Przejdź do treści
Moto Klub
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Porady
  • Testy i opinie
  • Przepisy
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki

Mitsubishi – koncern, który żadnej pracy się nie boi

  • Mitsubishi 3000GT
  • Mitsubishi Airtrek
  • Mitsubishi ASX
  • Mitsubishi Carisma
  • Mitsubishi Celeste
  • Mitsubishi Colt
  • Mitsubishi Cordia
  • Mitsubishi Eclipse
  • Mitsubishi Eclipse Cross
  • Mitsubishi FTO
  • Mitsubishi Galant
  • Mitsubishi Grandis
  • Mitsubishi i
  • Mitsubishi i-MiEV
  • Mitsubishi L200
  • Mitsubishi Lancer
  • Mitsubishi Mirage / Space Star
  • Mitsubishi Outlander
  • Mitsubishi Outlander Sport
  • Mitsubishi Pajero
  • Mitsubishi Sapporo Coupe
  • Mitsubishi Sigma
  • Mitsubishi Space Gear
  • Mitsubishi Space Kombi I
  • Mitsubishi Space Kombi II
  • Mitsubishi Space Runner
  • Mitsubishi Space Star
  • Mitsubishi Starion
  • Mitsubishi Tredia
  • Mitsubishi Xpander

Mitsubishi Motors powstało w 1917 roku, lecz logo japońskiej marki było znane już w 1870 r. Bogata i owocna w sukcesy historia marki jest godna uwagi. Co oznacza jej nazwa i co kryje się za logo? Mitsubishi nie będzie miało przed tobą tajemnic! Przeczytaj!

Historia Mitsubishi sięga roku 1870 r. choć przez niemal 50 lat początkowej działalności firma nie zajmowała się produkcją samochodów. Te pojawiły się dopiero w 1917 roku. Światło dzienne ujrzał wówczas pierwszy samochód z logo Mitsubishi, na którym widnieją trzy diamenty, choć według niektórych jest to wiatrak. Zostawmy jednak tę kwestię. Ponad wszelką wątpliwość można za to stwierdzić, że japońska marka z czasem zyskała na popularności. Udowodniła również, że potrafi sobie świetnie radzić niezależnie od branży. Czym zajmowało się Mitsubishi, zanim koncern wszedł na rynek motoryzacyjny? Jakie były i są rodzaje modeli samochodów tego producenta? O tym dowiesz się z naszego materiału, który przybliży bogatą historię koncernu i rozwój marki w Polsce. 

Mitsubishi – historia marki

Zanim Mitsubishi zajęło się produkcją samochodów, firma działała w różnych obszarach. Wszystko zaczęło się w 1870 r., kiedy Yataro Iwasaki założył kompanię żeglugową Tsukomo Shokai. Dopiero po czterech latach zmieniono nazwę przedsiębiorstwa na Mitsubishi Shokai. Woda została zamieniona na powietrze, ponieważ później Japończycy działali w przemyśle lotniczym. Jednak to nie jedyne branże, w których prężnie rozwijała się nowo powstała firma Mitsubishi. Rodzaje działalności, które nie były jej obce, to również handel zagraniczny i usługami bankowe oraz pocztowe.

Koncern Mitsubishi – historia właściwa 

Koncern Mitsubishi jako producent samochodów zadebiutował na rynku w drugiej dekadzie XX wieku. Pierwszy samochód z diamentowym logo wyjechał z fabryki w 1917 r. i był to Mitsubishi Model A. Mógł pomieścić siedem osób. Auto napędzała 4-cylindrowa jednostka o pojemności 2,8 l, która generowała moc 35 KM. Premierowy samochód japońskiej marki Mitsubishi był dostępny jedynie dla elity. Miał zapewniać komfortową podróż i luksus najważniejszym osobom w kraju. Przez cztery lata produkcji wybudowano zaledwie 22 egzemplarze tego modelu. Nic dziwnego, bo auto było produkowane ręcznie. 

Mitsubishi rezygnuje z samochodów

Koncern w latach 30. na długo zrezygnował z produkcji samochodów osobowych. Jeszcze w 1931 r. Mitsubishi stworzyło pierwszy japoński silnik wysokoprężny, jednak później osobówki poszły w odstawkę. W 1932 r. pojawił się pierwszy autobus marki Mitsubishi, natomiast cztery lata później do sprzedaży trafił model PX33 z napędem na obie osie. Pod koniec dekady do życia powołana została marka Fuso, która produkowała samochody ciężarowe i autobusy. Wybuch II wojny światowej sprawił, że profil koncernu nie zmienił się aż do końca lat 50. Wyniszczony przez działania wojenne kraj potrzebował przede wszystkim pojazdów użytkowych i Mitsubishi rodzaje takich aut zaczęło tworzyć ponownie.

