Peugeot – francuska marka, która zamieniła kuchnię na fabrykę
- Peugeot 1007
- Peugeot 104
- Peugeot 106
- Peugeot 107
- Peugeot 108
- Peugeot 2008
- Peugeot 205
- Peugeot 206
- Peugeot 207
- Peugeot 208
- Peugeot 3008
- Peugeot 304
- Peugeot 305
- Peugeot 306
- Peugeot 307
- Peugeot 308
- Peugeot 309
- Peugeot 4007
- Peugeot 4008
- Peugeot 405
- Peugeot 406
- Peugeot 407
- Peugeot 5008
- Peugeot 504
- Peugeot 505
- Peugeot 508
- Peugeot 604
- Peugeot 605
- Peugeot 607
- Peugeot 806
- Peugeot 807
- Peugeot Bipper
- Peugeot Boxer
- Peugeot Expert
- Peugeot Ion
- Peugeot Partner
- Peugeot RCZ
- Peugeot RCZ 2013
- Peugeot Rifter
Peugeot to kolejny znany koncern motoryzacyjny z Francji. Jak swoją renomę budowały samochody Peugeot? Rodzaje nie ograniczały się do osobówek. Poznaj historię firmy oraz modele aut i ciekawostki dotyczące Peugeota w Polsce!
Marka Peugeot liczy już ponad 200 lat. Musiało jednak upłynąć trochę czasu, aby koncern zaczął produkować samochody. Zanim do tego doszło, przedsiębiorstwo funkcjonowało w różnych branżach. Pierwszy samochód firmy powstał jeszcze w XIX wieku, zaś charakterystyczne logo Peugeota z lwem pojawiło się w 1850 roku. Przez cały okres istnienia Peugeot wyprodukowała liczne auta, które były wykorzystywane m.in. przez najważniejsze osoby we Francji. dzięki serii filmów Taxi. O tym i wielu innych wątkach przeczytacie w poniższym artykule, który porusza historię marki, logo, rodzaje Peugeota. Wszystkie modele samochodów francuskiej marki także wymienimy. Nie zabraknie również licznych osiągnięć producenta w sportach motorowych i informacji na temat statystyk sprzedaży Peugeota w Polsce. Gotowi? Startujemy!
Peugeot – historia marki
Od kiedy działa firma Peugeot? Historia jest wyjątkowo długa, gdyż sięga roku 1810. Założycielami firmy zostali dwaj bracia – Jean-Pierre oraz Jean-Frederic Peugeot, a siedziba przedsiębiorstwa mieściła się w Sochaux. Co warto wiedzieć o wczesnych dziejach Peugeot? Marka początkowo nie funkcjonowała w branży motoryzacyjnej.
Peugeot – rodzaje produktów przed startem w branży motoryzacyjnej
Nowe przedsiębiorstwo zajmowało się wytwarzaniem i sprzedażą m.in. młynków do kawy, pił taśmowych, stelaży parasolek, mechanizmów zegarów i oprawek okularów, zaś w 1885 r. z fabryki wyjechał pierwszy rower. Nieco wcześniej, bo w 1850 r., świat ujrzał logo z charakterystycznym lwem. Samochody Peugeot pojawiły się nieco później.
Pierwsze samochody Peugeot, motocykle i ciężarówka
Wpływ na zmianę profilu firmy miał wnuk współzałożyciela. Urodzony w 1849 r. Armand Peugeot ukończył wydział inżynierii na paryskiej politechnice, a następnie rozwijał swoje umiejętności praktyczne w Wielkiej Brytanii. Po powrocie do Francji Armand szybko związał branżą samochodową. W 1889 r. zaprezentowany został pierwszy silnik parowy, natomiast dwa lata później powstał pierwszy samochód Peugeot z napędem spalinowym. Na początku XX wieku do sprzedaży trafił debiutancki motocykl sygnowany logo Peugeota. W 1913 r. z fabryki wyjechała premierowa ciężarówka.
