Ferrari – perła w koronie motoryzacji i Formuły 1
- Ferrari 125
- Ferrari 166
- Ferrari 195
- Ferrari 208
- Ferrari 208 – 308 – 328
- Ferrari 212
- Ferrari 225
- Ferrari 250
- Ferrari 275
- Ferrari 288
- Ferrari 308 GTB
- Ferrari 328
- Ferrari 330
- Ferrari 340
- Ferrari 342
- Ferrari 348
- Ferrari 360 Modena
- Ferrari 360 Spider
- Ferrari 365 GT Daytona
- Ferrari 375
- Ferrari 400
- Ferrari 400 Super America
- Ferrari 408
- Ferrari 410
- Ferrari 412i
- Ferrari 456
- Ferrari 458 Italia
- Ferrari 488
- Ferrari 500
- Ferrari 512
- Ferrari 512S
- Ferrari 550 Barchetta
- Ferrari 550 Maranello
- Ferrari 575 SuperAmerica
- Ferrari 575M Maranello
- Ferrari 599
- Ferrari 612 Scaglietti
- Ferrari 812
- Ferrari BB
- Ferrari California
- Ferrari California T F149M
- Ferrari Dino
- Ferrari Enzo
- Ferrari F12 Berlinetta
- Ferrari F12 TRS
- Ferrari F355
- Ferrari F355 Spider
- Ferrari F40
- Ferrari F430
- Ferrari F50
- Ferrari F8 Spider
- Ferrari F8 Tributo
- Ferrari FF
- Ferrari GG50
- Ferrari GTC4 Lusso
- Ferrari La Ferrari
- Ferrari Modulo
- Ferrari Mondial
- Ferrari Pinin
- Ferrari Portofino
- Ferrari Roma
- Ferrari SA Aperta
- Ferrari Sergio
- Ferrari SF90
- Ferrari Testarossa
Ferrari to legendarna włoska marka, która powstała z miłości do wyścigów i rywalizacji. Auta z czarnym rumakiem w logo słyną wyjątkowych możliwości technicznych i dostarczają niepowtarzalnych emocji. Sprawdź, jak samochody z Maranello zyskały miano kultowych!
Czy jest jakiś fan motoryzacji, który nie zna Ferrari? Historia włoskiej marki jest wyjątkowa nie tylko dzięki charyzmatycznej postaci Enzo Ferrari. Firma słynie z przepięknych i bardzo szybkich samochodów. Firma z Maranello jest także legendą Formuły 1, w której ściga się nieprzerwanie od momentu powstania serii. Jazda bolidem z legendarnym logo to marzenie każdego kierowcy, a zdobycie w czerwonych barwach mistrzostwa świata trudno porównać z czymkolwiek innym. Dla samych tifosich (czyli fanów Ferrari, a może nawet wyznawców) to nie marka aut. To religia. Dzieła włoskiego producenta przyspieszają bicie serca w każdym zakątku świata. W jaki sposób producent z Włoch zyskał status kultowego? Wyjaśnimy to i przedstawimy historię marki. Opiszemy dzieje marki Ferrari, modele, symbolikę logo. Nie zabraknie także czegoś dla fanów F1. Nie pominiemy także polskiego wątku i wymienimy salony Ferrari zlokalizowane w Polsce. Rozpoczynamy jedyną w swoim rodzaju podróż i jedziemy do Maranello!
Historia marki – osoba Enzo Ferrari
Nie byłoby Ferrari bez osoby założyciela marki – Enzo. Urodził się 18 lutego 1898 r. w Modenie, jednak jego serce pozostało w Maranello. Młody Enzo szybko połknął wyścigowego bakcyla. W wieku 10 lat został zabrany na pierwszy wyścig. Później zaś pomagał rodzinie w prowadzeniu warsztatu. Mimo wybuchu pierwszej wojny światowej, śmierci najbliższych oraz faktu, że sam mógł pożegnać się z życiem (był w ciężkim stanie podczas pandemii hiszpanki) dopiął swego i został kierowcą wyścigowym. Enzo Ferrari najpierw prowadził auta CMN jako tester, jednak już rok później został etatowym kierowcą w fabrycznej Alfie Romeo.
