Maybach – przepych, bogactwo i liczne perturbacje
Maybach to firma założona w 1909 r. przez Wilhelma Maybacha i jego syna Karla. Początkowo produkowała duże silniki do sterowców Zeppelin. Z czasem zaczęła zyskiwać na prestiżu i popularności dzięki autom Maybach. Sprawdź źródło fenomenu marki z Niemiec!
Maybach to synonim luksusu, bogactwa, przepychu oraz fenomenalnych możliwości technicznych. Samochody z logo niemieckiego producenta były konstrukcjami najwyższych lotów i znajdowały się w zasięgu nielicznych szczęśliwców. Mimo renomy, olbrzymiego uznania i niebywałej elitarności Maybach zmagał się z olbrzymimi problemami, które przyczyniły się do zniknięcia marki na 30 lat. Historia jednak nie zapomniała o dokonaniach przedsiębiorstwa Wilhelma i Karla Maybachów. Na przełomie wieków marka została reaktywowana, choć i w tym krótkim okresie, gdy nie zabrakło świetnych modeli ociekających luksusem, także pojawiły się kłopoty. Obecnie firma działa jako submarka Mercedesa i należy do koncernu Daimler. Dzięki tej fuzji świat motoryzacji może podziwiać samochód Mercedes Maybach tak uwielbiany na całym świecie, w tym oczywiście w Polsce. Poznaj bliżej markę, o której marzy wielu fanów czterech kółek!
Maybach – historia
Wspomnieliśmy już, że Maybach na początku nie produkował samochodów. Zmieniło to się jednak dzięki ścisłej współpracy z koncernem Daimler AG. Wilhelm Maybach współpracował z Gottliebem Daimlerem jeszcze w latach 60. XIX wieku. Był jego asystentem, a następnie partnerem w badaniach nad rozwojem motoryzacji. Panowie działali razem także wówczas, gdy Wilhelm miał swoją markę o nazwie Maybach Motorenbau. Profil firmy zmienił się po I wojnie światowej, kiedy to produkcja lotnicza została zakazana zgodnie z postanowieniami traktatu wersalskiego.
Pierwszy samochód Maybach
Zaraz po wojnie zaprezentowano pierwszy testowy samochód Maybach W1. W 1921 r. z fabryki wyjechało seryjne auto Maybach W3. Niebywale luksusowy pojazd potrafił rozpędzić się do zawrotnych jak na tamte czasy 110 km/h, w czym pomagała mu jednostka o pojemności 5,7 l generująca moc 70 KM. Jednak był to dopiero początek. Jeszcze w latach 20. pojawił się Maybach V12. Oznaczenie nie jest przypadkowe, ponieważ model był wyposażony w 12-cylindrowy silnik w układzie V, a takiej jednostki nie miał nawet Rolls-Royce. Kolejne modele Maybacha to nawiązanie do lotniczych korzeni, stąd nazwy DS7 i DS8 Zeppelin. Liczby oznaczały pojemność motorów w litrach.
Maybachy przekraczają kolejne granice – modele sprzed II wojny światowej
Maybachy przyciągały bogactwem i luksusem, a innowacyjne rozwiązania zastosowane w modelach z logo niemieckiej marki czyniły z tych aut niezwykłe pojazdy. Wspomniane DS8 miało skrzynię biegów z ośmioma przełożeniami do jazdy w przód, a także system hamulcowy ze wspomaganiem. Jednostka napędowa potrafiła rozwinąć moc 200 KM, co przekładało się na prędkość maksymalną 170 km/h. Zeppeliny do dzisiaj zresztą są łakomym kąskiem wśród bogatych kolekcjonerów. W tym okresie debiutowały przedłużona wersja W5, czyli W6, a także jeszcze bardziej luksusowy wariant DSH. Lata 30. to z kolei premiery z serii SW35 i SW38. Te modele były bazą dla eksperymentalnego Maybacha SW38 Fulda Coupe, który bez problemów pokonywał barierę 200 km/h.
Maybach – auto znika na długie lata
Po II wojnie światowej Maybach znika z motoryzacyjnej mapy Europy. Po wojnie pojawił się jedynie samochód JW61. W 1960 r. umiera Karl Maybach. Sześć lat później firma przekształciła się w Maybach Mercedes-Benz Motorenbau GmbH. Po kolejnych trzech latach nazwa Maybach przeszła do historii. Pamięć po marce pozostała. Po latach Maybach pojawił się ponownie, lecz na powrót trzeba było długo poczekać.