Kolejne modele Peugeot – historia nazewnictwa
I wojna światowa zahamowała rozwój firmy, jednak po jej zakończeniu marka zaczęła produkować coraz to więcej modeli. Peugeot 163, 156, 174 czy 201 to auta z tamtych lat. Od pierwszych lat działalności Peugeot modele określa liczbami, gdzie pierwsza cyfra oznacza klasę auta, a ostatnia to numer serii. Firma pozostaje wierna tej filozofii do dziś.
Peugeot – historia w czasie wojny i okres tuż po niej
Okres II wojny światowej nie był najlepszy dla producentów samochodów. Nie inaczej jest w przypadku Peugeota. Marka ucierpiała, gdyż działania zbrojne przyczyniły się do przerwania produkcji ciekawych modeli: 202 i 402. Te samochody wyróżniały się reflektorami umieszczonymi z przodu pojazdu. W tym czasie Peugeot podlegał zarządowi dowodzonym przez Ferdinanda Porsche, co uległo zmianie po zakończeniu wojny.
Pierwszy model z logo Peugeota po wojnie, czyli 203
Pierwszy model wyprodukowany po II wojnie światowej to samochód Peugeot 203, który był w sprzedaży do 1960 r. Rok wcześniej w samochodach Peugeota można było znaleźć silnik Diesla. Mowa tu konkretnie o modelach Peugeota 403, natomiast ich następca, czyli 404, okazał się prawdziwym hitem. Samochód sprzedano w liczbie 2 milionów egzemplarzy, a w niektórych krajach był produkowany aż do 1988 roku. W 1968 r. gamę pojazdów uzupełnił model 504, który był w produkcji do 1989 roku.
Peugeot – historia przejęcia Citroena
Sprzedaż luksusowych samochodów szła bardzo dobrze, jednak francuska marka chciała dotrzeć do większej liczby klientów. Peugeot zajął się więc produkcją mniejszych aut dla mniej zamożnych obywateli. W związku z tym powstał model 104. W roku 1976 miało miejsce bardzo ważne wydarzenie, gdyż Peugeot przejął 90% akcji swojego rodzimego konkurenta – Citroena. Co prawda obie firmy działały nadal oddzielnie, ale części, techniczne rozwiązania, jak i produkcja poszczególnych modeli były dziełem wspólnym.
Peugeot – historia dalszej ekspansji
Po chwili przejęto również europejski oddział amerykańskiej marki Chrysler. Tym sposobem powstała grupa PSA. W 2021 r. PSA połączyła się z innym koncernem FCA (Fiat Chrysler Automobiles), tworząc nowe konsorcjum Stellantis, do którego należą zarówno Peugeot, jak i Citroen.
Marka Peugeot w czasach współczesnych
Lata 80. stoją pod znakiem modeli Peugeot 205, 309 i 405, który w 1988 r. stał się laureatem nagrody Europejski Samochód Roku. Ostatnia dekada XX wieku to takie samochody marki Peugeot, jak: 206, 306, 406 czy Partner. Natomiast w XXI wieku dużym zainteresowaniem cieszyły się modele Peugeot 307 (Europejski Samochód Roku 2002), 407, 208, 308, czy też model 607 – flagowy samochód marki Peugeot. Auto cieszyło się dużym prestiżem, gdyż korzystali z niego francuscy politycy. W 2008 r. natomiast produkcja Peugeota przekroczyła liczbę 50 milionów. W ostatnich latach tytułem Car of the Year mogą poszczycić się samochody Peugeot 308 czy 3008, który w 2017 r. stał się pierwszym SUV-em z takim wyróżnieniem.
Peugeot – historia logo i symbolika
Od początku istnienia logo Peugeota przedstawia lwa, który w bardziej lub mniej zmienionej formie pojawiał się w każdym logotypie. Czasem był to jedynie profil zwierzęcia, innym razem w logo znajdowała się cała sylwetka lwa. Geneza logo Peugeota sięga początków działalności firmy, która produkowała m.in. piły. Taka postać miała symbolizować, że sprzęt jest równie ostry, co zęby lwa, a ostrza były elastyczne tak, jak jego kręgosłup. Na pierwszych logotypach widać strzałę, na której znajduje się główny symbol marki, ale z czasem ją usunięto (podobnie jak język u lwa). Co ciekawe, pierwszy samochód został ozdobiony charakterystycznym logo Peugeot w 1906 roku, czyli dopiero 15 lat po produkcji pierwszego auta Peugeot.
