Scion – Toyota w innym wydaniu. Nie przypadła do gustu amerykańskiej młodzieży

Scion to marka, która należy do samochodowej przeszłości. Auto z tym logo nie zawojowało rynku motoryzacyjnego, jak oczekiwała początkowo Toyota. Sprawdź krótką, acz burzliwą historię japońskiego przedsiębiorstwa.

 

Scion. Ta nazwa może niewiele mówić nawet osobom, które bardziej interesują się motoryzacją. Marka należąca do koncernu Toyota Motor Corporation miała podbić Stany Zjednoczone i zainteresować młodszych kierowców, które oglądają się za swoim pierwszym samochodem. Firma z logo Scion Motors produkowały miejskie auta za niewielką cenę. Niestety plany spłonęły na panewce i krótka historia Scion zakończyła się po niecałych piętnastu latach działalności. Przez ten okres Polska i wiele innych krajów nie miała dostępu do modeli Scion. Może i to dobrze, gdyż marka ta była porażką dla Toyoty. Ostatnie zdanie niezbyt zachęca do dalszej lektury, aczkolwiek zapraszamy na wyprawę po krótkiej i niezbyt okazałej historii tego przedsiębiorstwa.

Klient docelowy Scion

Scion, choć niektórzy mówili także Scion Motors został powołany do życia przez koncern Toyota Motor Corporation w 2002 r. Marka była przeznaczona dla tzw. generacji Y, czyli młodego i dynamicznego pokolenia, które doskonale odnajduje się w internetowych realiach i ogólnie świecie nowych technologii oraz rozrywki. W myśl przychodzi młodzież, która wkracza w dorosłe życie, ale nie stać ich jeszcze na droższy samochód i rozglądają się za pierwszym autem, które spełni ich oczekiwania, będzie prostym i ekonomicznym pojazdem, które będzie przeznaczony przede wszystkim do przewożenia ich z punktu A do punktu B. Scion miał stanowić pierwszy etap w motoryzacyjnym życiu z punktu widzenia koncernu Toyota Motor Corporation. W taki sposób japońskie przedsiębiorstwo zamierzało stworzyć szerokie grono wiernych klientów. Młodzi kierowcy, którzy ledwo zdali egzamin na prawo jazdy mieli rozglądać się za Scionem, starszy, dojrzały obywatel wraz z rodziną zasiadał do Toyoty, zaś emeryt, który chce cieszyć się życiem i emanować luksusem wybierał nomen omen Lexusa. Opis klienta docelowego Scion i nie tylko jest dość szeroko opisany dlatego czas przejść dalej. 

Historia Scion

Jak zostało wspomniane Scion powstał pod koniec 2002 r. Pierwsze modele z tym logo trafiły do sprzedaży w 2003 r. w postaci aut xA i xB (wcześniej w Nowym Jorku zaprezentowano prototypowe modele bbX i ccX), które po czterech latach doczekały się swoich następców – xD i xB II generacji. Pojazdy te zostały zaprezentowane 8 lutego 2007 r. w Chicago. Nieco wcześniej w 2004 r. w Detroit swoją premierę miał sportowy samochód Scion tC. Najlepsze lata dla Scion przypadają na lata 2005-2006. Wówczas sprzedaż aut z tym logo osiągała sprzedaż na poziomie kolejno 156 i 173 tys. samochodów rocznie. Wynik może być uznany za przyzwoity, lecz jest to złudne przeświadczenie, mając na uwadze wielkość i potencjał rynku, jakim są Stany Zjednoczone. Niestety z każdym kolejnym rokiem było coraz gorzej, aż w 2009 r. sprzedaż Scion spadła poniżej 100 tys. aut rocznie. 

Likwidacja Scion

W 2012 r. w zakładach Scion rozpoczęły się prace nad Toyotą GT86, a już rok później zaprezentowano jego odpowiednika pod marką Scion, jako model FR-S. W tym okresie odnotowano niewielki wzrost sprzedaży na granicy 50-60 tys. aut rocznie. To jednak było zdecydowanie za mało. Późniejsze działania Toyoty nie przynosiły oczekiwanego rezultatu. W końcu po powtarzających się nagminnie plotkach i przypuszczeniach 3 lutego 2016 r. japoński koncern oficjalnie ogłosił, że z powodu małego zainteresowania, marka Scion zostaje zlikwidowana. Z gamy Scion do Toyoty trafiły modele iA, iM oraz FR-S. 

 

Na koniec historii Scion mała ciekawostka. Jak zostało wspomniane, klientem docelowym tej marki byli amerykańscy i przede wszystkim młodzi obywatele. Jak wykazują jednak dane średnia wieku nabywcy Scion oscylowała w granicy 50 lat.   

Logo Scion

Samochód Scion zdobiło logo, na którym widniała nazwa marki wpisana w srebrny owal. Sam szyld z języka angielskiego oznacza „potomek”.

Modele Scion

Krótka historia Scion przyczynia się do tego, że lista modeli z tym logo nie jest zbyt okazała. Większość z nich z perspektywy czasu można uznać za niewypały. Poniżej prezentujemy wyprodukowane przez japońską markę auta, a wybrane egzemplarze opisujemy bardziej szczegółowo:

  • iQ (2012–2015); 
  • xA (2003–2006); 
  • xB (2003–2007); 
  • xB II (2007–2015); 
  • xD (2007–2014); 
  • iA (2015–2016); 
  • iM (2015–2016); 
  • tC (2004–2010); 
  • tC II (2010–2016); 
  • FR-S (2013–2016).

Samochód Scion xD

Auto swego czasu było dostępne od 16 tys. dolarów i należał do najtańszych pojazdów w gamie Scion, choć tak naprawdę była to Toyota Urban Cruiser, ale za to z mocniejszym silnikiem o pojemności 1.8 l i mocy 128 KM. Długość pojazdu wynosi 3,9 m i został nawet uznany za najbardziej niezawodny samochód USA w 2009 r. Sama karoseria była kanciasta, jednak w historii japońskiej marki znajdowały się jeszcze mniej opływowe maszyny. 

Auto Scion xB

Mowa tu o modelu Scion xB, który był nieco większy (4,2 m) i nieco droższy (od 16,7 tys. dolarów. Pod maską znajdowała się jednostka napędowa o pojemności 2.4 l generująca moc nawet 158 KM. Płyta podłogowa zastosowana w modelu xB była wykorzystywana również w Toyocie Corolli oraz Matrix (kompaktowy van sprzedawany w USA).  

Auto Scion tC

Logo Scion zdobiło również wariant tC. Coupe powstało na bazie Toyoty Avensis, które napędzane było jednostką napędową 2,5 l o mocy 180 KM. Samochód Scion tC był wyposażony m.in. w szklany dach, 18-calowe koła czy kubełkowe fotele, a wszystko to od 19 tys. dolarów.

Scion Polska

Z racji tego, że samochody z logo Scion były w całości przeznaczone na rynek amerykański, Polska nie miała dostępu do tych aut rodem z Japonii. Patrząc na niezbyt chlubną historię i niepochlebne opinie może to i lepiej, że tak się wydarzyło.