Narodziny syna i Scuderii Ferrari
Enzo Ferrari nie był przypadkowym zawodnikiem. W 1923 r. odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Savio, rozpoczynając tym samym serię triumfów w wyścigach. Z czasem postać Ferrari zaczęła być coraz bardziej wpływowa w zespole Alfy. Był nie tylko kierowcą, lecz również inżynierem (pomagał w konstruowaniu auta P2) oraz rekrutował pracowników z innych firm. Kariera Ferrari jako zawodnika nie trwała długo. Przyszły założyciel legendarnej stajni podobno nie wytrzymał presji i trudności, jaką niesie za sobą kariera kierowcy wyścigowego. Narodziny syna Alfredino (znanego bardziej jako Dino) przyspieszyły decyzję o zawieszeniu kasku na kołku. Enzo doszedł do wniosku, że może spełniać się w innych obszarach motorsportu. Perspektywy były zachęcające, ponieważ 1929 r. powstaje Scuderia (z włos. stajnia) Ferrari.
Ferrari – historia właściwa
Enzo Ferrari prowadził Scuderię przez prawie 10 lat, kiedy to zarząd Alfy Romeo przekonał go do zajęcia stanowiska w ich fabrycznym dziale sportu. Niestety, po wybuchu II wojny światowej Enzo pozostał bez pracy. Zapisy w kontrakcie Włocha zabraniały przez cztery lata aktywności w motorsporcie. To sprawiło, że Enzo założył niewielkie przedsiębiorstwo Auto Avio Costruzioni Ferrari. Marka zajmowała się produkcją części lotniczych i narzędzi. W ofercie nie zabrakło również… a jakże – samochodów sportowych.
Wyprowadzka do Maranello i pierwsze samochody Ferrari
W 1943 r. po nalocie Aliantów na Modenę Enzo przeniósł swój zakład do Maranello. Alberto Massimino oraz Vittorio Bellentani, którzy byli inżynierami w Alfie Romeo, tworzyli wraz z nim zgrane trio. Pierwszy ukończony projekt to Auto Avio Costruzioni Tipo 815. Większość podzespołów modelu zaczerpnięto z samochodu Fiat 508. W 1947 r. w fabryce Ferrari zostały ukończone dwa egzemplarze modelu 125S. Maszyna zadebiutowała podczas ulicznego wyścigu w Piacenzy. Wyścig nie był udany, ponieważ Franco Cortese z powodu defektu nie ukończył rywalizacji. Zdecydowanie lepiej było w Rzymie. 25 maja 1947 r. auta Ferrari po raz pierwszy widniały na liście zwycięzców dzięki wygranej w stolicy Włoch. Kolejna dekada stoi pod znakiem debiutu w Formule 1 i pierwszych sukcesów w tej serii, ale na to poświęcimy osobny rozdział.
Rodzinna tragedia i okulary, z którymi Enzo Ferrari się nie rozstawał
Sielankę Enzo zaburzył rok 1955. Wówczas u jego syna Dino wykryto dystrofię mięśniową,. Zaledwie rok później, w wieku 24 lat Dino umiera z powodu tej choroby o podłożu genetycznym. Od tego momentu aż do śmierci Enzo Ferrari nosił charakterystyczny atrybut. Mowa o czarnych okularach, które nieodłącznie się kojarzą z postacią „Staruszka”. Nie najlepiej było także na wyścigowych torach. W latach 1955-1965 w wypadkach na torze zginęło aż sześciu kierowców Ferrari. Sam Enzo był nawet posądzany o nieumyślne spowodowanie śmierci. Wszystko to z powodu tragicznego zdarzenia z 1957 r. na torze Mille Miglia. Jedno z aut włoskiej marki wypadło z trasy i wjechało w widzów. Dziewięć osób zginęło. Zarzuty wobec założyciela stajni Ferrari i szefa zespołu zostały jednak oddalone.
