Honda – godny konkurent Toyoty z licznymi sukcesami w motorsporcie
- Honda 1300 Coupe
- Honda 1300 Sedan
- Honda 145
- Honda 145 Coupe
- Honda Accord
- Honda Airwave
- Honda Ascot Innova
- Honda Avancier
- Honda Ballade
- Honda Ballade Sports CR-X
- Honda Brio
- Honda Capa
- Honda City I
- Honda City II
- Honda City V
- Honda Civic
- Honda Civic VIII (US Market)
- Honda Civic VIII Coupe (US Market)
- Honda Concerto
- Honda CR Z
- Honda CR-V
- Honda CR-X
- Honda Crossroad
- Honda Crosstour
- Honda CRX mk1
- Honda e
- Honda Edix
- Honda Element
- Honda Elysion
- Honda Fit 3
- Honda Fit Aria
- Honda Fit I
- Honda Fit II
- Honda FR V
- Honda Freed
- Honda HR-V
- Honda Insight
- Honda Insight ZE4
- Honda Inspire IV
- Honda Inspire V
- Honda Integra I
- Honda Integra Type R
- Honda Jazz
- Honda Lagreat
- Honda Legend Coupe I
- Honda Legend Coupe II
- Honda Legend I
- Honda Legend II
- Honda Legend III
- Honda Legend IV
- Honda Life I
- Honda Life II
- Honda Life III
- Honda Life IV
- Honda Life V
- Honda Logo
- Honda Mobilio
- Honda N600
- Honda NSX
- Honda Odyssey
- Honda Passport
- Honda Pilot
- Honda Prelude
- Honda Quint
- Honda Quintet
- Honda Ridgeline
- Honda S2000
- Honda S500
- Honda S800
- Honda Saber III
- Honda Shuttle
- Honda Stream
- Honda Torneo
- Honda Vezel 2021
- Honda Z 1-sza generacja
- Honda Z 2 generacja
Honda to popularna marka z Japonii, która ma na swoim koncie wiele świetnych aut i motocykli. Modele Hondy wyróżniają się także świetnymi silnikami, które odnosiły liczne sukcesy w Formule 1. O tym epizodzie (i nie tylko) przeczytacie w poniższym tekście.
Japońska marka powstała dość późno, gdyż w 1948, jednak od samego początku Honda słynęła z kapitalnych konstrukcji. Najpierw były to motocykle, a później – samochody. Mocną stroną marki są także kapitalne silniki, dzięki którym auta Honda cieszą się dużym uznaniem. W poniższym materiale oprowadzimy was po bogatej historii producenta. Przybliżymy rodzaje logo, które zdobią wszystkie modele motocykli i samochodów Honda. Marki rozwijają się także dzięki motorsportowi. Nie pominiemy zatem działalności Hondy w MotoGP i Formule 1. Obok licznych sukcesów w tej dziedzinie możemy znaleźć niechlubne wydarzenia w historii marki. Odniesiemy się również do działalności Hondy w Polsce. Gotowi? Chyba nie ma na co czekać. Zasiądźcie wygodnie w fotelach, gdyż ta podróż będzie naprawdę wciągająca.
Historia marki Honda
Kiedy zaczęła działać firma Honda? Historia marki rozpoczyna się w 1948 r., a sama nazwa pochodzi od nazwiska założyciela przedsiębiorstwa – Soichiro Hondy. Pierwsza maszyna z logo Honda powstała już rok później, jednak nie był to samochód, tylko motocykl. Model Honda Dream D-Type został przyjęty entuzjastycznie na rynku, dlatego Honda postanowiła rozpocząć seryjną produkcję tej maszyny. Lata 50. XX wieku to dwa nowe zakłady produkcyjne i debiut w USA. Celem Hondy był jednak segment samochodów osobowych.
Pierwsze samochody Honda – modele z lat 60. i 70.
1953 r. to debiut auta dostawczego T360. Lata 60. XX wieku, to dobry czas dla Hondy. Ugruntowała pozycję na rynku motocyklowym, powstał sportowy S500, a marka pojawiła się w Formule 1, jednak o tym później. W 1971 powstał innowacyjny motocykl Gold Wing. Te modele Hondy były wyposażone w bieg wsteczny oraz silnik typu CVCC.
Samochody Honda – modele Civic
W 1972 pojawił się jeden z najpopularniejszych w historii marki model samochodów. Honda Civic, bo o niej mowa, z miejsca stała się rozchwytywanym autem. Chociaż od tego momentu minęło niemal 50 lat, modele samochodów Honda Civic są produkowane do dziś. Kolejna dekada to dalsze pasmo sukcesów Hondy.
