McLaren – brytyjska stajnia, która motorsport ma w żyłach
Historia McLarena nierozerwalnie kojarzy się z Formułą 1. Co prawda brytyjskie przedsiębiorstwo stworzyło kilka drogowych aut, jednak to z F1 team z Woking najbardziej słynie. Sprawdź jak kształtuje się historia elitarnej marki.
Mówisz McLaren, myślisz Formuła 1. Team, który sięgnął po 183 zwycięstwa w wyścigach, zdobył osiem tytułów konstruktorskich i 12 wśród kierowców oraz gdzie ścigali się tacy kierowcy jak: Ayrton Senna, Alain Prost, Niki Lauda, James Hunt, Mika Hakkinen, Lewis Hamilton i wielu innych wyśmienitych zawodników zapisał się złotymi zgłoskami w królewskiej serii wyścigowej. McLaren to przede wszystkim wyścigi, ale firma ma do zaoferowania również samochody cywilne, choć te pojawiły się późno, bowiem w 1991 r. i było to auto McLaren F1. Firma z Wielkie Brytanii popularyzuje swoją markę w różnych zakątkach świata, w tym w Polsce, gdzie w sierpniu 2018 r. otwarto pierwszy salon w naszym kraju. Poniższy tekst zabierze was w fascynującą wyprawę po bogatej historii McLarena, w której nie tylko roi się od sukcesów, ale również kontrowersyjnych i trudnych momentów.
Historia McLarena – początki
McLaren jest zespołem pochodzącym z Wielkiej Brytanii, aczkolwiek założył je, użyczając przy tym swoje nazwisko Nowozelandczyk, Bruce McLaren. Miało to miejsce w 1963 r. Trzy lata później zespół zadebiutował w Formule 1 w GP Monako, a po kolejnych dwóch latach odniósł swoje pierwsze zwycięstwo Spa-Francorchamps w Belgii. W kokpicie zasiadał wspomniany Bruce McLaren, który prowadził auto McLaren-Ford. Niestety założyciel nie doczekał się większych sukcesów swoich i własnego zespołu, ponieważ zginął na miejscu 2 czerwca 1970 r. w wypadku podczas testowania własnego samochodu na torze Goodwood w Anglii. W pewnym momencie z bolidu urwało się tylne skrzydło, które przyczyniło się do wypadnięcia z toru. W końcowym rozrachunku uderzył w metalową podporę stanowiska sędziowskiego. Miał zaledwie 32 lata.
Pierwsze mistrzostwa
Cztery lata po śmierci założyciela zespołu, McLaren sięgnął po dublet w F1. Wśród kierowców najlepszy okazał się Emerson Fittipaldi, natomiast w tabeli konstruktorów team z Woking wyprzedził Ferrari i Tyrrella. Dwa lata później w dramatycznych okolicznościach McLaren przegrał z włoskim rywalem tytuł konstruktorski, aczkolwiek najlepszym kierowcą był reprezentujący brytyjską ekipę James Hunt. Na kolejne sukcesy trzeba było poczekać do lat 80. XX wieku. Były to najlepsze lata dla McLarena, który zdominował Formułę 1 na kilka lat. Szefem zespołu został charyzmatyczny Ron Dennis, a auta z logo McLaren prowadzili tacy kierowcy jak Niki Lauda, Alain Prost czy Ayrton Senna. Szczególne walka pomiędzy tymi dwoma ostatnimi była pełna emocji i kontrowersji. Tak zażartej batalii w jednym zespole F1 nie widziała nigdy wcześniej, ani później.