Samochody wracają do łask

W 1959 r. po długiej przerwie pojawił się pierwszy model osobowy. Był to model Mitsubishi 500, który charakteryzował się niską masą. Samochód miał tylko 314 cm długości i ważył zaledwie 490 kg. Auto było niezawodne, na co wpływ miała prosta konstrukcja maszyny. Pod maską znajdował się dwucylindrowy, dwusuwowy, górnozaworowy silnik o pojemności 493 ccm i mocy 21 KM. W 1961 r. pojawił się następca – Mitsubishi 500 Super Deluxe, który mógł pomieścić pięć osób i zapewniał lepsze osiągi. Lata 60. to również okres gdzie po raz pierwszy pojawiła się legendarna nazwa Colt, lecz swój status zawdzięcza innej konstrukcji. 

Narodziny koncernu Mitsubishi Motors Corporation

W 1970 r. dział Motor Vehicle Division (należący de facto do Mitsubishi) przekształcił się w Mitsubishi Motors Corporation, którego nazwa obowiązuje do dziś. Nowa marka rozpoczęła działalność z wielkim rozmachem, ponieważ w tej dekadzie pojawiły się dwa kultowe samochody, które stały się znakiem rozpoznawczym marki Mitsubishi. Mowa tu o modelach Lancer (1973) oraz Colt (1978). Szczególnie ten pierwszy model zbudował wielką renomę firmy z Tokio, gdyż pojazdy Mitsubishi Lancer cieszyły się sporym uznaniem cywilnych kierowców i dominowały również na rajdowych trasach. 

Mitsubishi historia w latach 80. i 90. 

Rok 1982 czas to ekspansji japońskiej marki na rynku amerykańskim. W 1988 roku to kolejne wielkie wydarzenie, czyli debiut spółki Mitsubishi Motors na giełdzie. Wcześniej, bo w 1985 r. doszło do mariażu Mitsubishi z Chryslerem. Obie marki razem stworzyły Diamond-Star Motors. W 1991 r. Chrysler wyprzedał udziały japońskiemu partnerowi. 

Współpraca z Chryslerem i Volvo oraz dołączenie marki do grupy PSA

Dla Mitsubishi historia fuzji trwała dalej. Japoński producent nawiązał współpracę z Volvo przejmując 33% udziałów w holenderskiej fabryce szwedzkiej marki (m.in. produkcja modelu Carisma). W 1999 r. Mitsubishi przejął wszystkie udziały we wspomnianej fabryce od Volvo. Ekspansja na rynki światowe pojazdów ciężarowych Mitsubishi stała się możliwa dzięki współpracy z koncernem DaimlerChrysler. Pod koniec dekady zawarto również porozumienie o kooperacji z grupą PSA w kwestii budowy silników z wykorzystaniem rozwiązań oferowanych przez japońskiego producenta. 

Historia marki Mitsubishi w XXI wieku

W 2001 r. pojawia się model Mitsubishi Outlander, który później doczekał się również hybrydowego wariantu. W 2010 r. z taśmy produkcyjnej zjechały elektryczny i-MiEV oraz crossover ASX. Rok 2016 to koniec produkcji kultowego Lancera i kolejne zmiany właścicielskie. Mitsubishi rozpoczęło współpracę z Renault, tracąc powoli niezależność. Producent podzielił tym samym los swojego rodzimego konkurenta Nissana, który również należy do tego aliansu. 

Mitsubishi opuszcza Europę

W poprzednim roku producent zadeklarował, że z powodu coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin najnowsze modele Mitsubishi nie pojawią się na europejskim rynku. Do końca 2021 r. marka ma ostatecznie zniknąć ze Starego Kontynentu. Polska i inne rynki po tym terminie będą zapewne kontynuować sprzedaż aut z logo Mitsubishi. Można jednak przewidywać, że przy ograniczonej ofercie raczej prędzej niż później marka Mitsubishi będzie niebawem w Polsce melodią przeszłości.

Mitsubishi – historia logo i symbolika

Sama nazwa Mitsubishi w języku japońskim oznacza „trzy diamenty”. Nic zatem dziwnego, że taki symbol widnieje na logo, które zdobi samochody tej marki. Co ciekawe, logotyp ten pojawił się już w czasach, kiedy firma działała jeszcze jako przedsiębiorstwo żeglugowe. Geneza logo Mitsubishi sięga jednak czasów, gdy firma nie działała jeszcze pod obecną nazwą. 

Logo Mitsubishi i jego symbolika

Emblemat łączy dwa herby rodowe. Jeden to znak twórcy firmy, Yataro Iwasakiego, czyli trzy nałożone na siebie romby. Drugi to rodzinny herb jego pierwszego pracodawcy, którym był Yamanouchi z klanu Tosa. Jego symbol to trzy liście dębu. Przez wszystkie lata istnienia marki logo Mitsubishi pozostało bez praktycznie zmian.

