Eagle – orzeł, który nie przetrwał w motoryzacyjnych przestworzach

Eagle to dawna marka należąca do Chryslera. Amerykańska firma zajmowała się produkcją aut osobowych i sportowych, lecz jej działalność trwała tylko dekadę. Dowiedz się o pojazdach, na których widniało logo orła i dlaczego po 10 latach Eagle zniknęło z rynku.

 

Samochód Eagle nie zdążył zapaść ludziom w pamięć. Nic dziwnego, skoro dawna amerykańska marka istniała zaledwie 10 lat, wypuszczając, delikatnie mówiąc, średnio udane konstrukcje. Protoplastą Eagle jest koncern American Motors Corporation (AMC), którego historia sięga lat 50. XX wieku, a który tworzył w tym czasie auta pod nazwami Hudson, Nash, Rambler oraz AMC. Następnie przedsiębiorstwo, które wyprodukowało m.in. samochód AMC Eagle zostało przejęte przez koncern Chrysler co zaowocowało utworzeniem nowego tworu o nazwie Eagle. Poniżej znajduje się historia tej marki, która mimo ambitnych planów szybko zniknęła z rynku motoryzacyjnego. 

Historia Eagle – AMC jako protoplasta

Historia Eagle, jak zostało wspomniane wcześniej, nie zaczęła się wcale w roku 1987, a 1 maja 1954 r. Wtedy to w miejscowości Southfield powstało przedsiębiorstwo motoryzacyjne American Motors Corporation (AMC). Koncern powstał w wyniku fuzji Nash-Kelvinator z firmą Hudson Motor Car Company. Na taki krok zdecydował się George Mason, ówczesny dyrektor generalny Nash. Mason uważał, że jedyną opcją dla niezależnych firm jest połączenie sił, co pozwoliłoby przetrwać na rynku i stać się godną konkurencją dla wielkiej amerykańskiej trójki w postaci Chryslera, Forda i General Motors. Warto podkreślić, że było to wówczas największe połączenie spółek w historii, a całe przedsięwzięcie wyceniane było na 200 milionów dolarów. W grę wchodziło przyłączenie też innych podmiotów jak Studebaker oraz Packard, lecz plany nie zostały zrealizowane.

Dalsza historia AMC

Zaledwie kilka miesięcy po utworzeniu konsorcjum, 8 października 1954 r. umiera George Mason. Trzy lata później firma zaprzestała produkcji modeli Hudson i Nash. W 1967 r. swoją premierę miał samochód AMC Javelin, który był przedstawicielem tzw. pony cars. Auto było napędzane silnikami R6 lub V8 i był dwudrzwiowym coupe. Pojazd miał napęd na tylną oś, zaś kierowca miał do dyspozycji 3-biegową automatyczną skrzynię biegów lub 4-biegową manualną przekładnię. 

Samochód AMC Eagle

1979 r. to debiut auta AMC Eagle. Samochód był crossoverem klasy średniej i był jednym z prekursorów powstania tego rodzaju pojazdu. Konstrukcja wyróżniała się wysoko zawieszonym nadwoziem, dużym prześwitem i kołami. Auto było przeznaczone do szerokiego grona odbiorców, dlatego powstało wiele wersji nadwozi. Samochód AMC Eagle można było zakupić jako: 2-drzwiowe coupé, 3-drzwiowy liftback, 3-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi. Pod maską znajdowała się jednostka napędowa R4 i R6, która napędzała obie osie, w czym pomagała skrzynia biegów w wersji 3-biegowej automatycznej bądź 4- lub 5-biegową manualną przekładnię.