Marka Ferrari wchodzi w skład koncernu Fiata
W 1969 r. koncern Fiat wykupił Ferrari. Enzo miał jednak nadal wiele do powiedzenia w kwestii funkcjonowania marki. Jednak w kolejnej dekadzie założyciel Ferrari odchodził powoli w cień, koncentrując się wyłącznie na działalności w F1.
Śmierć Enzo Ferrari
Historia Ferrari zmieniła się 14 sierpnia 1988 roku. Tego dnia w wieku 90 lat umiera Enzo Ferrari. Jego następcą został Luca di Montezemolo, który godnie zastąpił założyciela. Warto podsumować sukcesy za życia twórcy marki. Auta Ferrari wygrały ok. 5 tys. wyścigów na całym świecie. W samej F1 stajnia z Maranello zdobyła dziewięć mistrzostw świata i triumfowała w ponad 100 wyścigach.
Modele Ferrari F40 i 288 GTO
Enzo przed śmiercią doczekał się debiutu modelu Ferrari F40, który ukazał się w 1987 roku. Podwójnie doładowana jednostka 2,9 V8 potrafiła rozwinąć moc 478 KM. Lekka waga 1329 kg sprawiała, że samochód mógł przyspieszyć do setki poniżej czterech sekund. Maksymalna jego prędkość wynosiła 324 km/h. Był to ostatni model budowany według myśli starej szkoły. Wraz z nim odeszła zasada – piekielna moc + niska masa = prędkość i prowadzenie.Trzy lata wcześniej z fabryki wyjechał samochód Ferrari 288 GTO. Miał 8-cylindrowy silnik turbo o pojemności 2855 cm³. Ta 400-konna maszyna pierwszą setkę osiągała w czasie 4,8 sekundy i mogła pędzić 300 km/h.
Samochody Ferrari F50 i Enzo
Osiem lat po debiucie auta Ferrari F40 na drogach pojawił model F50. Samochód ten był swoistym bolidem F1 wśród pojazdów drogowych. Niesamowite osiągi maszyny zapewniała jednostka napędowa 4,7 V12, o mocy 520 KM. Do setki F50 przyspieszał zaledwie w 3,7 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosiła 325 km/h. Na początku XXI wieku włoska marka produkowała model na cześć swojego założyciela – Ferrari Enzo. Staruszek byłby niewątpliwie dumny z najnowszego dzieła Ferrari. Wygląd i możliwości auta robiły wrażenie. Pod maską znajdował się silnik 6,0 V12, który generował moc 660 KM. Czas od 0 do 100 km/h? Zaledwie 3,3 sekundy. Prędkościomierz w tym Ferrari wskazywał nawet 355 km/h.
Najnowsza historia Ferrari – samochody LaFerrari, czyli pierwsza hybryda marki i rozstanie z Fiatem
W 2013 r. Ferrari zaprezentowało pierwszą hybrydę w historii włoskiej marki – Ferrari LaFerrari. Nie wspominaliśmy jeszcze o czymś, co jest ważne w kontekście współczesnych losów firmy z Maranello. Historia Ferrari ma ścisły związek z koncernem Fiat. W 2016 roku, po trwającej 47 lat współpracy, Ferrari odeszło od spółki Fiat Chrysler Automobiles. Od tego momentu producent pozostaje w rękach Exor N.V. (22,91%), Piero Ferrari (10%) i prywatnych akcjonariuszy (67,09%).
Logo Ferrari – historia i symbolika
Chyba każdy zna charakterystyczne logo Ferrari z wizerunkiem wierzgającego rumaka na żółtym tle. Skąd taki symbol? Cofnijmy się do czasów I wojny światowej. Francesco Baracca był włoskim pilotem, który na samolocie umieszczał emblemat z czarnym koniem. Samolot został zestrzelony 19 czerwca 1918 roku, jednak na tym historia się nie kończy. Pięć lat później Enzo Ferrari poznał rodziców lotnika. Ojciec zmarłego pilota doradził Enzo, aby ten wykorzystał ten symbol na swoich samochodach. Według niego takie logo miało przynieść mu szczęście. Ferrari wziął sobie radę do serca i dodał żółte tło – jeden z kolorów flagi Modeny. Po raz pierwszy logotyp wierzgającego rumaka można było zobaczyć w 1932 roku. Był on widoczny na samochodzie marki Alfa Romeo przygotowanym przez Scuderię Ferrari podczas Grand Prix Spa. Od początku istnienia logo Ferrari pozostało bez zmian.
