Pontiac – samochód, którym uciekał mistrz kierownicy
Pontiac już nie istnieje od ponad dekady, jednak długie i bogate dziedzictwo amerykańskiej marki pozostaje w pamięci wielu sympatyków tej firmy. Poznaj historię producenta, który zapisał się także w filmowych annałach złotymi zgłoskami.
Pontiac na stałe się zapisał w kronikach motoryzacji. Długa, licząca 84 lata historia nie pozostała niezauważona. Amerykański producent konkurował w przeszłości z marką Buick czy bardziej znanym Cadillakiem. Pontiac należał do koncernu General Motors i taki stan rzeczy utrzymywał się do momentu ostatecznej likwidacji marki w 2010 r. Bogata przeszłość jest warta przypomnienia, tym bardziej że modele Pontiac niewątpliwie na to zasługują. Wielu ceni sobie auta z tym logo i wspomina je z rozrzewnieniem, mimo że na modele z tym logo stać było nielicznych. Zapraszamy do poniższego artykułu, który laikom pozwoli poznać historię dawnego potentata, a ci bardziej obeznani odświeżą sobie dawne dzieje tej nietuzinkowej marki.
Pontiac – historia
Historia marki Pontiac rozpoczyna się w 1906 r. za sprawą Edwarda Murpy’ego, właściciela firmy Oakland. Dopiero jednak 20 lat później koncern General Motors, widząc niszę w średniej kategorii cenowej, wskrzesił na dobre Pontiaca. Początek działalności przedsiębiorstwa były skromne. Wspomniane General Motors, do którego należał Pontiac, miał poważne problemy finansowe. Z czasem amerykańska marka zaczęła znaczyć coraz więcej. Firmie nawet nie był straszny Wielki Kryzys z lat 30. XX wieku.
Premierowy samochód Pontiac
Pierwsze auto z logo Pontiac to model 6-27. Samochód szybko zyskał na popularności. Ogromne zainteresowanie przełożyło się na 80 tys. sprzedanych egzemplarzy, co zmusiło firmę do wybudowania nowej fabryki w mieście Pontiac w stanie Michigan. Marka przetrwała Wielki Kryzys, aczkolwiek były to chude dla Pontiaca i niewiele zabrakło, aby przedsiębiorstwo szybko zakończyło swoją historię. Ratunkiem okazała się redukcja kosztów. Modele Pontiac w tym okresie mogły korzystać m.in. z podzespołów Chevroleta, co poprawiło kondycję spółki.
Powojenna historia Pontiac
Jak większość producentów, Pontiac w okresie II wojny światowej współpracował z amerykańską armią, wytwarzając dla niej karabiny maszynowe i przednie osie do czołgów. Gdy kurz wojenny opadł, Pontiac wrócił do produkcji samochodów, konstruując przy tym innowacyjne rozwiązania, jak np. automatyczna skrzynia biegów, co zdecydowanie zwiększyło popyt na samochody tej marki. W 1947 r. sprzedano ponad 200 tys. egzemplarzy aut Pontiac. Były to tłuste lata dla Pontiaca, a jak zazwyczaj bywa w takich sytuacjach, po owocnych latach przyszły trudne czasy dla tego producenta. Styl i oczekiwania konsumentów ulegały zmianie w latach 50., przez co Pontiac musiał coś zmienić w funkcjonowaniu firmy, aby móc w przyszłości ponownie spełniać oczekiwania kierowców.
Pontiac wraca na szczyt
Lata 60. XX wieku to niewątpliwie złota dekada w historii Pontiaca. Wówczas sprzedaż aut z tym logo sięgała ponad milion egzemplarzy rocznie. Wpływ na to miała zmiana koncepcji. Modelom Pontiac nadano sportowego charakteru, co okazało się strzałem w dziesiątkę. W 1961 r. Pontiac był trzecią najpopularniejszą marką pochodzącą ze Stanów Zjednoczonych. Zagrożenie nadchodziło jednak ze strony rodzimego konkurenta Forda, który zaprezentował w 1964 r. model Mustang, rozpoczynając erę tzw. „muscle car”. Pontiac nie był dłużny i w 1967 r. odpowiedzieli legendarnym autem Firebird. Co prawda samochód Pontiac Firebird popularnością nie przebił Mustanga, aczkolwiek model ten zdobył silną pozycję na rynku. Jego zaletą nie był tylko wygląd oraz możliwości techniczne, ale także szeroki wybór jednostek napędowych oraz wyposażenie. W tym samej dekadzie swoją premierę ma także auto Pontiac Trans Am, jednak złota era powoli zmierzała ku końcowi.
