Lancia – włoska marka, która zamierza powrócić do lat świetności
- Lancia Appia
- Lancia Aurelia
- Lancia Beta
- Lancia Dedra
- Lancia Delta
- Lancia Flaminia
- Lancia Flavia
- Lancia Fulvia
- Lancia Gamma
- Lancia Grand Voyager
- Lancia HPE
- Lancia Kappa
- Lancia Lybra
- Lancia Monte Carlo
- Lancia Musa
- Lancia Phedra
- Lancia Prisma
- Lancia Rally 037
- Lancia Stratos
- Lancia Thema
- Lancia Thesis
- Lancia Trevi
- Lancia Voyager
- Lancia Y
- Lancia Y10
- Lancia Ypsilon
- Lancia Zeta
Lancia to włoska marka, która (podobnie jak Fiat czy Abarth) pochodzi z Turynu. Obecnie producent w swej gamie ma tylko jeden model, lecz niebawem ma się to zmienić. Poznaj modele Lancii i liczącą ponad sto lat historię marki. Warto wiedzieć o niej więcej!
Historia Lancii to już 115 lat. Przeszłość tej marki jest warta przypomnienia. Swego czasu Lancia należała to samochodowych potentatów, czego nie można powiedzieć o niej obecnie. Modele Lancii wyróżniały się stylem, sportowym charakterem, wysokim poziomiem bezpieczeństwa oraz niebywałymi rozwiązaniami technicznymi, które przyczyniły się do dużej popularności i świetnych wyników sprzedaży. Niestety, po dawnych sukcesach pozostały wspomnienia. Producent ma w swojej ofercie jedynie model Ypsilon, który jest sprzedawany wyłącznie we Włoszech. Jest jednak światełko w tunelu i nadzieja na lepsze jutro dla marki z Turynu. Być może w niedalekiej przyszłości Polska będzie znaczącym dla Lancii rynkiem? Warto by tak było, zważywszy, że historia tego producenta obfituje w udane i wyjątkowe modele, o których wspomnimy także w poniższym tekście. Ruszamy do Turynu!
Lancia – historia i pierwszy samochód
Lancia powstała w Turynie 29 listopada 1906 roku. Założycielami firmy zostali były kierowca Fiata – Vincenzo Lancia oraz jego przyjaciel Claudio Fogolina. Rok później z fabryki wyjeżdża pierwszy samochód – Lancia Alfa. Warto podkreślić, że od samego początku działalności Lancia wyróżniała się nowatorskimi rozwiązaniami. Model Lancia Theta był wyposażony m.in. w elektryczne urządzenia. Pięć lat później Lancia opatentowała prototypy ośmiocylindrowego (w dwóch rzędach rozchylonych pod kątem 45 stopni) oraz dwunastocylindrowego (rozchylonych pod kątem 30 stopni) silnika. Wysoki był też standard bezpieczeństwa dzięki zastosowanemu rodzajowi nadwozia.
Śmierć Vincenzo Lancii i kolejne modele
W 1922 r na rynku debiutuje auto Lancia Lambda, które odniosło spory sukces sprzedażowy. Wpływ na to miały oryginalne rozwiązania, np. samonośne nadwozie czy niezależne zawieszenie przednich kół. Na początku lat 30. XX wieku swoją premierę ma samochód Lancia Astura z elastycznym zawieszeniem silnika. Na zawał serca w wieku 56 lat umiera w 1937 r. współzałożyciel firmy – Vincenzo Lancia. W tym samym roku pojawia się model Aprilia. Model ten jako jeden z pierwszych był testowany w tunelu aerodynamicznym. W Lancii Aprilii zastosowano m.in. niezależne zawieszenie wszystkich kół z kolei hamulce bębnowe nie były umieszczone na kołach, ale w połączeniu z półosią wychodzącą z mechanizmu różnicowego.
Koncern Fiat wykupuje Lancię
Lancia po przerwie wróciła w latach 50. XX wieku do sportu motorowego za sprawą syna założyciela marki – Gianniego. Na początku tej dekady modele Aurelia B21 były bezkonkurencyjne w wyścigu Giro di Sicilia, plasując się na czterech pierwszych miejscach. W latach 1953-1954 samochody D20 Sport, D23, D24 i D25 triumfowały w wielu rajdach. Lancia próbowała swych sił także w Formule 1, jednak kłopoty finansowe nie pozwoliły osiągnąć tam sukcesów. W 1969 r. Lancię wykupuje koncern Fiat.
Lancia – auto Delta z prestiżowym wyróżnieniem
Rok później debiutuje samochód Lancia Stratos. W połowie lat 80. z kolei swoją premierę miało auto Lancia Thema, które było przedstawicielem segmentu aut luksusowych. Ciekawostką jest fakt, że płyta podłogowa zastosowana w Themie była wykorzystana w takich konstrukcjach, jak Fiat Croma, Alfa Romeo 164 czy Saab 9000. Nieco wcześniej w salonach pojawia się model Delta. Samochód produkowany w latach 1979-1999 był bezsprzecznie udaną konstrukcją, a w 1980 zdobył tytuł samochodu roku.