Maybach – samochód powraca
W 1997 r. nastąpiła reaktywacja marki. Wtedy podczas targów motoryzacyjnych w Tokio, Daimler po raz pierwszy zaprezentował model studyjny nowego modelu Maybacha. Mimo długiej przerwy marka była wierna swoim wartościom. Samochody Maybach miały oznaczać luksus, moc, status i władzę. Na produkcję trzeba było jednak poczekać do 2002 roku. Wówczas zaprezentowano wersje 57 i 62. Liczby nie były przypadkowe, choć tym razem nawiązywały nie do silników, lecz do długości pojazdów.
Maybach 57 i 62 w podstawowych wersjach
Auto Maybach 57 miało 5,7 m długości, natomiast model 62 – 6,2 m. Co ciekawe, ten drugi samochód zaczerpnął wiele rozwiązań z prototypowego wariantu. Pojazd był wyposażony w dach panoramiczny z opcją sterowania poziomem jego przyciemnienia. Klienci mogli zamówić także panele słoneczne nad przednią częścią okna dachowego. To pozwalało m.in. dostarczyć energii na podtrzymanie klimatyzacji podczas postoju i zapewniało stałą wentylację wnętrza.
Modele Maybach 57 S i 62 S
Trzy lata po premierze Maybacha 57 światło dziennie ujrzał jego następca. Był to model 57 S (S oznacza „Special”). Różnił się od podstawowej wersji jednostką napędową, a 6-litrowy silnik generował moc 612 KM. Prawie 6-metrowy pojazd rozpędzał się do pierwszej „setki” w zaledwie pięć sekund. W 2006 r. pojawił się samochód Maybach 62 S, któremu do osiągnięcia 100 km/h wystarczało 5,2 sekundy. Niedługo później swój debiut miał wariant Landaulet o wartości prawie miliona euro, co czyniło go jednym z najdroższych nowych samochodów na świecie.
Mercedes Maybach gości na salonach
W 2009 r. zainaugurowano serię Zeppelin, której symbol znajdował się na masce pod logotypem Maybacha. Niedługo później firma zaczęła się borykać z kłopotami finansowymi. Z tego powodu zarząd Daimlera poinformował o zakończeniu działalności Maybacha. Koncern rozmyślił się jednak już w 2014 r., kiedy to doszło do ponownej reaktywacji producenta. Tym razem stał się on submarką Mercedesa. W Los Angeles zaprezentowano owoc współpracy, którym był Mercedes Maybach klasy S. Samochód z miejsca stał się hitem i w ciągu czterech lat sprzedano przeszło 45 tys. egzemplarzy. W 2016 r. gamę uzupełnił Mercedes Maybach w wersji 6-metrowego kabrioletu. Pod maską gościł 750-konny silnik, który pozwalał osiągnąć 100 km/h w czasie poniżej czterech sekund.
Maybach – logo
Jak wygląda emblemat Maybacha? Logo przedstawia dwie litery M, które przecinają się wzajemnie. Są wpisane w figurę łudząco podobną do trójkąta, choć boki ma ona nieco zaokrąglone. W limitowanej serii Zeppelin nazwa wersji także znajdowała się w logo niemieckiej marki.
Maybach – modele
Marka Maybach niezależnie od epoki i licznych kłopotów – często na tle finansowym – była wierna swoim zasadom. W modelach z logo niemieckiego producenta nie było miejsca na przeciętność. Każdy egzemplarz musiał wyróżniać się niepowtarzalnym stylem, elegancją, luksusem i dużymi prędkościami, a o te ostatnie nie było trudno. W autach drzemały przecież potężne jednostki napędowe. Poniżej prezentujemy także modele Maybachów, które powstały w najnowszej erze legendarnej marki.
- 12;
- 42;
- 57;
- 62;
- DS7 Zeppelin;
- DS8 Zeppelin;
- DSH;
- Exelero;
- Landaulet;
- Mercedes Maybach G Landaulet;
- Mercedes Mercedes Maybach GLS;
- Mercedes Maybach S Cabriolet;
- SW35;
- SW38;
- SW38 Special Roadster;
- W1;
- W3;
- W5;
- W6;
- Xenatec Cruiserio Coupe;
- Zeppelin.
Mercedes Maybach w Polsce
Europejskie kraje bardzo cenią sobie Maybacha. Nie inaczej jest i u nas, jednak niewiele osób może sobie pozwolić na potężny wydatek i kupić jedno z tych luksusowych niemieckich aut. Przykład? Dostępny w Polsce Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC to koszt od 802 400 zł wzwyż. Samochód można było zobaczyć w polskich salonach w ostatnim kwartale 2020 roku. Produkcja rozpoczęła się w styczniu 2021. Cena to (tylko i aż) przeszkoda, aby więcej osób mogło cieszyć się z jazdy tak wyjątkowym samochodem.