Powstanie i likwidacja marki Eagle

W 1987 r. koncern Chrysler wykupił AMC dając początek Eagle. Pierwszym samochód nowej marki był wspomniany AMC Eagle, który został przemianowany w 1988 r. na Eagle Wagon. Pod nowym kierownictwem zmalała liczba nadwozi, bowiem samochód był oferowany jedynie w wersji kombi. Nowo powstała firma miała ambitne plany, jednak szybko okazało się, że modele z logo orła nie wyróżniały się zbytnio na tle Chryslera, Plymouth czy Dodge’a. Szybko pojawiły się problemy, które z czasem zamieniły się w pytania na temat przyszłości Eagle. Po zaledwie dekadzie, w 1998 r. Eagle zostało zlikwidowane przez Chryslera – właściciela marki. Powodem było nikłe zainteresowanie samochodami tej firm co przekładało się na niezbyt satysfakcjonujące wyniki sprzedaży.

Eagle – logo

Logo Eagle zdobiła głowa orła, nad którym widniała nazwa producenta. 

Modele Eagle

Krótka historia Eagle przyczyniła się do niezbyt pokaźnej liczby modeli. Auta amerykańskiej marki nie zapisały się trwale w świecie motoryzacji, a konstrukcje spod logotypu orła nie zyskały na popularności. Nie oznacza to jednak, że każdy samochód tej firmy był nieudany czy nudny. Na szczególną uwagę zasługuje model Talon, który opierał się na Mitsubishi Eclipse oraz Vision. Poniżej prezentujemy listę pojazdów z logo Eagle.

  • Wagon 
  • Medallion 
  • Vista Wagon
  • Premier
  • Vista
  • 2000GTX 
  • Summit
  • Summit Wagon
  • Vision
  • Talon

Samochód Eagle Premier

Warto bardziej szczegółowo przyjrzeć się autom z logo Eagle. Na początku przedstawiamy 4-drzwiowego sedana Premier, produkowanego w latach 1987-1992. Był to jeden z pierwszych modeli autorstwa Eagle, po wykupieniu firmy AMC przez koncern Chrysler. Konstrukcja opierała się na płycie podłogowej B-body, choć swój udział w tworzeniu tego modelu mieli również pracownicy Renault. Pojazd był wyposażony w niezależne zawieszenie czterech kół, co w ówczesnych Stanach Zjednoczonych było nie lada nowością. Auto napędzały wyłącznie jednostki benzynowe. Co miało zapewnić sportowe doznania.

Do wyboru był 2.5 l motor R4 o mocy 113 KM lub większa V6 o mocy 153 KM. Sama karoseria prezentowała się elegancko, zaś wnętrze należało do przestronnych. Mimo tych niewątpliwych plusów nadwoziu autorstwa Giorgetto Giugiaro brakowało polotu. W 1992 r. zakończono produkcję modelu auta Eagle Premier wraz z jego bliźniaczym wariantem – Dodgem Monaco.

Samochód Eagle Talon

Zdecydowanie więcej emocji wzbudza samochód Eagle Talon. Produkowany w latach 1989-1998 Talon był dwudrzwiowym modelem, który w zależności od wersji był dostępny z napędem zarówno na przednią, jak i na obie osie. Auto doczekało się dwóch generacji. Pierwsza przypada na lata 1989-1994, druga zaś na 1995-1998. Nowsza konstrukcja wyróżniała się przednimi reflektorami, co miało podkreślić sportowy charakter maszyny. Do podstawowego wyposażenia samochodu Eagle Talon zaliczały się: hamulce tarczowe, zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera, rozkładane przednie fotele kubełkowe, składane siedzenia tylne, przednią deskę rozdzielczą wyposażoną w schowek i podłokietnik, obrotomierz, tempomat, wskaźnik temperatury płynu chłodzącego, podwójne lusterko wsteczne, radio FM/AM, cyfrowy zegar, regulowaną kolumnę kierownicy, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, dodatkową tylną wycieraczkę, spryskiwacze, tylny spojler, profilowane nadwozie, aluminiowe felgi, dodatkowe osłony kół, wzmacniane pasy bezpieczeństwa oraz opony 195/70R14. Generalnie auto cieszyło się dużą popularnością i uznaniem, jednak w 1997 nastąpił kryzys, który nie został przezwyciężony. Już rok później Talon, podobnie jak całe przedsiębiorstwo przeszło do historii.