Nowa historia i plany marki Lancia – auto elektryczne na horyzoncie
Po debiucie premierowej wersji samochodu Lancia Delta z biegiem czasu pojawiły się kolejne odsłony tego modelu – S4 (1985), HF 4WD (1986), HF Integrale 16V (1989) czy HF Turbo (1990). W 2008 r. w Genewie przedstawiono światu najnowszą odsłonę Delty. Nie da się jednak ukryć, że dawne lata świetności Lancia ma za sobą. Marka popadła w stagnację co widać po skromnej obecnie gamie, gdzie znajduje się produkowany wyłącznie na rynek włoski samochód Lancia Ypsilon. To jednak może się niebawem zmienić. Koncern Stellantis, do którego od 2020 roku należy Lancia, ma ambitne plany wobec włoskiej marki. W latach 2024-2027 z fabryki mają wyjechać trzy nowe modele. W tym okresie ma także zadebiutować w pełni elektryczna konstrukcja.
Lancia – logo
Lancia w całej swojej historii miała siedem logotypów. Pierwsze logo Lancia powstało w 1911 r., jednak już cztery lata wcześniej modele marki zdobiła kaligrafia z nazwą producenta, która znajdowała się na osłonie chłodnicy. Pierwszy znak graficzny zaprojektował Carlo Biscaretti di Ruffia. Co znajdowało się w premierowym emblemacie Lancii? Logo przedstawiało czteroramienną kierownicę z uchwytem gazu po prawej stronie. Nie zabrakło także włóczni co nawiązuje do nazwy. Lancia to po włosku po prostu „włócznia”. W 1929 r. di Ruffia ponownie projektuje logo, tym razem na trójkątnej tarczy, która pozostaje w logotypie do dziś. W 1957 r. logo ma trzy kluczowe elementy – to tarcza, kierownica i flaga na włóczni. Wraz z początkiem nowego tysiąclecia wprowadzono chromowane linie, które miały nadać logotypowi trójwymiarowości. Ostatnie zmiany wprowadzono w 2007 r. Wówczas zrezygnowano flagi i włóczni. Kierownica pozostała w bardziej schematycznej formie, zaś sama nazwa Lancia jest napisana oryginalną czcionką.
Lancia – modele
Obecna linia pojazdów sygnowana logo Lancia nie jest najszersza, ale przez ponad 100 lat istnienia włoski producent stworzył szereg świetnych konstrukcji, które wyróżniały się nie tylko na cywilnych drogach, lecz również na wyścigowych trasach. Zapowiedzi Stellantis dają nadzieję, że w niedalekiej przyszłości marka nawiąże do dawnej chwały. Jak na razie prezentujemy dotychczasowe modele Lancii. Warto zwrócić uwagę, że kilka z nich zaczerpnęło nazwy od greckich liter.
- 037;
- Beta;
- Dedra;
- Delta;
- Flavia;
- Fulvia;
- Gamma;
- Kappa;
- Lybra;
- Montecarlo;
- Musa;
- Phedra;
- Prisma;
- Thema;
- Thesis;
- Trevi;
- Y10;
- Ypsilon;
- Voyager;
- Zeta.
Lancia w WRC
Co prawda wspominaliśmy już o sukcesach Lancii w sportach motorowych, ale epizod włoskiego producenta w Rajdowych Mistrzostwach Świata obfitujący w liczne zwycięstwa jest wart osobnego akapitu. Już w latach 70. XX wieku Lancia trzykrotnie z rzędu zdobyła tytuł konstruktorski. Następnie producent triumfował w roku 1983, zaś w latach 1987-1992 samochód Lancia Delta był swoistym dominatorem na rajdowych trasach. W historii występów Lancii WRC nie brakuje również tytułów mistrzowskich, jeśli chodzi o kierowców. Za sterami Lancii po swoje mistrzostwa sięgali tacy kierowcy, jak Sandro Munari (1977), Juha Kankkunen (1987, 1991) i Massimo Biasion (1988, 1989).
Lancia – Polska
Polska, tak jak inne kraje, może jedynie pomarzyć o salonach Lancii. Ostatnie modele z jej logo można było zakupić w naszym kraju w pierwszym kwartale 2017 roku. Być może niebawem Lancia w Polsce będzie dostępna i zobaczymy modele tej marki na drogach. Jak już wspomnieliśmy, obecnie Lancia produkuje tylko model Ypsilon, który jest dostępny wyłącznie we Włoszech. Ciekawostką jest fakt, że mimo tego Lancia w 2019 r. zanotowała lepsze wyniki sprzedażowe niż Alfa Romeo.