Maserati – motoryzacyjne piękno prosto z Włoch
- Maserati 2.24v
- Maserati 3200 GT
- Maserati 4.24v
- Maserati 4200 GT
- Maserati 425
- Maserati Barchetta
- Maserati Biturbo
- Maserati Coupe
- Maserati Ghibli
- Maserati GranCabrio
- Maserati GranCabrio 2018
- Maserati GranSport
- Maserati GranTurismo
- Maserati GranTurismo 2018
- Maserati Levante
- Maserati MC12
- Maserati MC20
- Maserati Quattroporte III
- Maserati Quattroporte IV
- Maserati Quattroporte V
- Maserati Quattroporte VI
- Maserati Quattroporte VI 2017
- Maserati Racing
- Maserati Shamal
- Maserati Spyder
Maserati to marka ekskluzywnych aut, które są cenione na świecie. Włoska marka została założona przez pięciu braci ponad 100 lat temu. Chyba oni sami nie przypuszczali, że historia firmy tak się potoczy. Sprawdź historię Maserati, poznaj modele i logo!
Nie ulega wątpliwości, że Włosi potrafią konstruować samochody. Jeśli dodamy do tego ich pasję, powstaje przepis na auto doskonałe. Tak jest w przypadku Maserati. Historia marki założonej w samym sercu Bolonii przez braci, którzy umieścili swoje nazwisko w nazwie firmy, obfituje w sukcesy. Modele Maserati rozpalają wyobraźnię wszystkich fanów czterech kółek. Co wyróżnia Maserati? Auto z logo trójzęba to w praktyce elegancja, stylistyka, niebywałe osiągi i wyjątkowy dźwięk silnika. Dzięki temu samochód włoskiej marki zapewnia niepowtarzalne doznania. Poznaj historię marki i modele aut, które przyciągają wzrok. Sprawdź, czy będziesz mógł kupić Maserati w Polsce. Wsiadasz z nami?
Maserati – historia
Działalność Maserati rozpoczęła się w Bolonii 1 grudnia 1914 roku. Włoska marka została założona przez pięciu braci: Alfieri, Ettore, Ernesto, Carlo i Bindo Maseratich – wielkich pasjonatów motoryzacji. Ich pasja, wizja i zaangażowanie dały początek firmie, która na przestrzeni lat stała się synonimem elegancji i doskonałości. Bracia Maserati byli wcześniej związani z przemysłem motoryzacyjnym, jednak w pewnym momencie postanowili tworzyć modele, które byłyby nazywane ich nazwiskiem. Założyciele Maserati byli aktywni na różnych obszarach. Zajmowali się aspektem projektowym, konstruktorskim i technicznym, ale tworzyli także własną sieć sprzedaży.
Fałszywe oskarżenie, które dało początek marce Maserati
Przez pierwsze dziesięć lat działalności bracia Maserati współpracowali z marką Diatto. Swoją renomę starała się ona budować na autach rajdowych i wyścigowych. Przełomem okazał się rok 1924. Wówczas to samochód Diatto został zdyskwalifikowany z powodu rzekomej wymiany silnika (z dwu- na trzylitrową jednostkę). Kilkumiesięczne apelacje i odwołania okazały się skuteczne. Jak się okazało, oskarżenia były fałszywe, co z kolei przełożyło się na odwołanie dyskwalifikacji. Alfieri Maserati zrezygnował jednak z dalszej współpracy. Zaczął pracować na swój rachunek i własne nazwisko.
Pierwszy samochód Maserati i sukcesy w wyścigach
Jakie było premierowe auto Maserati? Modele Tipo 26 były pierwszymi, które stworzyła nowa firma. Samochód nie miał jeszcze na grillu umieszonego logo firmy, jednak za jego kierownicą Alfieri Maserati wygrał długodystansowy wyścig Targa Fioro. Rok później Maserati sięgnęło po tytuł wśród producentów. W 1929 r. z fabryki wyjechał model V4, wyposażony w szesnastocylindrowy silnik. Auto Maserati, które prowadził Baconin Borzacchini, ustanowiło rekord świata, jeśli chodzi o prędkość na dystansie 10 km z wynikiem 246,069 km/h.
Alfieri Maserati umiera
W 1932 r. w wyniku powypadkowych komplikacji umiera Alfieri Maserati. Pożegnanie jednego ze współzałożycieli odbyło się z licznymi honorami, a w samym pogrzebie uczestniczyli mieszkańcy Bolonii, sportowcy oraz pracownicy firmy. Rok wcześniej Alfieri czuwał nad swoim ostatnim projektem. Był to model Maserati 8C 2500 – pierwsze włoskie auto z przednim napędem. Pustkę po Alfierim wypełnił legendarny Tazio Nuvolari. Włoch za kierownicą aut Maserati sięgał po liczne triumfy m.in. w Grand Prix Belgii, Coppa Montenero i Grand Prix Nicei.