Sezon 1988 – dominacja jakiej w F1 nie było
W 1984 r. McLaren sięgnął po drugi dublet. Co ciekawe na dwóch czołowych pozycjach na koniec tamtego sezonu znajdowali się kierowcy tego zespołu – Niki Lauda i Alain Prost. Austriak zdobył swój ostatni, trzeci tytuł wyprzedzając Francuza o zaledwie pół punktu co stanowi do dzisiaj najmniejszą różnicę punktową między mistrzem i wicemistrzem świata na koniec sezonu. Rok później Prost zrewanżował się Laudzie i zdobył swój premierowy tytuł powtarzając swój wyczyn również rok później. Przed sezonem 1988 do McLarena przeszedł Ayrton Senna. Ambitny Brazylijczyk miał ugruntowaną pozycję na rynku, jednak nie był tak utytułowany jak Prost, który był w tym zespole już kilka lat. 28-latek nie zamierzał podporządkowywać się hierarchii. Od samego początku było wiadomo, że atmosfera w zespole będzie gęstniała coraz bardziej. W tamtym roku widzowie byli świadkami największej dominacji w historii F1 jeśli mówimy o pojedynczym sezonie. Samochód McLaren-Honda wygrała aż 15 z 16 rozegranych wyścigów. Ostatecznie lepszy w klasyfikacji kierowców był Brazylijczyk, jednak największe fajerwerki były dopiero przed nami.
Senna vs Prost, czyli rywalizacja jakiej w F1 nie było
Eskalacja konfliktu na linii Senna – Prost miała miejsce w Japonii na torze Suzuka, gdzie dwukrotnie – w sezonach 1989 i 1990 dochodziło do kolizji między tymi zawodnikami. W sezonie 1989 stawką było mistrzostwo świata. Senna zamierzał wyprzedzić Prosta, jednak doszło między nimi do kolizji na jednej z szykan. Francuz zakończył jazdę, natomiast Brazylijczyk kontynuował wyścig, który wygrał, jednak po kilkugodzinnych obradach zdyskwalifikowano go z powodu nieprzepisowego ominięcia szykany Casio. Prawdopodobnie swoje przysłowiowe pięć groszy do końcowej decyzji wtrącił Prost, który widząc, że Senna nadal jedzie, postanowił interweniować u dyrekcji wyścigu sprawiając, że to on zdobył mistrzowski tytuł. Warto wspomnieć, że ówczesnym szefem FIA był jego rodak Jean Marie Balestre. Rok później Senna nie ukrywał, że jeśli będzie miał szansę, to wyeliminuje Prosta (ścigającego się już wtedy w barwach Ferrari) z wyścigu. Nie trzeba było długo czekać. Już na prostej startowej modele McLaren MP4/5B i Ferrari F-90 zderzyły się ze sobą wykluczając się z wyścigu. Tak oto mistrzem został ponownie Senna, który obronił tytuł w kolejnym sezonie.
McLaren traci prymat na rzecz Williamsa
McLaren zaczął tracić swoją dominującą pozycję na rzecz Williamsa, który wyposażony w system kontroli trakcji czy aktywne zawieszenie nie miało sobie równych. Pod koniec lat 90. dwa tytuły mistrzowskie w barwach teamu z Woking zdobył jednak Mika Hakkinen. Warto podkreślić, że od tego momentu (mianowicie od 1998 r.) McLaren nie zdobył już ani jednego tytułu konstruktorskiego.
Modele MP4-22 i afera Spygate
Duży wpływ na taki stan rzeczy miały awaryjne jednostki napędowe Mercedesa, które napędzały modele McLarena skutecznie pozbawiając szans na trzeci tytuł Hakkinena w sezonie 2000 oraz na dwa mistrzostwa Kimiego Raikkonena w sezonach 2003 i 2005. Wydawało się, że w sezonie 2007 uda się sięgnąć po kolejny dublet. Team tworzyli Fernando Alonso i ówczesny debiutant Lewis Hamilton. Pierwszy cios nadszedł we wrześniu, kiedy to wybuchła afera szpiegowska w związku z wykradzeniem własności intelektualnej zespołowi Ferrari. McLaren został zdyskwalifikowany z mistrzostw konstruktorów i ukarany grzywną w wysokości 100 milionów dolarów. Alonso i Hamilton zachowali jednak punkty dzięki czemu mieli szansę na tytuł wśród kierowców. Obaj kierowcy zakończyli zmagania z dorobkiem 109 punktów przegrywając o zaledwie punkt z Kimim Raikkonenem, który rok wcześniej odszedł z McLarena do Ferrari.