Honda – historia marki w latach 80. i jej dalsza ekspansja
Historia marki w latach 80. to wprowadzenie nowatorskich rozwiązań jak: system nawigacji, który opierał się na danych z działań żyroskopu (przeciwnie do dzisiejszych odczytów sygnałów z satelity), samochód Honda z pierwszym silnikiem, w którym zastosowano elektronicznie sterowane fazy rozrządu i VTEC (skoki zaworów) czy otwarcie pierwszej fabryki sygnowanej logo Honda w Stanach Zjednoczonych. Honda była pierwszą japońską marką, która miała swój zakład w USA. Nie można też pominąć tak istotnego wydarzenia w historii Hondy, jakim było wykupienie marki Rover, z której po kilku latach zrezygnowano na rzecz udziałów w BMW.
Historia Hondy – czasy współczesne
Ostatnia dekada XX wieku rozpoczyna się smutnym akcentem. 5 sierpnia 1991 umiera założyciel marki, czyli Soichiro Honda. Śmierć twórcy nie wpłynęła jednak negatywnie na jakość samochodów Honda. Historia marki w tej dekadzie to przede wszystkim premierowy samochód elektryczny z logo Honda. Rodzajów aut japońskiego producenta było zatem więcej od 1997 roku, a modele Honda EV Plus pojawiły się w Stanach Zjednoczonych. Rok później skonstruowano pierwsze auta Hondy zasilane sprężonym gazem ziemnym.
Samochody Honda w XXI wieku
Honda należy do pionierów w kwestii ekologicznych samochodów. Jak już wspomnieliśmy, pierwszy „elektryk” z logo Hondy pojawił się już w latach 90. Natomiast w 2008 z taśmy produkcyjnej wyjechał jeden z pierwszych samochodów napędzanych paliwem wodorowym. Modele Honda FCX Clarity były jednymi z premierowych aut tego typu. W 2009 uruchomiono w Japonii nową fabrykę zajmującą się produkcją bloków cylindrów do diesli.
Honda – fabryka w Polsce
W najnowszej historii Hondy Polska także ma swoje miejsce. We wrześniu 2009 w naszym kraju ruszyła budowa europejskiego centrum logistycznego pod nazwą Honda Logistics Center Central-Europe Sp. z o.o. W 2010 Honda była siódmym największym producentem samochodowym (po Toyocie, GM, Volkswagenie, Hyundaiu, Fordzie i Nissanie). Dwa lata wcześniej japońska marka znalazła się na czwartej lokacie. Ten sam wynik Honda powtórzyła w 2016, plasując się za Toyotą, Volkswagenem i Fordem.
Samochody Honda – logo
Wszystkie modele samochodów Honda zdobi logo z charakterystyczną literą H, która pochodzi od pierwszej litery japońskiej marki. Logotyp ma przypominać również fotel, który symbolizuje wygodę i bezpieczeństwo.
Rodzaje logo Honda – motocykle
Co ciekawe, logo Hondy różni się w zależności od tego, czy emblemat ma być ulokowany na motocyklu, czy ma zdobić modele samochodów. Motocyklowe logo Hondy to znak, na którym widnieje skrzydło. Ów symbol nawiązuje do bogini Nike, która była czczona w starożytnej Grecji jako bogini zwycięstwa, patronka sportowców i wojowników.
Honda – marki należące do koncernu
Marka Honda działa niezależnie i całkowicie samodzielnie. Do Hondy należy marka Acura, która została stworzona w 1986 przez japońskiego producenta na potrzeby amerykańskiego rynku motoryzacyjnego.
Honda – wszystkie modele
Wszystkie samochody marki Honda zdobi charakterystyczne logo z literą H (choć niektórzy mogą mylić je z Hyundaiem). Modele Honda są synonimem japońskiej technologii i innowacji, która od lat cieszy się dużym uznaniem na świecie. Jakie były i są na rynku samochody Honda? Wszystkie modele przedstawiamy poniżej.
- 145 (1972-1974);
- 1300 (1969-1972);
- Accord (1978-2016);
- Acty (1977-2021);
- Airwave (2005-2010);
- Ascot (1989-1997);
- Avancier (1999-2004);
- Beat (1991-1996);
- Capa (1998-2002);
- City (1981-2011);
- Civic (1972-obecnie);
- Concerto (1988-1995);
- CR-V (1995-obecnie);
- CR-Z (2010-2013);
- CRX (1983-1997);
- Domani (1991-2000);
- e (2020-obecnie);
- Element (2003-2011);
- Elysion (2004-2013);
- FCX Clarity (2008-2015);
- Freed (2008-obecnie);
- FR-V (2005-2009);
- HR-V (1998-obecnie);
- Insight (1999-2013);
- Inspire (1989-2013);
- Integra (1986-2005);
- Jazz (1983-obecnie);
- Legend (1986-2012);
- Life (1971-1974);
- Logo (1996-2001);
- MDX (2003-2006);
- Mobilio (2001-2008);
- NSX (1990-obecnie);
- Odyssey (1994-2017);
- Partner (1996-2010);
- Passport (1993-2002);
- Pilot (2002-2015);
- Prelude (1978-2001);
- Quint (1980-1985);
- Rafaga (1993-1997);
- Ridgeline (2005-2014);
- S-MX (1996-2001);
- S500 (1963-1964);
- S 2000 (1999-2009);
- Shuttle (1983-2000);
- Stepwgn (1996-2015);
- Stream (2001-2007);
- That’s (2002-2007);
- Today (1985-1998);
- Torneo (1997-2002);
- Vamos (1999-2001);
- Zest (2006-2008).