Firma Maserati opuszcza dom i przenosi się do Modeny
W 1937 r. bracia Maserati sprzedali udziały rodzinie Orsich z Modeny. Od tamtego momentu po dzień dzisiejszy włoska marka ma swoją siedzibę w tym mieście. W 1939 r. samochód Maserati 8CTF prowadzony przez Wilbura Shawa zwyciężył w Indianapolis 500. Bracia Maserati pracowali w firmie do 1948 roku. Wybuch II wojny światowej zmienił jednak profil działalności firmy. W tym okresie producent skupił się na wytwarzaniu narzędzi, układów elektrycznych i świec zapłonowych na potrzeby wojenne.
Maserati – historia w F1, czyli Juan Manuel Fangio i model 250F
Samochody Maserati startowały również w Formule 1. Lata 50. to sukcesy marki za sprawą kultowego Maserati 250F, który prowadził legendarny Juan Manuel Fangio. Argentyńczyk to pięciokrotny mistrz świata i jeden z najlepszych kierowców w historii F1. Po dwa tytuły sięgnął właśnie z Maserati (w sezonie 1954 i 1957). Maserati ścigało się w królowej sportów motorowych przez pierwsze osiem sezonów istnienia serii (do końca roku 1957). W tym czasie zespół wygrał dziewięć wyścigów oraz za sprawą Fangio dwukrotnie zdobył tytuł wśród kierowców (klasyfikacja konstruktorów została wprowadzona dopiero po odejściu marki w 1958 r.). Mimo, że bolidów Maserati już nie było na torze, to przedsiębiorstwo do 1969 r. dostarczało jednostki napędowe innym zespołom.
Nowa filozofia firmy Maserati – modele użytkowe
Zespół Maserati wycofał się z Formuły 1 w 1957 roku. Od tamtej pory włoski koncern skoncentrował się na produkcji samochodów drogowych. W nową erę włoską markę wprowadziły modele Maserati 3500 GT. Masowa produkcja tych aut rozpoczęła się rok później. W 1962 r. skonstruowany został model Sebring, natomiast dwanaście miesięcy później pojawił się premierowy Maserati z czterema drzwiami – model Quattroporte.
Maserati – historia przejęcia przez Citroena
W 1968 r. doszło do istotnego wydarzenia w historii firmy, ponieważ nowym właścicielem Maserati został francuski Citroen. Trzy lata później podczas targów w Genewie zostało zaprezentowane pierwsze auto włoskiego producenta z centralnie umieszczonym silnikiem – samochód Maserati Bora. W kolejnych latach z fabryki wyjeżdżały modele Merak i Khamsin. Jednak kryzys naftowy wywołany wojną Jom Kippur poważnie przeszkodził dalszemu rozwojowi marki.
Przyszłość Maserati stoi pod znakiem zapytania
Historia Maserati mogła zakończyć się 23 maja 1973 roku. Koncern Citroen, który sam miał problemy finansowe, nawiązał współpracę z Peugeotem i zawiązano nową spółkę Groupe PSA. Włoski rząd uratował jednak firmę Maserati, a gdy kryzys paliwowy się zakończył, włoską markę od Citroena wykupiła firma Benelli. Nowy porządek oznaczał nowe twarze na kierowniczych stanowiskach. Najważniejszą funkcję piastował były argentyński kierowca wyścigowy (również Maserati) Alejandro De Tomaso. Dał marce nowy impuls, czego owocem jest debiut w 1976 r. modelu Kyalami. Niedługo później w Turynie świat ujrzał najnowszą odsłonę Maserati Quattroporte.
Historia Maserati – koncern Fiat wykupuje wszystkie udziały
W 1980 r. Maserati skonstruowało prawdopodobnie pierwszy samochód w historii z tzw. sektora „entry-premium”. Był to model Maserati Biturbo, określany przez samą markę mianem „Spyder”. W 1993 r. doszło do kolejnych właścicielskich przetasowań. Maserati zostało w całości wykupione przez koncern Fiat. Premierowym autem po przejęciu marki przez Fiata została kolejna wersja modelu Quattroporte. Ten samochód Maserati odznaczał się duchem doskonałości, luksusem i sportowym charakterem, co wyróżnia pojazdy tej marki. Auto zaprojektował Marcello Gandini.
