Isuzu – japońska myśl w ciężarowym (i nie tylko) wydaniu
Isuzu należy do najstarszych producentów aut pochodzących z Kraju Kwitnącej Wiśni. Historia firmy jest bogata nie tylko w samochody osobowe, ale również auta dostawcze, ciężarowe, a nawet autobusy, których nie brakuje także w Polsce. Sprawdź tę historię!
Polska od lat lubuje się w japońskich samochodach. Widać to po drogach w Polsce, gdzie nie brakuje aut z tego kraju i nie są to wyłącznie modele osobowe. Jedną z nich jest marka Isuzu, która nie jest może tak znana jak Toyota czy Honda, aczkolwiek nie oznacza to, że ta firma jest zupełnie anonimowa. Wszak nie brakuje przedsiębiorstw, które chętnie kupują samochody dostawcze czy ciężarowe oznaczone logo Isuzu. Ponadto autobusy tej marki wielu z nas wiezie codziennie do pracy, a w przeszłości w Tychach zlokalizowana była fabryka silników Isuzu Motors Polska. Samochody Isuzu to jednak nie tylko Polska, ale również wiele innych rejonów gdzie przedsiębiorstwo z Japonii jest znane i renomowane. W końcu lata tradycji oraz japońska myśl i dokładność robią swoje.
Isuzu – historia
Historia Isuzu rozpoczyna się w 1916 r. Wówczas to firmy Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co., Ltd. i Tokyo Gas and Electric Industrial Co. wpadło na pomysł produkowania własnych samochodów. Dwa lata później przedsiębiorstwo rozpoczęło współpracę z brytyjskim Wolseley. W 1922 r. z fabryki wyjechało premierowe auto Wolseley A–9. Pierwsze samochody z nazwą Isuzu zadebiutowały w 1934 r. W 1949 r. z kolei powstaje Isuzu Motors Limited.
Isuzu – ciężarowe i osobowe samochody
W 1953 r. debiutuje osobowe auto Isuzu Hillman, zaś pod koniec tej dekady z fabryki wyjeżdża ciężarowe Isuzu ELF. Była to pierwsza lekka ciężarówka japońskiej marki, będąca źródłem inspiracji dla wielu rodzimych konkurentów. Na początku lat 60. Isuzu prezentuje modele Bellel i Bellett. W 1968 r. na drogach pojawiła się ciężarówka Forward, który był pojazdem o średniej ładowności. Sama nazwa Forward została wykorzystana dopiero w 1970 r. Przez cztery wcześniejsze lata maszyna była znana jako Isuzu TY.
Współpraca z General Motors
W 1971 r. Isuzu znalazło się pod skrzydłami amerykańskiego koncernu General Motors. Rok później do sprzedaży trafia pickup Isuzu pod nazwą Chevrolet LUV. W kolejnym roku debiutuje najbardziej znany model marki Isuzu – Gemini. Kolejne lata stoją pod znakiem premier modeli Piazza i terenowego Rodeo Bighorn 4WD, bardziej znanego jako Tropper. Firma dobrze prosperowała i otwierała swoje zakłady produkcyjne w różnych zakątkach świata. W 1974 r. w Tajlandii, w 1975 r. Ameryce Północnej, zaś w połowie lat 80. w Chinach. W kolejnych latach na motoryzacyjnej mapie Isuzu znalazła się Polska, natomiast w 2000 r. utworzono fabrykę silników w Stanach Zjednoczonych.
Isuzu Motors Polska
W 1987 r. we współpracy z Fuji Heavy Industries do życia powołana została spółka Subaru Isuzu Automotive Inc. wraz z fabryką wybudowaną w stanie Indiana. Trzy lata później produkowane zostaje auto Isuzu Rodeo, znany nam jako Opel Frontera. W latach 90. Isuzu debiutuje w segmencie ciężkich samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych w postaci serii Giga. W 1997 r. w ciężarówkach wprowadzono 4-poduszkowy system zawieszenia pneumatycznego. W tym samym roku w Tychach otwarta zostaje spółka Isuzu Motors Polska zajmująca się tworzeniem jednostek napędowych o pojemności 1,7 l. W ostatniej dekadzie XX wieku Isuzu zajęło się również produkcją autobusów. W 1996 r. na drogi wyjechały wysokie turystyczne, długodystansowe autobusy serii GALA, a jeszcze przed końcem dekady do sprzedaży trafiają mniejsze i lekkie autobusy przeznaczone do obsługi krótszych tras serii GALA mio i ERGA mio. Rok później gamę uzupełniły średniodystansowe i miejskie pojazdy GALA.
Historia Isuzu w XXI wieku
Początek nowego wieku to rezygnacja japońskiej firmy z produkcji samochodów osobowych oraz dalsza ekspansja marki na rynki zagraniczne. W 2005 r. otwarto centrale handlowe w Hiszpanii, Meksyku, Kanadzie i RPA, a lokalna produkcja rozpoczęła się w Indiach i Uzbekistanie. W Rosji zaś założono spółkę typu joint-venture. W 2006 r., po 35 latach General Motors sprzedaje udziały w Isuzu Motors Ltd. koncernowi Toyota Motors Corporation. Dwa lata później oba podmioty zakładają spółkę joint-venture w Kolumbii (GMICA-Colombia). Nie można też zapomnieć o kolejnym autobusie z logo Isuzu – Erga mio. W 2010 r. została przeniesiona produkcja samochodów w wersji pickup z Japonii do Tajlandii.
Isuzu – logo
Wszystkie modele Isuzu zdobi logo, gdzie widnieje po prostu nazwa firmy. Sam szyld wywodzi się od rzeki Isuzu, która przepływa przez Park Narodowy ISE-Shrine.
Samochody Isuzu – wybrane modele
Jak już zdążyliście przeczytać, auta Isuzu to nie tylko modele osobowe, ale również ciężarowe czy dostawcze. Poniżej prezentujemy wybrane modele z logo Isuzu, które możemy spotkać także w Polsce.
- 117 Coupe
- Amigo
- Ascender
- Aska
- Axiom
- Bellett
- Bighorn
- Campo
- D-Max
- Florian
- Gala
- Gemini
- Hillman
- Impulse
- KB
- Midi
- Minx
- MU
- Piazza
- Rodeo
- Seria F
- Seria N
- Stylus
- Trooper
Isuzu Polska
Początki Isuzu w Polsce datuje się na 1990 r. Wówczas w Gliwicach otwarto zakład specjalizujący się w produkcji silników Diesla. Jak zostało już wcześniej wspomniane, siedem lat później w Tychach założono Isuzu Motors Polska, która trzy lata później rozpocznie produkcję jednostki napędowej do łodzi motorowej oraz do samochodów Honda Civic. W kolejnych latach Isuzu Motors Polska będzie odpowiedzialna za tworzenie motorów (przeważnie o pojemności 1,7 l) dla takich pojazdów jak: Opel Meriva, Opel Mokka, Chevrolet Cruze czy pierwszych motorów z systemem S&S (Start & Stop).