Ferrari – modele
Wszystkie modele Ferrari to przykład niebywałej estetyki, sportowego ducha i obsesji doskonałości. Poniżej przedstawiamy wybrane auta z Maranello, które mogłyby aspirować do miana dzieł sztuki. Nie zapomnieliśmy także o egzemplarzach należących do wąskiego grona supersamochodów włoskiej marki.
- 125S;
- 159S;
- 166S;
- 166 MM;
- 166 Spyder Corsa;
- 166 Inter;
- 195S;
- 195 Inter;
- 208;
- 225S;
- 250S;
- 275;
- 250 GTO;
- 288 GTO;
- 308;
- 330;
- 328;
- 340 America;
- 348;
- 360;
- 400;
- 430;
- 456 GTA;
- 458 Italia;
- 488;
- 550 Barcheta;
- 550 Maranello;
- 575M Maranello;
- 599 GTB Fiorano;
- 612 Scaglietti
- California;
- Enzo;
- F40;
- F50;
- F50 GT;
- F355;
- F430;
- FF;
- FXX;
- FXX Evoluzione;
- La Ferrari;
- Modulo;
- Roma;
- Testarossa.
Historia Ferrari w Formule 1
Czas przybliżyć historię Ferrari w Formule 1. Włoska marka jest legendą tego sportu, a ściganie się w barwach Scuderii to marzenie każdego kierowcy. Co więcej, mistrzostwo świata zdobyte w samochodzie z czerwonym logo ma wyjątkowy smak, także dlatego, że Ferrari uczestniczy w F1 od samego istnienia serii. Stajnia z Włoch, która rywalizuje od 1950 roku, stała się najbardziej utytułowanym zespołem w stawce. Łącznie kierowcy Scuderii Ferrari na pierwszym miejscu kończyli 238 wyścigów, a 783 razy meldowali się na podium. Do tego 228 zdobyli pole pole position i zaliczyli 255 najszybszych okrążeń w wyścigu. Włoski gigant królowej motorsportu ma na koncie 15 mistrzostw wśród kierowców oraz 16 triumfów w klasyfikacji konstruktorów.
Od Ascariego do Raikkonena – poczet mistrzów świata z Ferrari
Pierwszym mistrzem świata w barwach Ferrari został Alberto Ascari, który zdobył tytuły latach 1952-1953. W jego ślady poszli Juan Manuel Fangio w sezonie 1956 oraz Mike Hawthorn w 1958 roku. Na kolejne triumfy nie trzeba było długo czekać. W 1961 r. po swoje jedyne mistrzostwo sięgnął amerykanin Phil Hill, zaś trzy lata później podobny sukces osiągnął John Surtees. Kolejni mistrzowie to Niki Lauda w 1975 i 1977 r. oraz Jody Scheckter w sezonie 1979.
Schumacher i kolejne legendy F1 z ekipy Ferrari
Na kolejne sukcesy Ferrari w F1 trzeba było czekać aż do 2000 roku, ale fani czerwonych bolidów byli zachwyceni przez kilka lat. Trio Schumacher, Todt, Brawn wspierane genialnym inżynierem Rorym Byrnem całkowicie zdominowało Formułę 1. W latach 2000-2004 stajnia zdobywała podwójne mistrzostwa świata. Po odejściu Niemca z F1 w 2006 roku Scuderia kontynuowała dobrą passę. W 2007 r. w emocjonujących okolicznościach po tytuł sięgnął Kimi Raikkonen, który zapewnił sobie triumf w ostatnim wyścigu sezonu. Fin wyprzedził duet McLarena zaledwie o jedno oczko. W 2008 r. Ferrari zdobyło tytuł wśród konstruktorów, zaś Felipe Massa przez kilkadziesiąt sekund mógł się czuć mistrzem świata. Po zażartej batalii, na ostatnim zakręcie ostatniego okrążenia ostatniego wyścigu sezonu Lewis Hamilton uporał się z Timo Glockiem, doprowadzając włoski team do rozpaczy.