Ferrari przejmuje kontrolę, czyli historia Maserati pod koniec XX wieku
Pod koniec dekady pieczę nad Maserati sprawował inny producent należący do koncernu Fiata, czyli Ferrari. Po raz pierwszy w historii fabryka na Viale Cire Menotti w Modenie została zamknięta. Nie było to jednak spowodowane problemami firmy. Wręcz przeciwnie. Był to duży krok naprzód dla Maserati, ponieważ zakład został wyposażony w ultranowoczesną linię produkcyjną, z której niebawem zjeżdżał nowy samochód Maserati w wersji 3200GT. Konstrukcja została zaprezentowana w Paryżu w 1998 roku. Samochód wywarł olbrzymie wrażenie. Była to maszyna GT z silnikiem z przodu i napędem na tylną oś. To auto Maserati wykorzystywało sprawdzoną już technologię turbodoładowania dwiema sprężarkami silnika V8 o pojemności 3,2 litra. Po prostu kwintesencja Maserati. Jeszcze w tym samym roku swój debiut odnotowały modele Maserati Quattroporte Evoluzione.
Samochody Maserati stają się coraz popularniejsze
Wraz z nastaniem XXI wieku marka Maserati stawała się coraz bardziej znaczącym graczem na rynku. Dynamiczny wzrost sprzedaży zanotowano w 2005 r., kiedy to producent sprzedał 5569 samochodów na całym świecie. W porównaniu z 2004 r. był to wzrost na poziomie 22,8%, Gdy uwzględnimy rok 1998, to wynik ten robi jeszcze większe wrażenie, ponieważ wówczas sprzedano zaledwie 518 aut.
Maserati wchodzi w skład grupy Stellantis
Pod koniec 2020 r. Fiat Chrysler Automobiles łączy się z Group PSA. W wyniku fuzji powstał nowy koncern Stellantis, do którego należy Maserati.
Maserati – logo
Jaki jest emblemat Maserati? Logo to charakterystyczny trójząb, który od lat pozostaje bez zmian. Logotyp nawiązuje do mitologicznego Neptuna, który jest symbolem nie tylko marki, lecz również Bolonii, gdzie powstało Maserati. Posąg rzymskiego boga mórz stał się inspiracją dla firmy. Samo logo zaprojektował Mario Maserati, który jako jedyny z braci nie podzielał motoryzacyjnej pasji, jednak był bardzo utalentowanym artystą. Co oznacza symbol Maserati. Logo nawiązuje do pierwotnej siedziby Maserati, ale również do siły i mocy. Podkreśla ekskluzywny status samochodów i odzwierciedla ich sportowego ducha, elegancję i luksus.
Maserati – modele, które warto poznać
Samochód z trójzębem na grillu jest marzeniem każdego, jednak nieliczni mogą sobie pozwolić na zakup Maserati. Auto tej marki kosztuje krocie, a wszystkie modele Maserati wywołują podziw i uznanie. Nawet jeśli zwykłego śmiertelnika nie stać na takiego auto, warto znać przynajmniej modele dawniej i obecnie produkowane przez słynną włoską markę.
- 3200 GT (1998-2002);
- Biturbo (1981-1989);
- Coupe (2002-2007);
- Ghibli (1967-obecnie);
- Gran Cabrio (2011-obecnie);
- Gran Sport (2004-2007);
- GranTurismo (2007-obecnie);
- Levante (2016-obecnie);
- MC12 (2004-2006);
- Levante (2016-obecnie);
- Quattroporte (1963-obecnie).
Współczesne sukcesy samochodów Maserati w motorsporcie
Auta Maserati miały również dobrą passę na torach wyścigowych. W 2007 r. modele Maserati zgarnęły cztery zwycięstwa w najwyższej klasie GT1. Do tego należy doliczyć wiktorie w 24h du Spa (2005, 2006 i 2008) i cztery mistrzostwa kierowców (Bartels-Bertolini w 2006, Thomas Biagi w 2007, Bartels-Bertolini w 2008 i 2009). Maserati ma także pięć tytułów drużynowych (Vitaphone Racing Team od 2005) i Puchar Citation 2007 zdobyty w przez Bena Aucotta (JMB Racing).
Maserati – Polska wita włoską markę
W październiku 2012 r. Maserati oficjalnie pojawia się w Polsce. Pierwszy salon otwarto w Warszawie, a po kilku latach włoska marka zagościła także w Katowicach. To sprawiło, że te samochody z segmentu aut luksusowych stały się o wiele łatwiej dostępne. Oczywiście, dla tych, którzy mają zasobne portfele.
Sprzedaż samochodów Maserati w Polsce
W Polsce rośnie liczba aut z segmentu premium i nie inaczej jest w przypadku Maserati. W całym 2018 r. na polskich ulicach pojawiło się 109 aut włoskiej marki. Jakie auta Maserati w Polsce są najczęściej kupowane? Popularnością cieszą się głównie tańsze modele Maserati Levante i Ghibli.