SsangYong – mniej znany koreański konkurent firm Hyundai i KIA

SsangYong to najstarsza południowokoreańska marka produkująca samochody z segmentu SUV i van, a także limuzyny czy auta terenowe. Firma nie jest tak popularna, jak lokalni konkurenci, czyli Hyundai czy KIA. Warto jednak dowiedzieć się o niej więcej!

SsangYong to marka pochodząca z Korei Południowej. Firma powstała w latach 50. XX wieku. Jest to najstarszy producent z tego kraju, ale popularnością odbiega od rodzimych konkurentów, którymi są Hyundai i KIA. Samochody SsangYong w Polsce również nie cieszą się dużym rozgłosem, a szkoda, ponieważ są dobrymi konstrukcjami w każdym segmencie. Jak powstał SsangYong? Historię marki, logo i poszczególne modele przybliżymy w artykule. Dowiesz się z niego także, czy w naszym kraju kupisz auto koreańskiej marki. Jedziemy!

SsangYong – historia marki

Geneza SsangYong sięga 1939 roku, jednak pierwsze samochody koreańskiej marki pojawiły się dopiero 15 lat później. Wówczas firma funkcjonowała pod zupełnie inną nazwą (Ha Dong-hwan Motor Company). Spółka będąca fundamentem pod markę SsangYong zajmowała się produkcją samochodów ciężarowych, autobusów i pojazdów użytkowych. Obecny szyld obowiązuje od 1986 roku. SsangYong Business Group, czyli przedsiębiorstwo z branży m.in. finansowej, paliwowej, wydawniczej oraz budowlanej, przejęło firmę Dong-A (którą tworzyły wspomniana marka Ha Dong-hwan Motor i Sinjin Automobiles). Zmiany właścicielskie dały początek SsangYong Motor Group.

Początki SsangYong – samochody na licencji Toyoty

Cofnijmy się jednak do 1960 roku. Sinjin Automobiles tworzy wówczas spółkę Sinjin Publica, która niedługo później zaczęła produkować samochody osobowe na licencji Toyoty. Wprowadzone przez koreański rząd regulacje zabraniały bowiem współpracy z zagranicznymi koncernami (z wyjątkiem spółek typu joint venture z lokalnymi przedsiębiorstwami). W trakcie dziesięcioletniej działalności powstało kilka modeli koreańsko-japońskiej mark. Były to auta Sinjin Crown (1963), Shinshuno (1963), Sinjin Corona (1966), Sinjin Truck (1966) oraz Sinjin Ace (1966).

Współpraca poprzednika SsangYong z General Motors

Początek lat 70. stoi pod znakiem mariażu z amerykańskim koncernem General Motors. To zaowocowało powstaniem spółki General Motors Korea, która po czterech latach została przekształcona w Saehan Motors. Nieco wcześniej, bo w 1974 roku, założono kolejne konsorcjum American Motors – Sinjin Jeep Company. W 1979 r. następuje zmiana nazwy na Sinjin Motor Company i staje się ona firmą w pełni koreańską. Nie jest to jeszcze SsangYong. Trochę to wszystko skomplikowane, nieprawdaż?

Zmiana nazwy na SsangYong i kooperacja z Mercedesem 

Kolejna dekada rozpoczyna się od… zmiany nazwy na Geohwa Company. Niebawem z fabryki wyjeżdża pierwszy terenowy samochód SsangYong (choć taka nazwa jeszcze nie funkcjonuje), czyli model Korando. W 1986 roku firma zostaje przejęta przez SsangYong Group. Tu kończą się wszelkie perturbacje w kwestii nazewnictwa. W 1991 r. rozpoczyna się współpraca z kolejnym motoryzacyjnym gigantem. SsangYong Motor Group łączy siły z Mercedesem. W wyniku kooperacji koreańska marka miała dostęp do technologii niemieckiego producenta w zakresie produkcji silników i skrzyń biegów. 

SsangYong – modele w ostatniej dekadzie XX wieku

W pierwszej połowie lat 90. powstaje samochód SsangYong Korando K4, nawiązujący do Jeepa CJ. W następnych latach z fabryki wyjeżdżają modele SsangYong Chairman, Korando Family i Musso. Kryzys gospodarczy dotknął mocno azjatyckie marki. SsangYong w efekcie nawiązał kooperację z Daewoo. Przez pewien czas auta SsangYong były sprzedawane pod inną nazwą. 

SsangYong – historia w XXI wieku

Początek XXI wieku to debiut takich konstrukcji Rexton i Rodius. Dzieło SsangYong z połowy pierwszej dekady stulecia to crossover Actyon. Pięć lat później SsangYong zostaje przejęty przez indyjski koncern Mahindra & Mahindra Limited. W 2017 roku (po 16 latach przerwy) pojawia się nowa generacja flagowego SUV-a Rexton. W tym samym roku SsangYong i Mahindra zacieśniły współpracę na polu rozwoju silników, układów napędowych i technologii elektrycznej. Pierwszym elektrycznym samochodem z logo koreańskiej marki ogłoszono crossover Korando EV, który miał zadebiutować w lipcu 2020 roku. Wybuch pandemii Covid-19 zniweczył wiele planów SsangYong. Koncern Mahindra wstrzymał finansowanie firmy, co zmusiło przedsiębiorstwo do poszukiwania nowych inwestorów.

SsangYong – logo 

Sama nazwa firmy oznacza „Dwa smoki”. Pomysłodawca logo chciał wykorzystać starą legendę o dwóch smokach, które chciały spełnić swoje marzenie, jednak do jego realizacji potrzebne były dwa klejnoty. Ta historia miała nawiązywać do konsekwencji przedsiębiorstwa w dążeniu do szybkiego i ciągłego rozwoju. Co ciekawe, początkowo samochody SsangYong nie miały logotypu. Pierwsze logo powstało w 1968 r. i symbolizowało południowokoreański symbol „Yin-yang” wykonany w kolorach czerwonym i niebieskim. Nazwa firmy, jaką znamy obecnie, pojawiła się w 1986 roku. SsangYong logo ma bardzo ciekawe, choć wydaje się dość trudne do odwzorowania.

SsangYong – modele 

W historii SsangYong powstało wiele samochodów, które są przedstawicielami różnych segmentów. Marki SsangYong może nie kojarzyć część osób. Auta te popularnością nie potrafią doścignąć modeli KIA czy Hyundai. Są to jednak pojazdy godne uwagi i wiedzę warto uzupełnić. Tym bardziej, że samochody tego producenta zaczynają znaczyć coraz więcej w branży motoryzacyjnej. Oto lista modeli SsangYong.

  • Actyon;
  • Actyon Sports;
  • Chairman;
  • Family;
  • Istana;
  • Kallista;
  • Korando;
  • Korando e-Motion;
  • Kyron;
  • Musso;
  • Musso Grand;
  • Musso Sports;
  • Rexton;
  • Rodius;
  • Tivoli;
  • XLV.

SsangYong – Polska

Losy marki SsangYong w Polsce są krótkie i burzliwe. Marka pojawiła się w naszym kraju w 2019 r., jednak zaledwie po roku firma SsangYong Polska utraciła tytuł autoryzowanego importera i dystrybutora na naszym terytorium. Na początku 2021 r. SsangYong ponownie spróbował zakotwiczyć w Polsce. Tym razem nowym importerem została spółka PTH.