem tej marki, którym będzie aż do dziś. Daihatsu zostanie w całości przejęty przez Toyotę dopiero jednak w 2016 r. W tej dekadzie do sprzedaży trafia jeszcze samochód Daihatsu Fellow SS, minisamochód z 32-konnym silnikiem z dwoma gaźnikami, który konkurował chociażby z 31-konną Hondą N360.

Daihatsu ponownie zmienia nazwę

W 1971 r. do sprzedaży trafia auto Daihatsu Fellow z twardym dachem, a rok później gamę tego modelu uzupełnił czterodrzwiowy sedan. W 1974 r. firma ponownie zmieniła nazwę na Daihatsu Motor Company. Rok później na bazie Toyota Corolla powstał kompaktowy samochód Daihatsu Charmant. Następnie pojawia się model Cuore (Domino) z dwucylindrowym silnikiem o pojemności 547 cm3 oraz pierwszy SUV w historii Daihatsu – Taft. Auto cechowało napęd na obie osie oraz 2,5-litrowa jednostka napędowa zarówno na benzynę jak i olej napędowy. Krótko po tym światło dzienne ujrzał kolejny samochód z logo Daihatsu – Charade, który należy do najpopularniejszych modeli w historii firmy. 

Daihatsu staje się coraz bardziej wpływowym producentem

Lata 80. stoją pod znakiem takich pojazdów jak Mira Cuore czy Rocky, który był następcą SUV-a Taft. W tym okresie otwarto zakład Daihatsu w Chinach. W połowie dekady Daihatsu wyprodukował samochód nr 10 000 000. Japońska marka zaczęła coraz bardziej się rozrastać. W tym czasie w Europie było duże zapotrzebowanie na minisamochody, w których specjalizował się Daihatsu, co wpłynęło na znacznie wyższą sprzedaż. 1989 r. stoi pod znakiem premier modeli Applause i Feroza, natomiast na początku lat 90. Daihatsu nawiązało współpracę technologiczną z koreańską firmą Asia Motors. 

Daihatsu nr 20 000 000 

Marzec 1990. To właśnie wtedy debiutuje nowa generacja Mira. Co w tym takiego wyjątkowego? Otóż był to pierwszy i jedyny na świecie kompaktowy samochód wyposażony w napęd 4WS wraz z napędem na cztery koła. Pięć lat później debiutuje nowe auto Daihatsu Move, czyli powiększona wersja pojazdu z segmentu K. Rok później swoją premierę ma wariant Gran Move, a niedługo po tym debiutują modele Daihatsu Midget II i Opti Classic z frontem w stylu retro. W 1998 r. liczba wyprodukowanych aut sięga 20 milionów. W tym samym roku we Frankfurcie zaprezentowano model Daihatsu Terios Kid. W 2002 r. z kolei na ulicach pojawia się model Daihatsu Copen – jeden z najmniejszych kabrioletów typu coupe, który cieszył się sporym zainteresowaniem.

Daihatsu opuszcza Europę

Niestety XXI wiek oznacza pożegnanie marki Daihatsu z Europą. Przyczyną były niezadowalające wyniki sprzedaży. Ostateczny kres Daihatsu na Starym Kontynencie nastąpił w styczniu 2013 r. Japoński producent skupił się głównie na kontynencie azjatyckim. Nie oznacza to jednak, że Daihatsu przestał się rozwijać. Przykładowo w 2015 r. na Tokio Motor Show firma ta zaprezentowała cztery prototypy. Jednym z nich była wersja Noriori przeznaczona dla niepełnosprawnych osób. Samochód miał takie udogodnienia jak przesuwne drzwi oraz specjalne podesty, które umożliwiają wjazd na wózku inwalidzkim z boku lub z tyłu. Rok później, jak zostało już wspomniane wcześniej, Toyota w całości zostaje właścicielem Daihatsu. 

Daihatsu – logo

Wszystkie modele Daihatsu zdobi logo, na którym znajduje się stylizowana litera D, co oczywiście nawiązuje do pierwszej litery nazwy producenta. Litera jest wpisana w owal, zaś pod spodem logotypu znajduje się szyld Daihatsu.

Wszystkie modele Daihatsu

Jakie są samochody Daihatsu? Modele cechuje przede wszystkim niewielki rozmiar oraz oszczędność w eksploatacji. Poniżej prezentujemy wszystkie modele, które budowały historię japońskiej marki.

  • Altis
  • Atrai
  • Atrai 7
  • Applause
  • Bee
  • Charade
  • Charmant
  • Compagno
  • Consorte
  • Copen
  • Cuore
  • Delta
  • Esse
  • Fellow
  • Fellow Max
  • Feroza
  • Gran Move (Pyzar)
  • HA
  • Hi-Jet
  • Hi-Line
  • Leeza
  • Materia
  • Max
  • Midget
  • Midget II
  • Mira
  • Mira Gino
  • Move
  • Move Conte
  • Move Latte
  • Naked
  • Opti
  • Rocky
  • Rugger
  • Sirion
  • Sonica
  • Storia
  • Taft
  • Tanto
  • Terios
  • Terios Kid
  • Trevis
  • Vesta
  • Wildcat
  • Xenia
  • YRV

Daihatsu Polska

Polska znalazła się na motoryzacyjnej mapie Daihatsu w 2009 r., kiedy to otwarto pierwszy salon w kraju. Byt japońskiej marki na naszym terytorium nie był długi i w 2013 r. samochody Daihatsu w Polsce nie były już dostępne. Powodem było wycofanie się marki z rynku europejskiego z powodu niskiej sprzedaży aut z ich logo.