Współczesna historia McLarena
Rok później brakujący punkt został oddany Hamiltonowi, który z taką właśnie przewagą sięgnął po swój pierwszy tytuł wyprzedzając Felipe Massę z Ferrari. Do dzisiaj jest to ostatni tytuł zespołu z Woking. Od tego momentu nie brakowało zwycięstw, jednak ani Hamilton czy później Jenson Button i ponownie Fernando Alonso nie zdołali zbliżyć się do ostatecznego triumfu. Mało tego. Kiedy wspomniany Button zwyciężył ostatnią rundę sezonu 2012 na Interlagos w Sao Paulo, nikt nie przypuszczał, że na kolejny zwycięski wyścig przyjdzie czekać brytyjskiej ekipie aż do Grand Prix Włoch 2021! Niemal dziesięcioletnią posuchę zakończył we wrześniu na torze Monza Daniel Ricciardo.
Auta McLaren, czyli nie tylko bolidy F1
McLaren to nie tylko modele wyścigowe rywalizujące po torach F1 na całym świecie, ale również auta drogowe. Wszystko to dzięki założonemu w czerwcu 1989 r. za sprawą Rona Dennisa przedsiębiorstwu McLaren Cars Limited. Pierwszy cywilny samochód McLaren to model F1, którego zaprezentowano w 1991 r., zaś dwa lata później wszedł do produkcji. Auto z logo McLaren miał pod maskę silnik V12 o mocy 627 KM, aczkolwiek był pozbawiony takich udogodnień jak: system wspomagania układu kierowniczego, wspomagania hamowania czy kontroli trakcji. Cała konstrukcja ważyła zaledwie 1140 kg. Pierwszą setkę osiągał w ok. trzy sekundy i do 2005 r. dzierżył tytuł najszybszego seryjnie produkowanego samochodu – rozpędzał się do 386 km/h. Następnie w gamie brytyjskiej firmy znalazły się modele SLR McLaren, natomiast w latach 2011-2014 produkowano MP4-12C. W latach 2012-2015 z kolei można było zakupić auto McLaren P1, który powstał w jedynie 375 egzemplarzach. Łączna moc? 916 KM, która pozwala osiągnąć prędkość nawet 385 km/h. Samochód był wyposażony także w system odzyskiwania energii kinetycznej – KERS. W 2018 r. swoją premierę miał samochód McLaren Senna. Był to hołd dla brazylijskiego kierowcy, który w barwach brytyjskiej stajni sięgnął po trzy tytuły mistrza świata.
McLaren – logo
Samochód McLaren sygnuje logo, na którym widnieje nazwa firmy. Jak zostało wspomniane szyld pochodzi od nazwiska założyciela Bruce’a McLarena Nad literą „n” znajduje się charakterystyczny czerwony znaczek, który ukierunkowany jest na północny-wschód.
Modele McLaren
Jak zdążyliśmy napisać McLaren to nie tylko bolidy F1, ale również cywilne samochody. Lista nie jest może zbyt imponująca, jednak warto wiedzieć, że brytyjska firma zajmuje się produkcją supersamochodów co ma zwiększyć prestiż i elitarność marki.
- 12-C;
- 570S;
- 650S;
- 720S;
- Artura;
- GT;
- Elva;
- F1;
- F1 GTR;
- F1 LM;
- MP4-12C;
- P1;
- Senna;
- X-1;
McLaren Polska
McLaren w Polsce zadebiutował w 2018 r. W Warszawie utworzono premierowy punkt sprzedaży na ulicy Ostrobramskiej 73. Jest to jedyny taki punkt McLaren w Polsce.