Przejdź do treści
Moto Klub
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Porady
  • Testy i opinie
  • Przepisy
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki

Smart – miejski małolat w świecie motoryzacji

  • Smart ForFour
  • Smart ForTwo
  • Smart Roadster
  • Smart Roadster Coupe

Smart to niemiecki producent, który powstał w Böblingen w 1994 r. Marka należy do koncernów Daimler AG i Geely, a wszystko zaczęło się od zegarków. Mimo niezbyt długiej działalności samochody Smart zdążyły przejść do historii. W jaki sposób? Sprawdź!

Smart mimo niezbyt długiej i imponującej, zarówno historii, jak i rozmiarów aut tej marki, zdążył wyróżnić się na rynku motoryzacyjnym oraz zyskać coraz to pokaźniejsze grono zwolenników. Niemiecki producent zdołał w pełni skupić się na elektryfikacji swoich pojazdów, zanim stało się to modne. Gdzie znajdują się salony smarta w Polsce? Od czego rozpoczęła się historia i skąd wywodzi się logotyp Smart? To wszystko przeczytacie w poniższym materiale. 

Smart – jak powstała marka

Historia Smarta ma ścisły związek z osobą Nicolasa Hayeka – szwajcarskiego przedsiębiorcy, libańskiego pochodzenia, który był właścicielem zegarków marki Swatch. Na początku lat 90. Hayek przedstawiał licznym koncernom swoje pomysły na pierwszy samochód sygnowanym tym logo. To udało się w 1994 r. za sprawą spółki Daimler-Benz.

Pierwsze auto Smart

Na premierowy samochód trzeba było jednak trochę poczekać. Marzenia Hayeka zostały zrealizowane pod koniec 1997 r., kiedy to został zaprezentowany model Smart Fortwo. Auto było dwumiejscowym pojazdem, który w zanadrzu miał do dyspozycji bagażnik mieszczący siatkę zakupów. 

Kolejne samochody Smart

Modele Fortwo stały się podstawą do powstania roadstera o nazwie Crossblade. Samochód nie był wyposażony zarówno w dach, jak i przednią szybę. W sumie z fabryki wyjechało tylko 2000 egzemplarzy aut tego modelu. Rok później swój debiut zanotowała wersja cabrio. W latach 2004-2006 dostępny był czterodrzwiowy wariant Forfour łudząco podobny do Mitsubishi Colta.

Śmierć założyciela 

W 2010 r. w wieku 82 lat na skutek zatrzymania krążenia umiera twórca marki Smart – Nicolas Hayek. Dwa lata później model Smart Fortwo doczekał się drugiej generacji, która była dostępna także z napędem elektrycznym. Niedługo później we współpracy z Renault powstała kolejna odsłona Fortwo przypominający samochód Renault Twingo. 

Smart historia współczesna – pionier wśród aut elektrycznych

Mimo krótkiej działalności Smart zdążył przejść do historii motoryzacji. I to nie z byle jakiego powodu, ponieważ jako pierwszy na świecie producent całkowicie przerzucił się na elektryczne samochody. Doszło do tego w 2020 r., zaś rok wcześniej modele EQ Fortwo i EQ Forfour zastąpiły dotychczasowe samochody napędzane silnikami spalinowymi. Ponadto koncern Daimler AG dwa lata temu potwierdził, że połowa udziałów przejmie chińskie przedsiębiorstwo Geely. Od 2022 r. samochody sygnowane logo Smarta będą produkowane właśnie w tym kraju.

Logo Smart

Logo Smart, a właściwie nazwa pochodzi od pierwszych liter firm Swatch oraz Mercedes, które w przeszłości utworzyły spółkę Mercedes-Swatch. Marka jednak krótko funkcjonowała. Całość uzupełnia słowo „art” (sztuka).

Modele Smart

Samochody Smart zdążyły wypuścić na rynek kilka modeli. Miejski samochód elektryczny ma w niedalekiej przyszłości podbić chiński rynek, gdzie panuje coraz większy boom na auta zasilane prądem. 

Obecnie produkowane: 

  • EQ Fortwo; 
  • EQ Forfour; 

Produkowane w przeszłości: 

  • Fortwo; 
  • Forfour; 
  • Roadster; 

Prototypy: 

  • XXL; 
  • Forfun; 
  • Formore Crosstown;

Samochód Smart EQ Fortwo

Wszystkie modele z logo Smart od 2020 r. są bezemisyjne co sprawia, że niemiecka marka stała się pierwszym na świecie producentem aut, który całkowicie przerzucił się na produkcję elektrycznych pojazdów. Można zatem powiedzieć, że cel został zrealizowany, ponieważ od początku modele Smart miały być wyposażone jedynie w taki rodzaj napędu. Jednym z tych aut jest samochód Smart EQ Fortwo. Z przodu uwagę zwraca atrapa chłodnicy, która w porównaniu ze swoimi poprzednikami jest osadzona niżej i znajduje się na poziomie opon, a nie jak to miało miejsce wcześniej – reflektorów. Przednie i tylne lampy zostały skonstruowane w technologii LED (opcjonalnie). Co ciekawe wnętrze nie zostało poddane rewolucji, a bardziej ewolucji. W środku dostępny jest dotykowy ekran o przekątnej ośmiu cali. Technologia zastosowana w aucie pozwala na komunikacje swoim Smartem z poziomu smartfona, a specjalna opcja pozwala na użyczenie pojazdu innym kierowcom bez konieczności przekazywania im kluczyka w fizyczny sposób. 

Na plus zasługuje większa liczba schowków co niewątpliwie jest przydatnym rozwiązaniem w miejskim samochodzie. Pakiet wyposażony jest dostępny w trzech wariantach: Advanced, Premium, Exclusive. Pod maską znajdziemy elektryczną jednostkę napędową o mocy 82 KM i maksymalnym momencie obrotowym 160 Nm. Samochód Smart EQ Fortwo osiąga prędkość 60 km/h w 4,8 sek. (Fortwo cabrio w 4,9 sek.), natomiast pierwszą setkę w 11,6 sek. (Fortwo cabrio w 11,9 sek.). Maksymalna prędkość auta wynosi 130 km/h. Na jednorazowym ładowaniu auto może pokonać od 140 do 159 km, zaś w przypadku specjalnie przystosowanej ładowarki o mocy 22 kW baterię do poziomu 80% możemy naładować w zaledwie 40 minut. Gdy samochody w poprzednim roku pojawiły się w Polsce, ich cena początkowa wynosiła 96,9 tys. zł. Za wariant cabrio trzeba było jeszcze więcej zapłacić, bo 110,7 tys. zł z kolei za auto Smart EQ Forfour 98,4 tys. zł.

Smart Polska – salony

W Polsce znajdziemy coraz więcej salonów Smart. Miejskie modele stają się popularniejsze i zachęcają coraz większą liczbę polskich kierowców. Popyt na auta niemieckiego producenta w dobie elektryfikacji może się dodatkowo zwiększyć. Poniżej przedstawiamy salony Smart znajdujące w polskich miastach.  

  • Gdynia;
  • Poznań;
  • Warszawa;
  • Wrocław;
  • Łomianki;

Marki samochodów » Smart

  • Motoklub
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
Copyright © 2021-2025 Contentation sp. z o.o.
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Porady
    • Nauka jazdy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
  • Trasy
  • Ciekawostki