Niedokończona polska historia w F1 z Ferrari w tle
Od trzynastu lat Ferrari nie potrafi nawiązać do powyższych osiągnięć, choć bolidy włoskiej marki prowadzili mistrzowie świata w osobach Fernando Alonso, ponownie Kimiego Raikkonena i Sebastiana Vettela. Do tego elitarnego grona mógł dołączyć Robert Kubica. Polski kierowca miał zapewniony kontrakt z Ferrari od sezonu 2012 i jeździłby u boku wspomnianego Alonso. Niestety, wypadek podczas rajdu Ronde di Andora 6 lutego 2011 r. zniweczył ten plan i przekreślił realizację wspaniałej historii z Polakiem za kierownicą czerwonej strzały.
Sprzedaż Ferrari w Polsce
Jak wypada nasz kraj, jeśli chodzi o statystyki sprzedaży Ferrari? Polska jest rynkiem, gdzie w swoim segmencie firma z Maranello notuje niewielkie wzrosty. W 2018 r. w Polsce przybyło 37 samochodów marki Ferrari, co było wynikiem lepszym o 28% w porównaniu z 2017 r. W swojej kategorii włoski producent ustąpił jednak miejsca takim firmom, jak Maserati i Bentley.
Salony Ferrari w Polsce
W Polsce znajdziemy tylko dwa salony Ferrari. Pierwszy został otwarty w Katowicach przy ulicy Bocheńskiego 106. Drugi oddział został utworzony rok później w Warszawie na Nowym Świecie 6/12.
Ferrari – czy wiesz, że
- Już w 1970 r. jeden z koncepcyjnych modeli Ferrari mógł rozpędzić się do 360 km/h. Samochód miał pod maską silnik 5,0 V12, który generował aż 550 KM.
- W 2013 r. zarząd Ferrari chciał zmniejszyć produkcję do zaledwie 7 tys. aut rocznie. Miał to być plan na zachowanie większej elitarności marki. Po tym, jak ze stanowiska prezydenta odszedł Luca di Cordero Montezemolo (w 2014 r.), Ferrari produkuje 10 tys. sztuk rocznie.
- Ferrari dzierży miano najdroższego samochodu w historii. Model 250 GTO z 1963 r. został sprzedany na jednej z aukcji za 38,1 mln dolarów, a niektóre źródła mówią nawet o 52 mln.
- Masz wystarczające środki na zakup Ferrari? To może nie wystarczyć. W przypadku niektórych modeli to Ferrari wybiera klientów.
- Auto Ferrari F40 miało tak cienką powłokę lakierniczą, że można było dostrzec strukturę włókna węglowego. Taki zabieg nie miał wcale na celu nadmiernej oszczędności, ale zredukowanie masy samochodu.
- Jeden z egzemplarzy Ferrari Enzo został podarowany papieżowi Janowi Pawłowi II. Auto zostało sprzedane, a pieniądze trafiły do ofiar tsunami na Oceanie Indyjskim.
- Modele Ferrari to pierwsze auta, gdzie zastosowano tylne spojlery. Premierowe Ferrari z takim wyposażeniem datuje się na 1968 rok.
- Ferrari jest trzecim najpopularniejszym nazwiskiem we Włoszech.
- Samochód Ferrari FXX K dysponował mocą 1050 KM.
- Włoska marka słynie również z tematycznego parku o nazwie Ferrari World. Wśród atrakcji można wymienić np. rollercoaster, który jeździ prędkością 240 km/h.
- Ferrari w swoich dwumiejscowych modelach stosuje jedynie napęd na tylną oś.
- Czerwień to kolor, który stał się symbolem marki, ale barwa ta została wybrana przypadkowo. Historia ma ścisły związek z FIA (Międzynarodową Federacją Samochodową). Organizacja we wczesnych latach nakazywała producentom, aby ich samochody ścigały się w barwach flagi narodowej. Ferrari przypadł akurat kolor czerwony.