Nowe logo Peugeot
W 2021 r. marka Peugeot, jak wielu innych producentów, zmieniła swoje logo. Nowe logo Peugeot nawiązuje do znaku stosowanego w latach 60. XX wieku. Czarno-biały logotyp ukazuje jedynie głowę lwa, nad którym znajduje się nazwa Peugeot. Białe kontury widnieją na czarnej tarczy. Nowe logo Peugeota jest pozbawione efektów trójwymiarowości i podświetlenia. Nowy logotyp ma także zwiększyć prestiż marki, która zajmuje się produkcją luksusowych aut. To nawiązanie do aktualnej i przyszłej gamy pojazdów.
Peugeot – wszystkie modele z ostatnich dekad
Na przestrzeni lat rodzaje samochodów marki Peugeot udowadniały swoją klasę. Niektóre radziły sobie jako małe, miejskie auta. Inne modele Peugeota były luksusowymi limuzynami, którymi jeździły najważniejsze osoby w państwie. Auta francuskiej marki zyskały też sławę w świecie kinematografii jako taksówki w znanej serii francuskich filmów Taxi. Jakie samochody wyprodukował Peugeot? Wszystkie modele na liście znaleźć się nie mogły, dlatego wybraliśmy te z nieco bardziej współczesnych czasów.
- 104 (1972-1988);
- 106 (1991-2003);
- 107 (2005-2013);
- 108 (2014-2017);
- 204 (1965-1977);
- 205 (1983-1998);
- 206 (1998-2012);
- 207 (2006-2013);
- 208 (2012-obecnie);
- 301 (2012-2019);
- 304 (1969-1980);
- 305 (1977-1990);
- 306 (1993-2003);
- 307 (2001-2012);
- 308 (2007-obecnie);
- 309 (1985-1993);
- 405 (1987-1996);
- 406 (1995-2004);
- 407 (2004-2011);
- 504 (1968-1989);
- 505 (1979-1994);
- 508 (2011-obecnie);
- 604 (1975-1985);
- 605 (1989-2000);
- 607 (2000-2010);
- 806 (1994-2000);
- 807 (2002-2014);
- 1007 (2005-2009);
- 2008 (2013-obecnie);
- 3008 (2009-obecnie);
- 4007 (2007-2012);
- 5008 (2009-obecnie);
- Bipper (2009-2016);
- Boxer (1994-obecnie);
- Expert (1995-obecnie);
- iOn (2011-2014);
- Partner (1996-obecnie);
- RCZ (2010-2015);
- Rifter (2018-obecnie);
- Traveller Van (2016-obecnie).
Samochody Peugeot w motorsporcie
Wymienianie sukcesów Peugeot zaczniemy od rajdów, w których francuska marka w szczególności na początku tysiąclecia radziła sobie znakomicie. W kategorii WRC samochody Peugeot brylowały w latach 80. i sięgały dwukrotnie po tytuł konstruktorski oraz wśród kierowców za sprawą dwóch Finów: Timo Salonena i Juhy Kankkunena. Kierowcy z Finlandii generalnie dobrze sobie radzili za kierownicą samochodów Peugeot, gdyż Marcus Gronholm w sezonach 2000 i 2002 zostawał mistrzem świata właśnie w barwach tej marki. Do tego należy dodać mistrzostwo zdobyte przez Richarda Burnsa w sezonie 2001. Na przełomie XX i XXI wieku Peugeot był trzykrotnym mistrzem świata konstruktorów.