Pontiac chyli się ku upadkowi
Wspaniałe czasy dla Pontiaca w latach 80. były już jedynie coraz bardziej odległym wspomnieniem. Liczba sprzedanych aut regularnie spadała, a zarząd nie wiedział za bardzo jak zmienić ten stan rzeczy. Piękna historia i złoty okres zaczęła przykrywać coraz grubsza warstwa kurzu. W 2008 r. liczba nabywców aut z logo Pontiac liczyła niecałe 300 tys. 27 kwietnia 2009 r. General Motors oficjalnie ogłosił rezygnację z marki, za powód podając problemy finansowe koncernu. Oficjalnie historia Pontiaca została zakończona w 2010 r. Pracę straciło wówczas 7500 osób, a ostatnim modelem, jaki wyjechał z fabryki, był samochód Pontiac G6 sedan w kolorze białej perły.
Pontiac – logo
Logo Pontiac przedstawia strzałę skierowaną ku dołowi. Na czerwonym tle znajdowała się biała gwiazda. Pod spodem umieszczona była nazwa producenta wywodząca się od wodza Indian z plemienia Ottawów, przywódcy powstania z XVIII wieku, który jednocześnie jest patronem miasta Pontiac w stanie Michigan. Taki logotyp utrzymywał się w takiej formie od 1959 do 2010 r. Wcześniej logo Pontiac zdobiła głowa wodza indiańskiego plemienia umieszczona na tarczy lub w okręgu na czerwonym tle.
Pontiac – modele
Przez ponad 80 lat Pontiac wyprodukował wiele fantastycznych modeli na czele z autem Firebird, który stał się najsłynniejszym przedstawicielem amerykańskiego producenta.
- 6000
- Aztek
- Big Six
- Bonneville
- Deluxe
- Economy Eight
- Fiero
- Firebird
- G3
- G4
- G6
- G8
- Grand Am
- Grand Prix
- GTO
- Le Mans
- Montana
- New Series
- Solstice
- Standard
- Sunbird
- Sunburst
- Sunfire
- Trans Am
- Trans Sport
- Torpedo
- Torrent
- Vibe
Pontiac – Polska
Z racji tego, że Pontiac został zlikwidowany kilka lat temu, pozostaje zakup używanych egzemplarzy. Polskie strony są pełne ofert, których cena sięga od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Oczywiście nie brakuje ogłoszeń dotyczących takich aut jak Firebird czy Solstice.
Pontiac – czy wiesz, że…
- Samochód Pontiac Trans Am był własnością Burta Reynoldsa, głównego bohatera serii filmów pt. „Mistrz kierownicy ucieka” (Smokey and the Bandit). Model Trans Am z 1977 r. był napędzany silnikiem o pojemności 6,6 l.
- Auto z logo Pontiac występował również w serialu „Nieustraszony” z Davidem Hasselhoffem. Pojazd był zmodyfikowaną wersją Pontiaca Trans Am III.
- Hasło reklamowe Pontiac brzmiało – „Pontiac, Driving Excitement” (z ang. Pontiac, ekscytująca jazda; dosł: ekscytacja prowadzeniem).
- Pontiac jest powszechnie uważany za jednego z prekursorów ery „muscle car”.
- Samochód Pontiac Aztek produkowany w latach 2001-2005 był dla amerykańskiej marki porażką. Jego wygląd był mocno kontrowersyjny, co nie przysporzyło mu wielu fanów. Jego stylistyka była tak brzydka, że brytyjski magazyn „Telegraph” uznał ten model za najbrzydsze auto świata.
- Jeszcze pod koniec lat 50. XX wieku Pontiac cieszył się stereotypem samochodów dla emerytów. Tę niezbyt pochlebną opinię diametralnie zmieniły modele GTO i Firebird.
- Pontiac Banshee IV zagrał epizodyczne role w filmach „Powrót do przyszłości II” z 1989 roku oraz „Człowiek Demolka” z 1993 roku.