Historia Hondy w motorsporcie
Wyścigowe samochody Honda zadebiutowały w Formule 1 w 1964 roku. Już rok później legendarny Richie Ginther w bolidzie RA272 zwyciężył w Grand Prix Meksyku. Pierwsza przygoda Hondy nie trwała jednak długo, gdyż tylko do 1968. Jednak 15 lat później marka powróciła do F1 jako dostawca jednostek napędowych. Silnikami Honda napędzane były bolidy zespołów Spirit, Williams, McLaren i Lotus.
Honda dominuje w F1 z Williamsem i McLarenem
W 1985 r. rozpoczęła się dominacja Hondy, która w latach 1986-1991 (najpierw z Williamsem, a następnie z McLarenem) zwyciężała w klasyfikacji konstruktorów. Na uwagę zasługuje zwłaszcza współpraca Hondy z zespołem z Woking. Japońska marka pod szyldem McLaren-Honda bezapelacyjnie panowała w Formule 1. Wówczas to cały świat widział chyba największą w historii motorsportu rywalizację wewnątrzzespołową pomiędzy dwiema legendami sportu – Ayrtonem Senną i Alainem Prostem. Niepowtarzalna rywalizacja, którą pasjonował się cały świat, a także ogromne sukcesy przełożyły się na popularność samochodów i motocykli marki Honda. Warto przy okazji przypomnieć też o wielkich kontrowersjach podczas GP Japonii w sezonach 1989 i 1990.
Grand Prix Japonii 1989 i 1990 – samochody z silnikami Honda zwyciężają w cieniu kontrowersji
W pierwszym przypadku zdyskwalifikowano Sennę po kolizji z Prostem. Dzięki tej decyzji Prost zdobył tytuł mistrza świata. Rok później Brazylijczyk wziął odwet na Francuzie, który jeździł już wtedy w barwach Ferrari. Kierowca McLarena zderzył się z odwiecznym rywalem na pierwszym okrążeniu wyścigu. Ten brudny manewr uszedł jednak Sennie na sucho i ostatecznie to były kierowca Colemana i Lotusa zdobył tytuł mistrza świata. Sielanka skończyła się w 1991 wraz z ostatnim dubletem w postaci mistrzostwa kierowców (Senna) i konstruktorów. Rok później Gerhard Berger odnosi ostatnie dla tego mariażu zwycięstwo, kończąc najlepszą erę Hondy w Formule 1.
Mistrzostwo, które przeszło Hondzie koło nosa
W 2000 Honda powraca jako dostawca silników wraz z teamem British American Racing. W 2006, po niemal 40-letniej przerwie, Honda ponownie miała własny fabryczny zespół. Wyścigowe modele z logo Honda nie odniosły jednak sukcesów. Lata 2006-2008 to zaledwie jedno zwycięstwo Jensona Buttona w Grand Prix Węgier 2006. Fatalne sezony 2007, 2008 sprawiły, że Honda wycofała się z rywalizacji. Zespół wykupił Ross Brawn oraz kierownik stajni Nick Fry, który w ostatniej chwili zgłosił udział teamu w sezonie 2009, jednak pod zmienioną nazwą. Auta Hondy startowały pod szyldem Brawn. Te napędzane silnikiem Mercedesa bolidy zdobyły sensacyjne oba mistrzostwa, co odbija się czkawką do dziś. Od 2015 Honda powróciła do dostarczania silników. Najpierw do McLarena, a następnie do Red Bulla. Bieżący rok jest dla Hondy ostatnim w Formule 1.
Marka Honda w MotoGP
Działalność Hondy nie ogranicza się jedynie do Formuły 1. Marka Honda wielokrotnie zdobywała motocyklowe mistrzostwa świata. Za kierownicą jednośladów sygnowanych logo Honda swoje tytuły mistrzowskie zdobywali tacy kierowcy jak m.in.: Freddie Spencer, Michael Doohan, Valentino Rossi czy Marc Marquez.
Honda w Polsce
Czas na ostatni wątek dotyczący Hondy. Polska to rynek, gdzie największe sukcesy sprzedażowe święci japoński konkurent Hondy – Toyota. Nie oznacza to jednak, że pojazdy z logo Honda są traktowane po macoszemu, co widać po liczbie zarejestrowanych motocykli Honda w Polsce. Nieco gorzej wygląda to, jeśli chodzi o statystyki sprzedanych samochodów. W 2019 w czołówce zabrakło miejsca nawet dla samochodu Honda Civic, chociaż jest najpopularniejszym modelem Hondy w Polsce.