Sukcesy Peugeot w Le Mans i Rajdzie Dakar
Nie można też pominąć osiągnięć marki w latach 90., kiedy to Peugeot dwukrotnie wygrywał prestiżowy 24-godzinny wyścig Le Mans. Zwycięstwo odniósł również w 2009 roku. Warto również wspomnieć o dokonaniach w Rajdzie Dakar. Samochody Peugeot 205 oraz 405 nie miały sobie równych w latach 1987-1990. Na powtórny triumf w tym rajdzie marka czekała do 2016 roku. Przez trzy kolejne edycje samochód Peugeot 2008 DKR i Peugeot 3008 DKR były bezkonkurencyjne za sprawą Stephane’a Peterhansela i Carlosa Sainza, których pilotowali odpowiednio Jean Paul Cottret i Lucas Cruz.
Fiasko w Formule 1
Marka chlubi się licznymi osiągnięciami w motorsporcie, jednak przygoda Peugeot w Formule 1 okazała się niewypałem. Zaczęło się w sezonie 1994, kiedy to francuskie przedsiębiorstwo zapewniało stajni z Woking jednostki napędowe. Niestety, silniki Peugeot były bardzo awaryjne, więc sukcesy nie nadeszły. W latach 1995-1997 marka Peugeot napędzała bolidy Jordana, zaś w sezonach 1998-2000 ekipę Prost GP, którą dowodził czterokrotny mistrz świata Alain Prost. Współpraca Peugeota z francuskim mistrzem F1 również była nieudana.
Peugeot – Polska i sprzedaż samochodów
Oficjalnie marka Peugeot pojawiła się w Polsce na przełomie roku 1992 i 1993. Francuskie samochody nie są jednak tak chętnie kupowane, jak choćby auta niemieckiej produkcji. Wpływ na to może mieć krzywdzący stereotyp na temat pojazdów znad Sekwany. Mimo tego Peugeot w Polsce sprzedał ponad 11 tys. samochodów w poprzednim roku. Francuska marka z wynikiem dokładnie 11 039 uplasowała się jednak dopiero na 11. miejscu. Na docenienie zasługują jednak samochody dostawcze Peugeota. Modele Partner, Expert czy Boxer wyróżniały się w segmencie samochodów dostawczych.
Peugeot – czy wiesz, że:
- Już w latach 20. XX wieku Polska była dla Peugeota atrakcyjnym rynkiem, gdyż większość z ówczesnych taksówek (znanych wtedy bardziej jako „dorożki samochodowe”) stanowiły samochody francuskiej marki. Historia zatoczyła koło, gdyż modele Peugeot 406 na wiele lat zdominowały później rynek taksówkarski w Polsce.
- Czas na kolejną ciekawostkę związaną z relacją Peugeot-Polska. Związki trwają znacznie dłużej niż sto lat. Pierwsze wzmianki o marce pojawiły się już w 1818 roku w piśmie „Izys Polska, czyli Dziennik umiejętności, kunsztów i rękodzieł”. W 1922 r. natomiast w prasie można było znaleźć ogłoszenie o sprzedaży samochodu Peugeot.
- Ciekawostek związanych z Polską ciąg dalszy. Samochód Peugeot odniósł zwycięstwo w wyścigu Warszawa-Wyszków-Ostrów. Działo się to w roku 1925.
- Znane na całym świecie logo Peugeota z lwem pojawiło się w 1850 r., natomiast logotyp został zastrzeżony osiem lat później.
- Szybki rozwój firmy sprawił Armandowi Peugeot niemałe problemy. Okazało się, że konieczna jest rozbudowa warsztatów. Jak się mówi – z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach. Armand odłączył się więc od rodziny i założył własne przedsiębiorstwo.
- Jeszcze przed wybuchem I wojny światowej w fabrykach Peugeota pracowało ponad 2,5 tys. osób. Produkowano w nich 10 tys. samochodów rocznie i ponad 80 tys. rowerów!
- Polska armia w 1920 r. zakupiła 18 samochodów pancernych marki Peugeot.
- Pierwsze małe auto Peugeot to model 204. Samochód był wyposażony w lekki aluminiowy silnik, przednie hamulce tarczowe oraz napęd na przednią oś.
- W samochodzie Peugeot 404 zastosowano automatyczną skrzynię biegów ZF.