Wybrane samochody marki Mitsubishi – rodzaje i modele

Samochody Mitsubishi przez lata ugruntowały swoją pozycję na rynku. Auta tej marki cieszyły się wielkim uznaniem klientów i wielokrotnie zdobywały laury na różnych motoryzacyjnych konkursach. Każda marka ma swoje modele, które nierozerwalnie kojarzą się z danym producentem. W przypadku Mitsubishi są to modele Colt i Lancer, które były produkowane przez odpowiednio 34 i 43 lata. W ostatnich latach natomiast zdecydowanie wyróżniał się model ASX. Czy zatęsknimy za samochodami japońskiego producenta? Czas pokaże. Oto wybrane modele Mitsubishi.

  • ASX (2010-obecnie);
  • Carisma (1995-2004);
  • Colt (1978-2012);
  • Cordia (1982-1990);
  • Diamante (1991-2004);
  • Eclipse (1990-2011);
  • Eclipse Cross (2017-obecnie);
  • Endeavor (2003-2010);
  • FTO (1994-2001);
  • Galant (1969-2012);
  • Grandis (2003-2011);
  • i-MiEV (2010-2014);
  • L200 (1993-obecnie);
  • L300 (1980-1998);
  • L400 (1995-2000);
  • Lancer (1973-2016);
  • Lancer Evolution (1991-2015);
  • Mirage (1978-2002);
  • Montero (2006-2018);
  • Outlander (2001-obecnie);
  • Pajero (1982-2017);
  • Pajero Sport (1996-2016);
  • Santamo (1999-2001);
  • Sapporo (1978-1990);
  • Sigma (1990-1996);
  • Space Gear (1995-2006);
  • Space Runner (1991-2002);
  • Space Star (2014-obecnie);
  • Space Wagon (1984-2005);
  • Starion (1982-1990).

Mitsubishi – osiągnięcia marki w motorsporcie

Historia marki Mitsubishi jednoznacznie kojarzy się z WRC oraz osobą Tommiego Makinena. Legendarny samochód Mitsubishi Lancer Evolution z Finem za kierownicą zdominował Rajdowe Mistrzostwa Świata w pod koniec XX wieku. Świadczy o tym mistrzostwo świata kierowców zdobywane w latach 1996-1999. Mimo takich sukcesów koncern Mitsubishi w tym okresie sięgnął tylko po jeden tytuł wśród konstruktorów. Musiał uznać wyższość rodzimych konkurentów – Toyoty i Subaru. 

Koncern Mitsubishi Motors w Rajdzie Dakar

Mitsubishi w WRC miał Makinena, natomiast w Rajdzie Dakar japoński producent stworzył kapitalny duet ze Stephanem Peterhanselem. Francuskim kierowca wygrał cztery edycje rajdu w latach 2004-2007. Samochód Mitsubishi Pajero był swoistym dominatorem w pierwszej dekadzie XXI wieku, ponieważ jego supremacja sięga roku 2001. Łącznie przez siedem kolejnych edycji model ten nie miał sobie równych, a należy doliczyć triumfy tego auta także w latach 90. oraz w 1985 roku. 

Mitsubishi – Polska i statystyki sprzedaży

W ostatnich latach zdecydowanie najbardziej udanym rokiem dla marki Mitsubishi w Polsce jest rok 2019. Wówczas to zarejestrowano 6471 samochodów tej marki, co stanowiło wzrost o niemal 16% w porównaniu z 2018 r. Prym wiodły głównie modele ASX i Outlander. Jak w naszym kraju radzi sobie Mitsubishi? Polska (jak i cała Europa) nie jest popularnym rynkiem dla japońskiej marki. Spadająca sprzedaż i coraz bardziej restrykcyjne normy spalin skłoniły koncern do drastycznego kroku. W lipcu 2020 r. producent zapowiedział, że nowe modele aut Mitsubishi nie będą pojawiać się na naszym kontynencie. Sama marka zamierza się nadal rozwijać, ale skoncentruje się na innych rynkach. 

Mitsubishi – czy wiesz, że 

  • Premierowy samochód Mitsubishi – Model A – był wzorowany na Fiacie Zero. 
  • Podczas II wojny światowej Mitsubishi produkowało również samoloty wojskowe.
  • Samochód Mitsubishi 500 powstał jako projekt Narodowego Planu Samochodowego.
  • Fuso B46 to pierwszy japoński autobus, który przez lata dzierżył miano najbardziej pojemnego wozu z Kraju Kwitnącej Wiśni. Kierowca mógł wpuścić do środka 38 pasażerów. 
  • W 1919 r., w fabrykach Mitsubishi powstał wówczas najmocniejszy 300-konny silnik lotniczy. Samolot Nippon 60 korzystał właśnie z tej jednostki i niedługo później w rekordowym czasie okrążył kulę ziemską.
  • W 1951 r. powstał autobus R1. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że była to pierwsza maszyna takiego typu, która miała silnik umieszczony z tyłu. Jeszcze wcześniej pojawił się elektryczny MB46.
  • Mitsubishi Lancer był pierwszym modelem japońskiego producenta, który pojawił się w Europie.

Marki samochodów » Mitsubishi

  • Motoklub
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
Copyright © 2021-2025 Contentation sp. z o.o.
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki